Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

DCS - kan du skrive litt mer om hvordan du behandler deg selv? Hvilke symptomer du har hatt, og hva som har endret seg? Og de bivirkningene/interaskjonene du nevner, hva går de ut på? Jeg har sett du har lagt inn flere linker før, men kan du legge dem her så er de samlet i samme tråd?

Jeg har også mistet tilliten til helsevesenet og troen på at jeg skal få riktig behandling er liten. Jeg tenker også å behandle meg selv, men synes det er vanskelig, og ikke minst krevende å finne ut riktig metode. Nå har jeg fått legen med på å måle kortisol, skal ta prøver i morra. Men laben åpner ikke før 9, og før jeg kommer meg dit, må jeg gjøre klar og kjøre 4-åringen i barnehagen, kjøre 20 min på en smal, svingete vei, og så er det den nåla da - som ikke finner årer engang. Tipper at kortisolet mitt er skyhøyt da.. Nei, jeg får ordne opp sjøl!

Skal sannsynligvis reise til England om noen mnd og bo der et års tid, tenkte å få tatt prøver da. Kan du fortelle om erfaringen dine med spyttprøvene derfra, er du snill?
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Bare noen tips anitab...
    Det er jo stresshormoner dette, og de vil nok øke på med den morgenen der
    Og det skal det jo - det er viss målinga di er lav at det er grunn til uro.
    Eller rettere - det er en av resultatene som vil gi grunn til uro.
    Blodprøver at kortisol måler totalverdien - altså ikke den frie (aktive) verdien. Blodkortisol måles kl.8:00 og kl.20:00.

Spør helller å få et sett med spytt-tamponger. De måler den frie verdien og de kan du ta hjemme i (forhåpentligvis) rolige omgivelser.
    De viser også døgnvariasjonen - som er viktig - på en bedre måte.

Døgnurin (fra et helt døgn) viser hvor mye fritt kortisol iløpet av et helt døgn,

Og det finnes en funksjonstest. Altså om injesert styringshormon gir den rette produksjonsøkningen - synacten test heter den. Utføres på sykeus hvor du må være det meste av dagen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Hmm.. Ja, skal prøve på det...

For det fyrste:

Det eg brukar for binyrene er for det meste frå www.drrind.com, og det står ganske bra forklart der, full liste over ting du kan ta, kor mykje, korleis det virkar osv. "Adrenal support".
    http://www.drrind.com/metabolic.asp
    Det er også sjekkliste for symptom på lavt stoffskifte, trøytte binyrer og østrogendominans.
    -Dette er ei side du absolutt bør lese deg igjennom, for det forklarar samanhengen veldig godt, slik at du gjenkjenner symptoma når dei kjem..

Når det gjeld rett medisin for stoffskiftet, og andre ting som har med stoffskiftet å gjere, finst det veldig mykje bra info på www.drlowe.com, i artiklar, og i spørsmål og svar...
    Han legg vekt på vilje og innsats, dvs. at du kuttar ut det som skadar stoffskiftet, og tek rett medisin. Han hjelper og folk til å sjølvmedisinere som f.eks. ikkje har råd til doktar osv, gjennom at dei fylgjer boka hans som det står om på heimesida...
    Det eg har inntrykk av frå dr.lowe er at det er mest Armour og T3 han brukar i behandling, ikkje T4...

Bestiller alt frå div. nettbutikkar i UK.

Gjest

Standard

Andre heimesider når det gjeld andre hormon, f.eks. progesteron:

www.natural-progesterone-advisory-network.com/

http://www.johnleemd.com/ (nederst til høgre er ei sjekkliste for div. hormon)

Gjest

Standard

Heimesida til nokre damer i USA.

Litt om Armour, deira erfaringar, og kva dei brukar.

http://www.stopthethyroidmadness.com/

Gjest

Standard

Vitamin C

Viktig for kjertelvevet i kroppen. Du kan ta ca 1000 mg per dag (ca 1 teskei), og får det kjøpt billigast i pulverform (natriumaskorbat) på apoteket til ca 300 kr per kg (?)(ifølge ein artikkel på helsenett).

C-vitamin, eller askorbinsyre, finnes i mange frukter, bær, grønnsaker og rotfrukter. Sitrusfrukter har spesielt høyt innhold. Det er lett å få i seg anbefalt mengde C-vitamin. Et glass appelsinjuice gir eksempelvis hele den anbefalte dagsmengden. (?????) -
    Vitamin C er en viktig antioksidant og stimulerer også opptaket av jern i kroppen. Det er en hypotese om at høye inntak av C-vitamin kan forhindre og helbrede forkjølelse. Hvis det er tilfellet, dreier det seg om store mengder – betydelig større mengder C-vitamin enn man kan få via kosten.
    Vitamin C. Virkningsmekanismer er ikke fullstendig klarlagt, men det er kjent at vitamin C er en viktig antioksidant som inngår i cellulære redokssystemer.

Vitamin C er spesielt viktig for kollagensyntesen. Biotilgjengeligheten er 80-90% ved doser på ca. 100 mg. Kinetikken er ikke-lineær og biotilgjengeligheten er lavere ved større doser. Fordeling: I vannfasen. Høyeste konsentrasjon finnes i kjertelvev, særlig binyre og hypofyse.[
    Dette kan du og bruke mot forstoppelse. Vitamin C er vassløyseleg, så overskotet kjem ut att (diaré) om du tek for mykje...

Ellers finst det ein del info om vitamin C på helsenett.

Gjest

Standard

B-vitaminer er og vassløyslege, og viktig for binyrene, så det kan du ta masse av.

Gjest

Standard

Når det gjeld symptoma mine har dei vore ganske ekstreme, sikkert over 50 forskjellige ting, men for binyrene er det spesielt at eg har tolt stress dårleg, og etter at eg begynte med stoffskifte-hormon -fekk eg fibromyalgia-symptom-verk i legg og musklar. Dei forsvann etter eg begynte med alt for binyrene. Dei fleste symptoma mine er vekke.

Skritt for skritt ang behandlingen må du berre kjenne etter sjølv og vere obs - viss du får bivirningar av noke, så kuttar du det ut. (bortsett frå armour...)

Det kan vere veldig individuelt kva du toler og ikkje toler, ang allergiar, og det er ikkje alltid du merkar det akutt når du er allergisk mot noke, dior må ein alltid prøve seg sakte fram...

Det kan også vere mange plager som skuldast allergiar, som du ikkje merkar kvar kjem frå, fordi det kan vere noke du et til dagleg...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Spør helller å få et sett med spytt-tamponger. De måler den frie verdien og de kan du ta hjemme i (forhåpentligvis) rolige omgivelser.
    Jeg trodde de ikke gjorde disse testene i Norge jeg? Eller?

Da jeg endelig kom meg til laben for å ta prøvene viste det seg at de åpnet 8 og ikke 9 som legen sa. Jeg var der 8.55 og måtte vente til 10 før jeg slapp inn De tok kortilolprøven lell, men sa jeg må komme en annen dag og banke på og forlange å komme inn kl 8. Det hjelper jo litt, for det er jo bare for å komme igang og evt se om det er noe å undersøke videre mente legen. Uansett, jeg skal sitte på hos mannen neste gang jeg drar, selv om svingene er jo akkurat like ekle da også...

DCS, tusen takk for råd og innspill, jeg kommer nok til å spørre mer når jeg kommer litt lenger i denne prosessen. Jeg har allerede kuttet ut mye som ikke er så bra for meg, som hvete, aspartam fx. Minsket sukker, gjær og alkohol. Spiser økologisk så langt det lar seg gjøre, både grønt og kjøtt, og unngår større stressfaktorer. Bare dette har hjulpet ganske mye, og føler meg bedre på mange måter enn for bare en mnd siden. Følte meg veldig dårlig i ferien, noe jeg nå lurer på kom av kosten. Ikke like lett å få tak i riktig mat, og lage alt sjøl når man er på campingtur...
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

De tar spyttprøver av kortisol ved St. Olavs - ser du bor i Trøndelag.

http://www.stolav.no/stolav/virksomhet/ ... tml#nr1305

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Binyrer og agurkurt
    Av baremei i forumet Urtemedisin
    Svar: 1
    Siste melding: 19-07-08, 22:40
  2. Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
    Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-08, 21:40
  3. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  4. Binyrer
    Av mohaienne i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Siste melding: 28-06-07, 21:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn