Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 73
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: E-MCH, PS-NATRIUM, A2GLO, LEU. Noen som vet hva dette betyr?

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Du vet, du har alltid et godt svar på et vanskelig spørsmål .
    Selv tak Knokkel Jeg er lykkelig for din ros, men små slag alligevel.... tillæg mig ikke større kredit end jeg fortjener. Jeg har jo kun skrevet om, hvad jeg har læst her på forummet andre har skrevet i forvejen i tidens løb. Så skal noget have tak, må det hellere være Westhroid. Uden den havde min hukommelse været væk for længst.

Ja, få sovet, hvilet ud i ro og fred, lad op og skriv et notat med rækkefølgen af argumenterne og... gå i gang med at efterforske sagen, fordi som du selv siger: Det gælder livskvalitet. Den skulle gerne række længere end fra medicinboks til medicinboks.

Og når armour-recepten udløber - går du bare efter ny recept, denne gang på Erfa Thyroid og siger til lægen, at det er denne apotekerne har længe udleveret som fuldgyldig erstatning fordi Armour er udgået, eller noget i den stil. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle glippe for dig til den tid. Når apotekerne kan, kan lægen også. De udleverer trods alt ikke "forkert" medicin, vel?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Heisann

På førstesiden av skjemaet (til Statens Legemiddelverk) har apotekeren notert i rubrikken for "Preparatnavn"

Legen har søkt om armour (selv om jeg sa hun kunne skrive Erfa - same difference ) - Poenget er at apotekeren skrev:
    "generisk bytte til Thyroid Erfa 60mg, konf lege 23/12-09 (Apotekerens initialer)"[/

Hvis du ikke har (eller kan få utlevert ditt skjema på ditt apotek) - så send meg en PM; kanskje jeg kan hjelpe deg...

Lykke til uansett - og Godt Nyttår fra
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Regler for generisk bytte defineres og opplistes av legemiddelverket.
    Om ikke preparatnavnet står på listen, får man ikke byttet.
    Og legemiddelherket er jo ganske så akterutseilt i dette spørsmålet.
    De vet ingenting om Tyroider. http://www.legemiddelverket.no/templ...____34432.aspx
    Det jeg vet, er at alle Tyroider som er merket med USP er laget av samme pulver. Tablettkostruksjonen kan være ulik, men virkestoffet er det samme.

USP, eller U.S.P står for : http://www.usp.org/ (ikke UnitedStatePrison)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Desiccated_thyroid_extract
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Hvordan teste binyrefunksjonen?

Har lest en del om binyretretthet her på forumet.

Hvilke tester skal jeg be legen om å ta for å finne ut av dette?
    Holder det med spyttprøvetest? Må jeg ta en Synachtentest?
    Flere tester som kan påvise lavt eller høyt kortisolnivå?

Det står sikkert her på forumet et sted, bare at jeg ikke har funnet det

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Hvordan teste binyrefunksjonen?

Hei Knokkel

Du kan for eksempel se denne tråden:
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=spyttpr%F8ve

Spyttprøve burde holde. Be legen din om dette. Da samler du spytt fire ganger i løpet av det døgn (du gjør det hjemme), og så skal døgvariasjonen studeres. Blodprøve er ikke tilstrekkelig. Om legen din ikke går med på det (det burde han/hun, men noen leger er jo litt "vrange" på dette området), så bestill en spyttprøve ved Scandlab.com (dette koster mer, Vigdis har brukt det og kan sikkert gi flere detaljer, Gunnda også, tror jeg).

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Tusen takk for svaret, det var til stor hjelp

Vil ikke legen være med på dette (min lege er en gammel gnom!), så skal jeg bestille selv. Det får ikke hjelpe om det koster litt. Da får jeg heller spare...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Hvilke tester skal jeg be legen om å ta for å finne ut av dette? Holder det med spyttprøvetest? Må jeg ta en Synachtentest?
    Flere tester som kan påvise lavt eller høyt kortisolnivå?
    DHEA og kortisol går ofte, men ikke alltid hånd i hånd. Derfor kan det være lurt med en test som viser begge. BM lab og Scandlab har det i sin test Adrenocortex Stress Profile. Se sidebar på hjem på forummet, der finner du link til begge steder, eller se http://www.genovadiagnostics.com/ind...av=test&id=159!

Synachentest er visst ikke mye hjelp for oss. Da forteller gjerne legen din deg at binyrene dine er perfekte. Vi ligger over det den viser, etter det jeg har forstått. Den fanger ikke opp der de med moderat binyrebarksvikt befinner seg. Selv om jeg kan si av egen erfaring at der neimen ikke føles særlig moderat! Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det jeg jo burde svart, er at ingen av Tyroidene står på den generiske listen. Listen er jo dannet for å forenkle vår hverdag, og gjøre den billigere. Men OSS har de som vanlig ikke brydd seg med.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Søvn og drømmer

Nesten hele det siste året har jeg hatt store søvnproblemer. Har lest mye i tråder om binyrebarksvikt og binyretretthet. Har ikke kommet igjennom alt da, men det stemmer ikke helt med hvordan jeg har det. Dere beskriver at dere har problemer med å sovne om kvelden, og når dere endelig sovner, sjokkvåkner dere flere ganger om natta, gjerne badet i svette....

Jeg har det sånn:

Jeg har ingen problemer med å få sove. Jeg kan sovne hvor som helst, når som helst. Sover gjerne opp til 12 timer i døgnet. Problemet er kvaliteten på søvnen. Når jeg våkner, føler jeg at jeg ikke har sovet, bare lukket øynene en stund. Noen ganger føler jeg meg trettere enn når jeg la meg. På morgenen når jeg våkner sånn i 10-11 tida, er jeg ofte helt forvirret og trenger laaaang tid på å summe meg... For på slutten av søvnen, aner ikke hvor lang tid det varer, har jeg grusomt intense drømmer. Kjennes ut som jeg har lagt og hallisunert et par timer. Bilder kommer i en rasende fart, det er forvirrende og noen ganger uten sammenheng. Vil ikke kalle det mareritt, det er ikke noe skremmende ved dem. Men det går så fort, er så intenst og livaktig, at jeg blir utslitt av det. Etter en sånn natt er dagen som regel ødelagt, er helt ute av kroppen på en måte Noen andre som har det sånn?
    Den tiden da det var tomt for Armour, og jeg tok levaksin en fem ukers tid, forsvant dette. Da var søvnen stor og svart, ingen drømmer, ingen ting... Men da var jeg til gjengjeld så til de grader sløv, at jeg ikke orket å tenke en tanke. Noen som har vært borti dette?

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Fikk du Meningokokk B vaksine og har stoffskifte problemer?
    Av sivcath i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 66
    Siste melding: 01-10-10, 13:43
  2. Kræft i skjoldbruskkirtel i 2005, total thyreiodektomi
    Av Lene i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 19
    Siste melding: 21-08-09, 18:20
  3. Svar: 6
    Siste melding: 26-07-07, 23:04
  4. Idrett enten før eller etter man fikk lavt stoffskifte?
    Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 20
    Siste melding: 02-07-05, 12:00
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder