Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
-
17-01-07, 20:04 #11
Hei Magnuna ;)
Jeg har ikke orket å lese gjennom hele tråden din enda, men vil gjerne komme med et par kommentarer foreløpig.
Jeg har vært vegetarianer? i litt over ett år (spiser fisk, egg, ost (ikke mye), melk). Jeg merker ingen forskjell på hypo'en min i det hele tatt. Og jeg har vært skikkelig dårlig i mange, mange år nå. (Har veldig sannsynlig kjempeslitne binyrer og muligens ME.)
Jeg har spist en god del Herbalife (pulverdiett med soya) i de siste par årene (ikke siste månedene). Merket heller ingen forskjell pga dette. I hvertfall ikke negativ. Så hvis det er en indikator på om man tåler soya eller ikke, så ser det positivt ut for meg. Jeg følte jeg fikk litt mer energi når jeg brukte Herbalife - helt bestemt (og det er ikke mye som kan gi meg energi). Men det hjalp ikke særlig på vekta. Kanskje bittelitt. Men jeg synes det var rimelig greit å ta. Nå blir jeg også minnet om at det må være en haug med mat jeg ikke tåler, for jeg lider av veldig mye halsbrann - noe jeg slapp fullstendig når jeg gikk på Herbalife.
Ingen konklusjoner fra min side - bare informerer. Har dog ikke turd å innta mer soya-produkter pga alle advarslene i forbindelse med stoffskiftet. Jeg håper inderlig de tar feil! Men jeg roer den da inntil videre. (Men dessverre har kiloer jeg har slitt beinhardt for å få av, krøpet på igjen, og den lille ekstra energien jeg fikk, har jeg jo heller ikke lenger da.)
Blir spennende å lese mer fra deg og hvordan du klarer deg
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
27-11-07, 10:14 #12
Hei dere
Jeg hentet opp denne gamle tråden for å fortelle om hvordan dte har gått for meg.
Før jeg dro tilbake til midtøsten (der jeg studerte) Fikk jeg diagnosen subakutt thyreoditt, noe som altså vil si at tilstanden normaliserte seg selv, og sannsynligvis skyltes et virus som angrep skjoldbukskjertelen.
Selv om formen min også tideligere var ganske god i forhold til de høye TSH-verdiene mine, har jeg slitt endel med typiske problemer knyttet til stoffskiftet, og som også er vanlig i etterkant av sterke virusinfeksjoner som thydeoditt eller kyssesyke. Jeg er temmelig utmattet og i kombinasjon med at jeg sannsynligvis har en form for ADHD ble det etterhvert nesten umulig for meg å fokusere, og jeg mistet nesten et halvt år med studier.
Per i dag ligger verdiene mine rundt 2-3 tallet med normale motverdier, og jeg er i behandling/oppfølging for B12-mangel, som nå er litt høyere enn sist dere hørte fra meg. Det er godt å komme tilbake til spesialisten og endelig bli trodd og tatt alvorlig og fulgt skikkelig opp. Han var ikke overrasket over at jeg måtte kutte ned på studiene mine, i motsetning til andre leger eller universitetsledelsen som virket som om de trodde at jeg fant opp ting (ledelsen sa faktisk rett ut til en venn av meg at de trodde jeg var på ferie når jeg lå syk i leiligheten). Nå håper jeg at denne "etterpåsyken" som jeg må kalle det er enden på stoffskifteproblemene mine og at det ikke tar seg opp igjen til noe permanent.
Hvis noen har noen tips på ting jeg kan gjøre for å lindre tretthet, rastløshet/mangel på fokus,samt de ¤#"#!%"!" svettetoktene som gjør at jeg (siden diagnosen) begynner å lukte svette en halvtime etter jeg går ut av dusjen og inn i reine klær vil jeg være evig takknemelig.
Stina: Hvis du spiser fisk kommer du, som meg, under det som internasjonalt sett kalles Pescitarianisme, men som svært få i Norge vet hva er. Når det gjelder halsbrann kan det være greit å eksprimentere på om du reagerer mer på syre eller basisk mat. Jeg ser for meg at Herbalife er ganske basisk. Det er uansett greit å holde tilbake på de tyngste krydrene. For meg er det en av plagene som har forsvunnet mer eller mindre etter at jeg ble bedre.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-11-07, 11:00 #13
Hei,
Du har allerede fått masse god informasjon av de andre, men det er en ting jeg vil nevne for deg.
Dette med alkohol kan sikkert skyldes skjolbruskkjertelen, men det er en annen ting som helt sikkert kan forårsake det du skriver. Nemlig leveren din. Jeg må ta det med siden du har hatt det du antar en kyssesyken og i tillegg sliter med ettervirkninger av det. Jeg har også slitt med det samme for omtrent 3 år siden nå.
MCH er en del av en full rødblodlegeme test. Lav MCH er tydelig tegn på jernmangelanemi, dersom ikke du har funnet ut av det. Jo flere opplysninger du har om andre prøver kan fortelle mer nøyaktig, da en lav MCH også kan skyldes andre sykdommer. Det sees ofte ved blant annet revmatisme.
Du finner en god forklaring på engelsk her:
http://www.answers.com/topic/red-blood- ... cat=health
Lykke til videre...
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
27-11-07, 11:30 #14
Jeg har ikke hatt kyssesyken, men thyreoditt, som jeg sammenlignet fordi de begge skyltes tunge virusinfeksjoner og kan ha lange "ettersyker". Beklager misforståelsen.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-11-07, 12:28 #15
Hei Magnuna! Jeg forstår ikke helt innlegget ditt! Du skriver at du fikk diagnosen subakutt thyreoditt og at tilstanden vil normalisere seg. Vil det si at du ikke bruker medisiner?
Alle symptomene du beskriver er typiske for lavt stoffskifte: tretthet, rastløshet, mangel på fokus og svettetokter. Har du antistoffer?
Du skriver også at det er sannsynlig at du har en form for ADHD. Etterhvert er jeg blitt ganske skeptisk når jeg hører og leser om mennesker med symptomer på stoffskiftesykdom som også får andre tilleggsdiagnoser, gjerne diagnoser som omhandler psyken, ADHD, manisk depressiv, m.fl. Det er mulig det kan oppfattes som respektløs overfor legene, men det der tror jeg ikke alltid på. Mitt inntrykk er at noen leger ikke har god nok kunnskap om stoffskiftesykdommene. At noen av legene kan tittulere seg som "endokrinolog", gir, dessverre, ingen garanti for at de stiller riktige diagnoser og gir riktig behandling.
Hypothyreose er en sykdom på cellenivå, hele kroppen kan bli berørt av sykdommen. Noen har mange symptomer, andre få. Det finnes ingen fasit, sykdommen arter seg forskjellig for hvert individ. Mitt (uerbødige)inntrykk er at når legene ikke vet nok og ikke forstår at symptomene kan ha sammenheng med stoffskiftesykdom, så begynner de å "rote" med psykiatriske diagnoser. Det kan selvfølgelig hende at vi som har lavt stoffskifte også kan ha psykiatriske sykdommer, men her er rekkefølgen særdeles viktig: FØRST MÃ… STOFFSKIFTESYKDOMMEN BEHANDLES OPTIMALT!
Jeg har selv erfart hvilke "krefter" lavt stoffskifte kan ha, både fysisk, men ikke minst psykisk. Men det har hjulpet å få behandling, føler at jeg nå blir mer og mer meg selv igjen.
Lykke til Magnuna!
-
27-11-07, 17:10 #16
Vel, tideligere blodprøver tatt av meg før jeg fikk sykdommen har alltid vist normale verdier. Jeg har heller ikke hatt symptomer på lavt stoffskifte. ADHD derimot har jeg hatt hele livet, og har først nå turt å begynne med utredning.
Grunnen til at det ikke medisineres under SA Thyreoditt er jo nettopp det at kroppen normaliserer seg selv. (Jeg har også lest på denne siden om jeg ikke tar feil, at dersom en begynner medisinering vil skjoldbruskkjertelen slutte å fungere selv, hvis en hadde en restproduksjon. En ønsker derfor ikke å medisinere en tilstand som normaliserer seg selv uten medisin) Jeg har vært fulgt opp med blodprøver siden jeg fikk diagnosen. Men poenget er at selv om sykdommen teknisk sett er ute av kroppen har den ettervirkninger som jeg fortsatt sliter med. Endekirnologen forutser at jeg kan måtte ha disse bivirkningene enda en tid, selv om jeg blir stadig bedre. Jeg er mye bedre enn jeg var da jeg først skrev hit, jeg har ikke lenger de sterke sykdomstegne jeg hadde, og har selv settt blodprøveresultatene normalisere seg uten medisin. Men noen av bi-effektene henger igjen, og personlig må jeg si jeg finner endekrinologens diagnose plausibel. Nå skal det dog sies at han ikke er den som utreder meg for ADHD. Grunnen til at jeg tok det opp er at jeg opplever hyperaktiviteten i kroppen enda mer utmattende nå som jeg har vært syk.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-11-07, 20:14 #17
Er din TSH på 2-3 nå, eller hva?
(jeg fikk alskens hypo-symptomer når min TSH bikket over 2. Falt sammen med at jeg hadde da brukt soyamelk i ne periode (noe som senker stoffskiftet) samt at jeg tok fram p-pillene igjen (noesom senker stoffskiftet, dvs. binder fritt thyroxin)
Jeg ble først syk når jeg ahdde kyssesyken sent på 80-tallet og har ikke vært helt bra sien. Først nå ereg noe bedre og det kom etter noen måneder på glutenfritt. da funket levaxinen mye bedre også hos meg.)
-
27-11-07, 22:52 #18
du sier du spiser både fisk, egg og enkelte melkeprodukter. nå er ikke jeg noen kostholdseksepert, men jeg vil tro dette holder bra, hvis ost er med i melkeproduktene dine.
ost inneholder jo b12, og det med soya har aldri jeg merket noen til iallefall. men jeg vet enkelte reagerer, og jeg holder meg unna bare sånn in case - soya og spinat(sistnevnte inneholder stor konsentrasjon av stoffer som skader skjoldbruskkjertelen, også for vanlige folk)
jeg mener det skal finnes b12 tilskudd for veganere, iallefall noen slags bønner som inneholder masse av dette.
hvis det er slik at det kun er rødt kjøtt og rene animalske produkter basert på rødt kjøtt og fjærkre du holder deg unna så kan jeg ikke se problemet?
b12 finnes i andre matvarer, og med en tilskudd vil du jo være sikret et godt opptak.
mn om legen ber deg bytte diett ville jeg absolutt gjort det, det å bli syk pga mangler tar mange år å opprette igjen. men så lenge han ikke gjør det så......
-
28-11-07, 01:11 #19
Den var på rundt to da jeg avsluttet, og har flyttet seg litt mot tre-tallet i mellom. Siden legen jeg fikk da jeg kom hjem ikke synes jeg trengte å vite hva de eksakte verdiene mine var "for det skjønte jeg ikke noe av", oppsøkte jeg igjen endekrinologen som behandlet meg. Han har nyss tatt nye blodprøver som jeg ennå ikke har fått resultatene av. men sist jeg sjekket var altså i mai, og da lå den igjen mot tre. Slik som jeg føler meg nå vil jeg anta at den er nærmere null enn den gang. Så uten noen form for behandling gikk den altså fra 10,14 i tidlig januar til 2,? i sen februar.
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg er forresten fascinert av det du sier om p-piller. Jeg trodde lenge at endel av det som senere viste seg å være sykdomssymptomer skyltes bruk av P-plaster. (jeg har begynt og sluttet flere ganger) . Jeg sluttet nemlig på det da jeg flyttet til midtøsten, og viste da tydelige tegn på høyt stoffskifte. senere fikk jeg jo svært lavt stoffskifte som etterhvert skulle jevne seg ut, og dette er da bakgrunnen for min diagnose. Finnes det noen teorier om at hormonelle prevansjonsmiddel kan forårsake så store omveltninger i stoffskiftet?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-11-07, 11:09 #20
Ved p piller og øtrogen/gestagen hormoner for overgangsalder økes behovet for tyroksin med 25%, dermed er det også viktig at man reduserer dosen tilsvarende når man slutter med disse pillene.
Lignende tråder
-
Hypothyreose/whiplash
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 07-01-07, 08:59 -
Har jeg hypothyreose?
Av snowbird i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 01-12-06, 00:52 -
Hypothyreose og lutealfase...
Av Victory i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 0Siste melding: 01-09-06, 13:21 -
Symptomer på Hypothyreose
Av Tilte i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 31-08-06, 15:37
Svar med sitat
Bokmerker