Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16

Tråd: Hei !

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Først : Du skal ikke beklage at du spør for mye - det kan du gjøre når du spør for lite.

Myxødem - ordet er sammensatt var to Greske ord : Myx=slim Ødem=hevelse. Dette opptrer på hud, og skyldes dårlig proteinutskifting og omdannelse av betakaroten. Huden virker deigete, blek med meget svakt gulskjær.
    Opptrer oftest på leggene, men kan opptre over allt, også på hjerteposen og stemmebånd.
    Fenomenet skyldes lavt stoffskifte, og var i tidlige tider det symptomet som gjorde at man oppdaget sykdommen.
    Dette henger ved enda.
    Eldre sier gjerne : lavt stoffskifte - myxødem, uten å ha fått med seg at det er ikke bare er de som har Myxødem somhar lavt stoffskifte.

Så må jeg si at jeg også mener du tar for lav dose - og så må du ikke stoppe. Hvis behandlingen virker dårlig, skal du si fra til legen din.
    Hvis denne ikke tar det alvorlig - noe som ofte skjer - skal du forlange å prøve Armour. Noen blir bedre av dette ann av Levaxin.

Men før du gjør det må dosen opp på et skikkelig nivå så. Ingen bedisin virker bra nopk på for lave doser.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard

Tusen takk for svar, får lysta til å finne ut mer om lavt stoffskifte nå
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Så snille dere er som ikke ler av skrifta mi ........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Så snille dere er som ikke ler av skrifta mi ........
    du blir bare litt ivrig. vi er bare glade for at du deler all din viten med oss (også er vi ikke bedre sjøl ... )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Happybody,
    Det første du kan gjøre er å få tak i blodprøve resultatene dine. Du kan som regel bare ringe til legesekretæren og få de over telefonen. Det du først trenger å vite er TSH, FT4 og FT3. Husk å be om "normalområdene" samtidig, da disse varierer fra lab til lab. Det er ikke sikkert at legen har tatt FT3, da den ikke er så viktig i første rekke for å finne lavt stoffskifte. Andre ting som er kjekke å vite er Anti-TPO, TRAS, ferritin og b12.

TSH skal helst ligge rundt 1, men noen av oss har det best når den er nermere 0. Høy TSH = lavt stoffskifte, Lav TSH = Høyt stoffskifte.

FT4 skal helst ligge i øvre halvdel av normal området og noen har det best når FT4 ligger litt høyere enn normalt.
    Lav FT4 = lavt stoffskifte, Høy FT4 = høyt stoffskifte.

Det samme gjelder for FT3.

Eller du kan legge tallene dine ut her og så kan vi kanskje sie noe mere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, ddet ser altså ut som om du virkelig trenger en stoffskiftemedisin eller to.
    Den legen som tok blodprøver av deg mens du var på thyroxin, var da helt dust. Thyroxin ertatter jo nettopp kroppens thyroxin og da blir jo blodprøvne normale.

Jeg lurer på om du har hatt feil dose, for eksempel hele tiden en litt for lav dose. Jeg ville følt meg dårlig med for lav dose. har prøvd.

Hos meg kan man ikke bruke TSH-prøven alene, fordi den blir lav. Andre er helt bra med en TSH på 1 mens resten av oss får 0,02 eller noe sånt, men da er ft4 og ft3 i øvre halvdel akkurat som hos de andre.
    (neon veldig å trenger ft4 og ft3 andre steder men det normale er i øvre halvdel av referanseområdet)

Jeg trenger også en kvart tablett liothyronin to ganger om dagen. Lurer på om du manglet den hele tiden....

det er vanlig med en noe lav ft4 hvis man tar levaxin alene, og noen blir så mye bedre med litt liothyronin.

Og så fins det dem som å ha en annen medisin.

Kan ikke si noe uten at jeg har sett noen av blodprøvesvarene dine.
    Du får dem vel hos dama i luka, men det er ikke helt sikkert.
    De vil ofte ha 70 kr for å gi deg den lappen, men du dkal jo ikke bha hele hjournalen, som koster 70 kr men bare svar på blodprøvene. eventuelt på en lapp. men husk å få med referanseområdene.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn