Viser søkeresultater 11 til 20 av 44
Tråd: Fersking som lurer
-
02-02-08, 22:43 #11
Fastlegen min bli stram i maska så snart jeg nevner homøpater, naprapater og alt annet som ikke er offentlig godkjent. Vega-testen tør jeg rett og slett ikke nevne for henne
hun synes det er på grensen at jeg går til Helhetsterapeut - får fotsone!
Jeg tror at det alternative hjelper i mange tilfeller, men innser at jeg trenger fastlegen min også.
Jeg er på ingen måte Levaxin-fan (ennå), men det er fordi jeg er en "fersking" og har foreløpig ingen egne meninger når det gjelder medisiner for lavt stoffskifte.
Kan vi ta den diskusjonen om noen måneder, kanskje år?
~ Scarlett ~
Under opplæring
-
02-02-08, 23:08 #12
Får snart fotsone på blå resept du da.....
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-02-08, 23:14 #13
Jeg gikk også opp etter at jeg begynte med levaxin, sånn tre kilo. Gikk noe ned igjen etter en stund på riktig dose.
Hvis du ble dårligere, kan det muligens komme av at binyrene er sliten, og legens kulle gjort en ACTH-stimtest før hun satte deg på levaxin, det står på pakningsvedlegget at man MÃ… behandle binyrebarkinsuffisiens før man starter pasienten på levaxin.
Men det er sjeldent.
Jeg bare nevner det for ordens skyld, siden det er en mulighet.
Det rekker muligens med en vanlig ordinær Serum-cortisol-test ved neste prøve for stoffskiftet.
Du har kanskje lav ft3 også (aktivt hormon) men jeg antar at du har det så lav som din ft4 er.
Det var en innom et par år siden med en TSH på 80 og hun dro til en endokrinolog i Oslo etter at hun startet på levaxin og fikk liothyronin i tillegg. Endokrinologen har også greie på det med cortisol.
Endokrinologen er i utganggspunktet indremedisiner men har tatt noe tilleggsutdanning.
Har legene tatt prøver på HB, Ferritin, B-12 og cøliaki?
nora
-
03-02-08, 12:47 #14
[]
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg er svært takknemlig for at du tar deg tid til å svare meg så inngående.~ Scarlett ~
Under opplæring
-
03-02-08, 13:26 #15
Hei, det er en viss sammenheng mellom cøliaki og hypothyreose, og du skulle fått tatt blodprøver for cøliaki før du startet på diet uten hvetemel.
Dette fordi prøvene for cøliaki er justert slik at de mest slår ut ved ordentlig tottetatrofi . Da må man ha spist mye gluten i mange månader før prøvene blir riktige.
Det er et stort problem at pasienter starter glutenfir kost før de blir testet for cøliaki. De må da gå tilbake til gluten, og store mengder gluten, i minst 6 uker , helst minst 3 måneder og selv da er det ikke sikkert at de får en diagnose enda de har Cøliaki.
Hvis du tilfelidgvis hadde tatt en tur til amerika nå, kunne du bestilt en prøve hos enterolab og de påviser glutenintoleranse ved å teste for ttg og antigliadin i en avføringsprøve, samt en gentest som viser om du har anlegg for glutenintoleranse. De tester også for intoleranser mot soya og melk og andre ting. Det er ikke noen offisiell tets for cøliaki, dette.
Tilbake til ferritinen din, den er noe lav mend et er ventet så hypo som du er. Ved hypothyreose så er absorpsjonen dårlig fordi tarmen er ødematøs. du har sikkert en del andre mangler også, lavt vitamin D og kalk kan være mulig også.
Hvis du har lavt vitamin D, er det lurt å ta ekstra vitamin D. Maks anbefalte dose er 50µg mens det er ofte 2,5 eeller 5µg i kalktabletter og litt i sana-sol og litt i vitamintabletter. Noen forskere skriver at dagsbehovet er nærmere 100µg. Jeg har end el referaner på dette og de er i en vitaminD-tråd lenger tilbake.
Hvis du blir veldig dårlig av neste doseøkning, må du selvsagt kontakte legen, det hender en sjelden gang. Kan komme av lavt cortisol.
Jeg tipper du kjenner at de er på rett spor når TSH blir nærmere 1, og jeg selv merket plutselig at jeg syntes jeg hadde endelig fått nok av noe jeg manglet liksom når jeg kom til 125µg. Ikke sikkert du kjenner det så tydelig.
Vær beredt for at det tar tid å bli bedre.
Det med ft3 kan jeg forklare litt mer om:
TSH har også litt med deionase-enzymene å gjøre som trengs for å omdanne t3 fra t4. T4 er et inaktivt hormon, et prohormon. det tilfredsstiller ikke definisjonen for hormon engang, siden ingen t4-reseptorer er blitt funnet.
Når så TSH blir lavere, kan deionase-enzymets aktivitet bli lavere og derfor ft3 falle. Vi ser det også rett som det er på forumene.
Derfor er det lurt å måle ft3 hvis du føler eg mer hypo med økt dose, for da kan det være logisk å begynne med 5 eller 10µg liothyronin i tillegg. det er det som hendte med hun andre med en TSH på 80 her tror jeg.
Hun ble veldig fornøyd.
Selen trengs også i dette deiodinase-enzymet og noen her tar jegnt selen. Det senker også antistoffene.
Har du fått målt anti-TPO? De pleier ikke å legge så stor vekt på det.
Det er lett å få prøver på B-12 og hemoglobin. Ved autoimmun thyreoditt kan noen ha en autoimmun gastritt og det forårsaker lav B-12. I tyskland tester de for det, men ikke noe særlig her. de tester også rutinemessig for H.Pylori der men bare på mistanke her.
Det er tvilsomt om prøver for cøliaki slår ut når du er hvetefri, men hva spiser du da? Kanskje det er nok gluten allikevel til å slå ut men det er ikke særlig sannsynlig. Hva spiser du?
nora
-
03-02-08, 13:41 #16
Jeg spiser spelt og rug. Helt hvetefri er jeg nok ikke, jeg spiser bl.a. pølser av og til. Matvarer med høyt hveteinnhold holder jeg meg selvfølgelig unna.
~ Scarlett ~
Under opplæring
-
03-02-08, 13:45 #17
-
03-02-08, 14:14 #18
Under opplæring er vi vel alle sammen Scarlett.
Ikke lett å bli utlært i dette iallfall.
Anti TPO er en test som er følsom for antistoffer som ødelegger selve kjertelvevet. Testen gir ikke et helt definitivt svar, idet ca. 10% av de tilfellene den viser et positivt resultat hos - ikke er det, eller utvikler ikke hypothyreose.
Men i de tilfeller der den er positiv og pasienten har hypothyreose er den klar.
Og slik er det jo med deg. Meget høy TSH + lav fT4 + antistoffer - da er det ikke mye å lure på.
Dette er også den mest vanlige måten folk får lavt stoffskifte av.
Denne tilstanden er en autoimmun tilstand. Det er kroppens eget immunforsvar som feilreagerer og tror kjertelvevet er fientlig og går til angrep.
I følge analyselaben www.furst.no analyselista : http://www.furst.no/bb/index6.html
Der oppyser de at prosessen kan bruke noen år på å gjøre kjertelen helt ubrukbar - og en kan tippe at du er på slutten av prosessen og burde nok ha en dose som erstatter hele kjertelproduksjonen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-02-08, 14:20 #19
Det er masse gluten i spelt og en del i rug. Da kan det være verdt det å be om de vanlige cøliakitestene. Ttg og antigliadin.
Gluten er en kjent trigger av anti-TPO.
Selve Anti-TPO kan gjøre at du føler deg dårlig men dine prøver på stoffskiftet er så ille at de gjør at du er dårlig av dem alene. Ft4 må nærmere midten før du føler deg bedre, eller opp i øvre tredel av referanseområdet, samme med ft3. Nøyaktig hvor, er individuelt.
skirv dagbok/lag et excelark med prøveresultatene og dosene og hvordan du har det. Da legger du merke til hvor du trenger ft4 og ft3 og om du kan følge dem eller TSH. Dosen levaxin kan nemlig forandres over tid og man må gå etter blodprøvene.
Og, man kan råe ut for leger som bare ser på blodprøver og hevder du har det bra fordi prøvene ser bra ut for dem. Hvis manselv har et excelark som man har ført og skrevet opp når man har det bra, gjelds denne.
nora
-
03-02-08, 15:32 #20
Takk for tipset, nå har jeg laget meg en dagbok i excel.
Etter et søk på google fant jeg ut at overlegen min fastlege lener seg på er endokrinolog. Hun konfererer med ham hver gang mine prøvesvar foreligger.
Det er noe jeg finner litt merkelig. I 2005 hadde jeg iflg. min lege ikke lavt stoffskifte, mens jeg i dag har en ikke-fungerende skjoldbruskkjertel. Utvikler sykdommen seg så raskt? Avviket jeg har notert meg de 2 siste årene er stivhet i hofter og ankler, samt at jeg er utrolig trøtt og trenger mye søvn. Det siste har jeg kreditert nattvaktjobben min.
Så feil kan en ta. Kanskje jeg blir mindre sårbar og jevnere i humøret etterhert - en flott bonus!~ Scarlett ~
Under opplæring
Svar med sitat
Bokmerker