Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 30
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sandra
    så..stopper de penger, ser ann om du holder ut fattigperioden mens søknaden er under behandling. mange starter opp igjen på attføring i denne perioden, fordi man må ha penger. Skjønner?
    I alle dager! Hva mener du her? Holde ut fattigdomsperioden? Fint om du kan legge ut en paragraf. Jeg sier ikke at du tar feil altså, men jeg forstår ikke hva du mener rett og slett. Snakker du kun om søknad om midlertidig uførepensjon? Eller gjelder det også ved søknad om varig uførepensjon, gradert eller 100%?

Og hva betyr fattigperioden?

Kan du få trygdekonsulenten din til å hjelpe deg her og legge inn lovparagrafer. Hadde vært til stor hjelp tror jeg - for de som trenger det altså.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Til deg irene vil jeg bare oppmuntre deg til å stå på videre. Leser at du er godt i gang. Utifra egen erfaring så vil jeg si at jeg tror det hjelper deg veldig at du hele tiden er veldig bevisst og klar på at du forteller ærlig hvordan dagene dine er, hva du orker og hva du ikke orker. At du skal ha med bistandshjelp for å se hva du greier må ikke hindre deg i å gi uttrykk for dine begrensninger. Tvert imot! Bruk vedkommende som en ressurs!

Jeg slapp dette så jeg er litt redd for å råde deg, men jeg kjenner en som sleit veldig med å komme gjennom til full uførepensjon. Vedkommende hadde helt klart ikke mulighet for noe form for jobb i det hele tatt. Allikevel måtte han gjennom denne utprøvelsen av evt restarbeidsevne. Han greidde ganske enkelt ikke å møte, og viste på denne måten hvor stor restarbeisevne han satt tilbake med! Han er nå 100% uførepensjonist. Masse feilbehandling hos Trygdekontoret i hans sak. Forteller det bare. Kan ikke gå i detaljer.

Det er vanskelig å få innvilget i dag, men ikke umulig. Trygdemyndighetene har fått tredd ned over seg lover og regler som skal benyttes, og de har ikke noe annet valg enn å gjøre jobben sin. De har allikevel et moralsk et etisk ansvar for å behandle mennesker med respekt - på en slik måte at de bruker loven fornuftig. Jeg er harm her fordi jeg har sett på nært hold det stikk motsatte! (se ovenfor).

Så ikke gi deg irene. Bruk bistandshjelpen for det den er verdt! Det er fullt mulig å få innvilget uførepensjon om man kvalifiserer til det. Veien er bare litt mer kronglete enn før.

Her står det om varig uførepensjon:

http://www.nav.no/page?id=1073743840

Her er loven:

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/K ... -j.htm&2.0

Litt å lese på, men ta det ettersom du har ork. Ønsker deg lykke til.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

heisann,bra nav var posetivjeg å har en posetiv dame på nav.hun ringte meg i går ,hun hadde tenkt på noe jeg hadde nevnt å hvist det ble for tungt for meg å gå i 50% job så skulle jeg ikke slite meg ut .hun skulle snakke med saksbehandleren min,jeg kunne å snakke med henne .jeg sa det er gode å dårlige dager,hun tengte at jeg kansje trengte fred å ro til å tenke på dette med attføringen.......men det jeg ville var å prøve meg ut i forskjellige jobber å se hva som går og ikke.vi har også snakket om 50 % ufør
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

det jeg mener med fattigperioden er selvfølgelig den perioden man har gått på rehabiliteringspenger frem til man ikke får det lenger.før kunne man gå på rehab intil 3 år,nå er det kortet.man må da over på yrkesrettet attføring,hvis man ikke greier gå ut i attføring,må man søke om midlertidig ufør.
    når man da søker om midlertidig ufør og mister rehab tar det inntil 6 mnd saksbehandlingstid.i mellomtiden får man beskjed om å gå til sosialkontoret og søke støtte.dette er FATTIGPERIODEN.det er vel ganske innlysende at dette er en kjedelig periode.

jeg var selv igjennom dette.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

jeg fikk innvilget midlertidig,FØR denne sammeslåinngen somnå kalles NAV trådde i kraft.
    mulig noe har blitt forandret ift dette,men trygdereglene er jo de samme.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

det jeg mener med fattigperioden er selvfølgelig den perioden man har gått på rehabiliteringspenger frem til man ikke får det lenger.før kunne man gå på rehab intil 3 år,nå er det kortet.man må da over på yrkesrettet attføring,hvis man ikke greier gå ut i attføring,må man søke om midlertidig ufør.
    når man da søker om midlertidig ufør og mister rehab tar det inntil 6 mnd saksbehandlingstid.i mellomtiden får man beskjed om å gå til sosialkontoret og søke støtte.dette er FATTIGPERIODEN.det er vel ganske innlysende at dette er en kjedelig periode.

jeg var selv igjennom dette.
    Dette forstår jeg fortsatt ikke, men det kan bety at jeg er tett i pappen. Utifra det jeg kan finne så har man rett til ytelser også etter disse 3 årene med attføring og under søknad om uførepensjon:

11-9. Attføringspenger

Til et medlem som har tapt minst halvparten av sin inntektsevne (§ 11-5), ytes det attføringspenger i den tiden vedkommende gjennomfører et yrkesrettet attføringstiltak.

Det kan også ytes attføringspenger

a) i ventetiden før et attføringstiltak blir satt i verk,
    b) i ventetiden under attføringen,
    c) i ventetiden etter attføringsperioden, når medlemmet står tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker, før vedkommende har fått tilbud om eller fått arbeid.
    d) i ventetid etter attføringen, når medlemmet på grunn av sykdom skal vurderes for andre trygdeytelser.

Se punkt d.
    http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-035.html

Snakker vi forbi hverandre? Jeg er på tynn is altså - i og med at jeg selv ikke har vært gjennom dette.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre,det er riktig at du får ytelser hvis du går på attføring, men ikke hvis du har fått STOPP i rehabilitering,ikke greier gå over på yrkesrettet attføring ,men søker om ufør eller midlertidig ufør FRA REHABILITERINGSPENGER.

SKJØNNER??Når man har gått på rehab en gitt tid,MÃ… man over på noe annet, vanligvis yrkesrettet attføring,gjør man dette DA får man penger.
    greier man ikke dette,må man jo søke midlertidig ufør,for noe må man jo leve av.

DET JEG SIER ER FØLGENDE:SØKER MAN MIDLERTIDIG ELLER VARIG UFØR FRA REHABILITERINGSPENGER..SÅ MÅ MAN FÅ SOSIALSTØNAD INNTIL SØKNADEN ER BEHANDLET.

får man etter behandlet søknad innvilget midlertidig eller varig ufør,så får man etterbetalt for venteperioden,altså den tiden søknaden har vært til behandling.men..det man da har fått i sosialhjelp i denneperioden,trekker sosialkontoret tilbake.

slik ble det nå iallefall for meg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

og YVETTE..DU ER IKKE TETT I PAPPEN.tvert imot.
    det at du stillerspørsmål ved ting betyr jo at du er inteligent og vitebegjerlig.he he

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

og YVETTE..DU ER IKKE TETT I PAPPEN.tvert imot.
    det at du stillerspørsmål ved ting betyr jo at du er inteligent og vitebegjerlig.he he
    Nå ja. Derom strides de lærde.

Hensikten var uansett ikke å være belærende. Til det kan jeg for lite om emnet. Håper bare at disse som trenger hjelp ifbm søknad om uførepensjon får den hjelpen de trenger. Utgangspunktet for at jeg gikk inn i denne diskusjonen var at jeg har vært igjennom "kjøttkverna", og vet at ingenting er umulig! Bare som en liten oppmuntring.

Om jeg kan bidra med noe utover det så prøver jeg så godt jeg kan.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

jeg kom meg igjennom jeg også,til STOR overaskelse og begeistring.

ønsker Irene og alle andre som sliter med dette:lykke til.

godt at du kom deg igjennom også Yvette.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Avslag på uføretrygd
    Av Sonja Midtlien i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 28-08-07, 14:31
  2. Artikkel om uføretrygd..
    Av Anne Ma i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-07, 20:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn