Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
Tråd: Intervju med Lars Omdal
-
09-03-10, 08:34 #11
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
-
09-03-10, 12:37 #12
-
11-03-10, 18:28 #13
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
-
11-03-10, 18:45 #14
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Det han skriver, er vel riktig er det ikke? For det første utsagnet, har jeg lest 70-tallet istedet for 50-tallet, er det der du er uenig?
Det siste utsagnet er også riktig. Ordet naturlig kommer i hermetegn fordi det ikke kommer fra mennesket, men fra dyr, og ratioen T4 til T3 er ikke eksakt overlappende med menneskets behov.
-
11-03-10, 18:48 #15
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Det jeg var så sterkt imot, var at legen skulle få dette skriver fra NTF uten at pasienten fikk vite hva som sto i det.
Det må jo bare være en underlig pasientorganisasjon som vil være med på å administrere dette på slike vilkår.
Så ser jeg jo behovet for at fastlegene kan kommunisere fagilg med en som har erfaringer de trenger.
Så absolutt - det trengs virkelig !
Jeg er ganske sikker på at syntetisk T4 ikke var tilgjengelig så tidlig. I Norge kom ikke dette før midt på 70-tallet og ble heller ikke enerådende før mange år senere.
Så er det ikke riktig at det ble brukt thyrioder fra bovine dyrearter. Det har vært fra gris sålenge det har vært en industriellt produkt.
Da mener jeg ikke den tiden Tyrodiet ble Apotekerfremstillt - da kan det nok ha vært fremstillt fra forskjellige kilder.
Da det ble oppdaget, var det fra sau.
Åraken til at T4/T3-forholdet er noe anderledes i tabletten enn det friske individet i gjennomsnitt har i blodet - er at tabletten lages av kjertelvev.
I kjertelvev er dette forholdet høyere enn i blodet. Det er det hos mennesket også, så dette blir ikke bedre om man hadde kunnet lage dette av humane kjertler.
Så er det jo slik at hormoner ikke har noen arts-spesifikke egenskaper. Iallfall er disse ikke oppdaget enda, så vi kan i praksis bruke hormoner fra alle pattedyr.
En digresjon er det jo at det bare er pattedyr som har thyreoida - krypdyr og fisk har ikke stabil kroppstemperatur, og har ingen thyreoidea.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-03-10, 18:56 #16
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Jeg har lest brevet til legen fra Balder. Jeg synes det er et underlig brev. Det er "på den ene side", "men på den annen side" hele veien. Fullt av forbehold. Jeg kan godt forstå at almennleger blir usikre på å gi pasienten denne medisinen, Thyroid, overhodet, etter å ha lest denne blekka. Det å gi Thyoid fremstår, slik Balder beskriver det, som et usikkert prosjekt. Det er ramset opp en hel haug mennesker som ikke bør få Thyroid, folk over syttfem foreksempel. I tillegg sier de at man kan legge på seg av Thyroid. Jeg mener å ha hørt det motsatte.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-03-10, 18:59 #17
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Jeg kjenner jeg veldig gjerne skulle lest dette, gitt.Ingen som har det og kan legge det ut, evt sende på pm?
-
11-03-10, 19:08 #18
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Er helt enig med deg Vigdis !
Det er i beste fall svært uheldig formulert, og er ingen balansert fremstilling av de behandlingsalternativer som finnes.
Og derfor er det jho så viktig at vi får beholde det åpne samfunn !
I den grad vi har det da .....
Jeg vil vite hva de skriver om meg og min behandling - og det har jeg etter loven krav på.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-03-10, 19:12 #19
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Tror dere ikke at det dreier seg om å være politisk korrekt, og å sikre seg:
1. Han skal ikke fornærme pasientene sine, så han gjør notatet hemmelig for pasientene (Det er forøvrig i meget lang legetradisjon å holde informasjon skjult for pasientene. Selv budskap om uhelbredelig sykdom ble holdt tilbake fordi pasientene bare ville engste seg for det. Omdal ser jo helt forbløffende ung ut, men se på når han er født, og tenk når han må ha blitt utdannet, og hvilke holdninger han har vokst opp med som lege)
2. Han skal holde seg inne med almenpraktikerne som får informasjonen hans. Disse legene har bare hørt om de vanlige preparatene, så informasjonen må vinkles slik at det nye bare passer inn i sammenhengen. Han kan ikke si noe revolusjonerende
3. Han skal ikke fornærme universitetsmiljøene. Han kan ikke si noe som ikke skulle være såkalt forskningsbasert.
4. Han driver privat. Dermed er han mer uavhengig faglig, men avhenger finansielt av pasienter og kan heller ikke skrive ting som kan dukke opp i en helsetilsynssak.
Det visste jeg ikke...
Jeg har lest Ridha Arems synspunkter i 'The Thyroid Solution' og han nevner det ikke. Det er fra pasienter, man får vite det. Flott Hansen!
-
11-03-10, 21:13 #20
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Jo - det er mye som ikke kommer frem først,øverst og tydelig.
Klart at kjertelen bruker tid på å fylle opp 5liter blod med hormoner.
Så tilkommer at T4 er i blodet 3-4 uker mens T3 er i blodet 3-4 timer.
Forbruket skjer jo hele tiden og halveringstiden for T4 er en uke, mens den for T3 er en dag.
Det er komplissert, men her ligger årsaken til forskjellen i blod og i kjertel.
Det er mye å lese på internett, mye går på det samme, men av og til er en heldig.
Mye av det jeg ahr intressert meg for, har vært vanskelig eller umulig å finne.
Ahrem er kanskje ikke så godt kjent her, så linken : http://www.thyroidwellness.com/• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lars Einar Ruud
Av Kevlin i forumet AdvarslerSvar: 0Siste melding: 30-10-11, 01:01 -
Fant denne kommentaren av Lars Omdal
Av viravira i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 4Siste melding: 14-03-10, 22:41 -
Thyreoidea hormon resistens - artikkel av Lars Omdal
Av Siriliss i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 3Siste melding: 31-03-08, 21:33 -
foredrag av Lars Omdal 3. og 10.okt.
Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 19Siste melding: 16-10-07, 16:19

Svar med sitat

Bokmerker