Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: "Ny" med lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Tonea Vis post
    Okei, men det krever annen behandling om man har utslag på begge deler, så derfor bør begge testes? Beklager om det er dumme spørsmål
    Har man begge typer, går det ikke an og se på TSH hvordan stoffskiftet er.
    Jeg styrer etter FT3 og FT4 og sjekker bare TSH for og få en pekepinn hvilken vei stoffskiftet tipper.
    De aller fleste leger har en egen evne til og medisinere etter TSH-nivået, men har man begge typer er TSH ubrukelig.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Standard Sv: "Ny" med lavt stoffskifte

Okei, da skal jeg sørge for å høre med legen om han kan ta det neste gang jeg er der Tenkte jeg også skulle ringe ned og høre om det er mulig å få utskrift av prøvene mine så jeg kan ha litt styr på det selv.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Standard Sv: Høyt TSH, normal FT4

Nå er jeg rimelig forvirret her. Fikk legenkontoret til å oversende de siste blodprøvene jeg har tatt og det var en del ting jeg stusset på. Slik ser de ut:

Juni 2011:

S-Ferritin (10-167) 198
    S-ALAT (10-45) 57
    S-TSH (0.62-5.43) 6.39
    S-Fritt tyroksin (12.0-22.0) 19.5

(Det ble også tatt prøver av S-GT, S-bilirubin total, S- Amylase, B-HB, B-MCV, B-MCH og S-Kreatinin, men tenkte det ikke var så relevant.)

30.Mars 2012:
    S-Ferritin (10-167) 143
    S-ALAT (10-45) 52
    S-Kobalamin b12 (141-489) 367
    S-Folat (10-42) 9
    S-TSH (0.27-4.20) 13.26
    S-Fritt tyroksin (12.0-22.0) 16.2
    B-Leukocytter (3.7-10.0) 8.3
    B-Diff-telling ;
    B-Nøytrofile-% (47-64) 71
    B-Lymfocytter-% (26-45) 23
    B-Monocytter-% (4-14) 5
    B-Eosinofile-% (1-4) 0
    B-Basofile-% (0-2) 1

27. April 2012:
    S-TSH (0.27-4.20) 10.80
    S-Fritt tyroksin (12.0-22.0) 15.0
    S-IgA (0.7-3.7) 1.6
    S-Total IgE (0-114) 15

Legen sa til 27. April at han skulle ta prøve av antistoffer for å sjekke og skjoldbruskkjertelen min var betent, men da skulle han vel tatt anti-tpo? Noen som vet hva IgA og Total IgE indikerer? Og disse unormale verdiene når det kommer til Leukocytter og de under der?
    Utrolig frustrerende å gå fra legekontoret og føle at man har hatt en god kommunikasjon med legen, for så å finne ut at han ikke har sjekket det man fikk inntrykk av at han skulle, så jeg eventuelt må dit igjen før neste time bare for å få han til å sjekke det han skal.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: "Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4

Hei Tone!

Du kan be legen din om å gå gjennom prøvesvarene dine neste gang du skal dit, og forklare hva de forskjellige betyr. Ig - prøvene du spør om tror jeg har med immunforsvaret ditt å gjøre, de andre kan jeg dessverre ikke svare på.

Det er riktig at Anti-TPO skulle vært tatt, for å finne ut om du har antistoffer mot egen skjoldbruskkjertel (autoimmun thyreoiditt / Hashimoto's). Det kan være greit å vite, men behandlingen blir uansett den samme som du får nå: tilføre de thyreoideahormonene som kroppens egne skjoldbruskkjertel ikke klarer å lage.

TSH - verdien din ser ut til å være på vei ned igjen, etter at du har startet med Levaxin. Fra juni 2011 til mars 2012 har den steget fra 6,39 til 13,26. Det var antagelig etter dette du startet med Levaxin. og da har den gått ned til 10,80, men er fortsatt mye for høy. Når du er i behandling med Levaxin, er målet at du TSH-verdien din skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT3 og FT4 gjerne i øvre tredjedel av referanseområdet. Du skal sikkert opp i dose, men hvor mye du skal øke får du sikkert beskjed om av legen. Du får se det som en begynnelse på at tingene går i riktig retning!

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Hei Tone!

Du kan be legen din om å gå gjennom prøvesvarene dine neste gang du skal dit, og forklare hva de forskjellige betyr. Ig - prøvene du spør om tror jeg har med immunforsvaret ditt å gjøre, de andre kan jeg dessverre ikke svare på.

Det er riktig at Anti-TPO skulle vært tatt, for å finne ut om du har antistoffer mot egen skjoldbruskkjertel (autoimmun thyreoiditt / Hashimoto's). Det kan være greit å vite, men behandlingen blir uansett den samme som du får nå: tilføre de thyreoideahormonene som kroppens egne skjoldbruskkjertel ikke klarer å lage.

TSH - verdien din ser ut til å være på vei ned igjen, etter at du har startet med Levaxin. Fra juni 2011 til mars 2012 har den steget fra 6,39 til 13,26. Det var antagelig etter dette du startet med Levaxin. og da har den gått ned til 10,80, men er fortsatt mye for høy. Når du er i behandling med Levaxin, er målet at du TSH-verdien din skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT3 og FT4 gjerne i øvre tredjedel av referanseområdet. Du skal sikkert opp i dose, men hvor mye du skal øke får du sikkert beskjed om av legen. Du får se det som en begynnelse på at tingene går i riktig retning!
    Hei
    Ja, jeg får få han til å forklare prøvesvarene mine tror jeg. Ellers haster det vel egentlig ikke å ta den Anti-TPO prøven om det er samme behandling som vil brukes uansett, så den kan sikkert tas når jeg skal dit om 6 ukers tid. For anti-TPO vil vel ikke bli særlig annerledes av 6 uker meg 50mg Levaxin?

Det rare er at den siste prøven er også tatt før jeg begynte med Levaxin. Den er tatt samme dagen som jeg fikk resepten på Levaxin, så det må vel bare være fordi den svinger i løpet av døgnet (?) at den er blitt lavere.
    Merker foreløpig ikke noe til medisinen rent fysisk og er like slapp, distrè og sliten som før, så jeg får vente tålmodig på at den skal virke/dosen skal økes.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: "Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4

Hei
    Her er et tips som jeg fikk angående prøver av mitt imumforsvar. Fant noen gode tips her

En del af dem er nævnt i denne pdf-fil. Det er et hæfte til hiv-smittede, men prøverne er de samme for os alle sammen; de hiv-smittede får bare taget dem meget oftere end andre.
    https://docs.google.com/viewer?a=v&q...yW8dz48B21HLTw

Det er mye for oss med "ullhode" å forstå og ikke minst å huske.

Lykke til

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Det rare er at den siste prøven er også tatt før jeg begynte med Levaxin. Den er tatt samme dagen som jeg fikk resepten på Levaxin, så det må vel bare være fordi den svinger i løpet av døgnet (?) at den er blitt lavere.
    Husk at blodprøvene skal tas tidlig om morgenen, med en gang legekontoret åpner, og uten at du har tatt dagens dose med Levaxin! Ellers kan prøvesvarene bli misvisende, og kan ikke sammenlignes med de du tok forrige gang. Jeg tror det er slik at TSH-verdien ikke påvirkes, men at FT4 stiger utover formiddagen, hvis du har tatt medisin til morgenen.

Du skal nok opp i mer enn 50µg Levaxin, før du merker særlig forskjell på formen. Dette er en langsom prosess, så hold ut og prøv å være tålmodig!

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei
    Jeg prøvde å kopiere et tips jeg fikk. Se på en egen tråd, hva betyr alle de rare bloprøvesvarene, f.eks electrolytter.Jeg har startet den tråden. Er ikke på min vanlige pc. Sikkert derfor det blir for små skrift for meg.

På den tråden er et hefte i svaret. Heftet er for at de som har hiv skal forstå noe av imuforsvarets blodprøver. vi får jo tatt noen av de samme som de.

Det håper jeg blir bedre, fin kveld der ute
    Da fikk jeg åpnet den ja Var intressant lesning det, men synes jo det er bekymringsfullt at jeg har utslag på ting som tydeligvis har med leveren og de hvite blodcellene som reagerer på bakterieinfeksjoner, og det uten at legen har utredet meg videre på det Leveren min skal jo ikke være overbelastet, ettersom disse prøvene ble tatt uten at jeg gikk på noe som helst medisiner eller noe Men nå er jo ikke jeg en lege da, så det kan jo være gode grunner for det. Kjenner likevel at jeg er småbekymret over det, så får vel føye det på listen over hva jeg skal spørre legen om.
    Ha en fin kveld du også

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Husk at blodprøvene skal tas tidlig om morgenen, med en gang legekontoret åpner, og uten at du har tatt dagens dose med Levaxin! Ellers kan prøvesvarene bli misvisende, og kan ikke sammenlignes med de du tok forrige gang. Jeg tror det er slik at TSH-verdien ikke påvirkes, men at FT4 stiger utover formiddagen, hvis du har tatt medisin til morgenen.

Du skal nok opp i mer enn 50µg Levaxin, før du merker særlig forskjell på formen. Dette er en langsom prosess, så hold ut og prøv å være tålmodig!
    Ja, jeg ble klar over det at de skal tas på morgenen etter sist gang jeg tok prøver, så fra neste gang blir det rett på legekontoret på morgenen. Rart at min TSH var endret i så fall da?
    Ja, prøver så godt jeg kan å være tålmodig og tenke at det ordner seg med tida Er bare ikke så lett nå som jeg endelig har fått bekreftet at det er noe fysisk galt, samtidig som jeg bare føler meg verre omtrent. Men jeg er vel ikke alene om å gå gjennom/ha vært gjennom den prosessen.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Etter en muligens litt bedre periode har jeg nå vært helt kjørt i flere dager. Så sliten at det er en ekstrem anstrengelse å henge opp klær eller lage mat, ekstremt problemer med å sove lengre perioder om natten og får ikke i meg noe mat uten at magen blir urolig og jeg må løpe på do. Har i grunnen bare blitt verre og i dag er jeg rett og slett bekymret for om jeg klarer å komme meg til legetimen min på Fredag. Noen gode tips til hvordan man takler sånt noe? Vet at jeg burde oppføre meg etter formen og ikke gjøre mer enn jeg føler at jeg klarer, men jeg stresser jo likevel med legetimen om noen dager... Og det hjelper nok ikke på at jeg nå er så kvalm at jeg føler jeg ikke får i meg mat, noe jeg aldri sliter med.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: "Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4

Hei
    Om det er noen trøst. Vi med stoffskifte problemer kjenner godt til at stress er helt ødeleggende for oss.
    Ta dette så langt du kan for en nedtur under veis til en bedre tilstand. Jeg har under opptrapping på levaxin da jeg brukte det, vært kjempesliten. Nå bruker jeg thyoid og nu er det mine binyrer som sier ifra. Følte at det ble litt kamumfler med levaxin.
    Så det å leve med denne sykdommen er slitsom. Men det er ikke noe alternativ å ikke kjempe for sin helse. Det føler vi vel alle her inne. Så fortsett og søk opplysninger og klag til oss her inne som har opplevd det samme som du.

God bedring og håper du kommer deg til time, det vil nok redusere stresset å få noe fakta ang prøvene på "bordet".
    Lykke til.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. lavt stoffskifte og for høyt kolesterol
    Av Hilde58 i forumet Kolesterol
    Svar: 2
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  3. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS