Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
19-01-11, 04:19 #11
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Oj - jeg så faktisk ikke at jeg hadde fått flere svar. Er ikke meningen å ignorere noe :S
@Gunnda: Håpet er jo å få de prøvene av endokrinologen, for å slippe den utgiften. Det er mulig å få rekvisisjon for det også, er det ikke? 3000 her og 3000 der, liksom ;)
@Jeanett: Nja...med tanke på morgentempen min i dag (34,7 og 34,4) så tviler jeg på at jeg er i noen gråsone. Testosteron-prøven er nok i gråsonen, men siden jeg allerede er behandlet så er det nok ikke noe problem. Og - skulle det være et problem vet jeg om nok av proffe kalkuner til at jeg skal kunne klare å komme til endoen andre gang med helt ville blodprøver
Jeg kommer uansett til å spørre om Erfa eller Armour, siden syntetisk ikke ga meg særlig hjelp. T4 er ikke så ille, og det er ikke tsh heller. Jeg bare konverterer ikke, og det virker ikke som om jeg tar opp det jeg har tatt som T3 :S
-
19-01-11, 16:22 #12
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Sorry, jeg uttrykte meg klønete. Er ikke helt våken for tiden..
Med gråsone mente jeg der blodprøver viser verdier innenfor referanse; selv om man har symptomer på at man snart holder på å stryke med... (daue da..
) Og da er man jo ikke syk selvfølgelig. Så om du har dårlige stoffskifteverdier, men de er innenfor referanse, er det ikke sikkert du får hjelp selv om du er på tur til å utvikle en istapp under nesen..
Forresten så er jo f.eks binyretretthet en slik tilstand hvor man er frisk hvis blodverdiene viser at du har over 10% funksjon i binyrene... Helt forferdelig...
det fins liksom ingen gråsoner for disse hersens legene..
Det er jo klart du er syk Tiwas.... Og jeg håper du finner ut av det! Forresten så kan mangel på selen gjøre at du ikke produserer nok t3.. Eller mangel på t4. Eller mangel på tsh..
-
19-01-11, 16:29 #13
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Limer inn det jeg skrev i en annen tråd - fin erfaring

---
Jeg ble sint og dro til Oslo Akutten i dag, og hun jeg kom inn til virket veldig flink. Tok TSH og FT4 der, og skal til Aker for å ta flere prøver i morgen tidlig. Hun var veldig klar på at man burde i det minste sjekke binyrene for å se om de trengte noe, så i morgen skal jeg ta
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
rT3
Testosteron
DHT
Androstenedion
SHBG
PTH
Ionisert kalsium
Kortisol
ACTH
DHEA
DOC
Aldosteron
Reninaktivitet
Metanefrin og normetanefrin
Fikk i tillegg resept på syntetisk T4 og T3, siden det tar tid å få godkjenning på organisk. Blir spennende å se resultatet
-
19-01-11, 16:44 #14
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Hør der ja!!
Sint funker det!
Blir spennende og se, men bruk nå ikke tid og krefter på syntetiske medisiner his de ikke funker. Det var en helt hårreisende opplevelse for meg å starte med thyroider... Funket ikke på 125 mg levaxin, og den dagen jeg tok 15 mg thyroid i tillegg var en helt spesiell opplevelse.. Og da snakker vi 15 mg liksom.. Da jeg prøvde levaxin i tillegg til thyroiden kom de samme symptomene igjen..
-
19-01-11, 17:04 #15
-
19-01-11, 17:06 #16
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Ja, det var jo ikke syntetisk som var førstevalget, for å si det slik, men nå er jeg i hvert fall i gang igjen, så nå blir det lettere å få andre resepter. Når prøvesvarene kommer inn kommer jeg til å be om resept på Erfa eller Armour. Er det noe særlig forskjell?
-
19-01-11, 17:10 #17
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
-
19-01-11, 17:18 #18
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Når du skal ta spyttprøver reiser du på labben og får med deg 4 prøveglass heim.
Den første prøva tek du når du vaknar (ca 07-08.00) Så tek du dei neste med ca 5 timars mellomrom, (ca. kl. 13.00, kl.18.00 og kl.23.00)
Det er viktig at den første blir teken når du våknar og det går jo ikkje om du skal ta prøvene på labben.
Du bør også ta dei ein dag du ikkje stressar, men har det roligt.
Skriv klokkeslett på kvart glass.
Spørr om å få med prøveglass og lever dei dagen etter du har teke dei.
Dei må oppbevarast kjølig.
Det ser jo ut som du no får tatt masse prøver som er relevante for binyrene, så det held kansje i førtse omgang.
Men eg tok kortisol i blod får ca 1 år sidan. Den var heilt normal. No viser spyttprøver at eg er alt for lav. Og det var eg nok da også. Så det er sikrare med spyttprøver.---
-
19-01-11, 17:22 #19
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Takk for tipset - jeg hører med dem når jeg er innom i morgen tidlig

Fikk forresten 200mcg T4 og 20mcg T3. Det rare er at, etter halv dose, så er jeg nå kaldere enn jeg pleier og sitter og fryser i 22grader. Men det nervøse stresset i brystkassen er helt borte og jeg i mye mer opplagt enn vanlig. Nesten glad, faktisk
-
19-01-11, 17:28 #20
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Erfa og Armour:
Jeg ble mye mye varmere da jeg gikk over til Armour.. Men har enda ikke endret dosen fra Erfatiden da det er vanskelig å regulere nå som jeg føler meg hypo uansett hva jeg finner på... Men de dagene jeg ikke har smerter i kroppen (og er da heller ikke trett) så føler jeg meg kanskje litt hyper.. Skal jeg gjette vil jeg påstå at for meg virker Armour en 15 mg sterkere...
Men så har Armour endel fyllstoffer som ikke Erfa har og som gjør at mange heller vil ha Erfa.. Noen klager på at Erfaen virker ustabil, altså at 60 mg ikke er 60mg i neste boks f.eks... Ich weiss nicht..
Lignende tråder
-
Følgebrev til rekvisisjon til endokrinolog - synspunkter?
Av tiwas i forumet Breve til legenSvar: 20Siste melding: 20-01-11, 17:52 -
Time hos endokrinolog
Av millasin i forumet EndokrinologerSvar: 4Siste melding: 04-10-08, 12:06 -
Kan en endokrinolog
Av janike i forumet EndokrinologerSvar: 17Siste melding: 20-09-07, 21:15 -
Fikk tilsendt en rekvisisjon fra legen på blodprøver...
Av Godis i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 23-09-06, 17:25 -
Endokrinolog på Aker
Av elin* i forumet EndokrinologerSvar: 1Siste melding: 29-09-05, 17:28
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker