Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 56
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Standard Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Da har jeg vært hos legen og som halvveis ventet var h*n dessverre helt på bølgelengde med fastlegen min, og sa at siden TSH og FT4 verdien var innenfor det normale var jeg disponert for problemer, og at jeg nok ikke ville komme til på Haukeland pga normale verdier. H*n ville absolutt ikke gi meg "livslang medisinering" på så tynt grunnlag og sa det før jeg fikk spurt.

Men h*n sa at hva som er normalt for noen kan være for lavt eller høyt for andre, og hadde ingen problemer med å gi meg en henvisning til en endokrinolog som "kanskje kunne mer enn de (på legesenteret), og kanskje var mer åpen for medisinering på så tynt grunnlag".

De tok test av TSH og FT4 da jeg ble sykmeldt for et drøyt halvår siden (men jeg husker ikke når tid på dagen det var), og da var TSH 3,4 (jeg tror det var den desimalen han sa) og FT4 var 17. H*n ville ha nye blodprøver av TSH, FT4 og Anti-TPO, og det var nytt for h*n at en bør ta TSH prøver kl 08.00 men jeg kunne gjerne komme tilbake mandag morgen og ta de da.

Jeg spurte om andre prøver enn TSH og TF4 og h*n mente det ikke hadde noe for seg, men haket av for alt under THYREOIDEA på prøveskjemaet, dvs TSH, FT4, T4, T3, Anti-TPO og TSH-reseptorantistoff (var ingen TF3 der).

Så da er det bare å smøre seg med en stor dose tålmodighet og håpe det ikke er for lang ventetid hos endokrinologen

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Fettlever (ikke-alkoholisk) og hypothyreose

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Jeg fikk påvist fettlever (ikke-alkoholisk) og mye bukfett, og...
    Non-alcoholic fatty liver disease across the spectrum of hypothyroidism.
    Hypothyroidism in a patient with non-alcoholic fatty liver disease. Consider hypothyroidism as a cause of non-alcoholic fatty liver disease.
    Impact of subclinical hypothyroidism on the development of non-alcoholic fatty liver disease: A prospective case-control study
    Prevalence of hypothyroidism in nonalcoholic fatty liver disease.
    ACG: Fatty Liver Risk Doubled with Hypothyroidism
    Thyroid Hormone-Related regulation of Gene Expression in Human Fatty Liver

Thyroxine and tri‐iodothyronine are essential for normal organ growth, development and function. These hormones regulate the basal metabolic rate of all cells, including hepatocytes, and thereby modulate hepatic function; the liver in turn metabolizes the thyroid hormones and regulates their systemic endocrine effects. Thyroid dysfunction may perturb liver function, liver disease modulates thyroid hormone metabolism, and a variety of systemic diseases affect both organs. We highlight the intricate relations between the thyroid gland and the liver in health and disease.
    Les mer: The relationship between the thyroid gland and the liver
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Tusen millioner takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg!

Jeg burde ta utskrift og sende til legen min, men er sikkert bortkastet, så får heller håpe at endokrinologen kjenner til dette...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Jeg glemte å spørre da jeg var og tok blodprøven, men ca hvor lang tid tar det å få resultatet på prøvene? (Jeg tok TSH, FT4, T4, T3, Anti-TPO og TSH-reseptorantistoff). Pga trafikk problemer ble jeg litt for sen, så prøven ble tatt ca 08.17 så håper det ikke ble alt for sent...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Ca en uke, men det kan også variere mer eller mindre etter hvilken lab fastlegen bruker.
    Fûrst er vanligvis ganske kjappe..

Er du sikker på at det T3 og ikke fT3 de sjekker?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Jeg var oppe på lab'en til Haukeland sykehus og tok prøven der, så får håpe det ikke tar noe mer enn en uke... Test av ferritin bruker de ikke mer enn 2-3 dager på, men vet ikke om noen av stoffskifte prøvene tar lenger tid?

Det var krysset av for de nevnte tingene (som var alt under THYREOIDEA på prøveskjemaet), og det stod S-Tri et eller annet med T3 bakom (på samme måte det stod T4 og FT4 bakom på 2 andre ting) og ingen det stod FT3 bakom...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Jeg ringte legekontoret, og svarrapporten kom i går, så virker som Haukeland er ganske kjappe.

Det er ikke så veldig forskjellig fra sist...

Dato TSH (0,40-4,50) FT4 (9,5-22,0) Thyroxin (T4) (58-161) Trijodthy.(T3) (1,3-2,6) Thy.perox.antis (<50) TSH rec.antis. (<1,5)
    27.09.12 (13:50) 3,74 14,9 Ikke tatt Ikke tatt 806 Ikke tatt
    30.10.12 (08:15) 4,09 15,2 89 1,5 535 <1,5

Hva er det TSH rec.antis.?
    Det står forøvrig under S-Thy-perox.antis.: Forhøyete TPO-antistoffer persisterer vanligvis, og det er normalt ikke nødvendig å kontrollere disse.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Hvorfor har legen din krysset ut for T3?
    De eneste gangene det er noen mening i å måle T3 er når det skal ses i forhold til rT3 (reverse T3) -
    vi "snakker" litt om det her:

Sitat Opprinnelig skrevet av Paul Robinson Vis post
    FT3 is far more useful than total T3.
    Knowing how much T3 exists in a form bound to protein is nearly completely useless information.
    It doesn't do anything other than tell you that there is T3 there. It is entirely inactive.
    I would never look at total T3.
    Her er et treff for søk på S-TSH rec.antis:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stu(r)e Vis post
    ..
    S-TSH rec.antis (TRAS) er vel strengt tatt over referanseverdien når den sier "mindre enn" 1,5.
    Så er spørsmålet om den endrer seg over tid og i hvilken retning. Kanskje er du på vei til en autoimmun tilstandhttp://thyroid.about.com/cs/basics_s...a/antibody.htm.
    Mulig du må ta en TRAS test til om 1-2 mndr for å se hvordan den rører på seg?
    ..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Liten oppdatering.

Jeg ringte spesialisten jeg var henvist til på fredag for å spørre om ca hvor lang ventetid de har, og om mulighet for venteliste ved avbestillinger, og fikk beskjed at jeg var registrert inn i systemet, men ikke tildelt time ennå, og først når jeg fikk time kunne jeg ringe og be om å bli satt på venteliste. Jeg sa i allefall at jeg var sykemeldt og kunne komme på kort varsel og takket for hjelpen.

Da ringte de mandag og sa de hadde avbestilling på onsdag, og om jeg kunne komme da, så ingenting å si på ventetiden

Var der i går, og legen var enig i at jeg har endel symptomer på stoffskifte sykdom, men at det ikke harmonerte med at jeg sover dårlig, så h*n tror jeg feiler noe annet og vil ha endel blod prøver. Samtidig kunne h*n ikke utelukke det, så jeg kunne godt få prøvde 25mcg levaxin om dagen fram til neste time om 4 uker, men at hvis jeg ikke har problemer med stoffskifte så vil jeg fort bli dårlig og da må jeg slutte på de.

Spurte h*n også om hva h*n mente om kombinasjonsbehandling med T3 og evt Thyroid, og h*n hadde flere pasienter på Thyroid, men det var ikke aktuelt for min del før h*n ble overbevist at jeg trenger det, og det har jeg ikke noe problem å skjønne, men kjekt at h*n er åpen for Thyroid Angående forrige blodprøve så var T3 og T4 helt uinteressant, så på nye blodprøver nå tar h*n kun TSH, FT4 og Anti-TPO da også FT3 er uinteressant...

Hadde litt sen time i går, og h*n tok seg god tid, så skulle tilbake i dag for blodprøver, men jeg fikk omgangssyke i natt, så har holdt meg hjemme i dag og håper jeg er fin igjen i morgen, men hvordan påvirker sykdom blodprøver? Bør jeg vente til over helgen?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvorfor har legen din krysset ut for T3?
    Jeg spurte legen om ikke FT3 og T3 var av interesse, og fikk til svar at igrunnen ikke, men var ikke noe problem å ta de med og krysset av det som var på skjemaet (hvor det da ikke er noe sted å krysse av FT3, men det står nevnt på baksiden av skjemaet noe om rekvirering på eget skjema for endel hormoner, deriblandt FT3).

Og igjen, tusen takk for hjelpen din, jeg setter umåtelig stor pris på den!

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Var der i går, og legen var enig i at jeg har endel symptomer på stoffskifte sykdom, men at det ikke harmonerte med at jeg sover dårlig, så h*n tror jeg feiler noe annet og vil ha endel blod prøver. Samtidig kunne h*n ikke utelukke det, så jeg kunne godt få prøvde 25mcg levaxin om dagen fram til neste time om 4 uker, men at hvis jeg ikke har problemer med stoffskifte så vil jeg fort bli dårlig og da må jeg slutte på de.
    Søvnproblemer ikke forenlig med stoffskifteproblemer - lissom?? Da kan h*n ta en telefon hit, så kan h*n få høre om søvnproblemer . Legene skulle bare ha visst hvor store problemer enkelte med lavt stoffskifte har med søvnen! For meg ble det verre og verre etterhvert som sykdommen skred framover, og enda etter nesten ett år på tyroid så har jeg perioder med LAANGE netter der hjernen nekter å koble ut Det er tungt, og i slike perioder er jeg slettes ikke i form til noe særlig.
    For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...

Jeg spurte legen om ikke FT3 og T3 var av interesse, og fikk til svar at igrunnen ikke, men var ikke noe problem å ta de med og krysset av det som var på skjemaet (hvor det da ikke er noe sted å krysse av FT3, men det står nevnt på baksiden av skjemaet noe om rekvirering på eget skjema for endel hormoner, deriblandt FT3).

Og igjen, tusen takk for hjelpen din, jeg setter umåtelig stor pris på den!
    Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da? Det skulle ikke være noen ukjent problemstilling for en endokrinolog, for det er jo ikke så uvanlig, egentlig. Og om kroppen ikke klarer den delen av stoffskifteprosessen, så hjelper det jo heller ikke å ha masse T4 i blodet. Og alle leger burde vite at det er T3 som er det det aktive hormonet, det som "virker", det som gir oss energi osv. Derfor er det viktig å finne ut hvor man ligger i forhold til referanseverdiene, for mange trenger å ligge høyt der også. Skulle være obligatorisk måling av T3, spør du meg. Men av ene eller annen grunn så finner legene det uinteressant.

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 5
    Siste melding: 30-03-12, 22:13
  2. Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 20-12-11, 14:48
  3. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-08, 13:10
  4. Svar: 61
    Siste melding: 10-04-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn