Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ã…, nei. Jeg er ikke ute etter å skremme noen. ;)

Var egentlig bare ute for å finne ut av om jeg selv har ME eller ikke. Og kan jeg bidra med noen tips til alle dere andre som gir så gode råd og tilbakemeldinger, så blir jeg veldig glad.

Som de sier i ME-foreningen: Det er veldig viktig å stille rette diagnose for å få rette behandling.

Det vet jo mange med hypo f.eks. som sliter på tross av medisinering. Hvor mange er ikke blitt oppfordret til å ta antidepressiva? Hvis man er trøtt pga sykdommen og så blir trøtt pga tablettene, så har man jo ikke fått rette hjelp - nei, man har fått ytterligere et problem.

Dessuten noe annet som er viktig ved ME: De aller fleste med ME tåler ikke å trene noe særlig. Hvis man går til fysikalsk behandling for smerter i muskler og ledd ved hypo og/eller fibromyalgi, vil en ofte bli oppfordret til å trene. Hvis en er ME-syk, så er det ikke sikkert det er bra for en. Man kan også bli oppfordret til å yte så mye som mulig. Hvis jeg nå har fått dette riktig med meg, så er det slik at en med ME må hvile mye. De skal gjøre mye mindre enn de i beste fall tror de kan klare. Det er veldig farlig å presse seg med denne sykdommen. De verste tilfellene har vært sengeliggende i måneder, ja t.o.m. år, tror jeg.

Ooops, fremdeles ikke for å skremme. Men det ser ut til at det er viktig å vite hva man har med å gjøre.

PS Jeg får ikke vondt av trykk mot huden, men hvis noen stikker en finger i en muskel, så sitter "fingeravtrykket" der i opptil et år.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har vært utredet for ME. De tok masse blodprøver, men det er en prøve jeg tenker på nå, og det er dette med fall i det systoliske blodtrykket når du reiser deg opp fra liggende posisjon. Mange har jo tilgang til blodtrykksmålere som skulle kunne brukes til dette.
    (husk at slike alltid skal holdes i samme høyde som hjertet)
    Mål når du ligger og ta en ny måling like etter at du er stående.
    Dette var iallfall en av prøvene de gjorde med meg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er fantastisk at du opplyser oss Stina

Det er jo bedre å vite enn å ikke vite. Det er vi vel enige i alle sammen. Alle opplysninger som kan kaste lys over mange forskjellige symptomer er jo et potensielt svar, og med svar kommer ro og handling. Og ME har mange felles trekk med hypothyreose og det er det bare å akseptere som et fakta.

Hvis jeg nå har fått dette riktig med meg, så er det slik at en med ME må hvile mye. De skal gjøre mye mindre enn de i beste fall tror de kan klare. Det er veldig farlig å presse seg med denne sykdommen. De verste tilfellene har vært sengeliggende i måneder, ja t.o.m. år, tror jeg.
    Alt dette stemmer Stina. Jeg leste en del om ME før jeg fikk diagnse hypo. De har så veldig mange likhetstrekk at det er vanskelig å skille dem fra hverandre til tider.

Ruth:
    I perioder har jeg smerter i skuldrene og hoftene, nedover i armene og i albuene. Smertene er vanskelige å beskrive, og de flytter rundt på seg, og kommer og går..

I tillegg får jeg vondt av trykk mot huden, av å klø meg litt på ryggen
    f.eks.

Er inne i en periode med vondt akkurat nå, og lurer på om jeg har fibromyalgi i tillegg til hypo'en.

Glemte at jeg har vondt i hendene, fingrene og føttene også.
    Du ser ut til å ha mange av de samme smertene som jeg har. Mine kommer og går uten logikk. Selv har jeg kun hatt diagnosen i 6 mnd, men mener selv at jeg minst har vært syk i 10 år før jeg fikk den. Smertene mine øker ved medisinering og hvordan dagsformen min er. Jo mer trett jo flere smerter. Kan også bli helt smertefri i perioder.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Lavt blodtrykk, og spesielt fall i blodtrykket når man reiser seg, er et viktig symptom på binyrebarkproblemer.

Hvis en høy grad av mistanke om binyrebarkinsuffisiens oppstår gjennom sykehistorien pasienten beskriver, hva er da tegnene legen ser etter for å stille diagnosen? Faktisk er det noen ganger vanskelig når problemet ikke er svært alvorlig; men det finnes noen pekepinner. Blodtrykket er vanligvis ganske lavt, ofte påfallende lavt. Forskjellen mellom liggende (eller sittende) og stående blodtrykk kan være veldig viktig. Normalt stiger det når pasienten står. Ved lav binyrebarkreserve øker det enten ikke i det hele tatt, eller synker ytterligere. Pupillrefleksen er langsom eller ustabil, eller til og med reversert, for skarpt lys. Reflekser kan være unormale, særlig akillesrefleksen i hælen. Hjertelyden er endret på en karakteristisk måte.
    http://www.stoffskifte.info/binyrebark. ... ostisering

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Noe mer om lavt cortisol og blodtrykk:
    For et par år siden var det flere på about.com forumet som hadde lavt cortisol, og det var noen sombeskrev ett til symptom:
    Hvis man "skriver" med en finger på ribbeina til noen med lavt cortisol, blir "skriften" stående flere sekunder (kommer nok av lavt blodtrykk)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ã…, så skjønn du er Anna Ma. Blir så glad over at noen setter pris på den noe forvirrede informasjonen jeg kommer med, har følt meg så udugelig lenge. Og så gøy når jeg endelig får noe rett, famler jo rundt som i blinde føles det som ! Ser ut til at noen av oss har noenlunde samme veien å gå en stund, kan bli spennende å se hva vi finner ut av.

Ja, så var det dette med binyrebark (også) da. Etter å ha lest noe om dette, synes jeg at fryktelig mye passer her også, jeg. Enda et bevis på at jeg er hypokonder? Hmm... Kanskje, men nå var det vel slik at det ofte kunne være sammenheng med binyrebarkproblemer og ME og/eller stoffskiftet. Lurer på om ikke kris har vært inne på noe med at ved vedvarende stoffskifteproblemer (evt verre hvis medisinering ikke virker), så blir binyrebarken sliten, eller noe slikt. Men med min hukommelse, så må dere ta dette med ei stor klype salt. Kanskje hun leser dette selv og korrigerer meg ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Heia Stina

Ja det er myye å henge fingrene i når man ikke blir bra ! Både ME og binyreproblemer er absolutt muligheter.

Du ser da ikke ut til å være tapt bak en vogn du da Stina. Men jeg vet jo hvordan hodet fungerer med denne sykdommen
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ruth
    Glemte at jeg har vondt i hendene, fingrene og føttene også.
    Jeg har også vondt i fingrene til tider, og en god del i føttene (men jeg er jo så tung + tverrplattfot).

Anne Ma
    Du ser da ikke ut til å være tapt bak en vogn du da Stina
    Så er det avgjort, du er min nye bestevenninne!

Uff, unnskyld all avsporinga min, har vel snart sabotert hele tråden. Vil derfor bare minne om det visst var MUSKELSMERTER den handlet om.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Stive ledd, skjelving, lavt stoffskifte??
    Av Zena i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-08, 13:33
  2. Verking i ledd og muskelatur...
    Av Shanita i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 12
    Siste melding: 02-09-07, 19:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg