Viser søkeresultater 11 til 20 av 52
-
29-04-05, 11:23 #11
Bytt Thyroxintype.
Det finnes flere på markedet så spør legen. Jeg fungerer mye bedre etter at jeg byttet fra Levaxin til Armour.
Det kan være verd å forsøke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-04-05, 13:46 #12
Hei n'Finn.
Takk for svar. Kan du kort fortelle noe om forskjellen på Levaxin og Amour.
-
29-04-05, 14:09 #13
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2005
- Meldinger
- 2
Dette er lettere sagt enn gjort hos min lege. Han mener bestemt at Levaxin er det beste. Har spurt om å få bytte til Armour, men den gang ei. Vurderer å bytte lege! Kanskje enklere det... He he
Opprinnelig skrevet av n`Finn
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-04-05, 17:00 #14
Jeg måtte opp i 125µg før jeg merket noe bedring annet enn varmere føtter.
2x5µg liothyronin hjalp på hodet (konsentrasjonen, bomullsdotten i hue)
men selen gjorde at jeg merket mere bedring.
Det kan være litt verre for oss som har antistoffer enn det legene sier.
Jo, og så måtte jeg opp i FT4 og FT3 over midten.
Verking hadde jeg helt i begynnelsen.
Og senere, når dosen ble redusert i et forsøk på å få TSH opp. Men da fikk jeg søvnproblemer (snu seg hele natten) og vondt i ribbeina tilbake også. Nå har legen gitt opp og lar meg ha FT4 og FT3 i øvre halvdel.
nora
-
29-04-05, 18:21 #15
Bytt lege ja, det kan se ut som at det kan bli nødvendig, men skal ikke de være der for pasientens beste ? Også selv om det er litt kranglete med skjemautfylling ?
Har du feks. høyt blodtrykk finnes Ørten alternative medisiner som finnes for at du skal få en som passer deg. Har du uheldigvis Hypothyreose får du intet valg. Passer ikke det ene preparatet deg - så tuff luck !
Og hvem er best egnet til å vurdere om skoen passer ?
Den veldig korte forskjellen er at Levaxin fremstilles kunstig og Armour er laget av tørket kjertel fra gris.
Den litt lengere er at i en kjertel finnes jo alt kjertelen har syslet med.
I Levaxin finnes kun det som kjertelen lager mest av, altså T4.
Legene tror med andre ord at alt kjertelen driver med utenom å lage T4 er bare tull.
De sier jo - og de praktiserer til fulle - at å ta kun T4 er det beste.
T4 er å betrakte som en råvare til en masse hormoner. Kroppen bruker sansynligvis ikke dette til noe. T4 må deles opp av enzymer og blir litt og litt til flere hormontyper. Man kan derfor lett tro at da er jo alt i orden. Spis T4 og du får alt du trenger.
Men hvorfor lager kjertelen også T3 ? Og de andre ? (om enn i små mengder) Bare for tull ? Og man kan spørre : Klarer enzymene å dele opp det syntetiske T4 molekylet like lett som kroppens eget ? Og passer det da like godt til cellene og de andre gjøremålne ?
Man vet ikke hvorfor noen har det ok på Levaxin og andre ikke. Det virker på meg som at det vil man ikke undersøke engeng.
Vi får velge sykehus i Norge, men thyroxintype får du f... ikke velge nei !
Når en ikke går bra på kun sysntetisk T4 gir det jo rom for tanker om at kanskje det finnes andre ting i kjertelen som er nødvendige for å ha et liv - ikke bare en ren overlevelse.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-04-05, 11:27 #16
Her er noen links som sier at FT4 og TSH er annerledes for dem som tar levaxin enn for friske som ikke tar det:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=4017260
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=7065792
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=11929079
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=2588121
Altså at FT4 ofte er veldig høyt, endog over referanseområdet.
Man må ta det i betraktinig ved blodprøver for dem som tar levaxin, legene går ofte bare etter TSH, at den ikke blir for lav.
Det riktige er heller pasientens symptomer. Ved å gå etter TSH og FT4 så blir en del undermedisinerte.
Hvis FT3 blir noe lav, er det en grunn til å prøve liothyronin. FT3 er for lav hvis den er lavere i sitt referanseområde enn FT4, det vil si hvis FT4 er i øvre tredel, er FT3 for lav hvis den er i nedre halvdel eller i midtre tredel.
nora
-
03-05-05, 10:04 #17
Hei.
Hva sier dette:
FT3 3,3
FT4 17,5
TSH 1,6
Burde jeg være på topp utfra dette. Føles ikke sånn alltid.
Jeg er så lite inn i dette enda, så om noen vet....
Glemte å legge til at den dagen prøvene ble tatt hadde jeg tatt en tablett om morgenen. Legen ba meg ikke ta tablett neste gsng, men at det ikke var så farlig denne gang
-
03-05-05, 10:41 #18
Den tabletten du tok øker frittT4 litt og senker TSH. Hvor mye er avhengig av hvor mange timer før blodprøven du tok dosen. 1-2 timer er verst.
Hvis du har stått på den dosen lenge så kan den være litt liten.
Men husk at blodprøvene bare sier noe om hvor mye hormoner som svever rundt i blodet ditt - ikke om de blir brukt !
Det er en forutsetning for et korrekt stoffskifte at blodprøvene er ok, men de måler ikke selve stoffskiftet.
Hvis feks cellene utestenger hormonene vil det være masse av dem i blodet, men stoffskiftet er lavt.
Det viktigste er hvordan DU føler deg. Fortell legen det !
Legen sitter med den "viten" at bare 10% av de som går på Levaxin ikke har det bra ! Ta belastningen med å forklare hvordan DU har det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-05-05, 10:54 #19
Tusen takk for svar
Jeg hadde vel tatt tabletten et par tre timer i forkant....
Legen sier hvis jeg ikke føler meg bra må jeg snakke med fastlegen om det kan være noe annet
Men jeg sa jeg kjenner jo igjen symptomene. Jeg har økt med en halv tablett i uken da TSH hadde økt fra 0,21 til 1,6 , Nå har det gått en måned og kanskje jeg er litt mindre trøtt
Jeg gikk til vanlig lege som mente jernlageret var litt lavt.ferretin var på 13 når jeg var hos spesialist og 9 når jeg kom til fastlegen.Så nå tar jeg jern.Men blir man egentlig helt som før...Føler jeg likevel har dårlig konsentrasjon og tåkete/utilpass. vanskelig å beskrive.
-
03-05-05, 11:10 #20
Siden jeg er så fokusert på binyreproblemer for tiden; jeg bet meg merke i en del ting du skrev som kan tyde på dårlig binyrebarkfunskjon:
Har også endel sitring i kroppen.Ja den svimmelheten har jeg også hatt lenge.De andre symptomene du nevner (trøtthet, konsentrasjonsvansker osv.) kan like gjerne komme fra hypotyreosen som binyrene - men jeg synes du beskriver mye som stemmer med dårlig binyrefunksjon...Mye vondt i øverste del av ryggen.
Dersom det stemmer vil du bli dårligere av å ta thyroxin, uansett type.
Les mer om binyrebarkproblemer her (norske sider):
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15933
http://www.nora.heime.net/thyroidpage_adrenal.htmlSist endret av Mod; 01-09-13 kl 12:03 Begrunnelse: lenker korrigert
Lignende tråder
-
Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-06-09, 16:33 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Doseøkning etter fødselen? (Og noen andre spm.)
Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 19-08-07, 10:18 -
Hvordan er selve fødselen med hypo?
Av liten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 15-11-06, 20:57
Svar med sitat

Bokmerker