Side 12 av 15 Først 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 403

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Disse prøvesvarene viser at du har for lite Aldestoron....typisk for det, og svaret er ja, Florinef!!
    Overskuddet av kalium samler seg i musklaturen.
    Hele situasjonen vil jo virke inn på hjerte..blodtrykk.....
    Nå er forvirringen min total. Prøvene dine er som jeg hadde forventet de skulle være Berit, jeg har ventet i spenning på disse svarene akkurat som du.

Med binyreproblemer som addisons er typiske prøvefunn høy kalium og lav natrium (sodium). Så at det er slik når man har binyretretthet også er som forventet. Tror likevel det er lettere å måle det i hår slik som du har gjort. Tror det er gått for langt når du finner det i blodprøvesvar. Og årsaken er som Gunnda sier lav aldosteron (det andre binyrebarkhormonet).
    Jeg har selv lenge ønsket meg Florinef, men det vil ikke legen.

Og der kommer vi til det som er min forvirring. Kalium. Jeg trodde (og har ingen god vitenskapelig grunn til det) kroppen hentet kalium fra vevet og inn i blodbanen for å holde trykket oppe. Det er grunnen til at jeg tar tilskudd av kalium (med effekt). Jeg tenkte at kalium suger til seg vann (akkurat som natrium) og holder vannet inn i blodbanen med den effekt at blodtrykket stiger. Men kanskje jeg tar feil...

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Skulle ønske jeg hadde tatt tester som dette for mange år siden, så hadde jeg sluppet å havne i denne gjørma Binyretretthet utvikler seg ofte over flere tiår, og det stemmer godt i mitt tilfelle, selv om det eskalerte ekstra ifbm at jeg fikk lavt stoffskifte. Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte tenkte jeg at det sikker var det som hadde ligget latent de siste årene og som gjorde meg sliten, men det er nok binyretrettheten som har ligget der hele tiden istedenfor, tror jeg. Det lave stoffskiftet oppstod etter fødsel i 2009 og før det var det nok "bare" binyretretthet jeg hadde.
    Ser likevel at vi har forskjellig oppfatning om hva som kom først, høna (lavt stoffskifte) eller egget (binyretretthet). Kanskje tar jeg feil, men binyrene rammes etter min oppfatning hardt av lavt stoffskifte. Selv skolemedisinen vet at pasienter med lavt stoffskifte har lav cortisol. Derfor tenker jeg at det er mer sansynlig at det lave stoffskiftet ditt har utviklet seg gradvis i forkant av svangerskapet og at den utløsende faktor er svangerskap/fødsel. Binyretretthet kan ha utviklet seg like etter eller paralellt med lavt stoffskifte.
    Og husk Berit at om du hadde tatt tester for mange år siden er det ikke sikkert de hadde gitt utslag. Du vet jo selv hvor lang tid det har tatt deg å lære så mye som du har gjort til nå. Og skolemedisinen hadde ikke hjulpet deg uansett. Samt at for de fleste av oss tar det tid å akseptere at vi er såpass syk som vi faktisk er. Alt er en modningsprosess, og tiden hadde neppe vært moden verken for meg eller deg tidligere

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Bare en liten men viktig kommentar hva gjelder bivirkninger og Levaxin:

Jeg har aldri følt meg bra på Levaxin. Bedre, men ikke bra. Har tenkt at Levaxinen ikke virket på meg, og ikke at jeg faktisk fikk bivirkninger av den. Men jo- det gjorde jeg, hvilket jeg nå fikk bevist da jeg la til litt Levaxinen til Erfa thyroid dosen min: Et par uker etter at jeg la til 25 mg Levaxin kjente jeg plutselig den fæle fæle influensa- følelsen (lett kroppsverk, indre "gufs") komme tilbake. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne....har lest om andre som har opplevd dette, men trodde ikke at det gjaldt meg. Etter at jeg droppet Levaxinen gikk følelsen bort! Helt forferdelig å tenke på at jeg i over et halvt år puttet i meg den dritten hver dag (og stakkars de som gjør det mye lengre). Må legge til at jeg tåler alt av medisiner ellers, og ikke er allergisk mot noe. Det er f.... meg for galt at Levaxin er standard medisin mot lavt stoffskifte.

Ellers er formen grei nok. Etter at jeg byttet til bare Erfa Thyroid føler jeg meg helt som meg selv igjen og har fått gradvis mer energi. Ingen vondter i kroppen eller indre gufs.
    Jeg forsøkte jo levaxin i sommer. Og opplevde noe av det samme. Jeg fikk muskler som var strammme, ømme, anspente. Siden jeg sluttet med levaxin og begynt epå thyroid har jeg følt meg mye mykere i kroppen. Jeg fikk en aha-opplevelse. Jeg tror kanskje at det jeg har opplevd tidligere som en angst som satt i kroppen, i virkeligheten var en av levaxinens virkninger på meg. Fra jeg sluttet med levaxin gikk det noen uker før denne stivheten og ubehaget var helt ute av kroppen. Denne medisinen har jeg gått fra 1994 til våren 2009

Dette skrev jeg da jeg forsøkte levaxin i sommer
    Jeg er stiv i kroppen, stiv i hofter, nakke, kjeve, ryggen, selv armene, ja over alt føler jeg meg stiv. Er det fordi jeg trener for lite? Jeg mistenker levaxin. Men vet det ikke. Jeg var sånn før. Og det er ubehagelig, kroppen føles gammel, eldre enn den er! Lenge har kroppen ikke vært stiv! Jeg var slik før, jeg har bare glemt det! Før løsnet stivheten ved trening, og var raskt tilbake igjen. Er usikker på om jeg skal fortsette med 50 micgr levaxin eller gå ned på 25 og gi levaxin en sjanse til. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha det slik
    På levaxin var det altså slik: jeg var stiv, jeg trente, stivheten ga seg litt, stivheten kom tilbake, jeg trente osv. Og ingen forsto at det var levaxinen. Jeg følte meg som en giktisk stiv gammel kvinne, og var 35 år gammel.....

Jeg vil jo si at dette er en alvorlig og hemmende bivirkning. En bivirkning som bare burde godtas om det var eneste mulige medisin.

Jeg anbefaler alle som opplever dette å skrive inn dette som bivirkning av medisiner. Det jeg savnet da jeg fylte ut dette skjemaet, var om du nå tok andre medisiner, og om de fungerte annerledes...

Godt å høre at du er på rett vei
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Har fått svar fra håranalyse. Lav på alle mineraler, særlig sodium, men kjempehøy på kalium (potassium på engelsk).

"Your low Sodium to Potassium ratio means that you have adrenal burnout and require specialized treatment" har jeg fått beskjed om.

Ja, da fikk jeg det bekreftet fra enda flere hold at jeg har binyretretthet så det holder. Jeg skal skype med http://www.holistic-back-relief.com/ snart for å få vite hva slags tilskudds- opplegg han anbefaler fremover. Dette skal visst også være basert på et flere siders skjema jeg måtte fylle ut da jeg sendte inn hårprøvene.

Skulle ønske jeg hadde tatt tester som dette for mange år siden, så hadde jeg sluppet å havne i denne gjørma Binyretretthet utvikler seg ofte over flere tiår, og det stemmer godt i mitt tilfelle, selv om det eskalerte ekstra ifbm at jeg fikk lavt stoffskifte. Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte tenkte jeg at det sikker var det som hadde ligget latent de siste årene og som gjorde meg sliten, men det er nok binyretrettheten som har ligget der hele tiden istedenfor, tror jeg. Det lave stoffskiftet oppstod etter fødsel i 2009 og før det var det nok "bare" binyretretthet jeg hadde.

Skriver mer etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hmm...Jeg vet ikke, for jeg tror det var Jefferies som mente at man skal ta den hc man trenger?? Altså regulere opp og ned med hc? For min del hadde jeg tenkt slik: Jeg mener å huske at ved 20 mg hc så tar man bort ca 80% av egenproduksjonen til binyrene. Men dette beviser dere kanskje at er helt feil? Jeg vet ikke.. Men hvis det nå er sånn, blir det slik i mitt enkle hode at da tar jeg 20 mg max fordi jeg tenker at binyrene sannelig kan klare 20 % funksjon men kanskje stressdosere da ved behov. Så venter jeg heller og lar tida vise når jeg kan trappe opp på thyroid. Det var slik jeg drev på med ora adren, jeg tok en fast dose, og så tok jeg tida til hjelp. Så var utfordringen når jeg fikk nok erfa egentlig. Så planen var å bli så stabil på erfa og ora adren som mulig, og at formen hadde vedvart en stund før jeg trappet ned på ora adren.

Men så er det vel slik, at dette ikke funker på alle. På ingen måte. Men det funket på meg.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Angående Dag S. på Heggeli Helhetsmedisin, så er han sikkert flink. Men jeg er veldig skuffet over han, etter at jeg sendte min far dit (etter maaange overtalelser). Min far gikk på 150 mcg Levaxin pr dag, og D.S. presterte å sette han på 60 mg Armour, som en totaldose! Min stakkars far har vært i elendig form de siste ukene, og heldigvis snoket jeg oppi toalettmappen hans i går for å finne ut hva han tok, og hvor mye (han er en manne-mann som aldri snakker om sykdom og medisindose osv., så jeg var ikke en gang klar over at han gikk på Armour), slik at jeg fikk rettledet han til å begynne å ta høyere dose. Kan legge til at min far nesten er to meter høy og over 100 kg, så jeg synes det er galskap å sette en så stor mann (som har hatt lavt stoffskifte i mange år) på en så liten dose.

Så be aware alle som går eller planlegger å gå til han.... det kan muligens virke som han ikke har helt touch på dosering.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Angående Dag S. på Heggeli Helhetsmedisin, så er han sikkert flink. Men jeg er veldig skuffet over han, etter at jeg sendte min far dit (etter maaange overtalelser). Min far gikk på 150 mcg Levaxin pr dag, og D.S. presterte å sette han på 60 mg Armour, som en totaldose! Min stakkars far har vært i elendig form de siste ukene, og heldigvis snoket jeg oppi toalettmappen hans i går for å finne ut hva han tok, og hvor mye (han er en manne-mann som aldri snakker om sykdom og medisindose osv., så jeg var ikke en gang klar over at han gikk på Armour), slik at jeg fikk rettledet han til å begynne å ta høyere dose. Kan legge til at min far nesten er to meter høy og over 100 kg, så jeg synes det er galskap å sette en så stor mann (som har hatt lavt stoffskifte i mange år) på en så liten dose.

Så be aware alle som går eller planlegger å gå til han.... det kan muligens virke som han ikke har helt touch på dosering.
    Ja, da er jeg ogå skuffet!!! Du store... Godt du passer på!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Ja, Berit, slik var min far også. Og de trenger å passes på. Jeg blir altså bare helt matt av disse omregningstabellene fra syntetisk medisin til thyroid. De henger ikke på greip og slik du beskriver med din far virker det som om legen har glemt å ta frem omregningstabellen også. Jeg tenker at man skal ha samme dose som man hadde med syntetisk medisin. Altså se på inneholdet i tabletten. Stod man i utgangspunktet ikke på T3 så skal det være en bonus i thyroidbehandlingen, bare mer forsiktig opptrapping.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Mildest talt... hvad tænker de på? For slet ikke at glemme, hvordan din far måtte have det i kølvandet på denne skuffelse, da han sikkert har regnet med en forbedring og oplevede det modsatte i stedet. Håber han er på vej oven på nu.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Dag S sa til meg at største totaldose med thyroid var 3 grain/180 mg. jeg bruker nå 3,25 grain/195 mg. Går jeg lavere nå, har prøvd, så får jeg symptomer. 60 mg er jo ingenting!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Er du sikker på at han ikke fikk beskjed om å ta Armour dosen i tillegg til sin vanlige Levaxin. Jeg går til samme lege, og skal begynne med Armour i tillegg til Levaxin i hvertfall i første omgang. Kanskje derav den lave dosen?

Side 12 av 15 Først 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder