Viser søkeresultater 11 til 20 av 187
-
07-10-06, 23:48 #11baremei Gjest
Du ANER ikke hvor godt vi forstår.
Legen din burde sende deg til endokrinolog. Det er riktig at en TSH på ca 1,5 egentlig er ideelt, men da skal også FT4 ligge i øvre tredel, helst, og FT3 sånn omtrent i øvre halvdel.
At hun har tatt T3 får hun svare for, trodde den var ute forlengst, jeg.
En depresjon kan ikke forklare de andre symptomene dine, det kan derimot for lite B12 og/eller jern.
At hun er villig til å la deg prøve Armour taler til hennes fordel, på den annen side burde hun i så fall satt deg på kombinasjonsbehandling med levaxin (T4) og Liothyronin (T3) forlengst. For det er nettopp de stoffene armour inneholder, i tillegg til et par andre.
Såkalt kombinasjonsbehandling er redningen for mange, og det er nettopp her blodprøven FT3 kommer inn. Du har høy FT4 - hva er FT3 i forhold til den? Det kan hende at det er det du trenger, og det burde hun vite.
Let litt her på forumet, det finnes et par linker til artikler om dette på Legetidsskriftet. Noen som husker hvor, orker ikke lete nå.
Lykke til!
-
08-10-06, 00:45 #12
Så vidt jeg har forstått her på forumet gjør antidepressiva oss faktisk værre. Merkelig at så mange leger ikke vet det.
Noen som vet om det er kontraindisert ved stoffskiftesykdom?
Siden antidepressiva ikke har hjulpet deg i løpet av 3 måneder tror ikke jeg det vil ha noen virkning. FORDI DET IKKE ER DET DU TRENGER.
Hvilke andre stoffer er det armour inneholder Baremei?
-
08-10-06, 07:20 #13
kast antidepresiva med en gang. de trenger du ikke.
lykkepiller en en enorm sovepute for noen leger som ikke forstår deg på oss. alt kan ligsom kastes i sekken psykiske plager, og etter at legene fikk disse idiotiske pillene er liksom det løsningen på verdens problemer. :evil: (ser da bort ifra om du har en alvorlig depresjon - de kan hjelpe mot det...)
selv har jeg gått på xeroxat flere ganger ( en av disse lykkepillene). den ene gangen var det nødvendig, og pillene hjalp der de skulle, men de andre gangene var det kun penger kastet ut av vinduet - i beste fall
).
kan noen forklare meg hva "FT3" og "FT4" er? det er ikke noe min lege har hørt om....
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
08-10-06, 09:47 #14baremei Gjest
Hvis legen ikke har hørt om fritt t4 og fritt T3 ville jeg løpt skrikende derfra mens jeg ropte på hjelp det høyeste jeg kunne. ALLE leger, også de aller, aller dårligste, må da vite hva dette er!
Det er hormonene som mangler når man har hypothyreose. T4 er "lageret", T3 er det aktive stoffet.
Armour inneholder begge disse, i tillegg til T1 og T2 (husker ikke hva de gjør, jeg mente vitenskapen ikke hadde funnet det ut ennå, men n'Finn mente noe om det - er du der?) og et par andre ting.
Forholdet mellom T3 og T4 er litt anderledes hos grisen enn hos oss, derfor er det mange som trenger en liten dose levaxin i tillegg for å få det riktig. Selv tar jeg 75mcg levaxin og grain armour.
-
08-10-06, 10:05 #15
Joa, jeg henger der enda. Man vet visst ikke så mye nei, men jeg har lest om forsøk som viser at T2 har aktive oppgaver i stoffskifteprosessen. Det er bla. en viktig bestandel i enzymet i de-jodinaseprosessen som jo omformer de frie T4 til T3.
Det er ganske innfløkte greier jeg må innrømme at jeg ikke fulgte med i timen der.
Kjertelens grunnproduksjon består av kun T1 og T2 som senere i prosessen forenes til alle varianter av disse to. T1 + T2=T3 - T2+T2=T4 osv. Men dette er detaljer og nok ikke det fulle bildet. Ellers ville vel ikke Levaxin kunne brukes ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-10-06, 12:09 #16
ok! om FT3 er det samme som fritt T3 vet hun hva det er
jeg blir bare forvirra av at dere satte "F" forran....
er T3 og FT3 to ulike prøver?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
08-10-06, 13:08 #17
Kanskje det rett og slett er slik at legen kaller FT3 for T3?? Det gjør jeg her inne hele tiden og regner da med at folk skjønner detNå ble jeg litt usikker her. Hva er forskjellen på T3 og på TF3?
Det er T3 hun har tatt, og det var innenfor normalen.
En lege som er villig til gi Armour vet garatert at man idag måler FT3 og ikke T3 (eller det er ikke vanlig lenger). Og det er ikke samme prøve slik jeg har skjønt det.
Når det kommer til anti depressiva er jeg enig med i at du bør slutte med dem. Du har ingen virkning (som er vanlig for stoffskiftepasienter) og det er fordi du ikke trenger tilskudd av serotiner. Men ikke bare slutt, gjør det med legens viten. Si at du ikke merker forskjell og de skal virke innene 3 måneder og du vil slutte. Ikke vits i å provosere legen heller. Gjensidig samtale er det som er absolutt best
Om det er lenge til neste time ring og snakk med henne
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
08-10-06, 13:17 #18
Jeg skal ikke gi deg råd om hvorvidt du skal bruke anti-depressiva eller ikke, men hvis du av en eller annen grunn bestemmer deg for å slutte med dem uten å snakke med legen først så må du huske gradvis nedtrapping. Ellers kan du oppleve ubehagelige birkninger.
Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
08-10-06, 14:18 #19
jeg kan skrive under på at bivirkningene kan være ekle når du slutter.
jeg forsøkte først nedtrapping en gang, men ble ikke kvitt symptomene i det hele tatt. derfor kuttet jeg til slutt tvert. for min del fungerte det best. jeg fikk uansett de samme symptomene, men de ble fortere borte når jeg kuttet tvert.
jeg vil ikke anbefale deg å gjøre noe som helst uten samråd med legen din. men for meg fungerte det best å kutte ut alt. da hadde jeg etterheng av kvalme og svimmelhet i enn uke eller to. med nedtrapping hadde jeg disse symptomene så lenge nedtrappingen varte + tiden etterpå.... :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
08-10-06, 14:40 #20
Jeg selv ble satt på antidepressiva for flere år siden. Og da jeg så at det hadde ingen effekt overhodet sluttet jeg tvert etter 3 1/2 måned. Merket ikke noe til det i det hele tatt. Men jeg visste ikke hva som kunne skje, så det var KUN flaks!
Ville gjort det slik det skal gjøres. Ingen vits i å ta sjanser hvis det ikke er absolutt nødvendig. Man har da nok å slite med med denne stoffskifte-greia ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Hvordan fungerer det for sånne som ikke klarer å konvertere all T4 til T3?
Av Vigdis i forumet Thyreoidea-hormonerSvar: 5Siste melding: 12-03-10, 10:46 -
snart "schizofren"--please, hjelp meg....
Av gunnda i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 19-04-09, 22:34 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 74Siste melding: 08-02-09, 13:04 -
klarer ikke å gå ned i vekt...reductil
Av villemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 11Siste melding: 28-05-06, 11:17 -
klarer ikke gå ned i vekt
Av Julla i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 2Siste melding: 09-05-05, 17:58
Svar med sitat
Bokmerker