Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
-
02-02-11, 14:06 #11
Sv: Trenger hjelp til tolkning
Du bør vite at lavt jern kan påvirke og senke stoffskiftet. Om du får opp jernet så kan det virke positivt også på stoffskiftet. Opptaket av jern bedres om du tar det sammen med c-vitamin.
Stoffskiftepåvirkning gjelder for d-vitamin. Det virker som at kroppen må ha nok d-vitamin for å nyttegjøre seg stoffskiftehormonene.
Ut ifra prøvene ser det ikke ut som at problemet ligger direkte i den delen av stoffskitet som måles på blodprøver. Du finner neppe så mange leger som vil prøvebehandle deg på denne bakgrunnen. Det betyr jo ikke at du skal gi opp å lete etter det som føles galt, men at det kanskje er lurt å se etter andre ting?
Hvilke symptomer har du?Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-02-11, 15:04 #12
Ja, men jeg syns det er merkelig at tsh ikke reagerer på så lav ft4. D vitamin og jern må til, men forklarer kanskje ikke hvorfor tsh er så lav samtidig med ft4.
Så ja, det kan hende du må lete etter andre årsaker, men jeg mener bestemt at problemet kan ligge i hypofysen (kanskje sekundært da). Foruten prøvebehandling av levaxin, bør du kanskje først sjekke binyrene dine; kortisolproduksjonen.
Dersom hypofysen ikke fungerer som den skal, kan den ikke produsere tilstrekkelige mengder av TSH for å stimulere skjoldkjertel. En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen.
-
02-02-11, 15:58 #13
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-02-11, 17:55 #14
Ja, jeg tenkte også på t3 verdien og at den ikke "var så værst"....Men så fløt det tilslutt bort i surkålen....Så det ble helt borte for meg.. Og jeg gikk til de faste konklusjonene..
Det er et veldig godt poeng smgj
Kanskje hun skulle måle rt3 også? Hvis den er høy kan den også understøtte binyreidèen...
Og det kan jo hende hun trenger en t3 øverst i referanseområdet for å fungere... En liten nøtt dette altså..
-
02-02-11, 18:52 #15
Takk skal dere ha
Ikke lett å bli klok på dette her altså. Hadde jo vært supert om det bare er å fylle på med litt d-vitamin og jern for å fungere normalt igjen. Jeg tror jeg tar med meg prøvesvarene til Oslo akutten en dag for å få hjelp til å tolke...
-
02-02-11, 19:14 #16
Det koker vel ned til at enten er det noe galt med termostaten (dvs. sentral hypotyreose med feilfunksjon i hjernen) , eller så er alt slik det skal være med stoffskiftet, isolert sett. Lav T4 kan være helt normalt og greit for noen, utrolig nok.

'n Finn (hvor ble det av ham, forresten? det har jeg lurt på) skrev tidligere:
"Så jeg ville vel undersøkt om det kunne være noe med det sentrale - det som produserer TSH for å styre kjertlen.
Aktuelle prøver er vel TRH og prolaktin, ellers er dette et vanskelig område."
-
03-02-11, 14:32 #17
Sv: Trenger hjelp til tolkning av blodprøvesvar
Har i dag vært hos kvinnelig allmennlege på Oslo akutten. Fikk inntrykk av at hun hadde god peiling
Det første hun mistenkte var lavt stoffskifte, men når hun så på prøvene mine så mistenkte hun binyretretthet.
Jeg har nå fått rekvisisjon videre til Aker sykehus som skal ta prøver både ifht tyreoidea, gonader, kalsium og benvev og binyrer.
Hadde veldig mange av symptomene på binyretretthet..
-
03-02-11, 17:58 #18
Så bra! Den legen har hodet riktig påskrudd - du får nok god hjelp der.
-
01-04-11, 14:38 #19
På tide å oppdatere og spørre om litt mer hjelp til tolkning av analyseresultater. Siden sist har jeg begynt på lav dose levaxin og gått fra full sykmelding til 85% ny jobb (1.mars). Og det går kjempefint, jeg føler at jeg har blitt meg selv igjen og trives veldig godt på ny arbeidsplass. Jeg lurer nesten på om jeg har funnet kjernen i problemet, da jeg responderer så positivt på jobbskifte!
Jeg hadde avtalt å komme tilbake til legen på Oslo akutten i slutten av måneden for å ta nye prøver, men har ikke sett det store behovet, da jeg føler meg så bra. I dag fikk jeg tilsendt sluttrapporten fra hormonlaboratoriet og jeg ser at legen har streket under noen resultater. Vil dere hjelpe meg å tolke og se om jeg bør gå noe videre med dette....
S-TSh 1,01 (0.5-3,6)
Fritt t4 11,6 (8-20)
Fritt t3 5,0 (3,6-8,3)
Har tatt masse prøver, så bare spør hvis det er flere resultater jeg skal skrive opp.
-
28-04-11, 16:30 #20
Etter en god periode føler jeg meg veldig sliten igjen :( Vanskelig å si om det er stoffskifte eller andre årsaker, men jeg tenker å sjekke det opp ihvertfall. Tenkte også å ta prøver ifht mulig pollenallergi. Har vondt i hodet, er trøtt og sliten og kløe i halsen.
Er ofte kvalm og synes jeg har merket mer av kvalmen når jeg har glemt å ta levaxin, kan dette ha noen sammenheng?
Bør jeg la være å ta levaxin ved nye stoffskifte-prøver?
Håper noen har tid til å svare
Lignende tråder
-
Tolkning av blodprøvesvar
Av Bomull i forumet BlodprøverSvar: 23Siste melding: 25-11-10, 00:03 -
HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 15-08-09, 08:00 -
Hjelp til tolkning av blodprøver
Av Lotta i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 24-06-08, 18:36 -
Prøvesvar, trenger hjelp til tolkning..
Av G79 i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 04-03-07, 19:15
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
)

Bokmerker