Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Frit T3 udgået?

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Ja, det ser ut som om de har begynt med dette i Norge også... Så det er vel en konsekvens og et resultat av den kunnskapen man generellt finner at leger har om stoffskiftelidelser rundt om.. Lure hoder tenker vel at ft4 er mest nødvendig å måle fordi alle produserer nok t3. Men dette er bare en spekulasjon altså, men det er vel ikke så utenkelig. Tendensen og kunnskapen legene har avspeiles jo på forumet her..
    I sin "klassiske" artikel Behandling av hypothyreose skriver E.Haug bl.a.:

Bestemmelse av trijodtyronin ved mistanke om hypotyreose

Konsentrasjonen av fritt trijodtyronin i plasma er en dårlig og iblant misvisende indikator på hypotyreose. Det skyldes to forhold:

– I den første fasen av primær hypotyreose er konsentrasjonen av fritt trijodtyronin som regel normal eller til og med lett forhøyet.

– Ved alvorlig sykdom synker konsentrasjonen av fritt trijodtyronin dramatisk, uten at det indikerer at pasienten har hypotyreose.

Bestemmelse av fritt trijodtyronin har derfor vanligvis ingen plass i diagnosen av primær hypotyreose.
    (Kilde)
    E. Haug siger altså, at i den første fasen af primær hypothyreose er T3 normal eller lidt forhøjet.

Så spørger jeg: hvad med når patienten først kommer i hænderne på lægen længe efter at den første fasen er forbi, og patienten er langt inde i en af de næste "faser"?

E. Haug siger også at ved alvorlig sykdom synker konsentrasjonen av fritt trijodtyronin dramatisk, uten at det indikerer at pasienten har hypotyreose.

Så spørger jeg: Hvis sygdommen er SÅ alvorlig, at T3 falder, da "skyder" rT3 i vejret. Hvad i alverden er der så i vejen for at måle patientens rT3 for at forvisse sig om det lave T3 er eller ikke er et resultat af anden alvorlig sygdom end hypothyreose? Hvis det viser sig at rT3 er lavt og FT3 er lavt, da er det nærliggende at patienten har hypothyreose. Hvor svært kan det være E. Haug?

Så spørger jeg også: E. Haug! Hvordan i alverden vil du bedømme patientens tilstand objektivt hvis du ikke har måling af T3 i de tilfælde hvor patienten enten har "blinde" T3-receptorer eller ikke konverterer sit T4 til T3? Denne patient kan have enzym-problem, eller andet som hindrer T4-omdannelse til T3. Hvordan vil du overhovedet kunne gøre dig håb om at "finde" hormonresistens, eller konverterings-problem hos dine patienter, hvis du ikke måler deres FT3?

E. Haug siger også: Bestemmelse av fritt trijodtyronin har derfor vanligvis ingen plass i diagnosen av primær hypotyreose.

Så er det, at jeg spørger: E.Haug! Hvad hvis patientens hypothyreose IKKE er primær? Hvad hvis den er sekundær (pga. hypofyse/hypothalamus-forhold, eller lægemidler, pga. hormonresistens eller konverterings-problem)? Hvordan ved du hvilken type af hypothyreose denne patient kan have, når du ser patienten første gang, og sender pt hjem igen "rask" fordi TSH- og T4-prøverne er fine? Du har jo ikke FT3 til at hjælpe dig til en grundigere forhåndsbedømmelse.

Artiklen Behandling av hypotyreose af E. Haug har vokset sig til noget nær "bibel" for endokrinologer i Norge og i Danmark. Der bliver i hvert fald citeret af den i stride strømme... Det undrer mig overhovedet ikke, at i løbet af de 8 år siden artiklen er blevet publiceret - har lægernes negative indstilling til FT3-prøven vokset med....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    40

Standard Sv: Frit T3 udgået?

Tak Anisa!

... Jeg må lige følge op på denne tråd, ved at fortælle, at jeg i dag har været hos min egen læge for at få mine blodprøveresultater fra forleden.

Jeg forstod at de praktiserende læger har lidt af en kontrovers med Køge Sygehus' ambulatoriums ledelse, fordi de principielt afslår at teste for FRIT T3 og D3 vitamin status. Argumentet skulle være, at netop disse tests er meget dyre !?

- Jeg er selvfølgelig velkommen til at finde en privatklinik og få taget prøver der...

Så er det jeg foreslår det efterhånden nedtrampede danske sygehusvæsen, at jeg glædeligt bytter mine rå T4 og samtlige cholesterol-tests ud med en enkelt FRI T3 .... Spøj til side, men hvor er vi henne?

Findes der en gruppe herfra, der mødes i levende-live et eller andet sted på Sjælland evt? Og med nogle læger og/eller endokrinologer, der vi være vores 'advokater'???

Bellen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Frit T3 udgået?

Sitat Opprinnelig skrevet av bellebellen Vis post
    Findes der en gruppe herfra, der mødes i levende-live et eller andet sted på Sjælland evt? Og med nogle læger og/eller endokrinologer, der vi være vores 'advokater'???
    Ikke mig bekendt, men der er ikke noget til hinder for, at landsmænd kunne kontakte hinanden herigennem og stifte en eller anden form for "te-selskab" IRL?

Ellers er der selvhjælpsgrupper i Landsforeningens regi i Herlev, på Fyn, i Nordlylland og i Horsens. Men hvordan det fungerer (mestring af sygdom mest tror jeg) og OM man får ørenlyd for sine Thyroid- eller Liothyronin-drømme er jeg ganske usikker på, idet den vigtigste (?) Landsforeningens "endokrinolog-engel" er en svoren Thyroid- og Liothyronin-modstander og TSH-discipel - overlæge Birte Nygaard. Hende har jeg kommenteret her.

Måske burde du snart overveje at tage skeen i egen hånd, Bellen? Du kan lige så godt begynde at leve op til dit rygte, som 'ja-ja-det-er-bare-en-gammel-skør-kælling', hvilket jeg betragter som en æresbevisning, særlig i denne sammenhæng.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Vil bare melde om at jeg fikk mine blodprøvesvar målt i forrige uke tilbake i dag og FT3 var med. Det ser altså ikke ut til at det er slutt på å måle den her i Norge når den er rekvirert fra lege, enn så lenge....

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Eirin, som jeg også skrev et annet sted - jeg fikk målt FT3 både på Fürst og Aker i forrige uke

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Det er godt å høre Tiwas Er i grunnen redd de skal finne på samme her. Jeg styrer nemlig hele greiene etter vurdering av FT3 og FT4. Tsh sier ingenting. Så det er trøbbel i gjære om man plutselig skulle stå igjen med bare FT4 å justere dose etter

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn