Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
28-01-11, 21:31 #11
Sv: Hypotyreose eller depresjon?
Forhøyet kolesterol kan komme av lavt stoffskifte - men opptrer også "alene".
Men har du en form for lavt stoffskifte skal du vite følgende:
- b12 er ofte lav hos oss (bør i så fall opp over midten, for lav b12 kan bidra til depresjon)
- ferritin er ofte lav (bør opp fra bunnen iallfall - medvirker til stoffskiftet og har også egne symptomer som slapphet og svimling)
Videre bør selen og sink være innenfor normalområdet og noe opp fra bunnen. Disse bidrar i stoffskiftet.
En stoffskifteprøve jeg ikke kan se at du har er anti-tpo. Denne kan avklare om kjertelen er under angrep.
Du kan ta tempen om morgenen (rektalt - munn eller armhule er ikke nøyaktig nok). Ligger du jevnt lavt er det et tegn på lavt stoffskifte. Ta også hvilepulsen din. Usedvanlig lav hvilepuls er nok et symptom.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
28-01-11, 21:52 #12
B12 har jeg målt, det lå på 293 (170-650).
Ferritin har jeg målt to ganger, (1 mnds mellomrom) og den var på 58 og 53 (15-200).
Selen og sink tror jeg ikke at jeg har målt. Legen min tok heller ikke anti-TPO, jeg fikk meg rett og slett ikke til å spørre siden han var negativ fra begynnelsen av. Men jeg vurderer nå å gå til en annen lege.
Tror tempen min er generelt lav, for dersom jeg såvidt har feber (litt over 38) så er jeg veldig dårlig. Mamma har alltid sagt at hun har lav kroppstemp. Men skal ta å måle denne også, og hvilepuls!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-01-11, 22:41 #13
TSH på 3,0 er ikke helt bra, det ligger i en gråsone hvor en person kan være både helt frisk eller på vei til hypotyreose. Det er ganske individuelt. Men akkurat nå ser jo ut som kjertelen klarer å svare å "bestillingen" om å produsere mer.
Du bør sjekke igjen om et par måneder, så ser du hvilken vei det går. Hvis du havner på 4,1 eller over og har symptomer på depresjon er det grunnlag for å starte prøvebehandling for å se om det hjelper på plagene dine.
Mht anti-TPO så er det ikke noen friskmelding om den er negativ. Ti prosent av de som har Hashimotos får ikke utslag på den prøven, så den er ikke helt patent - spesielt ikke tidlig i forløpet. Men det skader ikke å ta prøven - bare husk at den er mest interessant om den er positiv, og mindre interessant om den er negativ.
-
28-01-11, 23:12 #14
Jeg fant forresten en artikkel som du kan ha interesse av:
http://hypo2.info/hem/subklinisk-hypotyreos
-
29-01-11, 12:01 #15
I Tyskland mener jeg de har flyttet øvre ref område på TSH til 2,5 etter nøye undersøkelser av folk som de vet er friske i skjoldbruskkjertelen. I Norge bruker de restblod fra blodbanken. Altså antatt friske mennesker.
-
29-01-11, 14:30 #16
Det med den øvre grensen har vært diskutert fram og tilbake. Men det stemmer - 2,5 er den lavere grensen for den "gråsonen" jeg mente. Altså fra 2,5 til 4,0/4,1. Hvis/når TSH bikker over 4,0 blir det lettere å få prøvebehandling, men også da må en stå på.
Jeg har noen utskrifter av prøver fra et par år tilbake, og der er TSH oppe i 5,6 på det verste, tror jeg. Men fikk jeg Levaxin? Neida. Men Cipralex som ikke virket, det fikk jeg. Det kaster almennlegene omtrent etter pasientene. For Cipralex er ikke farlig, det har ikke bivirkninger, i hvert fall nesten ikke, og det er et stoff som kroppen lager selv, og en kan følge utviklingen med blodprøver. Sier legen.
I motsetning til Levaxin som det står et kjempedigert neonlysende giftmerke på, og som man helst skal låse ned i skrivebordsskuffen. (Ironi, jada. Tjukk.
)
Lignende tråder
-
Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 109Siste melding: 29-11-11, 01:35 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
Av Qa i forumet DepresjonSvar: 2Siste melding: 23-10-07, 21:14 -
Hypotyreose som følgesykdom eller som roten til alt?
Av phoenix i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 34Siste melding: 14-10-07, 13:39

Svar med sitat
Bokmerker