Viser søkeresultater 11 til 20 av 60
-
10-01-12, 14:28 #11
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Selvfølgelig er en TSH på 6,6 behandlingskrevende - det betyr jo at hypofysen reagerer på for lite stoffskiftehormon i blodet
Hva slags leger har du egentlig snakket med
Nå er ref.grensene noe forskjellig fra lab til lab, men tror ikke at noen har over 4,5 på øvre grense. Selv hadde jeg en TSH på 5,89 i august, og fikk beskjed (på sykehuset) om å gjeninnføre Levaxin - jeg hadde da sluttet helt tidligere fordi jeg ikke ville at noe medisin skulle påvirke utredningen jeg skulle gjennom. Ikke hadde jeg hatt noe godt av den medisinen heller, gjennom 2,5 års "prøvetid" 
Og så må de vel ha gitt deg et tall for fT4 også, kanskje? De veier jo gjerne disse to opp mot hverandre. Lav fT4 og høy TSH betyr lavt stoffskifte. Du må nok være bestemt og klar i din tale heretter
-
10-01-12, 21:27 #12
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Hei Bjørnemor

Halla har helt rett. Du må ikke godta å bli behandlet slik du gjør, og finn sporenstreks en lege som tar deg på alvor!! Det er tross alt din kropp, så ikke godta shit fra noen.
Leger må forstå at Hypothyreose er en alvorlig sykdom når den er underbehandlet, fordi den har innvirkning på hele kroppens organer.
I flere land får pasienten behandling for hypothyreose når TSH er over 2!!
Is Your Hypothyroidism UNDERtreated?
Is undertreatment preventing you from feeling well?
By Mary Shomon
Updated August 31, 2005
The endocrinologist I see periodically, as well as my regular physician, both believe that a TSH of around 1 to 2 is optimal for most people to feel well and avoid having hypothyroid or hyperthyroid symptoms. There is also research that suggests that values above TSH of 2 may actually even represent abnormal levels. See the British Medical Journal for more information on that research.
And as of March 2003, it is the official recommendation of the america Association of Endocrinologists that the normal range for TSH levels is .3 to 3.0 -- Read the information here. I know I feel terrible at a TSH level of 4 to 5, I also feel bad when it drops too low to .2, but I pretty best at a TSH of between 1 and 2.
TSH Levels
TSH Less than .5/.7 -- This is considered hyperthyroid (too much thyroid hormone) at most labs in the U.S. You may be anxious, find it hard to sleep, hair falling out, diarrhea, and other symptoms
TSH 1 to 2 -- The optimal normal level for most people. This is the TSH range where the majority of people feel best. It is sometimes considered "too low" by less-informed doctors.
TSH 2 to 4.7/5.5 -- "Normal" range according to some lab standards, but the recommended top end of the range was changed as of March 2003 to 3.0 Some people feel well in this range, but many suffer low-grade hypothyroidism symptoms at this level.
TSH 4.7/5.5 to 10 -- Formerly considered "subclinical hypothyroidism" levels, but as of March 2003, above 3.0 is considered evidence of possible hypothyroidism. These levels show hypothyroidism, but amazingly, some doctors won't even treat these levels, and do not attribute hypothyroidism symptoms felt by patients at this level to the hypothyroidism itself. Many people have symptoms at these levels.
TSH Above 10 -- Considered hypothyroid that merits treatment by most doctorsJeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
10-01-12, 23:14 #13
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Takk for svar!

Hvilken lege i Oslo annbefaler dere?
Idag har jeg vært så sinna pga det brevet jeg fikk.. det er greit å avvise behandling om jeg ikke hadde hatt noen plager.. men når jeg ikke fungerer i det hele tatt så må de ta det på alvor.. nå er det 2. gang jeg bare blir henvist tilbake til legen uten noen forklaring på hvorfor jeg er sliten..
Sist gang syns de kortisolet var lavt så da tok jeg en utvida kortisol test på en time.. men siden jeg responderte som normalt på kortisol innsprøyta så var det visst ikke noe med binyrebarken heller..
-
10-01-12, 23:58 #14
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Jeg er ikke så inne på det med leger i Oslo, pga at jeg bor i en annen landsdel. Men har da fått med meg D.S. på Heggeliklinikken. De skriver en del om ham her inne, og mange har vært hos ham og fått god hjelp. Ellers var jeg litt på leit siste vår, da jeg ikke kom noen vei, og fant en som jeg umiddelbart fikk tiltro til: Siri Aabel hos Green Doctors. Kanskje noen har vært hos henne også, og kan si noe om det? Googler du navnet så får du mange treff.
Det med kortisolet må du bare ta opp igjen ved anledning - det er ingen spøk å gå med slitne binyrer. Og slitne blir de om du går lenge uten behandling.
Nå er jeg så trøtt at jeg snart detter av stolen, så jeg må si god natt! Og så var det den stakkars katten da
Men han har masse uthus å gjemme seg i, så han er nok like pigg i morra!
-
13-01-12, 20:33 #15
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
huff idag er jeg ille.. orker ikke gå ut engang fordi jeg er så sliten.. mest lyst å dra på legevakta og få lagt meg inn fordi jeg føler meg såå ufattelig dårlig.. det sitrer i armene og brystet..
igår fikk jeg såvidt av meg sokkene når jeg skulle legge meg.. er for sliten til å ta dem av.. så kollapser jeg på kvelden fordi jeg er så utslitt.. jeg kunne kollapset med alle klæra på i senga, men tvinger meg til å ta dem av..
denne jula synes jeg ikke at vi har hatt en verdi jul.. det har vært rotete her i hele jula og det er ikke noe hyggelig!!
jeg ligger på sofaen omtrent hele døgnet.. orker bare å reise meg når jeg må på do eller jeg lager meg mat..
hver dag tvinger jeg meg selv til å stå på kjøkkenenet og lage middag til min datter på¨13 år.. og da gjør jeg litt husarbeid samtidig der inne.. hvis det ikke hadde vært for hun hadde jeg aldri orket å lage noe middag til meg selv..
Dette er ikke noe liv.. huff
Har bedt om å få kopier av de to siste blodprøvene jeg har tatt på spesialistsenteret...
-
14-01-12, 13:59 #16
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Sender dig bare lige en tanke Bjørnemor!

Jeg håber, at du har det lidt bedre i dag - endnu en rystende historie om manglende kvalificeret hjælp!
-
14-01-12, 19:55 #17
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
jeg ringte legevakta idag for å høre litt.. men de kunne ikke gjøre noe for meg der.. jeg tenkte egentlig det da men.. det har gått opp for meg at dette er ikke noe jeg kan akseptere for alderen min som er 37 år.. man skal ikke ha mindre energi enn en på 85!!!
Jeg har ikke noe liv slik som livet mitt er nå.. de sa på legevakta at jeg kunne gå på bensebru legevakt og få en annen vurdering der..
-
14-01-12, 20:13 #18
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
Ikke lett når man treffer stivbeinte leger som VET hvordan vi har det i våre kropper.
Av og til skulle jeg ønsket jeg hadde evnen til og la andre FØLE det jeg føler. Gjett om enkelte leger skulle fått oppleve hvordan det er og være fanget i en stoffskiftesyk kropp
Tror ikke de da ville være så kjappe til og fortelle at vi ikke har det så ille
-
14-01-12, 22:12 #19
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
-
15-01-12, 19:42 #20
Sv: Hvordan argumentere FOR å få medisiner mot stoffskifte..
fått brev i posten.. kopi av blodprøver tatt 7.12-11
skriver opp de som er merket med *
MCV = 74* fl 82-98
MCH = 24* pg 27-33
Fosfatase, akalisk = 143* U/L <105
Jern = 6,6* umol/L
jernbindingskap = 93* umol/L 49-83
Urinsyre = 372* umol/L 155-350
TSH = 6,6* mU/L 0,20-4,0
ferritin = 6* ug/L 15-200 (ligger nå på 11)
østradiol-17 beta = 0.06* nmol/L >0,10 syklusavh
jernmetning = 7* % 10-50
beinspesifikk ALP = 62* U/I 12-31
S-FT4 = 14,9 pmol/L 11,0-23,0
Paratyreoideahormon = 10,1* Pmol/l 1,5-7,0
PTH = 20,3 pmol/L 1,2-8,4 Dette brukte han på spesialistsenteret de første tyve sek å fortelle meg at siden jeg er gastric bypass operert så har a
alle dem forhøyet PTH.. bentetthetstesten viste normale funn for min alder.. ikke kalsium mangel heller..
Lignende tråder
-
Jente på 21 år som nettopp har begynt på medisiner for lavt stoffskifte
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 148Siste melding: 13-09-08, 10:17 -
Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 07-02-07, 19:10 -
Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
Av Ellen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 18-06-06, 14:55 -
Hvordan kombinere jobb og stoffskifte??
Av Angel.. i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 05-10-05, 10:58 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat
Bokmerker