Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
-
01-01-12, 21:11 #11
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Jeg fant denne da jeg googla litt
FEDONS RÅD FOR BALANSERT LAVKARBO OG EN SUNNERE LIVSSTIL
*Sov nok (7-8 timer) og stress mindre. Benytt deg av metoder for å mestre stress bedre (f.eks. yoga eller meditasjon).
*Inkluder moderat fysisk aktivitet i hverdagen. Mest effektivt er rask gange i mer enn 20-30 minutter daglig, helst tidlig på dagen eller like etter at du har stått opp.
*Drikk masse vann - minst åtte glass daglig.
*Ingen måltider eller mellommåltider bør være uten protein. Velger du for eksempel et eple som mellommåltid, bør du samtidig spise litt yoghurt, kesam, Skyr,cottage cheese, mandler eller andre nøtter.
*Unngå mat med høy glykemisk belastning (fint mel, poteter, ris, pasta, sukker, brus, juice og saft). Sats på mer grønnsaker, belgfrukter og opp til to porsjoner frukt (ca. 200g).
*Du kan spise en liten mengde ikke-klebrig ris, fullkornpasta, kokt potet eller fullkornbrød eller kornblanding til ett måltid. Mengden må være mindre enn mengden fisk, kylling eller kjøtt.
*Eddik og sitron senker blodsukkerstigningen av blandede måltider. Bruk det i salater, dressinger, sauser og på grillmat.
*Hvitløk, chili, sennep, pepper, pepperrot øker stoffskiftet og fettforbrenningen.
*Unngå mye salt. Bruk natriumredusert salt eller sitron, sennep og mer krydder.
*Spis mindre brød. Velg lavkarbobrød eller fullkornbrød /tysk pumpernickel/dansk rugbrød. Skjær tynne skiver, og spis litt til maksimalt ett måltid.Spiser du brød til lunsj, bør det være sammen med masse proteinrik mat (tunfisk, makrell, laks, sardiner, kylling, kalkun, cottage cheese) - litt brød til proteinet, ikke omvendt. I tillegg bør du spise grønnsaker.
*Spis feit fisk (sardiner, tunfisk, makrell, laks, ørret, sild) til middag minst to-tre ganger i uka og oftest mulig som pålegg. Unngå fiskeboller, fiskekaker og fiskepateer, som inneholder en del stivelse eller bearbeidet fett, likeledes hermetisk fisk med sukkerholdig tomatsaus.
*Velg olivenolje, rapsolje, kokosolje, avokado, mandler, nøtter og frø som dine viktigste fettkilder. Smør er også bra, men ikke som hovedkilde for fett.
*Det er fort gjort å gå opp i vekt selv på lavkarbo-kosthold, hvis du overdriver med feite meieriprodukter som ost.
*Spis lite usunn lavkarbomat som pølser og bacon.
*Koking, dampkoking og steking i ovnen er alltid bedre enn steking i panne.
*Unngå kaker med sukker og mel. Velg i stedet desserter basert på frukt, melk eller fløte, yoghurt, kesam eller cottage cheese og lavkarbo søtstoff - eventuelt egg og/eller gelatin (for eksempel karamellpudding, fromasj, ostekake med nøttebunn). Finmalte mandler eller andre nøtter er fin og næringsrik erstatning for mel.
-
01-01-12, 21:16 #12
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
01-01-12, 21:26 #13
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
http://www.fedon.no/Insulinresistens.9UFRDMZP.ips
http://m.nhi.no/index.php?&action=ro...ens-11033.html
Økt hårvekst kommer ofte av polycystisk ovariesyndrom (PCO), men siden jeg ikke er lege, er det umulig for meg og si om det er det du har, men be legen sjekke det også.
Insulinresistens er en av de tingene man får svært god effekt på ved og leve lavkarbo, såvidt jeg vet er det lavkarbo som regnes som "kuren" mot insulinresistens.......
Når det gjelder sammenheng mellom stoffskiftet og insulinresistens, fant jeg litt her
http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=734491
-
01-01-12, 21:42 #14
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Intr. Lavkarbo høres jo ut som tingen da....er litt u tvil om jeg skal vente til resultatet av blodprøven hos heggeli eller bestille time hos fedonklinikken....
Fedon lindberg er vel regnet for å være ganske moderat og lett å følge.....
Uansett er det ikke bra å følge lavkarbo når man har hypothyreose?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
01-01-12, 23:45 #15
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Hvorfor skulle ikke lavkarbo være bra for oss med hypothyreose? Det har jeg faktisk aldri noensinne hørt eller lest noe om. Tvert imot anbefales alle med auto-immune sykdommer og spise så ren mat som mulig.
Mange mennesker med hypothyreose lever lavkarbo. Det og spise ren mat uten all verdens tilsetningstoffer er sunt for alle, ikke minst de av oss som er syke.
Hvis du ser på lavkarbo-forumet finner du mange med hypothyrose http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101
+ andre på forumet her lever lavkarbo.
Her på forumet finner du også mye info om insulinresistens, PCO og hypothyreose https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=178Sist endret av Pingvinen; 02-01-12 kl 00:43
-
02-01-12, 07:56 #16
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Jeg har forstått det slik at det er akkurat motsatt. Fordi når du lever på lavkarbo har du et jevnt blodsukker, det påvirker hormoner i positiv grad, noe vanlig anbefalt norsk kosthold med opp til 65 % karbohydrater ikke gjør. Dermed påvirker lavkarbo også insulinet i positiv grad, noe vanlig anbefalt norsk kosthold ikke gjør, snarere tvert i mot.Uansett er det ikke bra å følge lavkarbo når man har hypothyreose?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-01-12, 11:02 #17
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Jeg mener å huske at dette jeg skrev i forrige innlegg forklares ganske bra av legen Sofie Hexeberg. Hun har også ett eller flere eksempler på folk med hypotyreose i en av bøkene sine. En stund siden jeg leste det, men hun er en av flere som beskriver dette at lavkarbo er bra rent hormonelt, fordi maten du spiser gjør noe med hormonene dine.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-01-12, 12:10 #18
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Forsigtig med saltbegrænsning, da for lidt salt i maden påvirker ugunstigt aldosteron, reducerer dannelse af mavesyre, er medårsag til ødemer (modsat det man tror), og grundigt svækker binyrene. Binyrer fungerer ikke optimalt uden tilførsel af salt nok. For lidt salt medvirker til udvaskning af elektrolytter fra kroppen, særligt når der samtidigt anbefales at drikke "masse vann". Kroppen plejer selv "sige fra" ved mere salt i maden, end den har brug for til at fungere.
Opprinnelig skrevet av Fedon
Olivenolie og kokosolie er rigtig godt, men rapsolie og andre olier presset af plantefrø påvirker cellemembraner i kroppen, gør dem derved "utætte" og dette trigger immunsystemet til selvforsvar mod det "indtrængende" i cellerne. De bedste og sikreste planteolier er presset af nødder (hård skal) og af frugt (som f.eks. oliven eller avocado). Olier presset af afskallet frø, eller af frø presset med skal som f.eks. solsikke, majs, soya, er autoimmunitet-triggende.
Opprinnelig skrevet av Fedon
Alle mælkeprodukter bør være langtidssyrnede (proteiner spaltet så grundigt, så det ikke trigger autoimmunitet), ikke ferske, og ikke homogeniserede. Fedt i både fuldfede og fedtreducerede, homogeniserede mælkeprodukter er slynget til så små "klumper", at de trænger ufordøjet ind i blodbanen fra tarmen. Det trigger autoimmunitet.
Opprinnelig skrevet av Fedon
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-03-12, 19:55 #19
Sv: Har du prøvd å gå ned i vekt med hypothyreose?
Lignende tråder
-
Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 17-01-11, 13:18 -
Noen som har prøvd Fibromyol?
Av Damen i forumet Alternativ behandlingSvar: 5Siste melding: 10-12-09, 09:16 -
har noe prøvd NeOpuntia®?
Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 3Siste melding: 04-11-09, 13:34 -
Hvordan gå ned i vekt med hypothyreose
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 36Siste melding: 14-10-07, 16:45 -
Har noen prøvd tang?
Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 6Siste melding: 14-09-05, 21:59
Svar med sitat

Bokmerker