Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Gjest

Standard

Tuuusen takk igjen n`Finn!! Du er god å ha. Jeg har lest gjennom det du skriver og jeg får med meg de store linjene. Ett av problemene jeg sliter med er å forstå hva jeg leser. Jeg kan lese om og om igjen, men hjerna er så fjern. Likevel - jeg gir meg ikke!

Vet ikke om legen min kjenner til Armour. Han er ok på den måten at han lytter og jeg har fått kommet til skjelettundersøkelse og reumatologisk undersøkelse pga kroppsverken, men de finner ingening og det kunne jeg faktisk si. Så jeg havner vel i "Fibromyalgi-sekken". Håper ingen føler seg støtt av dette utsagnet. Har all respekt for syke mennesker, men jeg tror bare ikke det er det som feiler meg og jeg blir så frustrert.

Aner meg at kanskje Armour kan hjelpe - både med vekta og kroppsverken. Jeg MÅ snakke med han om det. Hvis jeg ikke kommer noen vei, hva gjør jeg da? Leser om Balderklinikken, men jeg bor langt unna. Er likevel klar til å reise om nødvendig.

Det er ikke til å fatte at vi skal være slike "problembarn"!!! Andre med f.eks hjertelidelser eller hva det måtte være, blir jo fulgt opp?? Hvorfor denne - jeg kaller det krenkelsen? Vi er jo syke eller er vi ikke det??? Jeg forstår ingenting.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sorry glemte å logge meg inn. Er litt nytt for meg dette. Det var meg
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kan bare istemme det barazinga og Yvette sier.
    Mitt problem er også at jeg har vansker med lesing og skriving. Jeg skriver mye feil og må rette nesten hvert ord. Idag har jeg en god dag heldigvis.

Innlogging til siden her kan gjøres automatisk uten at sikkerheten svekkes. De som bruker Internett Explorer går på "verktøy/alternativer til internett/personvern/områder" Skriv "toreolsen.com" og trykk tillat.
    Det finnes en lignende framgangsmåte i andre nettlesere.
    Og så må du hake av ruten "logg meg på automatisk" på innloggingssiden her da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Barazinga, er det slik at du ikke fikk nok effekt av levaxin og så ble sendt til endokrinolog og denne istedenfor å ta blodprøver for å måle antistiffer og Ft3 ( det er ofte antistoffer som gjør at man ikke får effekt av levaxin) (og det er en del som får lavt ft3 av levaxin) og prøve deg på liothyronin i tillegg ba deg å slutte med levaxin for å se om du trengte det?

nora

Gjest

Standard

Kan jeg få mase på deg igjen n`Finn. Tar litt lang tid før jeg oppfatter ting. Jeg leser det du skriver om når du gikk over fra Levaxin til Armour. At du hadde en tørke på 14 dager. Det betyr vel 14 dager uten medisin? Og du gikk ned i vekt?? Jeg får lyst til å teste det ut. Er det farlig å ikke være medisinert etter at man har begynt med medisin? Har jo vært syk kanskje i mange år uten medisin før lavt stoffskifte ble konstatert. Så hvorfor ikke forsøke. På ultralyd forrige uke sa legen at skjoldbrukskjertelen min er "død". (Skrev visst det i et tidligere innlegg). Er det slik hos dere alle? Hvis ikke - betyr det noe i forhold til hvilken medisin man bruker. Er jeg for utålmodig etter resultater? Begynte med medisin september 2004, altså 9 mndr. Blir man som oftest verre før man blir bedre? Den medisinen jeg putter i meg i dag, begynner den å virke om noen uker? Noen som har peiling? Jeg tar større doser enn anbefalt. Har ingen hjertebank.

Og en kommentar til deg Nora:

Har ikke anti TPO (11), men jeg føler ikke at T3 blir tatt opp likevel. Ganske enkelt fordi jeg ikke blir bedre.

Takk til dere

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Var meg igjen. Beklager. Jeg glemte å logge på
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

Hei nora!
    ja - nesten! Fastlegen min kommuniserte med endokrinologen - så hva han har sagt vet jeg ikke. Men fastlegen min mente vel at jeg ikke fikk særlig effekt og ba spesialisten om råd - de ble enige om at jeg skulle trappe ned og så slutte. Hvilket jeg gjorde over en periode -nedtrapningsvis.

Så steg/sank verdiene ganske fort.... da sendte fastelegen meg til endokr. igjen - han kikket på prøvesvarene og sa at jeg nå helt klart hadde lavt stoffskifte og satte meg på Levaxin igjen for et par måneder siden. De første 14 dagene etter jeg startet opp igjen - sov jeg nesten ikke - våknet mellom klokka 0300 og 0400 og holdt på å bli sprø. Ut på dagen var jeg så maktesløs og sliten at jeg dro hjem fra jobb og la meg.

Da tok jeg selv kontakt med endokr.logen, uten at det kom annet ut av dette enn at jeg kunne prøve å dele opp dosen på 2. Det hadde en liten positiv effekt, men jeg "kjenner" at noe mangler - og jeg er fortsatt like sliten/maktesløs og formen svinger slik at jeg tør snart ikke forplikte meg til avtaler..........

Jeg "krevde" å få en time igjen til sjekk før sommerferien og ikke til høsten -jeg skal snart til endokr.logen igjen - og kommer ikke til å "være snill pike" - er det meningen at jeg skal kunne fortsette i mitt yrke(yrkesliv) - må det skje noe.............Jeg har ikke hatt samme opptur denne gangen ved oppstart med Levaxin - som jeg hadde for 10 måneder siden.

Jeg har spurt om annen medisin evt. fundert høyt på om jeg kanskje ikke tåler/ikke har effekt av Levaxinen - det var å snakke for døve ører. Det har aldri vært snakk om "liothyronin" (heter det det?!)...........
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har heller ikke fått påvist antistoffer, men kjertelen er likevel død.
    Kjertelen kan likevel være ødelagt av antistoffer, bare det at man ikke har tester for "min" type. Så sies det iallfall. Dette er forsåvidt ikke så viktig. Det viktige er at den er død og ikke kan produsere noe mer.

Over 90% av kjertelene dør av en autoimmun reaksjon fra kroppen, så dette er den vanligste måten å få hypothyreose på. Sykdommen som knekker kjertelen er altså over, så hypothyreose er ikke egentlig en sykdom, men et syndrom, altså en tilstand kroppen kommer i.
    Det er vanlig at antistoffene (de som kan måles iallfall) kan måles i kroppen livet ut.

Jeg sluttet helt med Levaxin 14dager før jeg startet forsiktig opp med Armour. Men det vil jeg ikke anbefale. Jeg gjorde det fordi jeg var veldig usikker og ikke visste hva som var best. Det er jo mange som har nytte av litt Levaxin i tillegg til Armouren, så til de som allerede bruker Levaxin og skal over på Armour vil jeg nok anbefale en brå overgang. Start med 1Grain Armour i noe uker og øk når du kjenner behov for det. Etter min mening er det ikke behov for blodprøver. Lær deg signaler på over og underdosering så går dette helt greitt. Symptomer på overdosering kan forekomme og er noen ganger nødvendige. Blir de for kraftige (er gjerne uro og hjertebank) så er det bare å hoppe over dosen en dag.
    Jeg fikk nærmest en euforisk følelse når levaxinen slapp taket. Dette går over når du kommer opp i dose og det får gått litt tid.
    Det er vanlig å gå ganske lenge på lav dose fordi man kjenner seg mye bedre på lav dose Armour enn på Levaxin.

På grunn av at man ikke fant antistoffer, trodde jeg en gang på den muligheten at kjertelen var i live. Jeg sluttet med Levaxin i 12uker og målte hver 14dag. TSH blei 160 og fritt T4 datt til 0. Da først blei jeg sikker ! ( er vond å overbevise da vet du )

Til barazinga - feilen med den samtalen som legen hadde med endoen, er etter min mening at ingen av dem kan tenke seg den muligheten at Levaxinen ikke virker som den i teorien dems skal - på deg ! (og meg)
    Det er jo klart du har lavt stoffskifte med de prøvesvara der. Om den er permanent, vil en anti-TPO kanskje kunne avklare hviss du har de antistoffene som testen er følsom for da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

hallo igjen - n'Finn
    Avslutningsvis (for i kveld) - i august i fjor hadde jeg "antistoff mot TPO på 550". Uten at jeg da egentlig skjønte hva det betydde
    Så vidt jeg vet (eller har sett) har dette ikke vært målt siden da (det er kanskje heller ikke nødvendig?!). Mener å ha oppfattet at kjertelen er død.........(er litt usikker på det )

Jeg har tenkt å snakke med fastelgen min - så får vi se hva som skjer. Og jo - han har nok vært inne på tanken at jeg ikke responderer på Levaxinen. Nå har jeg jo funnet så mange bra linker, fått så mye hjelp fra engasjerte mennsker her i dette eminente forum - at bare det er en opptur
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

'Fastelgen', ja - det tror jeg jamen jeg skal innføre som navn på han jeg går til...

Unnskyld - skal prøve å svare litt seriøst også:

Har man først fått påvist anti-TPO er det strengt tatt ikke nødvendig å ta den prøven flere ganger. Da har man påvist at det er en autoimmun prosess i gang i skjoldkjertelen som kan pågå i noen år og som til slutt gjør at kjertelen 'dør'.

Vil igjen vise til tråden om binyreproblemer, jeg. Det de er enige om, de som kan noe om dette, er at et viktig symptom på binyrebarkinsuffiens er nettopp at man reagerer dårlig på behandling med tyroksin...

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn