Jeg er en mann på 39 (enn så lenge ) som fikk påvist lavt stoffskifte i september 2010. Når jeg tenker etter begynte de første plagsomme symptomene å melde seg tidlig i 2005. Dette dreide seg om muskel/ledd smerter og siden alle i familien min, både nære og litt mer fjerne, med noen ytterst få unntak er rammet av gikt sykdommer så var ikke stoffskiftet som ble mistenkt først.
I de følgende 3 årene gjennomgikk jeg flere undersøkelser for revmatisme med kortere og lengre sykemeldingsperioder. Selvsagt ble det ikke funnet noe som helst. Må legge til at eneste symptom utover dette var at jeg merket at jeg hadde mindre energi, men antok at muskelsmertene var årsaken til det.
Fra ca sommeren 2008 til august 2009 gjennomgikk jeg en periode med veldig lav symptom aktivitet og antok at det skyldtes litt mer regelmessig trening i form av ski, sykkel og styrketrening (henvist av lege for å styrke rygg musklene).
En fin ettermiddag i august 2009 var jeg ute på en av mine sykkelturer da det føltes som om "gardina ble trukket igjen". Som fra lyn i fra klar himmel kom muskelsmertene og all kraft var som sugd ut av kroppen min. Jeg ble ikke så engstelig egentlig, for forkjølelse og slik har en tendens til å komme raskt over meg så jeg antok egentlig at jeg var iferd med å bli syk.
Men dagene gikk og jeg ble ikke syk, men jeg følte meg helt utafor og utmattet mens muskelsmertene raste rundt i kroppen. Etter et par uker måtte jeg nok engang levere sykemelding på jobb og det ble nye runder med undersøkelser med tanke på revmatisme. Jeg gikk helt og delvis sykemeldt til mai 2010, men siden jeg tross alt hadde blitt endel bedre valgte jeg gå tilbake i full jobb, da det sist gang hadde gått seg til etter at jeg var tilbake på jobb.
Jeg hanglet meg gjennom jobb og ferie, men i slutten av august 2010 følte jeg at nok var nok ordnet meg nok en legetime.
Det ble en ny gjennomgang av mine muskelsmerter, men jeg nevnte også en forholdsvis ny plage med luftsmerter og treg fordøyelse som også hadde plaget meg mer og mer den siste tiden. Mest på spøk la jeg til at jeg sikkert hadde lav forbrenning også, siden vekta mi hadde gått opp 3-4 kg uten noen spesiell grunn i løpet av sommeren. Det endte med at legen krysset av på skjemaet at jeg skulle ta blodprøver med tanke på stoffskiftet i tillegg til den sedvanlige revmatiske blodprøven.
Prøvene viste et T4 nivå på 9,1 og TSH på 30. I tillegg hadde jeg jernmangel.
Jeg ble satt på Levaxin og beskjed om at nå ville jeg snart bli bra...

...men det har jeg foreløpig ikke blitt, så derfor tenkte jeg at det var på høy tid å sette seg inn i sykdommen. Gjett om jeg ble overrasket etterhvert som jeg leste meg opp på temaet og sjekket mine prøveresultater så langt.

Jeg håper derfor at jeg kan suge til meg noen tips og råd her som er relevante i forhold til mine målte nivåer.

Voggis