Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
-
17-10-10, 16:55 #11
Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Ja - jaggu overså jeg den

Både SHBG og testosteron ligger jo i det lavere shikt, og det henger sammen på den måten at SHBH er lagerprotein for testosteronet.
Testosteronmålingen er en totalmåling, altså en måling som omfatter både det som er på lager og det som er fritt.
Det er jo bare de frie som "gjør noe", og det skal finnes labber som har begynt analyser av frie testosteronverdier. Spør legen ?
Så er man nok mer tilbakeholden med å ordinere testosteron til unge mennesker - det er så mange forhold som man ikke har muligheten til å vurdere som påvirker.
Vi gamlegutta vurderes anderledes, og det er viktig å ha nok av dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 17:06 #12
Du har iflg deg selv hypersymptomer og ligger noe høyt i FT4. Jeg kan bare snakke for meg selv her og en FT4 over 20 betyr "trøbbel" (les hypersymptomer). For andre er FT4 i dette sjiktet suverent og først da de føler seg bedre.
Jeg hadde bedt om måling av FT3 ved neste blodprøvetaking for å få et mer helhetlig bilde.
-
17-10-10, 17:24 #13
http://www.mens-hormonal-health.com/...ls-in-men.html
Normalen når jeg sjekka selv var 11 til 40 som er en EU standard. Tror du som såpass ung skal ligge godt over 20.
-
17-10-10, 17:41 #14
-
17-10-10, 22:42 #15
Takker for svar! Skal få tak i FT3 verdier neste gang.
Ang.FT4, hos meg ligger denne altid rundt 21-22 selv om TSH nivået er 11 eller 4.
n`finn : Fritt testosteron måler vel bare forholdet mellom bundet og sirkulerende testosteron? Hvis fritt-testo bare er en viss % av total testo(uavhengig av mengden total-testo), så kan jo den være helt normal til tross for lave total-testo verdier(fikk ikke formulert dette helt perfekt, håper du skjønner).
Leste en artikkel av en urolog/overlege i nord-norge som mente det var direkte underbehandling og ikke behandle total-testo nivåer på 10-12, så virker som almennleger og spesialister har veldig forskjellige oppfatning av hva som er lav testo.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-10-10, 10:14 #16
Jo, nesten.
Man har behov for å vite hvor mye som er på "lager". Det er avgjørende for hvor mye man kan forvente blir frigjort. For det er de frie hormonene som er aktive.
Forsåvidt er det lett å tenke den tanke at man da ikek har bruk for annet enn frie målinger.....
Men det har man.
Man har samme paralell i flere hormonsystemer, feks til stoffskfitehormoner.
Men man kjenner ikke hele komplekset så godt. Lagerverdier kan brukes av andre systemer som målestokk for deres produksjon og virkning.
Man kjenner heller ikke selve frigjøringsprosessen så godt.
Hva får et testosteron til å bli fritt ?
Tilfeller som ligner ditt, altså der både bindehormonet (SHBG) og hormonet har lave verdier, leder en jo inn på den tanke at årsaken ligger i at det er for få bindehormoner.
SHBG er jo av de målinger som er mest følsomme for hvordan stoffskfitet er.
Målingen kan brukes til å se hvordan kroppen reagerer på den stoffskifteaktivitet den er utsatt for. Og lav SHBG peker i retning av at stoffskiftet er for høyt.
Jeg vet hvor vanskelig det er å få leger til å gå inn i stoffskifteproblemetikk, men du kan jo forsøke å linke disse for legen ?
Hvis du går på analyselista til alayselaboratoriet furst.no og finner det du lurer på der, kan du printe ut noe å ta med ?
http://www.furst.no/bb/index6.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-10-10, 20:06 #17
Har da endelig vært hos endokrinolog etter litt venting. Må si at jeg nesten sitter igjen som et enda større spørsmålstegn enn fra før av. Hun kunne bekrefte at jeg ikke hadde hashimotos(duh..) og det var vel kanskje det eneste jeg fikk ut av samtalen. Hun brukte TSH normal 0,4-4,5 og frarådet meg sterkt å senke TSH'n min lavere enn nåværende(3,8). FT3 og andre prøver ville hun ikke ta da hun mente at de som allerede var tatt(se side.1) holdt. Da jeg nevnte symptomene jeg opplever, da spessielt varmefølelsen og nattesvetting til lakenene blir våte svarte hun at dette var bare noe enkelte mennesker opplevde uten noen spesifikk grunn(????????????) Alle innspill jeg prøvde på ble avfeiet på flekken og jeg fikk beskjed om å fortsette med doseringen så skulle det nok bli bra til slutt.(.....)
Er det jeg som overdriver eller har jeg grunn til å være missfornøyd her?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
20-10-10, 20:26 #18
KLAG!!!! Dette er for dårlig. Er du sikker på at mennesket var endokrinolog, og ikke bare en som jobbet på endokrinologisk avdeling. Du kan be om ny vurdering ihht pasientlovens §3 uten å måtte begrunne hvorfor. Ny henvisning må da sendes fra fastlegen din. Kan ikke med min beste vilje forstå at en endo skal mene at du skal liggen med en TSH på 3,8?
-
20-10-10, 21:17 #19
Jeg leste i en eller annen retningslinje at vi som er behandlet skal ligge innen et område som er i området "lavere enn normalområdet" til "under midten av normalområdet". Det var norsk...
Jo - det var i blekkene fra Norsk ThyriodeaForbund. I nr 1/2010 s 19 står det:
De skal da ha både leger og endoer på laget for å utarbeide disse retningslinjene ... Og endoen din burde minimum forholde seg til dette.Referanseområde for friske:
TSH: 0,5-3,5
fT4: 8-20
Referanseområde ved bruk av thyroksin:
TSH: 0,1 - 1,5
fT4: over 15*
*) I øvre tredjedel av referanseområdet for friske personer
Referanseverdiene kan variere fra laboratorium til laboratorium.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-10-10, 22:11 #20
Denne læge er slet og ret... en idiot!
Ikke alene overdriver du ikke, men du kunne ikke have mere ret til at være misfornøjet... Du er kun 21 år....
... Du skal nu til at kæmpe for dit liv, mens du endnu har kræfter til det. Vil du have en uddannelse, senere en familie, børn, og overskud til at være borger, fagmand, ægtemand og fader... ja, så er det nu det gælder! Du skal aldrig, a-l-d-r-i-g affinde dig med samvittighedsløse lægers udsagn og dom. Du ved bedre og med denne motto i mente - skal du videre. Du er nødt til at finde bedre læger end dem der hidtil har rodet med dit liv. Håber du har familie til at stå bag og bakke op, hvis løsningen skulle evt. blive en privat klinik.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58
Svar med sitat

Bokmerker