Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Standard Sv: På let etter årsak

Jeg har brukt jerntilskudd en god stund nå, men skal ta nye blodprøver igjen ganske snart. Da tenkte jeg å be de sjekke d- vitamin for det har jeg lest at man kan bli dårlig av, kanskje det har en sammenheng med at jeg har konstant forhøyet crp?
    Hva skal jeg spørre om da, d-vitamin eller er det en blodprøve som måler d3-vitamin?
    Trodde b12 var bra men jeg ligger kanskje litt lavt.

Når jeg tenker meg om nå,husker jeg gynekologen en gang fortalt meg at denne hormonkuren kunne tappe kroppen for b- vitamin, men tror det var b6.
    Husker jeg brukte det en god stund og da var jeg veldig bra.
    Kan noen anbefale norske kosttilskudd som inneholder B, D3 og jern?

Vigdis dette du beskriver høres veldig veldig kjent ut. Jeg må nok bare få ta den spyttprøven hos scandlab.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: På let etter årsak

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Kan noen anbefale norske kosttilskudd som inneholder B, D3 og jern?
    Norske kosttilskudd er (i det store og det hele) med latterlig lave verdier - noe vi kan takke Staten Norge for!
    Unntakene jeg kan komme på her og nå er: jerntilskudd (opptil 100 mg) og C-vitamin (1000 mg).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: På let etter årsak

Jernmangel hænger ofte sammen med mangel på jod. Hvis det går trægt med et få genoprettet jern-niveau, plejer det betyde at jod skal op først, før jern kan stige. Det bliver spændende at se, hvad det næste jern-tal bliver når du får resultater af de sidste prøver.

Jeg har brukt jerntilskudd en god stund nå, men skal ta nye blodprøver igjen ganske snart. Da tenkte jeg å be de sjekke d- vitamin for det har jeg lest at man kan bli dårlig av, kanskje det har en sammenheng med at jeg har konstant forhøyet crp?
    Forhøjet CRP betyder at der er en infektion, eller en inflammation (autoimmun) i kroppen. Forhøjet CRP er ganske sædvanlig ved f.eks. utilstrækkeligt behandlet Hashimoto's, eller andre autoimmune sygdomme. For meget planteolier i kosten giver også forhøjet CRP, og det mest overraskende er, at spiser man fedtfattigt (for lidt mættet fedt), bliver ens CRP-tal også forhøjet. Ingen ved hvorfor, men alene 1000 mg C-vitamin dagligt, vil få CRP-tallet ned igen.

Tusen takk for raskt svar Nielsigne. Jeg har pcos, derfor jeg prøvde pergotime. Jeg har prøvd lavkarbo en liten periode, men ble veldig dårlig i magen av det så jeg sluttet.
    Der er kun ganske få årsager til, ikke at kunne tåle "lavkarbo", og disse "årsager" har samtidigt også stor indflydelse på - om man generelt trives eller ikke trives. Hvis du ikke kan tåle lavkarbo, betyder at du mangler både fordøjelsesenzymer og har for lidt mavesyre. Begge disse mangler er ekstremt binyre-belastende, og begge disse mangler er ganske "normale" problemer for os med hypothyreose, bare den har varet længe nok, med utilstrækkelig behandling. Der findes ikke den medicin og kosttilskud, der vil virke godt nok, med disse to mangler. Hvis du ikke gør noget ved det først, får du ikke nytte nok af behandling, lige meget hvilken og lige meget hvornår. Orker du, og har mod på at gøre noget ved det? For at komme ud af dødvandet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Godt med tilskud og tjek

Og ja, man kan få taget en blodprøve, der viser d-vitamin også. Mange får ikke så meget, som de har behov for, og med lavt stofskifte ligger man vistnok pr. definition lavere end andre! Der er masser af info om d-vitamin herinde, bl.a. den korte tråd her, Danskere (og nordmenn?) får for lidt D-vitamin: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8464

Mht. b-12 så står der jo S-kobalamin 360 (175-700). det er selvfølgelig inden for referenceområdet - men du kunne ha næsten dobbelt så meget og stadig være ok ...

Jeg har ikke hørt andet, end at folk med lavt stofskifte bør ligger højt i normalområdet for b-12, jern og d-vitamin, så det må jo være noget at stræbe efter - jeg gør, i hvert fald Har man sygdommen sarkoidose, bør man ikke tage tilskud af d-vitamnin, men for alle andre er det bare godt Men selvfølgelig forskelligt, hvor meget man har behov for.

Jeg har haft mangel på d-vitamin og fik symptomer som stor træthed og ret så slappe muskler, frygtelig træg fordøjelse - kort sagt egentlig symptomer, der ligner lavt stofskifte. Jeg har en veninde, der har haft d-vitaminmangel samtidig med mangel på b-12, og hun var meget værre ramt end jeg - hendes læge mente, hun havde sclerose, men hun slap gudskelov med skrækken. Jeg fortæller det bare for at sige, at der er altså nogle meget lidt dramatiske ting, der kan få et meget dramatisk udtryk men lige de her er jo til at gøre noget ved Bare ta d3 og ikke d2

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er kun ganske få årsager til, ikke at kunne tåle "lavkarbo", og disse "årsager" har samtidigt også stor indflydelse på - om man generelt trives eller ikke trives. Hvis du ikke kan tåle lavkarbo, betyder at du mangler både fordøjelsesenzymer og har for lidt mavesyre. Begge disse mangler er ekstremt binyre-belastende, og begge disse mangler er ganske "normale" problemer for os med hypothyreose, bare den har varet længe nok, med utilstrækkelig behandling. Der findes ikke den medicin og kosttilskud, der vil virke godt nok, med disse to mangler. Hvis du ikke gør noget ved det først, får du ikke nytte nok af behandling, lige meget hvilken og lige meget hvornår. Orker du, og har mod på at gøre noget ved det? For at komme ud af dødvandet?
    Vet ikke om dette ble riktig men får unskylde mine datakunskaper.......
    Har også tenkt på dette men for lite fordøyelsesenzymer, hvordan finner man ut det? Og hva er behandlingen.
    Det er forferdelig mye å sette seg inn i, så mye at jeg ikke har overskudd å lese alt på forumet her, men du store for en kunnskapsbase. Hadde nok ikke fått noen behandling hadde det ikke vært for forumet her.

Blir jeg frisk en dag skal begynne å studerer medisin tror jeg

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Man tager simpelthen enzymer lidt inde i måltidet og hcl 30-40 bagefter. Eller måske kun en af delene, man må prøve sig frem. Du kan nok købe på iherb.com eller på bigvits.co/uk eller vitasunn.co/uk

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Tenkte bare å oppdatere denne tråden, for idag fikk jeg svar på siste blodprøve
    Ft4: 18
    Tsh: 1,08
    S-jernmetning: 17 (ref 10-50)
    S-jern: 12 (9-34)
    D-vitamin 43( fikk ikke helt tak på referansenivå, men det var høyt men ikke for høyt, nemte noe med 50)
    S-Crp: 6 (0-4)

Så da er nok "bare psykisk" som plager meg, for nå er blodprøvene så fin som de aldri har vært.
    MEN jeg fikk mast meg til en dose med kortison pga ryggsmerter, så det skal bli spennende å prøve.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

"Psykisk" ... eh ... du ligger altså meget lavt i jern.

Men lykke til med kortison. Hvordan funker det - skal du spise det, eller?

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

d-vitamin har der jeg tester blodet ern referanseramme på 37 til 170. Er det samme referanse, så er 43 altfor lavt til og ha det ok.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    d-vitamin har der jeg tester blodet ern referanseramme på 37 til 170. Er det samme referanse, så er 43 altfor lavt til og ha det ok.
    Nei, da er det sikkert ikke det samme, legen sa at øverste referansenivå var 50, det var litt høyt sa han men ikke for høyt om min blodprøve, men jeg fikk ikke tak i nedre ref nivå. Skal sjekke om jeg kan få utskift av dette.

Det var i tablett form, men jeg fikk ikke bruke de mer enn i 7 dager.

Er litt bekymret for den crp, etter som jeg leser skal den være mye høyere ved betennelser og inflamatoriske reaksjoner. Når den er så lav er det virus infeksjon, men den har vært forhøyet i 4-5 år. Har også lest det kan være et forvarsel på kreft.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Er lavt stoffskifte årsak til depp?
    Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 48
    Siste melding: 28-05-10, 13:22
  2. Genmodifisert mat - årsak til at vi er syke?
    Av Måken i forumet Genmodifisert mat (GMO)
    Svar: 3
    Siste melding: 28-04-10, 13:30
  3. Medikamenter er en hyppig årsak til utslett
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:04
  4. Er lavt stoffskifte årsak til depp?
    Av helgemann i forumet Depresjon
    Svar: 20
    Siste melding: 15-07-09, 21:01
  5. Årsak til vektøkning?
    Av Anne Mette i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening