Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
-
08-09-07, 22:08 #11
Hva i alle dager....??
http://www.sykehuset-ostfold.no/stream_ ... ityId=6428Ved sekundære (hypofysære) hypothyreoser er både TSH og fT4 nedsatt, og pasienten har gjerne også andre tegn på hypofysesvikt (binyrer og gonader).
Javel.... mine gonader er jo også angrepet av antistoffer. Og jeg har mange symptomer på sliten binyrebark. Og i den gamle journalen - fant jeg ikke ut der at jeg i en periode hadde nedsatt både TSH og FT4?
*leite, leite...*
Dato....................STSH.........SFT4
24.01.1994...........1,19..........18,2
28.04.1994...........0,63..........14,1
17.10.1994............1,3...........17,4
16.06.1995............1..............14
31.01.1996............1,3............15
Nedsatt og nedsatt - de er ikke utenfor ref, men det er jo litt uvanlig med både lav TSH og FT4, så vidt jeg har forstått det. Rett etter dette blir jeg hyper på prøver, men ikke på symptomer. Så et år eller to senere får jeg konstantert lavt stoffskifte. Kan jeg ha sekundær hypotyreose i tillegg til primær hypotyreose (Hashimotos)?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
08-09-07, 22:22 #12
Det har vel ingen betydning nå lenger, og behandlingen ville vært den samme. Når kjertelen er uvirksom er det jo ikke noe vits i at den mottar stimuli.
Men det har betydning for tolkingen av TSH må man jo bare se bort ifra om kan har sekundær hypo.
.....og det skal man gjøre under alle omstendigheter !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-09-07, 22:35 #13
Vel.... jeg vet ikke om det kan ha betydning lenger....
For jeg har jo ikke fått konstantert noe galt med binyrene, selv om jeg mener de er "slitne".
Og hvorfor har jeg så ufattelig dårlig temperaturregulering f.eks.? Og en søvn som er så på tryne?
Vel, jeg tror at både temperaturregulering og søvnregulering ligger tett/er tett knyttet i hjernen. (F.eks. skal man være varmere og våknere om morgenen, og kaldere og trettere om kvelden - her er det omvendt + masse rot.)
Så jeg er på utkikk etter sammenhenger, og hvor det hele begynte."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-09-07, 02:06 #14
Og alltid hatt uregelmessig menstruasjon, senere påvist antistoffer her også....
http://www.kortelinks.dk/?JIUGBDøgnvariasjonen er den vaneligste biologiske rytmen når det gjelder hormonproduksjonen .De forskjellige hormonene har ulike døgnkurver. Hjernen tidsregulatorceller virker gjennom hypotalamus og regulerer ACTH sekresjon slik at den er kraftigste sent på natten og tidlig på morningen mens sekresjonen er lav om kvelden og tidlig på natten.
Menstruasjonssyklusen er en syklisk forandring. Denne varierer etter et mønster som gjentas i perioder med fire ukers varighet.
Melatonin
Midt bak hjernen, like bak talamus, ligger corpus pineale, epifysen. Denne produserer melatonin som regulerer søvn og kroppens biologiske rytmer. Sekresjonen av melatonin stimuleres av mørke og hemmes av lys. Så økning av melatonin framkaller søvnighet er antagligvis den viktigste regulatoren av vår nattesøvn. Melatonin blir brukt i sovemedisin. Metatonin er også med på regulerer kroppens biologiske rytmer og har antageligvis effekt på sykliske forandringer som eksempelvis menstruasjonssyklusen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
09-09-07, 06:45 #15
Hei Stina !
Interesant lesning på denne linken din. Fortsett med å legge inn slikt om natten. Da har i allefall jeg noe meningsfylt å gjøre på våkne netter.
"Lære å kjenne seg sjæl" er jammen noe infløkte greier. Men siden legene ikke klarer å gi oss den infoen vi trenger, eller forstå hvordan vi har det så er det jammen godt å ha slike som deg som leker detektiver på nettet. Håper du har fått sove noe etter at du var her inne !!
-
09-09-07, 23:50 #16
Heia Tussa
Så hyggelig at jeg kom over noe du fant interessant. Fortell, fortell - for jeg orker jo bare lese litt i hver link jeg finner...
Oi, blir ikke så veldig mye søvn for tiden, litt for mye å tenke på + disse binyrene eller hva det er. Men takk som spør, håper på bedre tider når Armour etterhvert får gjort jobben sin.
Kjenne oss selv, er visst fåfengt. Så fort vi har skjønt noe, så glemmer vi det igjen - ja, i alle fall jeg.
Natta, Tussa ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-09-07, 00:10 #17
http://www.dbhome.dk/aogf/download/Anat ... logi12.pdf14. Det temperaturregulerende center ligger i hypotalamus i diencephalon.
15. Centeret, der består af et kuldecenter og et varmecenter registrerer blodets temperatur, samt får impulser fra hudens varmereceptorer, der er følsomme for tp. mellem 35o - 45o og kuldereceptorer
der er følsomme for tp. mellem 10o - 35o.
De to centre vil via det autonome nervesystem regulere kropstemperaturen, kernetemperaturen til 37o, enten ved øget varmedannelse/nedsat varmeafgift eller øget varmeafgift/nedsat varme-dannelse.
16. Varmedannelsen sker ved stofskifteprocesserne i cellerne spec. i muskelcellerne, hvor en stor del af energien omdannes til varme. Varmen fordeles til hele organismen via blodet.
* Ved registrering af tp. ↓ i blodet eller huden nedsættes blodgennemstrømningen i huden
= mindsket varmeafgift.
* Muskeltonus øges = øget varmedannelse.
* Gåsehud, tænderklapren og muskelsitren = kraftig varmedannelse.
* Via hypotalamus/hypofyse stimuleres glandula thyreoidea til øget sekretion af T3 og T4
→ øget stofskifte i cellerne = øget varmedannelse.
* Øget frigørelse af adrenalin via det sympatiske nervesystem → øget fedt og kulhydrat
forbrænding = øget varmedannelse."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-09-07, 00:20 #18
http://www.pki.uib.no/fi/odont/forelesn ... empfor.pdfTemperaturfall påvirker hjernen først
36º C sterke skjelvinger
35º C mister viljen til å leve
tenker ikke rasjonelt
mister hukommelsen
NEDKJØLING (generellt)
Respirasjons-senteret hemmes
• puster svakt og sakte
kardiovaskulært senter aktivitet reduseres
• hjertefrekvens faller
• cardiac output faller
• hjerte rytmen forstyrres"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-09-07, 00:26 #19
http://www.brs.dk/laereboeger/fh/Kap173.htmlHypothalamus' funktion kan sammenlignes med termostaten på en radiator: I hypothalamus sammenlignes kroppens temperatur med den temperatur, der (ubevidst) er ønsket i kroppen. Er den aktuelle temperatur forskellig fra den ønskede, iværksætter hypothalamus den nødvendige justering. Kroppens temperatur varierer med cirka 0,5°C i døgnet, idet "indstillingen" i hypothalamus ændres i løbet af døgnet: Temperaturen er højest sidst på eftermiddagen.
Kroppens temperatur holdes omkring det ønskede ved at justere balancen mellem varmedannelse og varmeafgivelse. Varmeproduktionen stammer fra cellernes stofskifte, mens varmeafgivelsen opstår ved udveksling af varme mellem kroppen og omgivelserne.
http://www.brs.dk/laereboeger/fh/Kap093.html#wp1008642I mellemhjernens hvide substans er indlejret talrige områder med grå substans. De vigtigste af disse områder er thalamus, hypothalamus og hypofysen.
Under thalamus findes hypothalamus. Her findes en lang række centre med stor betydning for opretholdelse af kroppens indre miljø og fortsatte beståen. Det er således her centrene for regulering af appetit, temperaturbalance, vand/salt-balance og stofskifte skal findes. Reguleringen af alle disse parametre udføres ved at regulere aktiviteten i det autonome nervesystem."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
14-09-07, 01:02 #20
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454Ved thyreoideahormonmangel finner man store fysiologiske forandringer i hjernen; bl.a. fordoblet cerebrovaskulær motstand og redusert blodstrøm, oksygen- og glukoseforbruk. Det er høy konsentrasjon av thyreoideahormonreseptorer, spesielt i amygdala og hippocampus (2). Trijodtyronin fungerer kanskje både som hormon og nevrotransmitter (23). Studier viser sammenheng mellom thyreoideafunksjon og det sympatiske nervesystem.
http://www.forskning.no/Artikler/2003/a ... 61296720.7Stress forandrer hjernen
ved kronisk stress krymper dine celler i hippocampus, og cellene i din amygdala vokser.
http://no.wikipedia.org/wiki/AmygdalaAmygdala er en mandelformet struktur i tinninglappen i hjernen. Den er sentral i opplevelse og uttrykkelse av emosjoner, og involvert i motivasjon, aggresjon, spising, og langtidshukommelse.
Studier har vist at amygdala spiller en nøkkelrolle i medieringen av frykt. En fryktinduserende stimulus går fra sanseorganet til thalamus og sendes derfra videre til sansekorteks og videre til hippocampus. Thalamus sender samtidig signaler direkte til amygdala. Sansekorteks og hippocampus er også forbundet til amygdala og sender sin informasjon dit direkte via sine nervebaner. Informasjonen når lateral nukleus først, derfra går den til to mindre subregioner (basolateral og basomedial) før informasjonen til slutt sendes til amygdalas sentrale nukleus. Den sentrale nukleusen kommuniserer med tre forskjellige hjerneregioner, som hver ser ut til å produsere forskjellige komponenter av fryktresponsen. Disse er central grey som påvirker emosjonell atferd, lateral hypothalamus, som påvirker autonome responser (fight or flight, sympatikus og parasympatikus), og bed nucleus of stria terminalis, som påvirker hormonelle responser."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Svar med sitat
Bokmerker