Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 44
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Blodprøvesvar

Hei.

Nå har jeg endelig fått blodprøvesvarene med meg hjem, noe legen mente var totalt unødvendig.

Mars 06

B-LPK: 5.5
    B-EPK: 4.79
    B-HB: 13.3
    B-EVF: 40.6
    B-MVC: 84.8*
    B-MCH: 27.8
    B-MCHC: 32.8
    B-TPK: 277
    B-LYMFOCYT: 32.9
    B-MONOCYT: 11.2
    B-NEUTROFIL: 55.9
    B-GLUKOS: 4.4
    S-KREAT: 73
    S-FOLAT: 13.0
    S-KOBALAM: 289
    S-KALIUM: 3.4 * ( 3.5 - 5.0 )
    TSH: 2.09
    FT4: 14.9

28.04.06

TSH: 0.86
    FT4: 19.7
    T3: 1.5

09.09.06

B-LPK: 5.8
    B-CRP-KV: neg
    B-LPK: 5.6
    B-EPK: 4.44
    B-HB: 12.4
    B-EVF: 38.3
    B-MCV: 86.3
    B-MCH: 27.9
    B-MCHC: 32.4
    B-TPK: 248*
    B-LYMFOCYT: 24.4
    B-MONOCYT: 10.1
    B-NEUTROFIL: 65.5

S-KREAT: 70
    S-FOLAT: 14.4
    S-KOBALAM: 289
    S-KALIUM: 4.3

Tror jeg har tatt noen flere blodprøver dne 09.05 men de har jeg ikke fått svar på enda.
    Tok blant annet kortisol, eller er den inni disse prøvene?

Kan noen hjelpe meg med å tolke blodprøvesvarene?`

Legen min er ubrukelig:(
    Jeg har fått påvist lavt stoffskifte etter en betennelse i skjoldbrukskjertelen.
    Men etter det er ikke legen særlig behjelpelig.

Han mente for eksempel at det var ingen grunn til at jeg fikk disse blodprøvesvarene.

Jeg er veldig opptatt av kortisolen.

Mvh

Vilde

PS: blodprøvene er analysert på Haukeland sykehus.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prøvene er vanlig hematologi, og jeg savner flere prøver på anemi, det er noen, Hb=hemoglobin samt størrelsen og vekten av de røde blodlegemer (de er litt små) som kan tyde på noe jernmangel. Forresten så kan hypothyreose være årsak til dette.
    Ved lavt cortisol er natrium gjerne lavt.
    Natrium må alltid sees i sammenheng med kalium.
    Aner ikke hvorfor legen ikke har krysset av for natrium når han har begge ganger krysset av for kalium; man kan ikke tolke det da.
    For eksempel hadde vi en oasient en gang hvor både natrium og kalium var undr referanseområdet, og de ble forskrekket over den lave natrium (man blir forvirret etc av lavt natrium og det er farlig) men de så det ikke sammen med den lave kaliumen. Lette på nettet og spurte, og årsaken var høyt blodsukker, hvor glukosen tok opp plass og gjorde at både natrium og kalium var for lave....mens de i virkeligheten ikke var lave.
    Man trenger altså som kjent begge.

kobalamin er B-12, litt lav for vår smak, vi vil gjerne ha det på minst 360.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Takk

Tusen takk for svar Nora!

Jeg er ikke kjent med disse navnene på blodprøvene. Men jeg vet jeg tok en kortisolprøve. Men den tok jeg klokken 14.00 på tirsdag som var.
    Skal ikke den tas på en spesiell måte?

Fastlegen min er dessverre veldig lite interessert og synes at det jeg kommer med er unødvendig. Jeg fikk omsider tatt kortisolprøve, men jeg har forstått at den må tas på en spesiell måte?

Han syntes feks at det var helt unødvendig av meg å få blodprøvesvarene med meg hjem :(

Jeg er så sliten og lei. Kreftene mine går med på å kjempe mot systemet.

Nå har jeg lett og lett på Internett etter en årsak.
    Stoffskifteprøvene mine var jo innenfor normalen sist jeg tok de.
    Jeg vet at jern har jeg litt lite av, men ikke noe nevneverdig mente legen.
    B12 som jeg også spurte om var også helt fin sa han.

Flere har i den siste tiden sagt at jeg er mørkere i huden. Spesielt i ansiktet. Jeg har ikke oppholdt meg noe særlig i solen, men jeg er mørkere på en annen måte en solbrun.
    I tillegg var blodtrykket mitt ganske lavt, mer enn det sa ikke legen.
    Pulsen var normal.
    I tillegg har jeg som oftest diare, har gule " riller " / klumper i hendene mine.
    Jeg fryser lett og " våkner " mer på kvelden enn å være trett og er trøtt om morgenen.
    Klart jeg er trett om kvelden , men mindre enn på morgenen.
    Jeg tar med jevne mellomrom afipram mot kvalme.

Jeg har lest om addison og det stemmer litt med de symptomene jeg har.
    Men alt er jo så sammensatt.

Er så sliten :(

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ikke noen slik prøve i de du har listet opp ovenfor.

Det trengs ikke noen spesiell måte å ta den. (de måler totalt kortisol i blodet)

Spyttprøven er den beste prøven, måler fritt cortisol.
    Hormonlabben aker og haukeland har den.

hvis du blir brun, har du kanskje høyt ACTH. Må tappes over i plastglass og fryses veldig fort. ellers blir den lav.

Du kan teste for deg selv om hydrokortison hjelper, smør en arm el. lign. med noe hydrocortisonkrem alle 4 timer.
    Normalt dagsforbruk tilført hydrocortison er ca 20 mg, og du kan regne ut hvor mye en tube reseptfri hydrocortisonkrem inneholder og i hodet ditt dele opp slik at du får på deg ca 20 mg/ dagen ellr litt mindre, og se om du merker forskjell, i noen få dager.

Erfaringsmessig nekter legene for at man kan ha lavt cortisol, med mindre man ligger til sengs og er brun og kaster opp og er veldig undervektig. (langvarig Addison) Noe imellom totalt frisk og veldig syk faller det dem ikke inn at noen kan være....
    Det er alltid neon på stoffskifteforumene som sliter med lavt cortisol.
    Forresten blir de syke av doseøkning med thyroxin.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Har du lest den informasjonen jeg har samlet på siden min, Vilde?

http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Jeg synes det du beskriver av symptomer veldig godt kan høres ut som binyrebarkproblemer. Dersom du vil ha det utredet skikkelig (av noen som anerkjenner at man kan bli syk av dette uten å ha full Addison og være døden nær, bokstavelig talt), må du nok finne en mer holistisk orientert lege. Jeg vet at noen leger på Balderklinikken i Oslo utreder og behandler dette - flere er jeg ikke sikker på...

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Tusen takk

Tusen tusen takk for at dere er så forståelsesfulle!!

Det er så godt å ha dere her!

Ja, jeg skal prøve å finne meg en lege som er litt bedre kjent med dette.
    Jeg er ingen person som klarer å braute meg frem, sitter som oftest i stolen hos legen. Jeg har på en måte gitt opp med å fortelle og forklare han.

Kan dere sette opp en total liste over hvilke blodprøver jeg bør ta?
    Og regne med de jeg allerede har tatt også?
    Beklager at jeg er så uvitende på dette området enda. Men jeg suger til meg all informasjon!

Hva koster det på Balderklinikken?

Vilde

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Har det noe å si?

Jeg kom til å tenke på en ting til jeg.

Etter at jeg fikk konstatert lavt stoffskifte, fikk jeg et halvt år etterpå lungemboli ( blodpropp i lungen ) etter 3 uker med p-piller. Legene fant ut at dette måtte være årsaken.

Her der det jo også hormoner i bildet?

Kan det ha noen sammenheng?

Stakkar dere. Jeg spør og spør...

baremei Gjest

Standard

Blodpropp og p-piller henger sammen, men tror ikke stoffskifte er medskyldig der.

Det med p-piller og faren for hjerte-/karsykdommer blir det mer og mer fokus på, og det har blitt skrevet ganske mye om det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Stoffskiftet kan noen ganger ha noe med blødngsforstyrrelser å gjøre, jeg vet om en som fikk aVWS (aquired von Willebrandts syndrom), hun fikk diverse alvorlige blødninger. Altså blødningstendens.
    Blir normalt hvis hun tar nok thyrosin.
    Vet ikke om blodpropper har noe med stoffskiftet å gjøre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Blodpropp og p-piller henger sammen, men tror ikke stoffskifte er medskyldig der.

Det med p-piller og faren for hjerte-/karsykdommer blir det mer og mer fokus på, og det har blitt skrevet ganske mye om det.
    Dette har jo ikke noe med tråden å gjøre, men Oftebro tror att det er sammenheng med p-piller og stoffskifte, (har ikke sagt noe om blodpropp da, men det har vel som regel en sammenheng med p-piller)

Første gang jeg gikk til legen m stoffskifte hadde jeg akkurat byttet p-pilleslag. Jeg hadde kraftig hjertebank, svimmel og skjelven, jeg gikk til legen for å bytte p-pilleslaget som jeg kun hadde brukt i noen få måneder(det er jo de samme bivirkningene på p-pillene som jeg hadde fått)

Nå roter jeg og skriver no forferdeligt, men det som jeg mente med dette er att jeg fortalte det til Mr Oftebro, og han tror det var p-pille slaget som gjorde utslaget for meg. Att jeg ble Hyper den gang altså.

Og hadde jeg ikke blitt så hyper, så hadde jeg ikke fått radioaktivt jod, og da hadde jeg mest sannsynligt ikke vært på dette forumet idag.

Men her er det jo så masse hyggelige mennesker, så en får ta det onde med det gode!!!

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte av anoreksi
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 339
    Siste melding: 29-07-11, 21:28
  2. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  3. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  4. Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år etter en graviditet
    Av Lindalorraine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 27-03-07, 20:57
  5. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
    Av Alani i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 51
    Siste melding: 18-05-05, 19:30

Bokmerker