Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
-
21-08-07, 19:37 #11
Jeg burde kanskje heller si litt mer om emnet.
Normalområde er en mye brukt term, men det er ikke en og samme definerte greie dette. Normal er en matematisk term som ofte brukes i vilden sky - og så blir vi vant til denne "i vilden sky" varianten - og tror det er denne som er den riktige.
Statistisk normalområde kan man lage på nær sagt alt. Feks hva er normalområdet for trafikkens kjørehastighet på denne veien ?
Man setter opp en måler og måler alle som kjører der. Normalområdet får man når man unntar de som kjører saktest og de som kjører fortest.
Man kan feks si at de 10% som kjører fortest og saktest er utenfor normalområdet. Eller 5%.....eller
Sånn kan man lage normalområdet akkurat som man vil.
Det brukes også et begrep som heter Ønsket Normalområde, og det defineres enda friere.
For vår del brukes 2,5% som max og min - grenser for normalområdet, eller referanseområdet da, som er mer korrekt når det gjelder blodprøver. Det betyr jo at det blir ganske omfattende, så om man hadde brukt 5% isteden, ville mange fler fått lavt stoffskifte.
Referansegrensene for T4 ble laget av overskuddsblod fra andre målinger og av antatt friske individer.
Ønsket Normalområde er mye brukt term i helsevesenet også. Et eksempel kan være blodtrykk, hvor det statistiske normalområdet ligger høyere enn det ønskelige normalområdet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-07, 20:06 #12
En ting vet jeg!:
Ja, hadde enda de idiotiske forskerne klart å få littegrann rett, så skulle jeg jublet, jamrende og høylydt!!Hodepine varslet forskere for ikke så lenge siden var sjelden hos dem med Hypotyreose. Selv får jeg vondt i hodet pga trykk på øynene og lysømfintlighet.
Jeg har i 17 år hatt en forferdelig hodepine. Før det ante jeg ikke hva hodepine var. Det finnes ikke den minste tvil i min sjel om dette er relatert til stoffskiftet mitt og/eller andre hormonrelaterte elementer, dvs ubalanser.
(Jeg ble såå irritert når jeg leste det med forskerne - regner med det er samme artikkel, Anne Ma! Ignoranter, sier nå jeg.)
Ellers begynte jeg en tråd her: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=2068
Vi har snakket en god del om hodepine under Lavt stoffskifte. Dessverre har jeg ikke fått linket opp de andre stedene hertil, men hvis du tar et søk vil du nok finne mye.
Lykke til, LilleTrille ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
22-08-07, 06:25 #13
Da er vi to. Jeg ble ikke så veldig irritert, bare oppgitt. Jeg har aldri brukt så mye hodepinetabletter som etter at jeg fikk lavt stoffskifte. Spesielt etter jobb hvis jeg har presset meg selv. Er lysømfintlig, men har mer typisk stresshodepine, ikke migrenelignende. Det begynner gjerne i nakken og så oppover.
Opprinnelig skrevet av Stina
-
22-08-07, 10:58 #14
Har drivi å søkt litt idag og kom over litt om hvordan laboratoriet www.furst.no bruker referansebegrepet : http://www.furst.no/bb/index5.html
Det står mye nyttig på denne siden, du må bare klikke på de intressante ordafor det går ikke å linke direkte til siden.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-07, 12:36 #15
Hæ - n'Finn?
Forklare som for en 7-åring..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-08-07, 15:24 #16
Hæ forstår jeg - men til hva er det du Hæ-er ?
Jeg dreiv å søkte etter andre ting - så dukka denne opp på furst og så huska jeg at vi prata om dette i en anne link (denne altså)
Linken viser bare en side med masse linker til sider med info om hvordan laboratoriet bruker referansebegrepet.
Du må altså klikke på en av linkene (orda) som står der for å få noe vettugt ut av det.
si ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-07, 16:01 #17
Hæ til hva linken hadde med hodepine å gjøre, evt andre symptomer, så som på øyne som også er nevnt...
Ikke å mene at linken ikke er nyttig, det er den nok, men forstod bare ikke sammenhengen...
(Men jeg ser at vi snakker om flere ting her, så.... Du snakker bare så vanskelig av og til du, skjønner du.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
23-08-07, 18:19 #18
huffda - mener ikke å være vanskelig da Stina.
Dette var jo også en avsporing av tråden - som du ser.
Veldig lei meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-07, 20:52 #19
Ikke vær lei deg du...
Det er meg som ikke klarer å forstå, og stadig sporer av, og har i dag i tillegg fått heteslag
Unnskyld!
Til LilleTrille
Jeg synes du har masser av symptomer på lavt stoffskifte, og ting i kroppen er jo ofte under utvikling. Ikke sånn at den ene dagen er man frisk, den neste er man syk, i alle fall ikke når det gjelder stoffskiftet. Altså heller ikke er stoffskifteverdiene på blodprøvene helt ok den ene uka, for så å være helt gale den neste - i de fleste tilfellene. Mange forteller om veldige symptomer før ting slår ut på blodprøvene. Blir spennende å se hva dine neste prøver viser ;)Kan stoffskifteprøvene vise "i nedre normalområdet" og allikevel være "for lave"?
Har noen i familien din stoffskifteproblemer?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
04-09-07, 16:16 #20
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Sørlandet
- Meldinger
- 5
Hmm... Nå har jeg fått svar på prøvene. Glemte selvsagt å få utskrift (som jeg skal få ordnet med i morgen), men alt, bortsett fra jern og kalsium (!) var i sin skjønneste orden...
Ã…h, da får vi fortsette jakten..
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
noen som har gått MYE ned i vekt??
Av mokki i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 10Siste melding: 01-10-08, 20:54 -
7 uker har gått, se nå.
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 03-04-08, 20:10 -
Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 32Siste melding: 28-09-06, 21:51 -
Thyr: åssen har det gått???
Av mina76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 14Siste melding: 17-07-06, 13:47 -
Jeg har gått ned i vekt!
Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 24-05-06, 17:12
Svar med sitat
Bokmerker