Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 86

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

Du skrev i et av de første innleggene her at legen ikke så vitsen i å sjekke antistoffene fordi du har fått dem påvist tidligere.
    Antistoffer, altså anti-TPO, er blodprøven som viser om man har Hashimoto (autoimmunt angrep) eller ikke.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: mine 3 først dager på erfa thyroid

Heisann

Riktig medisin - feil fremgangsmåte
    Med tyroid gjelder det å skynde seg langsomt, hvis ikke kan man svi for det i lang-lang tid

Har du lest Meretes side Anbefales

Tenker at de tråden til Kristine68 ligner din situasjon:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dette er ikke en lege som kan Thyroid
    Har denne legen sjekket binyrebarken din

Å gå rett på en så høy dose ... du kan bli verre enn noen gang før - fordi;
    hvis ditt kortilsol (ref binyrebarken) er ute å kjøre så vil de store T3 dosene bli for tøfft å klare for en utslitt kropp.

Vet ikke hvordan det er for deg å lese engelsk.. - er det litt tungt, så kjør teksten en tur i Google translate :
    http://www.stopthethyroidmadness.com...patients-make/

19 Mistakes Patients Make (or their Doctors make for them!)

#13: GOING UP WITH DOSAGES WAY TOO FAST.
    This was observed a few years ago: a doctor put his patient on desiccated thyroid.
    One grain,
    then 2 grains,
    3 grains,
    4 grains,
    5 grains,
    then 6 grains.
    But the problem was that he did this within 4-5 weeks!
    OUCH.
    He started to find himself majorly overdosed with symptoms to match (high heart rate, sweating).
    He had to stop for a few weeks… then resume again at one grain and do it
    the right way–approx.
    1/2 grain raise every two weeks,
    slowing down in the 2-3 grain area
    (and for some, slowing down on even lower amounts).

1 grain = 60 mg -
    Korrekt oppstart er 1/2 grain;
    men legen din har satt deg på 3 grain allerede..

psssst: det finns ikke noe "samme dose" mtp syntetisk T4 (Levaxin) vs Tyroid
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: mine 3 først dager på erfa thyroid

Har du lest Meretes side Anbefales
    Meretes Tyreoidea-side findes her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15933

Tenker at de tråden til Kristine68 ligner din situasjon:
    Kristines tråd findes her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=17158

Jeg tror dog ikke at coco orker at læse så meget, i den tilstand han er lige nu...

Coco Prøv at forestille dig kroppen som en lang række dominobrikker, som i en sund krop - står alle ret op. I en syg krop er alle dominobrikkerne væltet og ligger ned. Og så er det at Erfa-hormon-molekyler kommer ind, og begynder at rejse op dominobrikkerne - en ad gangen. Det kan tage lang tid, inden hele domino-rækken igen står oprejst som før. Ting Tager Tid, og det er sjældent at en pille, uanset Erfa - kan trylle det hele godt igen fra starten.

Som regel er det sådan, at jo længere man var syg inden starten af behandling, jo længere tager det at blive permanent bedre igen. Derimod hvis man bliver behandlet med Erfa allerede da sygdommen er brudt ud, er der en fair chance at man kommer sig af sygdommen næsten helt, og hurtigt. Men du skriver selv at det mindst er for 10 år siden at du blev syg... så lynhurtigt kan det ikke gå med bedringen, desværre.

Mit råd til dig er (lige nu), at du tager din Erfa-pille - 60 mg - når du skal sove til natten. Kroppen nyttiggør thyreoideahormoner bedst om natten. Noget andet er, at når du tager Erfa-pillen om morgenen - da konkurrerer den med dit morgen-cortisol, som er jo halveret siden 2012 (skrev i din signatur-tråd om). Prøv derfor hellere tage Erfa til natten, hvor den får mere fred til at arbejde, end om morgenen. Lad nogle dage gå med nat-erfa og se hvad der sker.

Thyroideahormoner i Erfa er (i modsætning til Levaxin) bundet til proteiner, og frigives kun langsomt, molekyle for molekyle. Efter et par dages tilvænning burde du ikke have søvnproblemer pga. skifte til nat-medicin.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

Standard Sv: mine 3 først dager på erfa thyroid

Heisann

Riktig medisin - feil fremgangsmåte
    Med tyroid gjelder det å skynde seg langsomt, hvis ikke kan man svi for det i lang-lang tid
    så 30 mg i 2 uker er bedre å starte med da?
    hvor lang tid tar det for t4 blir konvertert til t3 og hvor lenge er vanlig prøveperiode?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Coco Prøv at forestille dig kroppen som en lang række dominobrikker, som i en sund krop - står alle ret op. I en syg krop er alle dominobrikkerne væltet og ligger ned. Og så er det at Erfa-hormon-molekyler kommer ind, og begynder at rejse op dominobrikkerne - en ad gangen. Det kan tage lang tid, inden hele domino-rækken igen står oprejst som før. Ting Tager Tid, og det er sjældent at en pille, uanset Erfa - kan trylle det hele godt igen fra starten.

Som regel er det sådan, at jo længere man var syg inden starten af behandling, jo længere tager det at blive permanent bedre igen. Derimod hvis man bliver behandlet med Erfa allerede da sygdommen er brudt ud, er der en fair chance at man kommer sig af sygdommen næsten helt, og hurtigt. Men du skriver selv at det mindst er for 10 år siden at du blev syg... så lynhurtigt kan det ikke gå med bedringen, desværre.

Mit råd til dig er (lige nu), at du tager din Erfa-pille - 60 mg - når du skal sove til natten. Kroppen nyttiggør thyreoideahormoner bedst om natten. Noget andet er, at når du tager Erfa-pillen om morgenen - da konkurrerer den med dit morgen-cortisol, som er jo halveret siden 2012 (skrev i din signatur-tråd om). Prøv derfor hellere tage Erfa til natten, hvor den får mere fred til at arbejde, end om morgenen. Lad nogle dage gå med nat-erfa og se hvad der sker.

Thyroideahormoner i Erfa er (i modsætning til Levaxin) bundet til proteiner, og frigives kun langsomt, molekyle for molekyle. Efter et par dages tilvænning burde du ikke have søvnproblemer pga. skifte til nat-medicin.
    takk anisa og kevlin. svarene deres hjalp meg veldig.
    er fortsatt dårlig og har hodepine, men bedre nå.
    da jeg våknet var jeg et vrak! som om jeg måtte "betale tilbake" den energien og motivasjon jeg har hatt de 2første dagene. kroppen streiket.
    prøver på 30mg før leggetid idag da og ser hvordan responsen blir på det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: mine 3 først dager på erfa thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av coco Vis post
    da jeg våknet var jeg et vrak! som om jeg måtte "betale tilbake" den energien og motivasjon jeg har hatt de 2 første dagene. kroppen streiket.
    He, he... Velkommen i klubben. Jeg tror, at der er et utal af folk her - som i begyndelsen af bedring - brændte de gode dage af på en gang, euforiske af at blive mindet om, hvordan det føles at have det bedre... Også mig selv .

Selv om du føler dig fuld af energi og pludselig kan genkende dig selv fra gamle dage osv. - alligevel vær god ved dig selv og spar på kræfterne og aktiviteterne, hvis regningen ikke skal komme næste dag, og nogle gange også i flere dage.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

etter en lang, tung dag føler jeg meg litt bedre igjen.
    jeg har tatt så uendelig mange prøver gjennom mange år hos mange forskjellige leger.
    Har forklart situsjonen min like mange ganger, og føler ikke jeg kommer noen vei.
    Fastlegen min kan nemlig ikke disse tingene som dere kan, og blir somregel bare snakk om antidepressiva.
    Men skal prøve å få time på en privat klinikk, og få tatt de prøvene.

Er det andre ting jeg burde teste? ønsker å få tatt ALT denne gangen
    trenger jeg alle disse: http://www.stopthethyroidmadness.com/lab-values/
    Blir testene "riktig" , nå som jeg har spist erfa 3 dager?

(tusen -lig takk for all respons! Er fantastisk å få hjelp av så flinke folk)

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg tenker at om du finner en privat lege som _vet_ hvordan NDT (Erfa) virker, så spiller det ikke noen rolle om du har spist Erfa i 3 eller 3333 dager. Det viktigste er at du ikke tar Erfa siste 12 timene før prøvetaking, og at du tar prøva så tidlig som mulig om morgenen.

Jeg tror neppe en lege vil rekvirere "alt" av prøver. Jeg husker ikke forhistorien din, så jeg kan heller ikke anbefale noen spesifikke prøver. Men en lege som er ny for deg, vil prøve å bli kjent med deg, og ta en god del prøver uansett (litt avhengig av legens fokusområde og interesser). Tenk igjennom hva du først og fremst ønsker svar på, og nøst videre derfra. Har du antistoffer (anti-TPO, anti-TG og/eller TRAS), så skal man (i mine øyne) først og fremst medisinere slik at pasienten føler seg frisk. Jeg ser en sterk tendens til at leger i nord ikke vil innse at antistoffene kan gi stoffskifteproblemer, selv om prøvene ellers er "normale".

Jeg mener å huske at du sliter litt med binyreproblematikk? Dersom det ikke er alvorlig, så kan det hende det løser seg selv med Erfa. Det gjorde det med meg, og ganske så fort også!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

Er det andre ting jeg burde teste?
    Hej coco Kan det passe, at du har overset et af mine svar til dig?

Prøv at læse nederst i indlæg #19, fordi i hvert fald en blodprøve haster det meget at få taget igen... tillige med 4 andre prøver.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Er det andre ting jeg burde teste?
    Hej coco Kan det passe, at du har overset et af mine svar til dig?

Prøv at læse nederst i indlæg #19, fordi i hvert fald en blodprøve haster det meget at få taget igen... tillige med 4 andre prøver.
    så svaret ditt. bare lurte på om det var andre prøver itillegg til dem?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

så svaret ditt. bare lurte på om det var andre prøver itillegg til dem?
    Aha... det ville nok være nyttigt med tilbagemelding i så fald, for at danne sig et indtryk om du evt. har opfattet svarene korrekt.... eller om der fortsat er "ting" du ønsker afklaret. Det er altid sundt at kvittere med en kommentar.

Med hensyn til dit ønske om at sætte et nyt forløb i gang (privat klinik, alle blodprøver osv.).... er det for nærværende lidt for tidligt. Du har været og er plaget af så meget, at du bør for nærværende økonomisere med kræfterne, så de rækker længst muligt. Lige nu er du allerede i gang med et nyt del-projekt. Kom godt i gang med det først, i fred og ro. De prøver jeg henleder din opmærksomhed på er meget vigtige, hurtigts muligt at få et svar på, for at finde ud af hvilken vej det er gået de sidste 3 år med signalstofferne og Nagalase.

Hvis du ensidigt overfokuserer på lavt stofskifte, mens signalstofferne, Nagalase og TPO-antistofferne ikke er fastslået et aktuelt status på, og hvis jod ikke bliver konstateret - da risikerer du at hele dit forløb tager en gal retning, uanset lavt stofskifte. Der er ikke Erfa nok i verden til at hjælpe, såfremt de andre aspekter ikke kommer i et ligestillet fokus.

Med hensyn til din læge vs privatklinik, vær ikke for hurtig med gode forventninger til privatklinik. Der er store forskelle på privatklinikker og deres forskellige hormon-strategier, så vær meget omhyggelig med, på forhånd at sikre dig at det (f.eks.) ikke er en privatklinik som er negativt indstillet til Erfa og lignende, idet denne type behandlingsforbehold sædvanligvis betyder at den pågældende klinik kan være lige så konservativ i forhold til de overordnede diagnose-forudsætninger og holdninger til, hvad der bør undersøges for, og hvad er "lige meget".

Som sagt... lige nu er det endnu for tidligt (for dig) at rydde op i det hele på en gang: ny læge eller privat klinik, nyt "det hele" osv.

Få i stedet tingene delt i mindre segmenter som 1. nat-medicin op til fuld dose og se hvad der sker, 2. få taget de prøver der mangler at blive taget for at konstatere hvor meget tingene evt. har ændret sig gennem de sidste tre år, siden disse prøver var taget sidst, 3. få målt Nagalase for at se om der er en anden alvorlig sygdom under udvikling, 4. få målt jod i døgnurinen - fordi alene jodmangel kan være årsag til "det hele" og det er set før på dette forum, at selv efter mange år med invaliderende sygdom, forvirring, ingen bedring trods mange læge-skift - har tilskud af jod med et bragt den syge direkte på vej mod en seriøs bedring. Tænk bare: hvis det viste sig at være "kun" jodmangel, da er løsningen lige om hjørnet, let og elegant. Derfor er jod så vigtigt ikke at negligere og få undersøgt, for alle tilfældernes skyld.

Det er rigeligt at begynde med disse 4 "segmenter" først, ikke mindst så du selv har en fair chance for at kunne følge med, danne dig og fastholde et successivt overblik over øjebliksbilleder af din situation. Det vil forhindre dig i at føle dig helt hjælpeløs, og give dig følelsen at have styr på din egen indsats til dit eget bedste. For det er det eneste, som for alvor kan bære dig igennem modgang, indtil det omsider begynder at gå den rette vej. Det er vi flere som har prøvet, og i tilbageblik, blev klar over (jeg ville ønske at nogen har fortalt mig det, da JEG var nybegynder ).

Hvis du over-fokuserer på en privatklinik som den ultimative redning, risikerer du at miste håbet nok en gang, fordi det set før (på dette forum) at det først var lykkedes folk at finde en god privatklinik ved andet eller tredje forsøg... Så for ikke at spilde tiden mens man forsøger at finde den rette private speciallægehjælp, udnyt tiden ved at følge en foreløbig "handlingsplan", du hidtil har fået gode råd til. Det ville jeg gøre, hvis jeg var i dit sted, så det håber jeg at du vil reflektere over, og gå i gang med....

... samtidigt med at du gør dit bedste for at udfylde de ledige stunde med gode tanker, hygge (kos), med at fyre op under selvværd og optimisme, fordi der er brug for et overskud og indre glød til at komme igennem det, du er i gang med. Og have noget at starte op med, når det bliver bedre.

Krydser fingre for dig.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 00:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 08:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 10:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn