Viser søkeresultater 11 til 20 av 40
Tråd: Fryser, kremter......
-
21-09-07, 23:25 #11
Fordi du har en gammel lege ?
Myxødem var det man så - det lettest oppgdaglige og identifiserbare kliniske tegn på en sykdom. Derfor fikk den navnet Myxødem.
Denne sykdommen fikk jo flere og flere kjennetegn (symptomer) ettersom åra gikk. Og etterhvert forsto man årsaken til det opprinnelige kjennetegnet.
Senere oppdaget man at man kunne ha myxødem uten å ha de opprinnelige kliniske tegn.
Man snakket jo med pasientene den gangen..........
Likevel, man er da konservativ og skifter ikke navn sånn i unødan........
Det aller første tegnet var forøvrig gulfarging inne i håndflaten.
Man fant dem på galehuset.......
Husker ikke hva han het nå, men en lege som hadde fått det for seg at sykdom lå i organer og innvolder fikk lov teste teorien på folk på galehus.
Han kvernet innvolder etter tur, sugde safta opp i sprøyta si og injeserte i vilden sky. Når turen var kommet til skoldkjertelen blei de gærniga som var gule i hanflata helt friske !
Men det holdt bare ei stund så var det samma nøden......
så sånn gikk det ...• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-09-07, 00:11 #12
Nei da. Legen min vil jeg tippe på ca 35
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
22-09-07, 09:36 #13
Her er definisjonen fra svensk wikipedia:
Myxödem är ett vanligt förekommande symptom på obehandlad hypotyreos. Innan kopplingen mellan myxödem och hypotyreos fastställts, användes begreppet som om en separat sjukdom. Namnet kommer från grekiskans myfxa slem.
Myxödem yttrar sig genom hudförändringar, då det ansamlas en homogen-gelatinös, mucinhaltig massa mellan fibrillerna i hudens bindvävnad. Detta leder till att huden blir svullen, spänd och fast. Hudförändringarna uppträder huvudsakligen i ansiktet, samt på halsen. Den myxödematösa svullnaden kan därifrån sprida sig till bålen och extremiteterna, och starkt påverka händer och fötter. Även inre delar, till exempel slemhinnorna i munhåla och luftstrupe, kan påverkas.
I samband med myxödem uppträder ofta förändringar i svett- och talgkörtelproduktionen, så att denna avtar eller helt avstannar.
-
22-09-07, 09:56 #14
35 ?
Har han lest gamle bøker da ?
Hypothyreose heter det nå, og har gjort det en stund.
Myxødem er en følgesykdom til hypothyreose og man behøver ikke ha den også.
Følgesykdommen ble altså oppdaget først, men gamle navn er seglivete.
Det er jo forsåvidt det samme hva den kalles bare man vet at man snakker om det samme.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-09-07, 12:37 #15
Så det er noe man kan ha selv om man er på Levaxin, så lenge man ikke er optimalt behandlet? Eller kan man ha det uansett?
Minnie: interessant!!
Har ingen anelse om hvorfor han har gitt meg den diagnosen, men det kunne vært interessant å spørre han. Men jeg er jo opphovnet særlig synlig i ansiktet, gjerne derfor? Jeg leste det han hadde skrevet og det var T86 Hypotyreose/Myxødem. Mer vet jeg ikke.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
22-09-07, 13:25 #16
http://thyroid.se/show_extra.php?i=7&SpecID=8&CatID=3Myxödem Myxödem kommer från myxa som betyder slem och ödem som betyder svullnad. Vid underfunktion drabbas alla vävander av brist på hormoner, pga av detta sker en förändring i hudens med en ökning av sk. hydrofila proteinkomplex. Hudförändringen kan ses i mikroskop om man tar ett vävnadsprov. I avancerad fall syns det utanpå som svullna ögonlock och händer. Liknade vävnadsförändringar sker i tungan och stämbanden, vilket kan förändra rösten. Myxödem kan också göra så att nerver kommer i kläm, vilket då ger symtom från de område som nerven försörjer. Så i princip kan man säga att myxödem är svullnad orsakad av underfunktion.
Dette påpeker vel at det egntlig ikke er mulig alltid å se utenpå huden om man har Myxødem. Og at det ligger noe i alle disse hevelsene utover bare ødemer.. ?Hilsen Anne Ma
-
22-09-07, 14:39 #17
Fader,n hadde myxødem på legga, særlig foran på skinnbenet. Huden var helt dønn kvit og et tommeltrykk der satt igjen 10 minutter.
Han viste legen det, men denne forsto ikke at det var snakk om myxødem og bare bagatelliserte det. Da mor fikk konstatert hypothyreose sjekket han stoffskiftet hos legen, men denne konstaterte at han ikke hadde hypothyreose. TSH var vel under 10 da ? Så han gikk livet ut med symptomrettet smertebehandling - uten thyroxin !
Jeg vet jo ikke noen blodverdier, men jeg gikk jo med TSH på 5-8 mange år og det var bare en ung lege med utdannelse fra USA som måtte til. Jeg var den første i familien som fikk diagnosen, så det er klart at de andre har lidd !
Tross massiv myxødem klarte man ikke gi en diagnose !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-09-07, 14:56 #18
Fant en beskrivelse til. Så jeg kommer vel frem til konklusjonen at myxødem er alle hevelse/ødemer vi har som har Hypotyreose.Myxødem: Ødem er opphoping av væske i vevet. Myxødem er sykdom som skyldes svikt i skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon. For lav produksjon som fører til bl.a. opphoping av væske i kroppens ulike vev.
Jeg hadde også enorme mengder vann i kroppen før Levaxinen, det er litt bedre nå. Slipper å legge på og ta av 7 kg om gangen.
Men fortsatt plages jeg av det. Særlig i føttene som verker av presset fra vannsamlingene.
Jeg prøver meg nå på lymfedrenasje for å se om det kan gjøre noe for meg. Tiden vil jo vise det
Hilsen Anne Ma
-
22-09-07, 21:18 #19
Jeg tror ikke at ødem og myxødem er det samme, fremdeles...
Se her:
http://meded.ucsd.edu/isp/1994/im-quiz/pededema.htm
Bilde 2 forbinder jeg med "vanlig" ødem.
Bilde 3 sånn ser jeg ut! Nesten i fall fall. Legg merke til at vedkommende ikke er spesielt hoven rundt anklene.
Bilde 4 ser ut til å være typisk myxødem. Tror Nora var inne på noe om dette med mycopolysaccharider som nevnes her. Se den tykke, skjellete huden - sånn har jeg det ikke, men hvis jeg ikke smørte med store mengder krem, hvem vet...?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
22-09-07, 22:43 #20
Men det er jo alvorlighetsgrader av det. Det må det jo være... Som de fleste andre sykdommer/tilstander?
Og man kan vel ikke få slik hud i ansiktet, har aldri sett bilder av det. Det at vi hovner opp i ansiktet er jo ofte veldig tydelig. Så jeg tror kanskje tingene er litt mer spredt utover alvorlighetsgrad enn kun slike meget alvorlige tilstander som på figur/bilde 4.
Vi skal jo heller ikke glemme at vi får behandling for myxødemene, så hvem vet om det ikke var slik vi ville sett ut uten Levaxinen?? Men forsvinner ødemene med bruk av thyoxin?
Det er på mange måter det største spørsmålet her synes jeg. Jeg føler at huden på bena mine har blitt mye mer jevn siden jeg fikk Levaxin . Hadde 1 mill. appelsinhud humper før, men de er blitt utolig mye ferre nå. Jeg er villig til å tro at det har med tilførselen av thyroxin i systemet. Men fremdeles er jeg plaget av hevelser i kroppen, føtter, hender og ansikt + øyne. Hvis det ikke er myxødemer, hva er det da? Og hvorfor er det ikke nærmere beskrevet noe sted? Det er jo utrolig irriterende og veldig vanlig blandt oss med thyreoideasykdommer..Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Hyper og fryser.
Av jojo75 i forumet Graves sykdomSvar: 2Siste melding: 16-05-08, 11:22
Svar med sitat

Bokmerker