Viser søkeresultater 11 til 20 av 38
-
16-10-07, 17:58 #11
Igjen - DEN historien der er min !
Ofte når man leser så dukker det opp nye spørsmål en burde hatt svar på.
Hvorfor tok du stoffskifteprøver ?
Du har jo en arvelig komponent som gjør det naturlig å være obs på stoffskiftet, og du følte deg svimmel - mer ?
Du trener ? (nte) hva type trening ?
Tatt kosttilskudd ? Hva ? Tenk et år tilbake.
Hva var stoffskifteprøvene før behandling startet ?
Tok du andre blodprøver, og hva var verdiene ?
Har du antistoffer ?
Så syns nå jeg da, at du skal begynne å spise frukt ! Særlig hvis det har begrenset effekt å leve uten. Frukt er sundt og unødig å leve uten hvis en ikke må.
Vikingkost er fint for de som har lavt stoffskifte. Og du har du nok lavt stoffskifte nå, men var det den gangen en annen grunn enn de mest vanlige som påførte deg de prøvene som satte igang behandling ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-10-07, 18:03 #12
Så denne i en annen tråd :
T4 (Referanse 9,0 - 22.0) Jeg hadde 14,1
T3 (Referanse 2,3 - 5,7) Jeg hadde 6.0
Anti TPO (Referanse mer en 35) jeg hadde 35 - IKKE ANTISTOFF
S-TSH (Referanse 0,4 - 4,0) Jeg hadde 0,01
Jernmetning (Referanse 15 - 57) Jeg hadde 64 - jernforgiftning ? hemokromatose ?
Vitamin B12 (Referanse 170 - 650) Jeg hadde 755
Jern (Referanse 9,0 - 34) Jeg hadde 35 - ditto.
S-Testosteron (Referanse 8 - 35) Jeg hadde 38
SHBG (Referanse 8 - 60) Jeg hadde 86 - dette parameter er høyt ved høyt stoffskifte.
Sink (Referanse 10.0 - 18.0) Jeg hadde 19,2
Magnesium (Referanse 0,71 - 0,74) Jeg hadde 0,73
Tenkte bare jeg ville spare deg - jeg stiller spørsmål i vilden sky ......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-10-07, 18:12 #13
Spørsmålet er vel egentlig : Har du et behandlingstrengende lavt stoffskifte ?
Noen - meget få - kan ha et normalt stoffskifte på svært lave blodverdier.
Det betyr bare at du fungerer som alle andre, men har lave blodprøver likevel.
Jeg har heller ikke antistoff - og alvorlige problemer fikk jeg ikke før jeg begynte på Levaxin. Jeg hadd problemer før - var veldig opp og ned - sengeliggende i perioder og legene forsto ikke hvorfor. Hadde TSH rundt 5 etter gammel målemetode, men T4 var rundt 150.
Sykkeltrening - veldig opp og ned fra gang til gang. Noen ganger helt flat uten grunn - noen ganger helt max.
Funker du ok på 25µ ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-10-07, 18:13 #14
Takker, Jeg hadde TSH på 8,1 som gjorde at jeg måtte begynne på levaxin ifølge fastlegen, så noen svar på dine spm finn:
Du har jo en arvelig komponent som gjør det naturlig å være obs på stoffskiftet, og du følte deg svimmel - mer ?
Jeg hadde eksemens periode, og hadde hatt våkenatt, var helt gåen klarte ikke sove, og dro hjem siden jeg hadde påskeferie da. Da tok jeg blodprøve for å sjekke om jeg hadde lavt stoffskifte siden moren min som nevnt hadde det.
Du trener ? (nte) hva type trening ?
JEg trente styrke 2-3 dager i uken, med vekter etc, så spillte jeg innebandy 1-2 dager i uken + turneringsshelger i 1 div
Tatt kosttilskudd ? Hva ? Tenk et år tilbake.
Har alltid tatt TRAN fra flaske. Masse multivitaminflasker med vitaminer, husker ikke navnet på dem.
Funker du ok på 25mg? NEI er elendig form:(
Hva var stoffskifteprøvene før behandling startet ? TSH 8,1 og FT4 17
Tok du andre blodprøver, og hva var verdiene ?
Ja alle andre var fine, som du har limt inn også
Har du antistoffer ? Ikke noen påvist nei
Spørsmålet er vel egentlig : Har du et behandlingstrengende lavt stoffskifte ? Den nye fastlegen sa jeg burde vært utredet mye mye mer før han ville satt behandlig på meg ut fra de blodprøvene der kun TSH 8,1 var unormalt
-
16-10-07, 18:20 #15
Jeg har vært og er fortsatt veeeeldig plaget med smerter i kroppen, muskler, spenninger..... For meg er SAROTEX det absolutt beste! Jeg varierer dosene litt utifra formen, det er sikkert ikke etter boka, men det virker for min del! Har prøvd å ta vekk Sarotex også. da virker jeg ikke i det hele tatt, ligger bare rett ut og har minimalt med krefter
-
16-10-07, 18:48 #16
Hvor lavt er ditt blodtrykk?Har fått påvist lavt blodtrykk
Jeg har også lavt blodtrykk.
Og jeg har (hatt) vanvittige smerter i hodet, selv om det ser ut til at du kanskje slår meg - men det er vanskelig å bedømme. Noen år var jeg helt ødelagt mht hodepinen.
Har du forsøkt migrenemedisin?
Trener du moderat (i de mengder du kan klare, evt veldig lite) og strekker ut nakke- og hals-muskler etterpå? Dette hjelper en del for meg. Smertestillende hjelper ingenting. Av og til migrenemedisin."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
16-10-07, 19:00 #17
Tilbøylig til å være enig med fastlegen din.
Og deg - dette kom jo når du begynte med Levaxin.
Dette reagerer jeg på :
SHBG = for høy - du har for høyt reellt stoffskifte på prøvetidspunktet.
Jernmetning = for høy
TSH=8 - fT4=17 - konstellasjonen stemmer ikke !
Jeg mener fT4 er jo 17 og meget bra. TSH=8 kan være en forbigående situasjon. Burde vært sjekka etter en måned - og en til.
Eksamensnerver er ikke å spøke med, og kan sikkert påvirke verdiene midlertidig.
Det er tross alt fT4 som ER stoffskiftet og 17 er høyt nok det.
Hvis man antar at kjertelen var iorden på dette tidspunktet og fabulerer fritt om hva som skjedde videre, så er det omtrent slik :
Begynner du å spise Levaxin i en slik situasjon går TSH til null og da mister kjertelen sin stimuli og slutter å produsere.
Så kan det virke som at det er en mulighet for at du ikke tåler å gå på kunstige hormoner og får problemer.
Det kan virke som at det er nyttig for deg å begynne forfra - noen stadier i innledende runder ble hoppet over.
Hvis det er litt liv i kjertelen din er det jo best å beholde det - eneste måten jeg kan se, er da å kjøre seg selv hardt uten Levaxin og ta blodprøver hver 14 dag.
Jeg har vært der du er, med usikkerhet rundt kjertelfunksjonen, og gjennomført en slik prøve. Jeg klarte 12 uker - TSH ble 160 og det kom null ut av kjerelen. Det er ikke nødvendig mer mer enn 6, men jeg var sta.....(er!)
Hadde det vært liv i kjertelen ville TSH blitt høy, men fT4 hadde steget jevnt og trutt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-10-07, 20:00 #18
Enig i at det med TSH og ft4 ikke stemmer i det hele tatt.
Det var en på det engelske forumet som hadde TSH på 5 og ft4 på 17 elelr 18 men hun trengte thyroxin mener jeg.
Men på alt.support.thyroid så har det noen ganger postet (forskjellige) mennesker som ble satt på thyroxin fordi TSH var høy og de ble bare dårlige. De på forumet mente at "if it ain't broken, don't fix it"...Så jaghar sett det fler ganger på forumene at det feilte dem ingen ting, og de ble satt på thyroxin, og de ble dårlige , og bra igjen uten.
Hvis du ble sendt til endokrinolog i Tromsø, så har de en grense på 10 før de behandler, fordi de sier de treffer en del pasienter som ikke trenger levaxin på tall under 10 (er dere genetisk forskjellige fra oss sydpå, men mange som deg?) og de ville bedt deg slutte på levaxin for å se hva som skjer.
Men på den annen side så kan det være at du trenger høyere ft4 og derfor er din TSH høy. MUlig. Men det har du jo prøvd.
Det fins også grunner for at TSH kanv vise falsk feil , hvis man har muse-antistoffer. Da vil prøven slå ut høyere enn den er.
På lokkallagsmøte flere år siden så traff jeg en jegnte hvis hele familie har en normal TSH på 20. Det fins sånne også.
Jeg tror en endokrinolog , både nprdpå og sydpå, ville sagt at det får an å ha en ft4 på 17 og feilaktig høy TSH.
På en side i Aanderud og Bjøros lærebok om thyreoideasykdommer så står det en tabell på hva som er høyt og lavt ved hypo eller hyperthyreose. (det fins flere mennesker med avvikende tall, også dem med genetisk thyreoideahormonresistens. De tester da de andre paremetrene også og skriver om dette i artiklene om dette fenomenet, da røper de at de har flere tester.... hos oss hypo bruker de dem ikke.....)
Det fins også mulighet for at ft4 ikke stemmer, det er hvis man har antistoffer mot ft4. Men du hadee det bra før det, så du hadde vel neppe feilaktig høy ft4.
En annen ting: hypofysen er kjent for å sende ut uvirksomt TSH sammen med virksomt TSH. Men dette uvirksomme TSH registreres sammen emd eet virksomme i prøvene. Det hender ganske ofte.
TSH-prøven kan være nøyaktig, men hva måler den, og hva beviser det? den klarer ikke å skille mellom uvirksomt og virksomt TSH engang.....
(alle disse måle-fellene står forresten omtalt i NACB sine dokumenter om testing for thyroid. finnes på www.nacb.org og er i pdf og word. Alle gode lab skal kunne undersøke hva som er galt, ft4 eller TSH . Det fins tester som kan skille meloom virksom og uvirksomt TSH, og de andre antistoffer også. Legen skulle egentlig spørre labben om den høye TSH var riktig , sett i lys av at dine symptomer ikke stemte med en høye TSH og at den høye ft4 ikke stemte med den høyeTSH. Nok en påminnelse om at det er symptomene som er viktigst, ikke prøvene)
-
16-10-07, 23:54 #19
Jeg ser på listen over blodprøver og kan bare se ett av antistoffene. Har du tatt de en annen gang eller? Tenker på TRAS og anti-TG når jeg nevner flere antistoffer.
Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.
-
17-10-07, 00:00 #20
Når det kommer til smertene tar jeg bare paracetamol. ikke alltid det rekker, men er redd for å bli avhengig av noe sterkre. Men noen ganger må det sterk lut til. Bare vær varsom meg deg selv
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Sarotex tabletter
Av nuttisen i forumet DepresjonSvar: 31Siste melding: 28-11-07, 09:04 -
Hvordan dele tabletter ?
Av FemIce i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 11Siste melding: 10-08-07, 07:48 -
Beinverk!!! Hva hjelper?
Av RIGG i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 1Siste melding: 27-03-07, 20:33 -
ta tabletter resten av livet?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-02-07, 18:14 -
Proteintilskudd hjelper det?
Av gutt_81 i forumet AminosyrerSvar: 4Siste melding: 17-01-07, 15:02
Svar med sitat
Bokmerker