Viser søkeresultater 11 til 20 av 35
-
18-10-06, 22:15 #11
Jeg synes i hvert fall du skal begynne å stille litt mere krav til behandlingen din. Du er helt klart for lavt medisinert - dessuten synes de fleste det er bedre å ha et jevnt inntak av Levaxin (altså samme dose hver dag). Det å gi varierende dose er noe som henger igjen fra "gammelt", da man bare fikk tabletter i 100 µg-styrke. Nå finnes jo helt ned i 25 µg (som kan deles om nødvendig - det fins gode tablettdelere å få kjøpt på apoteket), så det er enkelt å finne en fast, daglig dose.
Var jeg deg ville jeg rett og slett justert dosen min litt på egen hånd - og tatt 125 µg daglig. (Del en 100 µg-tablett i fire med tablettdeler.) Det er ikke noen stor økning (ca. 10 µg pr. dag, bare), men kanskje det vil hjelpe deg å ta samme dose hver dag? Hvis du ikke har lyst til å gjøre dette på egen hånd, synes jeg i hvert fall du skal bestille en time hos legen din så fort som mulig for å få legen til å øke dosen (og gi deg en jevn dose hver dag). Ta gjerne med deg en utskrift av denne behandlingsveilederen som sto i legetidsskriftet for noen få år siden:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Du bør også få utskrift av alle prøveresultatene dine fra legekontoret (det kan du bare be om samtidig som du bestiller timen), slik at du kan studere dem i ro og mak hjemme, og kanskje også legge dem ut her for kommentarer.
Jeg har samlet noen flere generelle råd på denne siden:
http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
-
18-10-06, 22:51 #12
Takk, kris.
Nå er artikkelen printet ut og jeg skal lese den og så ta den med til legen. Er ikke av den typen som blir lett rørt, men nå blir jeg det.
Av alle dere her som faktisk bryr dere om fremmede!!
Helt utrolig og en god følelse. 
Skal ta tak i dette og bestille time hos legen.
Blir litt trist når jeg tenker over at dette kan ha noe med mine to aborter å gjøre.
De var i 2000 og 2002, og jeg gikk allerede på Thyroxin da... :(
Natta, folkens! :PJeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
-
18-10-06, 23:26 #13
"Normale rammer/verdier" er vel forresten det vi vanligvis kaller referanseområder. Og det er best å ha med disse når du skriver inn prøveresultater, fordi disse varierer fra lab til lab ut fra hvilket måleutstyr de bruker.
Lykke til hos legen!
-
29-10-06, 22:07 #14
Diskusjon rundt stoffskiftesykdom og graviditet
Ville bare legge denne ut her...mye fin info...;)
http://www.barnimagen.com/forum/thread/4194981Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
-
24-11-06, 11:16 #15
TSH og å bli gravid (tålmodigheten lenge leve!)
Hei!
Jeg strever med å få opp TSH - den har vært under 0,03 lenge fordi jeg har gått på Liothyronin i tillegg til Levaxin.
Jeg har seponert siden mai og vært helt uten T3 siden begynnelsen av juli. Det føles jo ganske merkelig å stadig føle seg sykere og svakere for å skulle starte en graviditet... Vi prøvde uten hell (selv med hjelp av gyn) da jeg var "friskere" - det vil si høyere medisinert.
Jeg er mest interessert i å vite hvor lav TSH folk har hatt og likevel blitt gravide. (Den flinke!) legen min sier den bør være mellom 1 og 2. Det høres veldig fornuftig ut, men jeg er jo så utålmodig...
Vil ha baby!
Jippi for alle som får det til!
Mvh,
KuaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-11-06, 09:25 #16
Jeg forsøker og forsøker på og bli gravid.. men får det ikke til. blør som en gris idag..
Var hos legen og tok nye prøver forrige uke. føler meg kjempefin om dagen og prøvene jeg tok virker fine de og..
TSH - 1,57
Fritt T4 - 11,1
Skal vel være mulig og bli gravide da,??
blir så skuffa hver gang mensen kommer.Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
28-11-06, 13:48 #17baremei Gjest
Selv om TSH er ganske fin kan det hende at du er littegranne underdosert, for din FT4 er helt i nedre grense. De fleste må ha den i øvre tredel før formen kommer. Det kan hende at en økning på 25mcg eller kanskje til og med halvparten om dagen kan gjøre den store forskjellen for deg. Hør med legen hva han synes om det.
Samtidig er det litt dumt å eksperimentere med formen når du har det bra, så det kan hende du bare må vente litt til...
Har du tallet for FT3?
-
28-11-06, 16:57 #18
Kua,
TSH trenger ikke å være 1-2 for å bli gravid, det er bare tull. Særlig når du tar liothyronin. Det pleier vist å senke TSH ganske mye uten at man er overdosert. Eg tar Armour + Levaxin og min TSH har vært mindre enn 0.03 i lang tid (2 år eller sånn). Det som teller er FT3 og FT4. Eg blev gravid på første forsøk og er nå i 38 uke og alt er vel her. Min FT3 er i øvre tredjedel av normalområdet og FT4 var i øvre halvdel. Det som kanskje var forskjellen var at mitt stoffskifte har vært stabilt i over et år slik at andre hormoner har hatt sjangs å stabilisere seg.
Lykke til videre til alle dere prøvere.
-
02-12-06, 11:02 #19
Hva er normale verdier når man vil bli gravid
Hei!
Jeg har hatt høyt stoffskifte, fått radioaktivt jod og har så vært ganske bra de siste to årene. Har hatt TSH på ca 0,3 det siste året. Jeg ble gravid ved første forsøk og hadde da TSH 0,3. Etter et par mnd. var TSH 2,8. Etter at par uker til var den på 14! Jeg går til endokrinolog og ha nå fått økt thyroksindosen. Er 14 uker på vei.
Jeg vet egetlig ikke så mye om dette med stoffskifte og problemer med å bli gravid. Men hvis man har rimelig bra verdier og føler seg ok. og likevel ikke blir gravid, ja da vil vel jeg tro at grunnen ligger et annet sted? Det er jo mange par som sliter med å bli gravide av mange grunner.
Ønsker dere lykke til!
Klara
-
13-05-07, 21:53 #20
Hei, back again.
Tenkte jeg ville legge inn mine ferske verdier her igjen, så har jeg dem samlet...;)
Var så dum at jeg prøvde å medisinere meg selv...dumt...
I går fikk jeg svar på siste kontroll:
S-TSH - 0,01 (0,2 - 4,0)
S-Fritt T4 - 23,2 (9,0 - 22,0)
S-Fritt T3 - 4,1 (2,3 - 5,7)
Legen sier dette ikke er bra, og at jeg må redusere...
Nå skal jeg redusere med 1,5 tabletter til 9 tabletter (100 mg) per uke.
Rart egentlig, jeg føler meg mye bedre i det siste, men det kan kanskje ha sammenheng med at 10 kg er borte de siste ukene...
Hva synes dere?Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
Svar med sitat
Bokmerker