Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
18-11-08, 13:32 #11
Re: Virkning av medisin?
Jeg har vært mye dårlig spesiellt de to siste årene. Mye trøtt, sliten og har en vekt som lever sitt eget liv.
Er ikke helt inni dette enda men tror det var anti stoff prøven som slo ut til å være alt for høy. stemmer det at det er den som skal være 35 eller under?
De andre prøvene tsh var 1,1 og ft4 var 14,4.
har brukt 50mcg Levaxin, i ca 7-8 uker, da viste prøvene tsh 0,29 og ft4 viste 13,8.
Legen sa derfor at han ikke ville øke dosen og mente at vi bare måtte vente å se.
Og ja, jeg er sikkert alt for utålmodig men jeg sliter med å ha det sånn her.. Derfor må jeg spørre å grave ;)
-
18-11-08, 14:55 #12
En prøve som heter anti-TPO skal være under 35 - kan jo være den. Den prøven er følsom for antistoffer som ødelegger kjertelen innenfra.
Det kan ta fra 2år og oppover før kjertelen blir så ødelagt at den ikke produserer nok og man må ta piller.
TSH=1,1 er mitt i blink. Slik skal den være når man ikke behandles. Under behandling blir denne lavere og kan gå helt til null.
fT4=14,4 er også nær blinken når man ikke er under behandling med thyroxin. Under behandling bør den ofte være høyere.
Om det er antistoffer som ødelegger kjertelen, så skjer det gradvis og det er ikke lett å si når man trenger behandling.
Legen må da høre mer på pasienten enn på blodprøvene, noe det ser ut som din lege har gjort ?
Det tar gjerne 7-8 uker før alle pillens thyroxiner er i full virksomhet, så det er først nå du bør begynne å kjenne noe.
Etter som kjertelen blir mer og mer uproduktiv må dosen økes.
Normaldose når den er helt uproduktiv, er 125-159µg/dag. Noen har mer.
Utolmodig ?
En kan ikke vente at man skal sitte der å vente på at noe kanskje kommer til å skje - uten å bli utolmodig.
Den følelesen er nok meget godt kjent av forumdeltagere her .......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-11-08, 15:37 #13
Takk for svar. Ja det stemmer at tsh, og ft4 er ganske så midt i blinken.
Men som skriver så valgte legen min å høre på pasienten istden for å se på tallene..
Jeg er ganske så sikker på at det var anti TPO prøven som var for høy. Tror den var på 180 ca... (mulig jeg husker feil.)
Kan jo bli inntresant den nær,meste mnd da å se om jeg vil merke noe..
Får bare prøve å være så lite utålmodig som jeg klarer ;)
-
21-02-09, 23:00 #14
Lurer litt.
Lurer litt i forhold til blodprøvene mine.
Jeg syns jeg er bedre nå, men fortsatt ikke bra.
Her er blodprøve historikken:
24.09.2008
TSH: 1,1
FT4: 14,4
TPO: 176
(Begynner etter dette med 50 mkg Levaxin pr dag)
13.11.2008
TSH: 0,29
FT4: 13,8
06.01.2009
TSH: 1,6
FT4: 13,1
(Legetime 19.01.2009 blir enige om at jeg tar 100mkg Levaxin man-ons-fre, og 50 mkg ellers. Får Liothyronin 20 mkg, tar halv tablett(det vil vel si 10mkg?)morgen og halv tablett kveld.
Må dog legge til at jeg ikke er kjempeflink til å huske den om kvelden.....
)
17.02.2009
TSH: 0,90
FT4: 11,1
FT3: 4,5
-
22-02-09, 10:10 #15
Sv: Lurer litt.
Jeg har jo litt å si om spørsmålet, men ikke tro at jeg har svaret da.
Det er bare en mening.
Det første jeg mener, er at det er for tidlig å prøve Liothyronin.
Fordi : fT4 er alt for lav.
I en slik monohormonell behandlingsform som du er utsatt for, skal alle kroppens stoffskiftehormoner (fT3) komme fra de-jodisering av den T4 som er i Levaxinen du spiser.
Hos friske mennesker leverer kjertelen 20% av den T3 kroppen bruker.
Hos deg må de 20% også komme fra T4, derfor må og skal denne være mye høyere enn den er hos deg.
Så du er alt for lavt dosert i følge den behandlingsteori behandlerene selv hevder å følge.
Et Liothyronintillegg til Levaxindosen er først og fremst aktuellt hvis frittT4 målingen er så høy som den bør være, eller høyere - og det fremdeles ikke dannes nok fT3.
Hvor høy fT4 dose den enkelte tåler er individuellt. Noen tåler ikke ha denne så høyt, men kan likevel ha nytte av et Lio-tillegg.
Det jeg mener er kort og godt, at en må først prøve å øke Levaxindosen for å se om det dannes nok fT3.
Så er jeg for å etterlikne det kroppen driver med.
Vi må jo "leke kjertel" resten av livet, og kan likegodt prøve å gjøre som den gjør det - når den gjør det ?
Og det er IKKE om kvelden.
Kroppen får et hormonellt skudd om morgenen, for å komme igang.
Om kvelden skal vi være "tomme", bli trøtte og sove. Da overlater vi til søvnens autonomi å lade patronen som skal fyres av når vi våkner.
Jeg prøver å etterligne dette mønsteret så godt det går, og det betyr : hormondoser om morgenen, da kommer de sammen med kroppens egene som de alltid har gjort.
Så mener jeg også at blodprøver kan være til hjelp for å finne en nogenlunde riktig dose. Man er jo usikker på det meste til å begynne med, og å bruke blodprøver i læringsfasen er jeg for.
Men, en må bli klar over hva blodprøvene egentlig forteller.
En blodprøve er en øyeblikksverdi. Slik er forholdne kun akkurat når du tar den.
En hormonanalyse av denne er tatt i "fraktestadiet". Stoffskiftet foregår i nne i cellene, ikke i blodet. Det er derfor IKKE en analyse som kan si noe om stoffskiftet ditt, kun hvor mange hormoner blodet frakter i øyeblikket.
Hvor mye som fraktes er avhengig av svært mange andre saker enn dosen din. Det må bla. være "transportkjøretøyer" nok, eller ledige bindeproteiner da.
Det faktiske forhold at ingen av oss er like gjør jo også at det ikke går å stole på at bare man får det som alle andre så får man det bra.
Grenser for hva som er i normalbefolkningens blodprøver er ikke sikkert gjelder for deg. Du er jo dessuten syk og bruker kunstige hormoner.
Skal man se bort fra det og blindt tilstrebe et menneskesatt normalbegrep ?
Jeg syns vi ledes til å tro en masse det ikke er dekning for når vi er hos legen.
Etter min mening var det bedre om vi fikk litt lærdom i hvordan vi skal "leke kjertel" uten å støtte seg til blodprøver.
For det går fint.
Vi får symptomer når det er for lavt og noen når det er for høyt.
Lær å styre etter disse, mener jeg.
Kjertelen er ikke en tablettfabrikk som doserer oss dønn likt i alle situasjoner, fra vugge til graven. Å unnlate å lære oss hvordan vi skal klare følge kroppens signaler ved hjelp av små doseendringer mener jeg er dumt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-02-09, 10:51 #16baremei Gjest
Du er nødt til å poste normalområdene også, hvis normalen på FT4 f.eks. er 9-16 ligger du ganske greit an, er den 12-22 er du for lav og skal ha mer Levaxin.
Og har du fått Liothyronin på grunnlag av en enkelt FT3-måling? Det er kanskje litt for tidlig, som n'Finn sier.
Og hvordan er jern/ferritin, B12, leverprøver, homocystein osv.?
-
22-02-09, 12:47 #17
Og, som baremei er inne på, så går jeg stadig i den fella at jeg sammenlikner med resultater fra eget lab.
Det finnes andre labber som har definert sine normalområder anderledes.
Referanseområdene endres jo når måleapparatur ikke er den samme.
Befolkningsgrunnlaget er også geografisk.
Referanseområder dannes ut fra et visst antall prøver av antatt friske mennesker. Så tar man vekk 2,5% øverst og nederst.
Det er særlig fT4 og fT3 som har labspesifiserte referanseområder. TSH skal være standardisert og måleresultatet endres lite mellom labbene.
Det medfører jo at om du avla en D3-prøve i Italia, så ville den være alt for lav. Her i Norge dannes referansegrensene ut fra hva som er "normalt" i befolknningen - ikke hva man tror er korrekt.
Dette er også en grunn til at jeg synes jeg kan opprettholde mitt synspunkt på at man etterhvert bør forsøke om man kan klare å lavære å styre etter blodprøver, men ta små justeringer etter den erfaring som etterhvert danner seg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-08-10, 20:36 #18
Endelig, bedring etter 4 mndr med Levaxin!
Etter 4 mndr med Levaxin merker jeg endelig bedring når det gjelder alle symptomene på lavt stoffskifte som har utviklet seg de siste 5-6 årene. I begynnelsen var jeg utålmodig, trodde medisinen skulle virke med en gang - noe den altså ikke gjorde.
Men nå går det altså mye bedre, og iallfall i riktig retning. For de som ønsker å lese mer om mine erfaringer, har jeg skrevet et mer detaljert innlegg som svar på et av mine første innlegg her inne: https://www.stofskifteforum.dk/showt...1387#post91387 - se post nr 29.
Dette kan kanskje være interessant for dere som nylig har begynt med Levaxin?
Jeg er iallfall mye mer optimistisk med tanke på min egen helse enn jeg var for bare 1 måned siden.
Lignende tråder
-
Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Av HildeM i forumet Lavt stoffskifteSvar: 56Siste melding: 01-09-10, 12:23 -
Ny på forumet: Mange tanker om et lavt stoffskifte som nylig har blitt verre.
Av Innana i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 23-03-10, 21:27 -
lavt stoffskifte nylig oppdaget.
Av veronica_86 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 42Siste melding: 25-03-08, 20:56 -
Nylig fått diagnose lavt stoffskifte, erfaringer og sprøsmål
Av shiny78 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-11-06, 16:27 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24
Svar med sitat

Bokmerker