Viser søkeresultater 11 til 20 av 78
-
18-01-08, 17:03 #11
Enig i at boklig lærdom ikke er å anbefale - kan dem ikke spøre oss isteden for å tru en masse ?
For meg er det helt umulig å tru på at TSH har steget så mye siden siste måling - på konstant dose.
Ta en ny måling - den kan jo være feil.
Men hvoromalltinger - TSH er ikke et stoffskiftehormon og invirker ikke på hvordan du føler deg - det er det bare fT3 som gjør, og denne er jo for lav og må opp.
Da har du to alternativer : øke Levaxindosen for å se om dette kan gi deg mer fT3, og denne er å foretrekke.
Eller prøve et lite tillegg med Liothyronin.
Er enig i doseøkningen jeg, kan hende du må ha en høyere fT4 for å lage nok fT3.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-01-08, 17:14 #12
Fra forrige måling til den siste målingen ble levaxin dosen redusert med 25 mcg i uka, altså fra 125 til 100 mcg èn dag i uka. Det er vel uansett ikke nok redusering til at tsh skal stige så mye? Jeg har tilogmed vært sååå flink til å ta medisinen hver eneste dag, uten glemme en dose
Men hvorfor reduserte den ene legen med 25 mcg sist gang og nå øker en annen lege såpass mye? Tenker jo at jeg vel kommer til å få hjertebank med en gang og bli hyper...
Er det rart at både tsh og ft4 er høye samtidig? Tror det var pga dette at legen vil jeg skal ta ct av kjertelen.
-
18-01-08, 18:16 #13
Deler synet ditt på at det er rart, men mener at du bør be om ny prøve for å få bekreftet at det ikke er feil ved analysen.
Det er også utenkelig at enså liten reduksjon på 25µ/uke vil forandre på noe som helst. Så liten doseendring brukes bare av de som er supersenisitive for doseendringer.
Uten å glemme ------ er utenklelig i min situasjon UTEN en ukedosator.
Kjøp en på apoteket davel ? og en tablettdeler i samme slengen.
Får du disse verdiene bekreftet i ny prøve bør du nok inn for en skikkelig utredning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-01-08, 15:18 #14
Vel, det er hypofysen som sender ut TSH og legen burde da logiske sett bestille ct av hypofysen.
skjoldbruskkjertelen sender bareutt4 og t3 og kalsitonin og t2 og t1 og t0.
Jeg synes det er rart at de øker helt til 150, men det som faller meg inn sånn kjapt er at de vil prøve og se om ft3 stiger til et noe emr normalt nivå. Tipper noe sånt.
Hvis ikke, er du en veldig bra kandidat for å prøve liothyronin, og da anbefaler endokrinologer at man prøve nettopp høyere dose levaxin først og hvis det ikke gjør susen så kan man prøve liothyronin i tillegg.
Du skrevikke noen referanseområder for ft4 og ft3 så det er noen vanskelig for meg å uttale meg.
nora
-
19-01-08, 19:52 #15
Takk for fine svar, godt det finnes noen kloke hoder der ute
Jeg spurte legen hvorfor hun ville jeg skal ta ct av kjertelen, ble litt skremt, æsj jeg husker jo ikke helt hva hun sa da, men det var noe med å utelukke at det var en tumor som kunne stimulere produksjonen av noe i kjertelen...er det tsh mon tro eller ft4? Den naturlige prod i alle fall. Det som kanskje er rart er vel at både tsh og ft4 er høye?
Jeg har aldri helt satt meg helt inn i sykdommen min, annet enn symptomene. Har derfor hele tiden tenkt at alle symptomene jeg har ikke er symptomer likevel, men bare slik jeg er og at jeg er helt normal. Har forstått nå at jeg slett ikke er normal og endelig fortalt legen om hvordan jeg har det. (Det har vel å gjøre med T3 hvis jeg forstår rett). Selv om verdien mine er forsåvidt "normale" valgte hun nå å øke dosen pga hva jeg har fortalt. Og det er jo bra da
Jeg glemte å spørre om referansene deres på ft4 og f3 men tsh er i alle fall 0,2-4,0. Er ganske sikker på at de bruker furst som har disse ref på tsh og da er referanseomr f3: 2,3 - 5,7 og ft4: 9,0 - 22,0.
Dette ble mye og langt men takk til dere som hjelper meg å forstå litt mer
Siden legen måtte konferere med kollegaene sine for å finne ut hva hun skulle gjøre og de kom frem til såpass "drastiske" tiltak ble dette plutselig litt skummelt.
-
20-01-08, 15:36 #16
Jeg brukte referanseområdene du oppgav fra fürst og da kom jeg fram til at den siste prøven fra tirsdag var slik:
ft4 100%
ft3 47%
og da var din TSH 12
i august var din TSH 0,43 som er akkurat såvidt normal men de reduserte dosen din allikevel, og din ft4 var 18,4 som var på 72% som er ganske normalt.
så gikk din TSH opp til 12 nå på vinteren (hvor TSH kan gå opp pga økt behov for hormon) og pga dosereduskjon på 25µg i uken....
Jeg har lest noen innlegg på forumene om at minimale dosejusteringer kan få TSh til å gå fra en ende av skalaen til en annen.
Jeg helt privat synes du heller skulle får prøvd en liten liten dose liothyronin, det senker TSH veldig mye og ft4 går litt ned og hvis du for eksemple fikk prøve 5-10µg liothyronin per dag i tillegg til din dose som du tok hittil så ville din TSH blitt lav igjen men ft4 og ft3 ville blitt nærmere to tredeler elelr tre fjerdedeler opp.
Se også på Haug sin artikkel om behandling av hypothyreose i legetidsskriftet http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
-
07-03-08, 05:30 #17
Ok å være sykemeldt?
Er det ok for oss med hypothyreose å føle at sykemelding er eneste mulighet i blant? Eneste mulighet til å komme ovenpå igjen når man føler seg dårlig? Verdiene mine har gått opp og ned som en jojo de siste mnd, den ene måneden er jeg hyper (i følge prøvene), neste måned er jeg hypo. Har hele tiden hatt hypo-symptomer. Verdiene er også i stor grad uavhengig av doseøkning/ senkning. Det er vel i hovedsak tsh som svinger mye. Mine prøver de siste mnd:
29.06.07: Tsh: 7,7 Ft4: 18,8
22.08.07: Tsh: 0,43 Ft4: 18
16.01.08: Tsh: 12 Ft4: 22 Ft3: 3,9 Anti-tpo: 64
12.02.08: Tsh: 0,86 Ft4: 20,4 Ft3: 4,4
(Referanseverdier: Tsh: 0,2-4,0 Ft4: 9-22 Ft3: 2,3-5,7)
Etter prøven tatt 16.01 økte jeg dosen levaxin fra 125 daglig til 150 daglig og ble henvist til aker sykehus for utredning hos endokrinolog. etter det har formen gått rett i kjelleren etter at jeg var hyper med hjertebank og skjelvinger de første dagene. Vil bare sove, ukonsentrert, glemsk...you name it,-jeg har det.
Er sykemeldt tom mandag, vært i to uker da. De siste ukene på jobb var jeg et vrak, jeg var helt tom fra 12 og ut dagen, kjenner nå at jeg varer litt lenger utover. Er skeptisk til i hvilken grad det evt blir tilrettelagt noe for at jeg skal ha det litt lettere når jeg er tilbake på jobb. Det skjedde i hvertfall ikke før jeg ble sykemeldt, ingen spurte en gang om hvordan det gikk. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare det, orker ikke å komme tilbake på jobb og jeg igjen skal bli like skrall og deppa. Tenker nå at jeg må komme meg ovenpå igjen før jeg går tilbake på jobb..Føler samtidig at det ikke er "greit" å gå sykemeldt så lenge "bare" pga stoffskiftet, får dårlig samvittighet og føler ikke at arb.giver og tom legen helt forstår hvor dårlig jeg føler meg. Hadde jeg bare hatt feber eller noe så hadde det i hvertfall vært "legitimt"...vet det er helt feil å tenke sånn men gjør det nå likevel...Har tenkt på aktiv sykemelding eller redusert sykemelding, men jeg er redd det kommer til å bli like hardkjør når jeg er tilstede på jobb uansett.
Er det noen andre som har gjort seg noen erfaringer om dette med hypothyreose-jobb-sykemelding? Hvor lenge har "kan" man gå sykemeldt? Hva sier legene? Tenkte å ringe til legen i morgen, litt redd for hva hun kommer til å si...
-
07-03-08, 06:36 #18
Jeg har i vært sykemeldt i 1 1/2 år i strekk med "bare" stoffskiftet. Jeg har også hatt rehablitering i 2 år. Gått ca 1 år på attføringspenger, venting på attføring, attføring og venting på ny rehablitering. Alt dette bare pga av stoffskiftet. Ingen tviler på at jeg er ekte syk for å understreke det hele
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
08-03-08, 20:36 #19Hildemor Gjest
Det er ikke annerledes for oss med stoffskiftesykdommer enn andre som er syke. Er du ikke i stand til og jobbe pga sykdom, er det eneste riktige sykemelding.
-
12-03-08, 07:39 #20
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 9
Jeg har vært delvis sykemeldt siden august 2007, og økt gradvis, selv om legen i begynnelsen ønsket å sykemelde meg 100 %.
Det vanskelige er å forutsi formen så lenge jeg holder på å øke, og at jeg mest av alt trenger tid til å omstille meg fysisk og til tider psykisk.
Noen dager går ting glatt, andre dager skulle jeg helst gravd meg langt ned under dyna :(
Jeg blir mest av alt sliten av spørsmålene om hvordan tilrettelegge for å komme tilbake 100 % fortest mulig, både fra NAV, bedriftslege og sjefen, som ikke helt skjønner at det kan være "så ille" - for jeg er jo blid osv....
Glad jeg har legen min som buffer!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
Av Blondie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 03-07-10, 12:30 -
Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 17-05-10, 13:55 -
Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.
Av Fanteri i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:11 -
Har hatt hypothyreose i 15 år. Muskelsmerter. Manglende lyst...
Av findus i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 26-02-09, 23:06 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12
Svar med sitat
Bokmerker