Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
  1. #11
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

    Fin artikkel i svensk avis http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...en_8412072.svd
    Varför matar inte djurskötarna på zoo sälarna med gräddbakelser? Varför får inte girafferna falukorv – eller tigrarna pizza? Jo, därför att alla djurskötare, zoologer och evolutionsbiologer i världen vet att dessa djur under årmiljoner utvecklat sin matsmältningsapparat och ämnesomsättning till den typ av föda som var tillgänglig i deras ursprungliga miljö. Varför tänker inte dietister likadant?
    De samhällen som i modern tid har fortsatt att äta ursprunglig människoföda har sluppit många av våra vanligaste sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, osteoporosrelaterade frakturer och flertalet cancerformer. Trots att de ofta uppnår hög ålder. Varför är detta inte intressant för den medicinska vetenskapen?

    Alla inser att sådana folkgrupper inte är anpassade för vår typ av mat. När de börjar äta den så får de också alla våra folksjukdomar – överallt på jorden samma mönster. Varför blundar vi för det?

    Och de som mot bättre vetande hävdar att vi andra har anpassats till den nya maten, menar de att vi skall ha andra kostråd än dessa folkgrupper?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  2. #12
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

    Et fint innlegg om autoimmunitet og høyere forekomst av cøliaki http://paljabekk.blogspot.no/2013/10...ke-finnes.html

    I et nylig utgitt brev fra redaktørene i tidsskriftet Endocrine, skrives det om sammenhengen mellom autoimmunsykdommen diabetes type 1 og cøliaki. Mens cøliaki rammer rundt 0,3-1% av befolkningen er forekomsten av cøliaki hos dem med type 1 diabetes målt opp til 11%. Gluten og cøliaki er knyttet opp mot flere typer autoimmunitet, som for eksempel autoimmun tyreoditt, Addisons sykdom, autoimmun leversykdom, Sjøgrens syndrom og også type 1 diabetes.

    Sammenhengen mellom kornvarer og autoimmunitet sammen med en mengde sannsynlige fysiologiske forklaringsmekanismer og kunnskapen om forekomsten av autoimmunitet blant befolkninger med lite eller ikke noe korn i kostholdet, gjør etter min mening kornvarer til den første matvaren man bør kutte ved slike sykdommer.

    Forfatterne av dette brevet foreslår at også pasienter med type 1 diabetes som ikke har fått diagnostisert cøliaki kan tjene på et glutenfritt kosthold. Men grunnen til at jeg tar frem denne artikkelen er noe som skrives helt til slutt, nemlig dette:

    "Til slutt må vi huske at GFD [Gluten Free Diet] er et veldig vanskelig kosthold å opprettholde livet ut."

    Det er etter å ha lest en slik setning at jeg blir sittende å blunke og lurer på hva som egentlig har skjedd med menneskeheten. Jeg får litt samme følelse som når folk forteller meg at de synes det er ekkelt å gå barbeint.

    Forfatterne forklarer hvor utrolig vanskelig det må være for noen å ikke spise gluten, spesielt når man har type 1 diabetes som også krever hensyn til andre kostholdsfaktorer. Nå er jeg ikke i tvil om at et glutenfritt kosthold kan oppleves uoverkommelig og vanskelig og jeg har all forståelse for fortvilelsen en pasient kan oppleve, men det er likevel, i den store sammenhengen, et ikke-problem.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  3. #13
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

    Endelig begynner noen leger å forstå http://www.express.co.uk/news/health...after-40-years

    Cardiologist Dr Aseem Malhotra says the obsession with a low-fat diet has “paradoxically increased” the risk of heart disease.

    Other experts have added their voices to his controversial call to end 40 years of advice to cut saturated fat – which has been described as “the greatest medical error of our time”.

    They claim the guidance has left millions of people at risk of developing cardiovascular ~disease and “led to the over-medication of millions of people with statins”.

    The public could just as effectively protect themselves by eating “real” food such as butter, milk and cheese and adopting the Mediterranean diet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  4. #14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Smile Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

    Hej Blondie

    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Nok en spennende studie som viser at lavkarbo uten kalorirestriksjon er veien å gå hvis man ønsker å øke metabolismen (også kalt stoffskiftet) Og oppnå vektreduksjon. Det spesielle med denne studien er at den ble foretatt av Albert Pennington allerede i 1953.
    Men der findes også endnu tidligere studier, jeg tilfældigvis læste om, da jeg læste Barry Groves' artikel om William Banting. Den har jeg efter bedste evne oversat og kan læses her: https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post144638

    Dette studie, Pål Jåbekk omtaler var sørme svær at finde, men det lykkedes. Overskriften er "Treatment of Obesity with Calorically Unrestricted Diets" og artiklen kan hentes her: http://ajcn.nutrition.org/content/1/5/343.full.pdf - spændende detaljer, men jeg er dog ikke enig i for ekstrem begrænsning af salt.

    Egentlig er det forbløffende, hvor mange forskellige "skræk" lægevidenskaben har indført i verden: jod-skræk, salt-skræk og mættetfedt-skræk...
    hvad mon bliver det næste.

    Der er også mere om Albert Pennington i artiklen The Origins of the Low-Carb Movement. Det er ellers ikke så ofte, at man kan finde baggrundsinfo om disse fortidens læger.

    Der er dog et problem i forhold til de gamle kilder, hvor lavkarbo er baseret fortrinsvis på animalsk fedt (smør, spæk, fisk, æggeblommer osv.). I dag forsøger flere mennesker forene lavkarbo med skrækken mod mættet fedt, de derfor erstatter med de "sunde" flerumættede planteolier og margarine. Når denne plantefedt-lavkarbo så ikke virker som forventet, bliver de skuffet, giver op og slutter sig til lavkarbo-kritikere.

    Jeg ser at Pål Jåbekk også skriver en blog på engelsk Ramblings of a carnivore, men han har ikke postet nyt i år, ser det ud til. Han har dog skrevet lidt på den norske.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  5. #15
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser

    Hei Anisa❤️
    Ja, det finnes virkelig mange spennende studier på ting som fungerte før. Det være seg kosthold eller behandling mot lavt stoffskifte. Underveis har en eller annen smarting funnet ut at det er greit å endre på noe som allerede fungerer. Hvorfor ikke bruke energien på å endre det som ikke fungerer. Gudene skal vite at det er nok å velge i. Helt enig i at saltrestriksjon ikke er en god ide, så det kunne de heller sett nærmere på å endre. 👍

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

  1. Prøverne, som handler om immunforsvaret
    Av Nielsigne i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 0
    Siste melding: 29-03-12, 10:30
  2. Svar: 0
    Siste melding: 04-05-09, 00:27
  3. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 13
    Siste melding: 25-10-08, 07:58
  4. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 28-06-07, 22:01
  5. Komplikasjoner ved overvekt
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 0
    Siste melding: 07-07-06, 01:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn