Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    sør telemark
    Meldinger
    12

Standard Sv: skolehverdagen...

nå kommer jeg fra legen igjen. noen stoffskifte verdier klokere - og med litt ekstra info. som jeg ikke var klar over selv..

Har fått prøve svar fra nov/des. der
    TSH = 1,7
    Ft3 = 5,1
    FT4 = 17,5

fra forrige lege besøk er ikke t3 tatt... (dette er fast legen min, den som tok den forrige ikke)

FT4 = 17
    TSH = 1,9

MEN! det legen min møtte meg med i dag, var at jeg har høyst sannsynelig i høst, hatt kyssesyken - uten at jeg har visst dette selv.... og det kan jo forandre på litt saker og ting... det også ;)
    Men, uansett, han ville sende meg videre nå... ....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: skolehverdagen...

Hei.
    Har sett litt på postene dine og mener vel at man ikke kan se ut fra prøveresultatene at stoffskiftet er berørt.
    Det er jo mengden av stoffskiftehormoner i blodet legene bedømmer stoffskiftet etter.
    Det er bare det at det er ikke der stoffskiftet foregår. Blodet er lager og transportsystem for hormoner. En analogi kan være at man stiller seg opp på en jernbanestasjon og teller alle i arbeidsuniform på pendlertoget inn til byen - og ut fra det tallet bedømmer hvor mye arbeid som blir gjort.......

En slik konkusjon betinger en rekke forutsetninger.
    Altså at de faktisk har med seg nøkkel til jobben og kommer seg inn døra og begynner å jobbe.
    Og disse kan man ikke kontrollere med blodprøver.

Effekten av at det gjøres noe, reflekteres i kroppstemperaturen. Den kroppstemperaturen som skapes når tilleggsvarme fra fordøyelse, muskler og hjerneaktivitet er lav. Som etter en lang god natts søvn.
    Målt like etter man våkner, før man står opp - på "gammlemåten" om jeg kan si det slik. Og helst flere dager - utenfor syklisk påvirkning.

Slik kan man vurdere resultatet av at det basale stoffskiftet aldri sover.
    Mange har lav temp. også under behandling - som jo er tengn på manglende behandlingseffekt.
    Ref. Broda Barnes
    http://en.wikipedia.org/wiki/Broda_Otto_Barnes
    http://www.brodabarnes.org/

Og nettopp den erkjennelsesfraskrivning av at det faktisk forekommer lavt stoffskifte i kroppen selv om det er nok stoffskiftehormoner i blodet - er det mange som lider under. De havner gjerne i såkalte difrensialdiagnoser, som etter mitt skjønn bare må være et fint ord for feildiagnoser.
    ME og fibromyalgi er to nærliggende slike man bør se nærmere på.

Jeg leste engang at "har du symptomer på lavt stoffskifte, så har du det"
    Jeg mener iallfall at det er grunnlag for en feilsøkning i den retning.

Mange setter likhetstegn mellom kjertelbetennelse (thyreoiditt - Hashimotos) og hypothyreose - med lavt stoffskifte.
    Hypothyreose, betyr så langt jeg kan se bare at kjertelen har en underfunksjon.
    Altså ingenting om årsaken til det, og det bedømmes bare ved at man kan se at kjertelen ikke produserer no stoffskiftehormoner i blodet.
    Det kan være mange årsaker til det - også utenforliggende som feks lavt D-vitamin eller lave verdier av andre blodparametere.
    Det MÅ ikke være en kjertelbetennelse, men er det i 90% av de tilfellene MAN FINNER !

Så bærer ikke dine tall bud om for lave blodverdier.
    Målt opp mot hva ?
    Legene måler den opp mot en statistikk utført på antatt friske mennesker og setter referanseverdiene til 2,5percentil.
    så det innrømmes allerede i disse statutter at noen ligger over - og er friske !

Så, hvis du er av dem da ?
    Har hatt 22 og går ned til 17 ?
    Dette kan meget vel være symptomgivende, men vil ikke avsløres i en tolking av blodprøvene når de gjøres på denne måten.

Jeg syns legen din er flink som forstår dette !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    sør telemark
    Meldinger
    12

Standard tsh

hei
    fikk nettopp utskrift av blodprøvene mine som ble tatt hos legen sist, han ville ha nye nå siden jeg har slite masse i det siste...
    Sist gang sa han at jeg var akkuratt der jeg skulle være...
    ft4 på 17 og tsh på 1.9

men, kan det stemme at jeg føler meg best på en tsh verdi på 0,5?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: tsh

Går du på stoffskiftehormoner eller er du i utredning ?

Hvis du ikke er på stoffskiftehormoner, og kontrollsystemet av kjertlen er iorden, vil TSH vise hva hjernen din synes om mengden stoffskiftehormoner i blodet.
    Hvis kontrollsystemet syns det er for lite stoffskiftehormoner i blodet, vil det øke TSH slik at det blir flere.
    Men det er jo ikke dette hormonet kroppen bruker i stoffskiftet - det er på en måte bare en gasspedal.
    Motoren som driver stoffskiftet, er fT3, og bensintanken er fT4 - om bil-allegorien fortsetter.....

Det du føler deg best på, er en verdi av fT4 - ikke en TSH verdi.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    sør telemark
    Meldinger
    12

har gått på levaxin i ca 10 år nå

takk for opplysning, jeg var sikker på at det var tsh som var viktig jeg...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mange som er det ung24 - antar det kommer av at måten man finner ut om man har lavt stoffskifte. Det involverer jo tolking av TSH opp mot fT4.

Men når kjertlen ikke produserer egne hormoner mer, og vi bytter dem ut med for kroppen fremmede hormoner, vil ikke TSH reagere som før.

Så er det mange leger som "glemmer" dette enkle faktum og tror at men kan regulere dosen etter TSH. Det kan man av opplagte grunner ikke.

Reguler dosen din etter som du syns selv, men gjør det med meget små endringer og ikke oftere en en gang per mnd.
    Prøv å finne en dose som du synes er ok på den måten.
    Så kan du måle stoffskifteverdiene i blodet å fortelle legene at det er sånn de skal være

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

ung24, i tyskland anbefaler de en TSH på maks 0,8 når man tar thyroxin, og man skal ha lavest mulig TSH hvis amn har Hashimotos ifølge det medisinske nettstedet www.thyroidmanager.org .

Dessverre så hjar de fleste leger ikke satt seg inn i dette.

Og, mange trenger en TSH på 0,01.

Det som oftest teller, er ft4 og ikke TSH.
    Jeg må som mange andre ha en ft4 på minst midtpå, med tilsvarende høy ft3, mens andre trenger Thyroid og må ha en høy ft3 og er ikke bra når ft4 er tilsvarende høy som ft3.

Engagn var vi på et møte og en spurte hvilkne TSH de andre hadde, og av 13 så pleide 11 å ha en TSH på 0,01 eller 0,02.

Så en TSH på 1,9 høres da alt for lavt dosert ut men det kommer jo an på hvordan du selv må ha det. Du må finne ut hvor du trenger din ft4. sannsynligvis er det sånn et sted rundt to tredeler oppe i referanse området.

17 sier oss ingenting hvis du ikekkogså samtidig opplyser referanseområdet på laboratoriet hvor det er kjørt.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    sør telemark
    Meldinger
    12

er ingen opplysning om ref.verdier..
    eneste jeg fant i tillegg er ft3 på 4,9 ... føler meg helt ødelagt i dag (nå for tiden) men, disse prøvene er ikke helt nye - uansett følte jeg meg ikke på topp den gang heller....

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. kan jeg ha lavt stoffskifte?
    Av tor31 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 26-05-07, 19:20
  2. Lavt blodtrykk
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 9
    Siste melding: 21-11-06, 23:32
  3. Kan man dø av lavt stoffskifte?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og dødelighet