Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 60
  1. #11
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Sitat Opprinnelig skrevet av Bjørnemor Vis post
    Da fikk jeg svar på bentetthetsmålingen som var normal for min alder..

    Det stod at man skal følge med på TSH men er ikke behandlingskrevende ennå.. da den lå på 6,6

    Så her har jeg en jobb å gjøre når jeg skal til han på spesialistsenteret den 25 januar jah!!!!!!!!!!
    Selvfølgelig er en TSH på 6,6 behandlingskrevende - det betyr jo at hypofysen reagerer på for lite stoffskiftehormon i blodet Hva slags leger har du egentlig snakket med Nå er ref.grensene noe forskjellig fra lab til lab, men tror ikke at noen har over 4,5 på øvre grense. Selv hadde jeg en TSH på 5,89 i august, og fikk beskjed (på sykehuset) om å gjeninnføre Levaxin - jeg hadde da sluttet helt tidligere fordi jeg ikke ville at noe medisin skulle påvirke utredningen jeg skulle gjennom. Ikke hadde jeg hatt noe godt av den medisinen heller, gjennom 2,5 års "prøvetid"

    Og så må de vel ha gitt deg et tall for fT4 også, kanskje? De veier jo gjerne disse to opp mot hverandre. Lav fT4 og høy TSH betyr lavt stoffskifte. Du må nok være bestemt og klar i din tale heretter

  2. #12
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Selvfølgelig er en TSH på 6,6 behandlingskrevende - det betyr jo at hypofysen reagerer på for lite stoffskiftehormon i blodet Hva slags leger har du egentlig snakket med Nå er ref.grensene noe forskjellig fra lab til lab, men tror ikke at noen har over 4,5 på øvre grense. Selv hadde jeg en TSH på 5,89 i august, og fikk beskjed (på sykehuset) om å gjeninnføre Levaxin - jeg hadde da sluttet helt tidligere fordi jeg ikke ville at noe medisin skulle påvirke utredningen jeg skulle gjennom. Ikke hadde jeg hatt noe godt av den medisinen heller, gjennom 2,5 års "prøvetid"

    Og så må de vel ha gitt deg et tall for fT4 også, kanskje? De veier jo gjerne disse to opp mot hverandre. Lav fT4 og høy TSH betyr lavt stoffskifte. Du må nok være bestemt og klar i din tale heretter
    Hei Bjørnemor

    Halla har helt rett. Du må ikke godta å bli behandlet slik du gjør, og finn sporenstreks en lege som tar deg på alvor!! Det er tross alt din kropp, så ikke godta shit fra noen.
    Leger må forstå at Hypothyreose er en alvorlig sykdom når den er underbehandlet, fordi den har innvirkning på hele kroppens organer.

    I flere land får pasienten behandling for hypothyreose når TSH er over 2!!


    Is Your Hypothyroidism UNDERtreated?
    Is undertreatment preventing you from feeling well?
    By Mary Shomon
    Updated August 31, 2005

    The endocrinologist I see periodically, as well as my regular physician, both believe that a TSH of around 1 to 2 is optimal for most people to feel well and avoid having hypothyroid or hyperthyroid symptoms. There is also research that suggests that values above TSH of 2 may actually even represent abnormal levels. See the British Medical Journal for more information on that research.

    And as of March 2003, it is the official recommendation of the america Association of Endocrinologists that the normal range for TSH levels is .3 to 3.0 -- Read the information here. I know I feel terrible at a TSH level of 4 to 5, I also feel bad when it drops too low to .2, but I pretty best at a TSH of between 1 and 2.

    TSH Levels

    TSH Less than .5/.7 -- This is considered hyperthyroid (too much thyroid hormone) at most labs in the U.S. You may be anxious, find it hard to sleep, hair falling out, diarrhea, and other symptoms

    TSH 1 to 2 -- The optimal normal level for most people. This is the TSH range where the majority of people feel best. It is sometimes considered "too low" by less-informed doctors.

    TSH 2 to 4.7/5.5 -- "Normal" range according to some lab standards, but the recommended top end of the range was changed as of March 2003 to 3.0 Some people feel well in this range, but many suffer low-grade hypothyroidism symptoms at this level.

    TSH 4.7/5.5 to 10 -- Formerly considered "subclinical hypothyroidism" levels, but as of March 2003, above 3.0 is considered evidence of possible hypothyroidism. These levels show hypothyroidism, but amazingly, some doctors won't even treat these levels, and do not attribute hypothyroidism symptoms felt by patients at this level to the hypothyroidism itself. Many people have symptoms at these levels.

    TSH Above 10 -- Considered hypothyroid that merits treatment by most doctors

  3. #13
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Takk for svar!



    Hvilken lege i Oslo annbefaler dere?


    Idag har jeg vært så sinna pga det brevet jeg fikk.. det er greit å avvise behandling om jeg ikke hadde hatt noen plager.. men når jeg ikke fungerer i det hele tatt så må de ta det på alvor.. nå er det 2. gang jeg bare blir henvist tilbake til legen uten noen forklaring på hvorfor jeg er sliten..

    Sist gang syns de kortisolet var lavt så da tok jeg en utvida kortisol test på en time.. men siden jeg responderte som normalt på kortisol innsprøyta så var det visst ikke noe med binyrebarken heller..

  4. #14
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Sitat Opprinnelig skrevet av Bjørnemor Vis post
    Takk for svar!



    Hvilken lege i Oslo annbefaler dere?


    Idag har jeg vært så sinna pga det brevet jeg fikk.. det er greit å avvise behandling om jeg ikke hadde hatt noen plager.. men når jeg ikke fungerer i det hele tatt så må de ta det på alvor.. nå er det 2. gang jeg bare blir henvist tilbake til legen uten noen forklaring på hvorfor jeg er sliten..

    Sist gang syns de kortisolet var lavt så da tok jeg en utvida kortisol test på en time.. men siden jeg responderte som normalt på kortisol innsprøyta så var det visst ikke noe med binyrebarken heller..
    Jeg er ikke så inne på det med leger i Oslo, pga at jeg bor i en annen landsdel. Men har da fått med meg D.S. på Heggeliklinikken. De skriver en del om ham her inne, og mange har vært hos ham og fått god hjelp. Ellers var jeg litt på leit siste vår, da jeg ikke kom noen vei, og fant en som jeg umiddelbart fikk tiltro til: Siri Aabel hos Green Doctors. Kanskje noen har vært hos henne også, og kan si noe om det? Googler du navnet så får du mange treff.

    Det med kortisolet må du bare ta opp igjen ved anledning - det er ingen spøk å gå med slitne binyrer. Og slitne blir de om du går lenge uten behandling.

    Nå er jeg så trøtt at jeg snart detter av stolen, så jeg må si god natt! Og så var det den stakkars katten da Men han har masse uthus å gjemme seg i, så han er nok like pigg i morra!

  5. #15
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    huff idag er jeg ille.. orker ikke gå ut engang fordi jeg er så sliten.. mest lyst å dra på legevakta og få lagt meg inn fordi jeg føler meg såå ufattelig dårlig.. det sitrer i armene og brystet..

    igår fikk jeg såvidt av meg sokkene når jeg skulle legge meg.. er for sliten til å ta dem av.. så kollapser jeg på kvelden fordi jeg er så utslitt.. jeg kunne kollapset med alle klæra på i senga, men tvinger meg til å ta dem av..

    denne jula synes jeg ikke at vi har hatt en verdi jul.. det har vært rotete her i hele jula og det er ikke noe hyggelig!!

    jeg ligger på sofaen omtrent hele døgnet.. orker bare å reise meg når jeg må på do eller jeg lager meg mat..

    hver dag tvinger jeg meg selv til å stå på kjøkkenenet og lage middag til min datter på¨13 år.. og da gjør jeg litt husarbeid samtidig der inne.. hvis det ikke hadde vært for hun hadde jeg aldri orket å lage noe middag til meg selv..

    Dette er ikke noe liv.. huff

    Har bedt om å få kopier av de to siste blodprøvene jeg har tatt på spesialistsenteret...

  6. #16
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Sender dig bare lige en tanke Bjørnemor!
    Jeg håber, at du har det lidt bedre i dag - endnu en rystende historie om manglende kvalificeret hjælp!

  7. #17
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    jeg ringte legevakta idag for å høre litt.. men de kunne ikke gjøre noe for meg der.. jeg tenkte egentlig det da men.. det har gått opp for meg at dette er ikke noe jeg kan akseptere for alderen min som er 37 år.. man skal ikke ha mindre energi enn en på 85!!!

    Jeg har ikke noe liv slik som livet mitt er nå.. de sa på legevakta at jeg kunne gå på bensebru legevakt og få en annen vurdering der..

  8. #18
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Ikke lett når man treffer stivbeinte leger som VET hvordan vi har det i våre kropper.
    Av og til skulle jeg ønsket jeg hadde evnen til og la andre FØLE det jeg føler. Gjett om enkelte leger skulle fått oppleve hvordan det er og være fanget i en stoffskiftesyk kropp
    Tror ikke de da ville være så kjappe til og fortelle at vi ikke har det så ille

  9. #19
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Ikke lett når man treffer stivbeinte leger som VET hvordan vi har det i våre kropper.
    Av og til skulle jeg ønsket jeg hadde evnen til og la andre FØLE det jeg føler. Gjett om enkelte leger skulle fått oppleve hvordan det er og være fanget i en stoffskiftesyk kropp
    Tror ikke de da ville være så kjappe til og fortelle at vi ikke har det så ille
    He, he - jeg har av og til sagt at det skulle vært obligatorisk for alle leger å ha lavt stoffskifte i et par - tre år Da tenker jeg alle steiner ville blitt snudd i leting etter både årsak og behandling

  10. #20
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

    Standard Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..

    fått brev i posten.. kopi av blodprøver tatt 7.12-11

    skriver opp de som er merket med *

    MCV = 74* fl 82-98

    MCH = 24* pg 27-33

    Fosfatase, akalisk = 143* U/L <105

    Jern = 6,6* umol/L

    jernbindingskap = 93* umol/L 49-83

    Urinsyre = 372* umol/L 155-350

    TSH = 6,6* mU/L 0,20-4,0

    ferritin = 6* ug/L 15-200 (ligger nå på 11)

    østradiol-17 beta = 0.06* nmol/L >0,10 syklusavh

    jernmetning = 7* % 10-50

    beinspesifikk ALP = 62* U/I 12-31

    S-FT4 = 14,9 pmol/L 11,0-23,0

    Paratyreoideahormon = 10,1* Pmol/l 1,5-7,0

    PTH = 20,3 pmol/L 1,2-8,4 Dette brukte han på spesialistsenteret de første tyve sek å fortelle meg at siden jeg er gastric bypass operert så har a
    alle dem forhøyet PTH.. bentetthetstesten viste normale funn for min alder.. ikke kalsium mangel heller..

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

  1. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  2. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  3. Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
    Av Ellen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-06-06, 14:55
  4. Hvordan kombinere jobb og stoffskifte??
    Av Angel.. i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 05-10-05, 10:58
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn