Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 52
  1. #11
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    498

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Så hvordan skal man forstå denne artikkelen:

    http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html:
    Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig.
    Fastlegen min har også sagt at jeg skal unngå mat med jod i seg. Som feks salt.

    Men denne tråden skulle jo handle om Inemors angst, struma og CT-prøve svar. Fått svar på prøven?

    Sliter selv med alvorlig angst. Går du på noe medisin for det?

  2. #12
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Så hvordan skal man forstå denne artikkelen:

    http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html:

    Sitat:
    Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig.

    Fastlegen min har også sagt at jeg skal unngå mat
    Jeg ser ingen motsetning mellom sitatet ditt og det jeg forsøker å si?
    1) Har man restfunksjon trenger man jod (og igjen - på verdensbasis så er jodmangel, ikke hashimoto's den største årsaken til skoldbruskkjertelsvikt. Disse trenger jod ved påvist jodmangel da det KAN reversere sykdommen.)
    2) Har man hashimoto's levner de aller fleste leger oss intet håp om restfunksjon etter at sykdommen har stabillisert seg -> intet behov for jod...

    Jeg ser ikke motsetningen mellom det du siterer og det jeg skriver? For meg står det nesten det samme der - og ingenting som er i motsetning.

    Det som avgjør er om hashimotos er påvist, eller om det er indikasjoner på at en annen form for kjertelsvikt ligger til grunn. Her i Norge er hashimoto's som regel atrofisk så om man har et struma er jodmangel vel verdt å undersøke. I "verste fall" kan det å tilføre jod ved en jodmangel gjøre pasienten frisk ...

    Rådet mitt om å sjekke for jodmangel er basert på at Inemor har nevnt voksende struma (vanligere uten hashimoto's enn med) og at det så langt ikke er noen positiv antistoffprøve i tråden. Dette gjør at jeg mener at jodmangel bør vurderes.

    Man kan like gjerne snu det på hodet - er det et jodmangel-struma så vil man bare bli sykere av å avstå fra jod... derfor er tanken min at det er greit å undersøke både det og hashimoto's... gjennom både en jodprøve og en antistoffprøve.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

  3. #13
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    helgemann - jeg har ikke fått noen svar enda, det går saaakte... Og i dag har jeg en skikkelig "rævva blues" dag, muskelsmerter og energiløs.... Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen på jobb, og når jeg kommer hjem må jeg rydde, vaske og bake til familieselskap i morgen

    Jeg har god kontroll på angsten min, jeg har vært medisinfri siden oktober -10 (gikk på antidepressiva i en årrekke). Det er legen min som mener at alt som feiler meg er med henvisning til mine psykiske problemer...! Men angsten kommer og går og da spesielt når jeg har dårlige dager fysisk. Sånn generelt vil jeg nok si at jeg har ikke hatt det så "bra" med angsten min på mange år.

    Takk for alle svar - jeg skjønner jo at dette er et svært komplisert tema. Håper alle dere der ute får en vakker fredag

  4. #14
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Puh.. kom meg gjennom dagen med et nødskrik! Har funnet ut at det hjelper å drikke mye vann, kanskje fordi jeg svetter mye når jeg har hetetoktene?!

    Nå skal jeg bare lade opp i 5 minutter, så må jeg på butikken og så er det baketid Heldigvis har jeg en jobb der vi har restaurant og dermed KJØKKEN - og en av våre snille lærlinger bakte en Oreo-kake til meg som jeg skal ha til selskapet i morgen Så det er en kake mindre å bake hurra!

    Fredagshilsen fra Inemor.

  5. #15
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Crap jeg er så elendig.... Er det noen flere som merker at de blir dårligere når det nærmer seg mens? Og hva med stress - jeg blir helt ødelagt når jeg blir stressa....

    Jeg skal vaske hus og lage 40 smørbrød.. hvor kan jeg finne energi?

  6. #16
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Unhappy Sv: "Det er bare angst"

    Det er like før jeg blir GAL.... Jeg venter og venter og venter, mens jeg bare blir mer og mer elendig. Hvor lang tid kan det ta å få sendt svar til meg?? Nå er det snart en mnd siden jeg var på CT (14/12).

    Tror jeg må kaste inn håndkleet nå, jeg orker ikke mer.... Sitter på jobb nå, men skulle definitivt ha vært i sengen min! Heldigvis er det ganske rolig her i dag...


  7. #17
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Hei Inemor!

    Det er nok helt vanlig å takle stress dårlig hvis du har stoffskiftesykdom.

    Lykke til med familieselskapet! Er det noen "snarveier" du kan ta for å klare å gjennomføre? Noen som kan hjelpe deg med smøring av smørbrød, baking av kaker og sånn? Et godt bakeri i nærheten? Du må ikke lage alt sjøl, situasjonen tatt i betraktning...

  8. #18
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Standard Sv: "Det er bare angst"

    Det gikk "fint" med familieselskapet... Jeg laget 40 smørbrød - med god hjelp av mann og barn
    Min mor kjøpte med seg 1 kake og så fikk jeg en laget på jobben. Så kom en av mine venninner og hjalp meg under selve selskapet

    Godt med gode venner når det blåser litt på toppen!

  9. #19
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

    Standard Fått svar på prøver i dag..

    Jeg fikk endelig svar fra legen i dag, vet ikke hva jeg skal ta med så jeg skriver alt...:

    B-hb 12,8
    b-leukoc 5,6
    nøytrofi 2,9
    lymfocyt 2,0
    monocytt 0,5
    eosinoifi 0,1
    basofile 0,1
    b-mcv 83
    b-mch 27
    s-ferritin 13
    s-jern 11,4
    s-tibc 99
    jernmetn 12
    s-vit b12 184
    s-folat 14,6
    s-mma 0,09
    s-natriu 142
    s-kalium 4,1
    s-klor 102
    s-kalsiu 2,36
    s-fosfor 1,17
    s-magnes 0,85
    s-kreati 54
    s-gfr >90
    s-biliru 7
    s-alat 12
    s-ggt 16
    s-ld 141
    s-kolest 5,3
    s-hdl-ko 1,5
    s-ldl-ko 3,5
    s-lp (a) 106
    s-albumi 50
    s-tsh 2,0
    s-ft4 18,3
    s-ft3 6,1
    s-tpo-as 52
    s-tras <0,8
    vitamind 30
    s-vit a 2,1
    s-vit e 22
    s-vit k 0,1
    s-sink KM
    kalskorr 2,18
    vitamin D3 30

    Hva betyr dette da...?
    Kjempetakknemlig for svar

  10. #20
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: Fått svar på prøver i dag..

    Hei Inemor


    Referanseverdier er ulike ved de ulike laboratorier hvor prøver tas, har du de også?

    En kjapp kikk over kan tyde på at du ligger lavt i jernlager (ferritin), B-12 og D3, med andre ord ikke ulikt en del av oss hypoer

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

  1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  2. "Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
    Av Anisa i forumet Vaksiner
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-09, 18:51
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  5. Når dere er syke utenom "bare" stoffskiftet...
    Av i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 12-03-08, 13:26

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn