Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    9

Standard Sv: Nykommer

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Man regner ofte 1.6 -2 mg levaxin pr kg kroppsvekt. Får mannen din nok stoffskiftemedisin? I tillegg er det mange som trenger mer, fordi det er dårlig opptak i tarm og andre steder. Ikke alle leger vet dette.

Mange får en nedtur etter en stund fordi stoffskiftemedisnene ikke reguleres til riktig nivå.

Han kan også ha problemer med binyrer ( og/eller flere andre hormoner, mange blir lave på flere hormoner), eller mage/tarm. Les mer om det på forumet her.

Lav B-12 eller lav D3, lav ferritin osv kan også gi dårligere formkurve
    Ja det går opp og det går ned her i verden.

Tar ikke legen høyde for disse tingene og sjekker i det hele tatt? Jeg tror ikke jeg orker å administrere mer enn jeg alt gjør. Og hvordan i all verden skal jeg komme igjennom med noe som helst, jeg kan jo ikke snakke med legen hans. Afff!

Her har legen ikke sagt noe om medisinering eller ikke når prøvene tas. Hva er riktig? Ingen medisin og tom mage? Eller motsatt?

Vi har nå noen tall:

Første prøvene FØR medisinstart ble tatt 16/11-10
    T3 4,7
    T4 10,6
    TSH 4,8

Etter medisinstart 10/12-10 første prøvene ble tatt 1/2-11
    T3 5,7
    T4 18
    TSH 0,08

De prøvene ble tatt ETTER at han hadde tatt medisinen på morgenen.

Det ble ikke tatt prøver i dag. Legen sier at det "vil ta tid" og at nye prøver tas over sommeren, og siden hver 6 mnd til "det har stabilisert seg".

Vi er litt lost og ikke helt fornøyd med dette. Noen som har innspill? Bør vi roe oss med at dette er slik det skal og vil gå rett vei, eller bør vi få a second oppinion?

Han står på 100mg levaxin om dagen.

NB. Dette er forøvrig de tingene legen fokuserer på, det er ikke tatt hensyn til vitaminer eller andre ting.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Nykommer

Sitat Opprinnelig skrevet av vevkjerring Vis post
    Første prøvene FØR medisinstart ble tatt 16/11-10
    T3 4,7
    T4 10,6
    TSH 4,8

Etter medisinstart 10/12-10 første prøvene ble tatt 1/2-11
    T3 5,7
    T4 18
    TSH 0,08

De prøvene ble tatt ETTER at han hadde tatt medisinen på morgenen.
    Jamen, disse prøveresultater er ubrugelige, når prøverne blev udtaget efter at din man har fået sin medicin om morgenen.

Det ble ikke tatt prøver i dag. Legen sier at det "vil ta tid" og at nye prøver tas over sommeren, og siden hver 6 mnd til "det har stabilisert seg".
    Vi er nu i sjette måned efter medicinstart. Hvor lang tid mon, mener lægen, skal der gå før "det har stabilisert seg"? Min erfaring siger, at det er stabilt (skidt i dette tilfælde) efter anden måned på medicin. I denne fase burde prøverne tages ca. hver sjette uge, for at kunne iagttage OM der sker noget i den rigtige retning eller OM medicindoseringen burde øges. Dvs. at siden 1/2-11 burde din mans hormoniveauer måles mindst 3 gange i den mellemliggende tid - medicinfastende, røgfrit og senest kl. 8 om morgenen, for at visse rette TSH niveau, fordi TSH's døgnvariation gør at tallene bliver meget "pænere" op ad dagen, men derfor er thyreoideahormoner alligevel ikke lige så "pæne". Men det betyder intet når lægen stirrer sig blind på TSH.

Vi er litt lost og ikke helt fornøyd med dette. Noen som har innspill? Bør vi roe oss med at dette er slik det skal og vil gå rett vei, eller bør vi få a second oppinion?
    Jeg stemmer for second opinion, forudsat at I bor i anden landsdel end nordpå, hvor der er meget længere mellem læger, der har et fornuftigt forhold til TSH og ellers interesserer sig mest for patientens tilstand/symptomer.

Han står på 100mg levaxin om dagen.
    For en person der vejer f.eks. 90 kg vil en virksom dose af Levaxin være 198 (200) µg/mcg pr dag. Jeg ved ikke hvor meget din mand vejer, men vejer han 90 kg eller mere, da får han kun halvdelen af, hvad han har brug for.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Nykommer. Mannen min har lavt stoffskifte

En endokrinolog som jeg var i kontakt med pr e-post, skrev at T4 vil være ca 20% høyere når man måler etter at man har tatt medisin. Det vil si sånn rent teoretisk at mannen din har en T4 på rundt 14 medikamentfastende. Det er ikke mye. De fleste må ligge helt øverst i referanseområdet for å føle seg bedre (bra).

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    9

Standard Sv: Nykommer. Mannen min har lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jamen, disse prøveresultater er ubrugelige, når prøverne blev udtaget efter at din man har fået sin medicin om morgenen.

Vi er nu i sjette måned efter medicinstart. Hvor lang tid mon, mener lægen, skal der gå før "det har stabilisert seg"? Min erfaring siger, at det er stabilt (skidt i dette tilfælde) efter anden måned på medicin. I denne fase burde prøverne tages ca. hver sjette uge, for at kunne iagttage OM der sker noget i den rigtige retning eller OM medicindoseringen burde øges. Dvs. at siden 1/2-11 burde din mans hormoniveauer måles mindst 3 gange i den mellemliggende tid - medicinfastende, røgfrit og senest kl. 8 om morgenen, for at visse rette TSH niveau, fordi TSH's døgnvariation gør at tallene bliver meget "pænere" op ad dagen, men derfor er thyreoideahormoner alligevel ikke lige så "pæne". Men det betyder intet når lægen stirrer sig blind på TSH.

Jeg stemmer for second opinion, forudsat at I bor i anden landsdel end nordpå, hvor der er meget længere mellem læger, der har et fornuftigt forhold til TSH og ellers interesserer sig mest for patientens tilstand/symptomer.

For en person der vejer f.eks. 90 kg vil en virksom dose af Levaxin være 198 (200) µg/mcg pr dag. Jeg ved ikke hvor meget din mand vejer, men vejer han 90 kg eller mere, da får han kun halvdelen af, hvad han har brug for.
    Han er over 100 kilo... Tusen takk for svar! Jeg har mast, men det MÅ komme fra noen andre før han reagerer... Så nå masjer han forhåpentligvis til en annen lege. Vi bor sentralt så det skal gå bra.

Vi har vært hos min fastlege (privatlege) og er om mulig enda mer forvirret. Hun sier at hun aldri ville satt ham på medisiner ut fra de første prøvene i desember 2010. At 100mg levaxin om dagen høres mye ut.

At det har lite å si om prøvene tas etter at medisinen er tatt fordi nivåene er ment å skulle være "jevne" og ikke endres. (Pga langtidsvirkende medisin) Og hun sier at medisinen ikke har noen bivirkninger, slik at man ikke kan se over/underdosering. Ergo forholder man seg til blodprøver.

Deretter dro hun igang tale om 40årskrise, depresjon, sorg og livskriser... Alle symptomene er diffuse og kan "passe med hva som helst".

Det har ikke vært spørsmål om alt håret i vasken, tørre flekker på huden, misfarget hud rundt øynene, energitap, vektøkning, vannansamling, hukommelsestap osv.

Han tar alt sammen med en bøtte iskaldt vann. Jeg blir skikkelig nedfor. JEG har slitt med psykosomatiske plager i mange år, og denne legen har løpt etter meg med "lykkepiller". Jeg har alltid takket nei. Nå føler jeg meg smittsom. Jeg satt bare og ventet på at hun skulle komme med et tilbud om lykkepiller til ham og. Det føltes som om hun ville frem til at det er meg og livssituasjonen vår som er årsaken til alt.

Og hun ville (om hun hadde kunnet!!) bedt oss la være å bruke nettet! For her inne er alle idioter som ikke kan sile informasjon og som ikke har nok kunnskaper.

Plusset var at hun tok masse blodprøver FØR han tok medisinen i dag, også antistoffer denne gangen.

Jeg er utslått.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Spørsmål fra en "nykommer"
    Av Pamping i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 12
    Siste melding: 26-01-10, 17:59
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  4. bør ikke mannen min være hjemme?
    Av uheldig i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 16-11-08, 12:51
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder