Viser søkeresultater 11 til 20 av 36
Tråd: NY bog: Få livet tilbage
Hybrid View
-
03-06-14, 16:22 #1
Gammelt Nytt fra Frekke Fanters Frekke Forening:
Det er snart et år siden jeg skrev innlegget over - men Helle har åpenbart mistet interessen for og forklare oss hvorfor boka hennes er Godt Nytt
Jeg ønsker først og fremst og trekke ALLE "bra"-utsagn og gratulasjoner tilbake - og kan nå bare skamme meg over og ha kaste bort tid på henne.
Heldigvis har jeg ikke kastet bort tid på og lese boka hennes, slik som jeg gjorde med Bente Bakkes bok, da den kom ut
Og - tenke seg til - tror du ikke begge de ovennevntes bøker er og finne på NTF nettsiden.
Nei-serru; så og si ingen av de bøkene som listes opp av vårt forum finnes på NTFs litteratur-liste.
Boka til Hegge ligger der i PDF format.. men mtp hvor skam- og kunnskapsløse den foreninga er, så lurer jeg på om de har spurt om lov - denne gangen.
Ser for meg ut som de de har gjort det som de gjorde det på sin gamle site - og slik som Helle har gjort - dvs; de bare forsyner seg av det de gidder her inne eller på Anisas hjemmeside, og deretter så fortsetter de på sine krokete veier..
Joda - nederst på hver eneste side ligger Anisas signatur:
Læger er folk der giver medikamenter, som de ved lidt om, til at helbrede sygdomme, de ved mindre om, til mennesker, som de intet ved om. (Voltaire)
Vell? Hva syns dere om det, da
Sist endret av Kevlin; 03-06-14 kl 17:15
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-08-13, 15:24 #2
Sv: NY bog: Få livet tilbage
Hei igjen Helle
Jeg prøver og finne ut hvilken medisin du bruker nå
Er det thyroid - eller slik som det står i Dagbladet i dag - kombinasjonsbehandling..
Uansett så er det kun syntetiske stoffskiftemedisiner som blir omtalt i Dagbladets artikkel/reportasje
Jeg spør deg om dette fordi
jeg vet at flere danske medier har hoppet bukk over din info om thyroid
bl.a med den forklaring at det blir "for teknisk"
Man må ikke være paranoid for og tenke at den syntetiske legemiddelindustrien sitter med
eierandeler i media og/eller presser media med søksmål eller andre ubehageligheter.
F.eks hvis mainstream media skrev at av de få heldige som får sjansen til og høre om OG prøve thyroid;
så vil de færreste av disse gå tilbake til de syntetiske tablettene.
Plast & syntetisk mat!!Sist endret av Kevlin; 17-08-13 kl 16:31
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-08-13, 21:55 #3
Der var en artikel om bogen /lavt stofskifte i dagbladet BT, men jeg fandt heller ikke ud af det der og har ikke selv læst bogen (endnu). Måske er det mig, der er senil
Men i hvert fald har jeg så læst på bloggen 'Det forbandede stofskifte' at det drejer sig om kombinationsbehandling og ikke thyroid. Ejeren af nævnte blog er til gengæld skiftet til thyroid og er begejstret, både for thyroid og for Helles bog.
Nielsigne
-
18-08-13, 21:40 #4
Det ser ud til, at Helle har taget kontrollen over hvilke informationer om lavt stofskifte bliver formidlet videre til den brede offentlighed.
BT den 21. maj 2013: Guide: Sådan opdager du om du har for lavt stofskifte
Det får du i denne PLUS-pakke (til henholdsvis 19 kr, 29 kr/md eller 249 kr/år):
- Lavt stofskifte - den oversete folkesygdom
- Bedre behandling forude
- Fakta: Lavt stofskifte
- Symptomer
- Tilsat jod i mad gør os syge
- Case: ’Tag dig sammen, Helle’
- Test dig selv: Har du lavt stofskifte?
BT den 16. august 2013: Lene Hansson: Har du lavt stofskifte?
Citat: Dit stofskifte, og dermed din forbrænding, daler i takt med, at du bliver ældre. Når du bliver 45 år, vil din forbrænding være 20 % mindre. Det betyder faktisk, at du enten bør spise ca. 20 % mindre eller dyrke 20 % mere motion. De fleste gør det modsatte, når de kommer i den alder. En stor del af mine klienter, er kvinder, der døjer med lavt stofskifte. De tager stille og roligt på i vægt og har meget svært ved at slanke sig, uanset hvad de næsten gør. De er meget trætte og energiflade, og det påvirker også deres humør. Lægen giver ikke kostplan, men der kan hentes meget ved en sådan. Jeg har set mange kvinder, der efter blot 4 ugers kostplan, med energirigtig kost, skulle til lægen for at få reguleret deres medicin, da deres stofskifte var blevet bedre. For lavt stofskifte kaldes også myxødem, hypotyreose eller hypotyreoidisme.
BT den 18. august 2013: Guide: Lider du af for lavt stofskifte?
Det får du i denne PLUS-pakke (til henholdsvis 19 kr, 29 kr/md eller 249 kr/år):
- Artikel: Læger overser snigende problem
- Test dig selv: Har du lavt stofskifte?
- Virker din træning ikke? Få tjekket dit stofskifte
- Artikel: ’Jeg ville så gerne være en dejlig slank brud’
- Indblik: Derfor taber du dig ikke
- Symptomer på for lavt stofskifte
Any comments?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-08-13, 22:12 #5
Nå skummet jeg bare gjennom linkene, men sitter igjen med et inntrykk av at lavt stoffskifte rammer kvinner, helst over 45 år, og gir dem overvekt som ikke kan trenes bort med mindre man følger dietter.
Nå nevnes det at ubehandlet over lang tid kan det gi konsentrasjonsproblem og hukommelseproblem og endog depresjon.
Jeg skulle bare ønske at lavt stoffskifte var så "enkelt" som jeg oppfatter det utfra linkene.
Nå må jeg også tilstå at jeg av natur er meget skeptisk til dietter som skal fikse alt, fordi jeg tror vi mennesker er sammensatte vesener som ikke reagerer unisont på en diett.
-
19-08-13, 08:45 #6
Å påstå at man må trene 20 % mer og eller spise 20 % mindre høres ut som noe lettvint sludder i mine ører. Særlig når jeg nå i sommer har beskeftiget meg med å øke kunnskapsnivået mitt om traumer, og har lest rundt 1000 sider av anerkjente leger, psykologer og psykiatere om nyere forskning om dette temaet. En av mange ting som skjer når du har opplevd traumer, er nemlig at du står i fare for å øke i vekt. Det oppstår feil signaler i hjernen, du har uavsluttede handlinger som for å si det litt enkelt, virrer rundt i kroppen og lager masse krøll og endringer og feil signaler i veldig mange systemer, hormonelt, i magen (IBS), hvordan du reagerer på situasjoner med mere. Jeg er så trett av selverklærte såkalte eksperter som kommer med masse påstander om ting de ikke har nok kunnskap om. Jeg er like lei av leger som sitter fast i gammel forskning som de hevder fortsatt er aktuell.
Jeg ser ett av punktene i BT-linken er. Huff og huff. Nok et eksempel på helt feil kunnskap. Som før sagt, da burde hele den japanske befolkning være hundesyge, som det heter på dansk. Og det er de ikke. Bruker ikke disse menneskene logikk i sine argumenter?Tilsat jod i mad gør os syge
Jeg synes dette eksempelet om jodkortslutning fra professor Guy Abrahams om Ridha Arems bok er helt glitrende
Og denne Lene Hansson mener vi kan spise ubegrenset med frukt, samt massevis av karbohydrater fra poteter og korn? Velbekomme.... Er det en tradisjonell diettist som snakker med utgangspunkt i Statens ernæringsråd? Det tror jeg ikke fungerer.It is ubiquitous: the fear of using or recommending I (Iodophobia) and misinformation about I are found in books written by laypersons; in books written by physicians for laypersons; and in articles and books written by physicians for physicians. We will use as examples one book written by a famous endocrinologist for laypersons and a textbook of endocrinology written by physicians for physicians, both books recently published.
First, we will quote excerpts from a book published in 1999 and written by Doctor R. Arem M.D. for consumers, with the title: "The thyroid solution: A revolutionary Mind-Body Program that will help you". As editor of an educational periodical on thyroid disorders, which is read by 25,000 physicians nationwide, Dr. Arem’s views influence a large segment of practicing endocrinologists. Anyone awake will realize that eastern mysticism and New Age occultism have penetrated deeply, although insidiously, into the practice of medicine. On pages 309, 310 of his book, Dr. Arem recommends guided imagery, meditation, yoga and tai chi, without a single reference to validate the effectiveness and lack of adverse effects of those practices. "I encourage men and women to perform tai chi, yoga…". In a section with the title "Iodine: A Double Edge Sword", the author stated on page 305: "Research has clearly established that the high dietary iodine content in some areas of the world has resulted in a rise in the prevalence of thyroiditis and thyroid cancer." One reference is given (7), and when that reference is reviewed, there is no high dietary I intake involved. Essentially, that study evaluated the incidence of thyroiditis and thyroid cancer in areas of Argentina with severe I deficiency, before and after iodization of salt was made available. Urine I was 9.3 ± 1.7 ug/gm creatinine before iodization and 110 ± 82 ug/gm creatinine after iodization. Keep in mind that the RDA for I is 150 ug/day. The incidence of the more invasive form of thyroid cancer did not change, but the incidence of papillary carcinoma was: 0.78/100,000/year before and 0.84/100,000/year after iodization of salt. Obviously, the data available in this publication do not agree with Doctor Arem’s conclusion about the association between high dietary I intake and thyroid cancer. In fact, the available information on this subject, to be discussed later, points to chronic I deficiency as a predisposing factor for thyroid cancer.
The iodophobic misinformation continues with anecdotal stories from Doctor Arem’s archives: A female patient ingested 2-3 gm of kelp daily and developed Grave’s disease which necessitated "destruction of the thyroid gland". How strange! The mainland Japanese consumed a daily average of 4.6 gm of seaweed and they are one of the healthiest people on earth (10,11,12,22,23). Another iodophobic story follows: NASA consulted Doctor Arem because their ground personnel became "low grade" hypothyroid, whatever that means. Sherlock Arem discovered the cause. The ground personnel were drinking water with 4 gm iodine per liter. That is interesting because the maximum amount of iodine that can be dissolved in water at room temperature is 0.3 gm per liter. Doctor Arem saved the day at NASA: "Alarmed by my warnings about the potential consequences…". What is the expert’s advice?
"I advise not consuming more than 500 to 600 micrograms a day". With such iodophobia and misinformation coming from the top, no wonder there is a trend of decreasing I consumption nationwide in the USA.
As we will now demonstrate, this kind of misinformation may have serious consequences. On page 232, Doctor Arem wrote regarding the evaluation of simple goiter: "To determine the cause of your goiter, your physician may order one or several of the following tests". In that list, no mention was made of urine I levels, when in fact, the most common cause of simple goiter worldwide is I deficiency. However, he may have given the reason for not considering urine I levels in the evaluation of simple goiter, toward the end of the book on page 305: "To function normally, the thyroid requires 150 micrograms a day… In the United States, iodine consumption ranges between 300 and 700 micrograms a day." This statement has no reference and is inaccurate. The last comprehensive nutritional survey (2) (NHANES III 1988-1994) revealed that the median urine I concentration was 145 ug/L and 15% of the U.S. adult female population suffered from I deficiency (urine I less than 50 ug/L). That is 1 out of every 7 female patients walking in a doctor’s office, interestingly, the same risk ratio for breast cancer in our population, that is 1 in 8 (63). With this high prevalence of I deficiency, including urine I levels in the initial screening of simple goiter is justified. Without the information on urine I levels, the physician will most likely prescribe thyroid hormones to the I-deficient patient.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-08-13, 11:43 #7
Hej Helle
Hvad siger du til forslag om at du linker til underskriftsindsamlingen på dine lavt-stoffskifte-relaterede sites?
Underskriftsindsamlingen er omtalt her på forummet, og ellers kan ses direkte under overskriften "Effektiv stofskifte / Immunbehandling behandling søges snarest" her.
Underskriftsindsamlingen har været oprettet for fire måneder siden, men har i skrivende stund kun formået at indsamle 829 underskrifter, nok pga. eksponeringen der ikke lige befinder sig hvor de fleste stofskiftesyge færdes på nettet. Men de færdes i stort tal der hvor du promoverer din bog, og det ville helt sikkert hjælpe med flere underskrifter hvis du kunne hjælpe med at gøre denne underskriftsindsamling mere kendt.
Hvad siger du til dette forslag?Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
16-12-13, 04:51 #8

Thyreoidea Landsforeningen
http://www.thyreoidea.dk
TL-Bladet nr. 4 December 2013
Nyt fra formanden
Bogen Få livet tilbage (omtalt i TL-Bladet nr. 3 2013) har udløst en lind strøm af henvendelser til patientforeningen, siden den udkom tidligere på året. Mange patienter identificerer sig med bogens hovedperson, journalist Helle Sydendal, og de fleste henvendelser drejer sig derfor om at få at vide, hvor de kan få den samme behandling som forfatteren, der fik det meget bedre, da hun kom i såkaldt kombinationsbehandling.
På de speciellæger i thyreoideasygdomme, vi i Thyreoidea landsforeningen samarbejder med, kan vi forstå, at der også er kommet ekstra pres på landets endokrinologiske hospitalsafdelinger, hvor man i givet fald skal udskrive denne behandling.
Fra samme læger hører vi om, at situationen i nogle tilfælde bliver så tilspidset, at det kan føre til en tillidskrise mellem læge og patient, hvis sidstnævnte kommer med det ene ønske at komme i kombinationsbehandling, og lægen mener, der ikke - endnu - er indikation for at skride til denne behandling. Fra patientside hører vi omvendt, at nogle læger ikke lytter til patienterne.
For patientforeningen er det umuligt at vurdere, hvad der er op og ned i hvert enkelt tilfælde - vi er jo ikke ved samtalerne i konsultationsværelset. Imidlertid gætter vi på, at dialogen mellem læge og patient i nogle tilfælde simpelthen kører skævt, ikke alene af de grunde, som nævnt herover, men også pga. kemi og holdninger. En konsultation er i lighed med andre samtaler et møde mellem forskellige mennesker, og når den ene er syg og måske derfor ekstra sårbar, og den anden har en faglighed at pejle efter, ja så kan det gå skævt.
Lægernes holdning til patienterne kan vi arbejde på at påvirke. Vores egen tilgang til lægerne kan vi ændre uden videre.
Vi kan ruste os selv så godt som muligt til samtalen ved at komme velforberedte og være velargumenterende. Så når man ofte langt. Derudover må vi være åbne for, at lægen har både faglig viden og erfaring, som kan pege i en anden retning end hen imod den behandling, vi ønsker os. Blandt meget andet siger de guidelines, som læger kan læne sig op ad, før de sætter en evt. kombinationsbehandling i gang, at patienten skal være udredt for andre sygdomme. Det er jo sund fornuft, at vi ikke skal eksperimentere med behandling af lavt stofskifte, hvis eksempelvis B12-vitaminmangel er den egentlige årsag til ens symptomer.
Hvis vi møder lægen med den holdning, at han/hun nok er en klaphat, der ikke ved noget som helst, bliver resultatet ofte derefter. Og jo, der findes givetvis klaphatte også blandt læger, men andelen er ikke større end i befolkningen generelt. Men møder vi op hos lægen med dårlig oplevelse med i bagagen fra tidligere møder, bør vi være opmærksomme på, at der er sket meget i lægernes holdning til behandling i de seneste år.
Jytte Flamsholt Christensen
Thyreoidea Landsforeningen
http://www.thyreoidea.dkTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
16-12-13, 20:29 #9
Sv: Nyt fra formanden
Hmmm... jeg får et billede frem på nethinden, når jeg læser dette Nyt fra formanden.
Et indre billede af præsiderende, ophøjede læger ~~~~
siddende på hver sin trone ~~~~
hver omgivet af en krans af krybende hypothyroide patienter ~~~~
og en skov af fremstrakte arme ~~~~
med hænder samlet i en tavs bøn, om hjælp ~~~~~~~~

En norsk ME-patient skrev på sin blog en gang:
Men så slår jeg på dataen (computeren/red.). Jeg kommer meg ut i verden via internett. Her møter jeg mange i samme situasjon som deler kunnskap og erfaringer og jeg finner verdifull informasjon i forskningsrapporter fra hele verden. Jeg møter mennesker som er fortvilte over arrogante leger og deres mangel på kunnskap. Jeg ser at mange har det verre enn meg i livet og jeg ser at folk støtter hverandre og står sammen. Pasienter tilegner seg kunnskap og erfaringer som de deler, det virker som om folk tar skjeen i egne hender.
Lad os tænke...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-01-14, 19:20 #10
08.10.2013 Behandling af lavt stofskifte med T3
Af overlæge ph.d, dr.med. Steen Bonnema og professor, overlæge dr.med. Laszlo Hegedüs, endokrinologisk afdeling M, Odense Universitetshospital, på vegne af bestyrelsen for Dansk Thyreoidea Selskab.
Der foregår i denne tid en livlig debat i diverse medier om behandling af lavt stofskifte med T3, hovedsagligt på foranledning af Helle Sydendals bog ’Få livet tilbage’ [1]. Forskellige oplysninger i danske og internationale lærebøger, på www.medicin.dk, i publikation fra Institut for Rationel Farmakoterapi [2], samt anden information formidlet mundtligt (patientforeningsmøder) og skriftligt (Thyreoidea Bladet fra Foreningen for Stofskiftepatienter) har øget forvirringen.
Den seneste tids overvældende antal henvendelser fra både læger (fra såvel primær som sekundærsektoren) og patienter har tydeliggjort, at der foreligger et udtalt misforhold mellem patienternes forventninger og vore muligheder for at honorere disse. Mange af de oplysninger man kan finde på internettet og andre steder er faktuelt forkerte og/eller bliver fremført i en forkert sammenhæng.
Stofskiftepatienter kan ved at følge debatten derfor få det indtryk, at deres vanlige behandling med Eltroxin eller Euthyrox (som begge er T4-præparater) er ’gammeldags’ eller ligefrem forkert. Som læger får vi mange henvendelser om denne problemstilling, og vi møder et stort antal patienter, som har forventning om at blive tilbudt T3-behandling, bl.a. fordi det i nævnte bog beskrives at give en bedre livskvalitet.
Vi vil med denne redegørelse fremhæve nogle væsentlige aspekter af stofskiftebehandling, og ikke mindst hvad man ved om T3-behandling gennem de seneste års forskning indenfor området. Læs hele redegørelsen her
Kilde: Thyroid.dk
Endocrinology.dk Ang. T3-behandling
Aktuelt oplever alle danske endokrinologiske afdelinger et meget stort antal henvisninger mhp optimering af behandling af hypothyreose på baggrund af et patient ønske om at få behandling med T3. Mange afdelinger har været usikre på hvordan de skulle håndtere disse henvisninger.
Bestyrelsen i Dansk Thyreoidea Selskab har lavet en oversigt over emnet – se Thyroid.dk. I relation til dette ønsker DES bestyrelsen at supplere med følgende:
- Det anbefales at de endokrinologiske afdelinger ikke afviser disse patienter. Antallet af henvisninger er aktuelt så stort, at det ikke er muligt for de få afdelinger, der har haft forskningsmæssigt interesse i området at se alle patienter, som ønsker en vurdering. En generel afvisning af patienterne vil betyde yderligere frustration hos denne patientgruppe, som hermed potentielt drives ud i selvmedicinering hvilket kan skabe mistillid til den lægefaglige kompetence hos endokrinologer.
--- - En gruppe af disse patienter vil være enten over eller underbehandlede, og en gruppe vil fejle andre sygdomme såsom anæmi, elektrolyt forstyrrelser, D-vitamin mangel, depression eller stres og bør derfor vurderes af læge med intern medicinsk/endokrinologisk kompetence.
--- - Standard behandling af hypothyreose er fortsat T4, men en lille gruppe patienter synes potentielt at have effekt af en kombinationsbehandling af T4 og T3 (evidensniveau lav), muligvis på baggrund af en manglende evne til at omdanne T4 til T3 i hjernen. Litteraturgennemgang kan ses i Europæiske guidelines - European Thyroid Journal: 2012 Guideline:The Use of L-T4 + L-T3 in the Treatment of Hypothyroidism.
--- - Det må baseres på en individuel vurdering, hvorvidt man vil forsøge at behandle med T3. I givet fald bør det primært gives i en velafgrænset test periode, f.eks 3 mdr, og er der ikke klar effekt herefter bør patienten sættes tilbage på ren T4 behandling. Vedr. dosering og håndtering af behandlingen kan dette læses i ovenstående europæiske guidelines eller i følgende link Institut for Rationel Farmakoterapi Behandling af hyper- og hypotyreose.
--- - Det er vigtigt at informere patienterne om at evidensniveauet for effekt er lavt, og at langtidseffekter eller eventuelle bivirkninger ikke kendes.
Kilde: Endocrinology.dkSist endret av Admin; 21-08-17 kl 09:19
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
- Det anbefales at de endokrinologiske afdelinger ikke afviser disse patienter. Antallet af henvisninger er aktuelt så stort, at det ikke er muligt for de få afdelinger, der har haft forskningsmæssigt interesse i området at se alle patienter, som ønsker en vurdering. En generel afvisning af patienterne vil betyde yderligere frustration hos denne patientgruppe, som hermed potentielt drives ud i selvmedicinering hvilket kan skabe mistillid til den lægefaglige kompetence hos endokrinologer.
Lignende tråder
-
Nielsigne tilbage, stresset men i live
Av Nielsigne i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 3Siste melding: 21-05-13, 11:39 -
Min rejse mod at få mit liv tilbage?!
Av Ceven i forumet DagbokerSvar: 0Siste melding: 31-03-11, 11:33 -
Tvunget tilbage på Levaxin?
Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 0Siste melding: 02-11-09, 22:24 -
Velkommen tilbage Carro
Av Anisa i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 11-06-09, 12:41 -
Behandling, når man nu kun har den halve kirtel tilbage
Av Helle i forumet OperasjonssalenSvar: 1Siste melding: 07-04-09, 14:53

Svar med sitat

Bokmerker