Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
Tråd: Ulik tolkning av prøver
-
15-05-07, 15:50 #11
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2007
- Meldinger
- 5
NORA!!
Takk for svar igjen. Men hva er liothyronin, og hvordan fungerer det?
Tar du da mindre Levaxin????
Har du noen sider som jeg kan vise til, når jeg nå evt. skal "belære ekspertisen".
Nok en gang takk til alle som gidder å hjelpe til!!!!!!!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
15-05-07, 16:05 #12
Liothyronin er t3 i tablett form. Akkurat som Levaxin er t4 i tablettform. Man pleier å erstatte litt t4 med en liten dose Liothyronin (10µg). Man må ikke ta for store doser av dette for det kan skade hjertet og mange får bivirkninger om de tar mye av det med en gang.
Søk på kombinasjonsbehandling så finner du en del her inne.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1423906
Dette er en artikkel som stod i Tidsskriftet for ikke så lenge siden om kombinasjonsbehandling, det må jo være bra å ta med en artikkel fra lægetidsskriftet i hvertfall ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-05-07, 16:48 #13
Ja, legetidsskriftet er det viktig å ta med.
Hos deg er det poenget å få både ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet, sånn to-tredeler opp er en bra begynnelse.
Se Haugs artikkel om behandling av hypothyreose. Hans sier vel at ft4 skal i øvre tredel. www.tidsskriftet.no nr 9/2002. Han kommer inn på liothyronin også. Det med 50µg mindre for 10µg liothyronin er feil, skal være 40 µg ig ifølge professor Ridha Arem 36µg. I praksis må man øke alt tilbake igjen, eller enda øke levaxindosen etterpå.
liothyronin senker TSH enda mer.
Det er ikke den lave TSH som gir osteoprorose, men direktie overdosering eller graves sykdom. Da er ft4 og ft3 det flerdobelte av våres.
Du er underdosert. Du har også symptomer deretter.
Noen sier at omtrent en tredel av pasientene får veldig lav TSH på thyroxin. Jeg gjør det også. Må gå etter ft4 og ft3.
Stedet hvor en trenger dem er individuelt.
Noen få trenger dem helt oppe i referanseområdet og noen få bittelitt over.
http://www.felleskatalogen.no/ tast inn liothyronin. Dosen er for thyca-pasienter som bare tar dette alene før en scan (pga. kortere virkingstid) og for oss er dosen 5 eller 10 µg som er en kvart eller to kvarte tabletter.
Det ville også gått an å bare starte med en kvart om dagen utan å senke levaxindosen.....spør legen. Noen har gjort det slik.
nor
-
15-05-07, 19:05 #14
Jeg har TSH på 0.065 og fikk Liothyronin av legen (10microg) og vi var begge enige om at jeg ikke trengte å trappe ned på Levaxinen
-
16-05-07, 17:32 #15
Er enig med Anne Ma. Det viktigeste er at du føler eg bra, uavhengig av hva TSH ligger på.
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Lignende tråder
-
Hjelp til tolkning av blodprøver
Av Lotta i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 24-06-08, 18:36 -
Erfaringer med ulik dosering ut over måneden/året?
Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 22-08-06, 20:52
Svar med sitat
Bokmerker