Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
Tråd: Diagnosen
-
26-08-07, 12:07 #11
Anti-TPO er en veldig viktig blodprøve for å finne ut hvordan dette startet og om din nåværende situasjon.
Den er ment som en engangstest og kan fortelle om du har antistoffer som ødelegger kjertelen.
Er testen positiv er du sikkret en presis diagnose som gir deg visshet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-08-07, 12:17 #12
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Sted
- Egersund
- Meldinger
- 13
-
26-08-07, 12:29 #13
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Sted
- Egersund
- Meldinger
- 13
Fant det siste arket jeg har med prøvesvar men står ikke noe om Anti TPO... Må høre med legekontoret ang det...
-
26-08-07, 13:03 #14
Hashimoto Hakaru var medisinsk forsker og døde av tyfus i 1934. Han ble berømt etter sin død for flere oppsiktsvekkende forskningsoppgaver.
Mest for oppdagelsen av en spesiell betennelsestype som kun angriper skjoldkjertelen og denne bærer hans navn.
den medisinske endelsen -itt betegner en betennelsestilstand.
På www.furst.no står det :
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 35 kU/L
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-08-07, 13:17 #15
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Sted
- Egersund
- Meldinger
- 13
Takk for svar. Tror det er denne jeg har. Vet at jeg har tatt prøven og har fått bekreftet at jeg må ta medisiner livet ut. Jeg fikk påvist lavt soffskifte i 2002 tror jeg det var og har nesten hele tiden gått på 100 microgram pr dag men nå er jeg oppe i 150 mcg 4 dager og 300 mcg 3 dager pr uke... Denne økningen, er det pga ødeleggelsen i kjertelen?
Mener på å huske at den forrige legen min bekreftet for meg at det er hashimoto jeg har men som kjent så er ikke hukommelsen den beste hos oss hypoer hehe
Har FT4 på 11 og TSH på 21... Får svar på nye prøver i uken...
-
26-08-07, 13:28 #16
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Sted
- Egersund
- Meldinger
- 13
Diagnosen
Siden jeg har vært her og spurt og gravd og vært medlem en stund får det være på tide med en presentasjon.. igjen. Var medlem for en del år siden men datt litt av lasset så her kommer ny presentasjon.
Heter Elisabeth, er 26 år fra Egersund i Rogaland. Jeg ble diagnostisert med hypothyreose i ca 2002 tror jeg
Har slitt i det siste med "lave" verdier. FT4 på 11 og TSH på 21. Tar 150 mcg 4 dager pr uke og 300mcg de tre andre dagene. Har bedt om å få Armour men vikarlegen måtte ta det opp med den "vanlige" legen...
Jobber som ringevikar i posten, som postbud. Har jobbet ca 120% siden april og det har vært et helv... men jeg overlevde og har store planer om å jobbe mindre fremover... Men fy så stolt jeg er over at jeg klarte det... Håper på å få fast jobb så jeg vil gjøre inntrykk.
Har ellers også B-12 og folsyre mangel som jeg får behandling for
Godt å være tilbake. Føler jeg forstår bedre denne gangen det jeg leser om sykdomen...
-
26-08-07, 13:41 #17
Hei Elis@eth

Velkommen tilbake blir det vel
Jeg syntes det var en meget underlig fordeling av ukesdosen! Det ville være bedre å jevne det ut litt. Sånn som 200mcg 7 dager i uken, pluss, 25mcg 4 ganger i uken. Da jevner man dosen og det er mange som trives mye bedre når det blir jevnt
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-08-07, 13:42 #18
Høres slik ut som du sier synes jeg også.
Men dosen din er litt pussig. Tar du 1500µg pr uke ? Det er jo mye det da.
Jeg ser at flere her melder om ulik dose fra dag til dag og jeg forstår ikke hvorfor de får dosen sin slik.
Jeg mener det er best å prøve så godt en kan å etterlikne hva kjertelen gjør - og den produserer jevnt, med små korreksjonsvariasjoner.
Om 1500/uka er ønskelig ville jeg tro at 200/dag som gir 1400/uka var et bedre forslag ?
Gir de noen grunn for hvorfor denne variasjonen er ønskelig ?
Forstår at dette er eny dose du har fått på grunn av de prøvene nu oppgav ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-08-07, 13:55 #19
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2007
- Sted
- Egersund
- Meldinger
- 13
vanskelig å forklare men jeg prøver... jeg har fått beskjed om å ta tbl slik for det tar tid før... hva skal jeg si... de virker. Kjertelen påvirkes ikke av dosen pr dag men på lang sikt. Er det forståelig? Som når jeg fikk diagnosen så fikk jeg beskjed om at det kunne ta mnd før jeg følte meg bedre for det tar tid for medisinen å virke...
Ja jeg tar 1500 mcg pr uke... Men jeg er livredd for å få overdose symptom for da er jeg totalt sengeliggende med en fæl hjertebank og kroppen fungerer ikke. Husker absolutt ikke hvor mange mcg jeg tok pr dag da men ikke så mye som jeg tar nå i hvert fall. Dette skjedde for ca 2 1/2 - 3 år siden...
-
26-08-07, 21:30 #20
Velkommen tilbake Elisabeth.
Kjekt med flere rogalendinger i forumet.
Svar med sitat
Bokmerker