Side 12 av 41 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 403
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Svimmelhet og gynging

Hei

Noen uker (ca tre) etter at jeg begynte på Erfa har jeg blitt svimmel. Føles som jeg er på danskebåten eller har tatt meg noen glass for mye. Ikke særlig behagelig for å si det mildt. Det skyldes høyst sannsynlig binyrene, scåret relativt lavt på spyttest og kortisol i døgurin (sistnevnte resultat var 50 (ref 45-275). Har også lest at det er ganske typisk at binyreneproblematikken kommer til syne etter kort tid på naturlig tyroksin (uten at jeg skjønner hvorfor?)

I denne tilstanden kan jeg nesten ikke være på jobb. Vurderer sterkt sykemelding.

Har tatt DEHA en knapp uke (15 mg) men merker mest at jeg blir trøtt av det. Og mer svimmel? Svimmelheten har tatt helt av denne siste uken. Kan DEHA ha gjort at jeg får overdoseringssympt.?

Har fått Cortef (hydrokortison) men jeg vegrer meg for å begynne på det da jeg har lest så mye om hvor vanskelig det er å trappe ned, at immunforsvaret blir svakere osv. Ser dog også at noen her på forumet anbefaler det sterkt, men de har jo ikke forsøkt nedtrapping ennå. Jeg er litt redd for å bli avhengig av nok et medikament, synes det holder i lange baner med Erfa og ørten kosttilskudd....

Har bestilt kosttilskudd til den store gullmedaljen de siste dagene... Venter på Dr. Wilsons "Adrenalin rebuilder" som inneholder adrenalin cortex o.l. Skal også følge vitamin-opplegget hans med høydoser av bl.a. C vitamin. I tillegg tar jeg akupunktur. (Og penga flyr)

Er det noen som har noen råd for hva jeg skal gjøre- dvs er det en sjanse for at binyrene og kortisolproduksjonen kommer seg med DEHA og ved å følge Wilsons opplegg? Eller bør jeg innse at slaget er tapt og begynne på Cortef? Er også redd for at jeg kan forverre situasjonen ved å ikke ta cortison.

En vanskelig situasjon. Sukk!! Er det noen der ute som har gode råd??

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Svimmelhet og gynging

Hej
    Jeg har også været svimmel - kun i dag og kun en smule. Har prøvet det før på Euthyrox også. Men det med binyrerne må man jo hellere tjekke ...

Hvad er "Dr. Wilsons Adrenalin rebuilder" for noget? Og hvor får man fat i det?

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej

Hvad er "Dr. Wilsons Adrenalin rebuilder" for noget? Og hvor får man fat i det?
    Se http://www.adrenalfatigue.org/adrena...pplements.html

Jeg har bestilt både fra USA og England (ble litt ivrig). Bestilte i går så tar nok noen dager før det kommer. Bestilte fra Nourishing Foods i USA, og via Ebay fra UK. Iherb har den ikke. Spent på om det blir stoppet i tollen fra USA men dette er vel ikke legemiddel.... håper jeg:-) Fra UK regner jeg med at det går greit.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ville bare si at jeg skjønner at det er vanskelig å svare på spørsmålene mine. Dette med medisinering for binyretretthet er dessverre veldig upløyd mark! Tror egentlig ikke legen har så peil heller han prøver bare å være grei å gi de medisinene han har hørt om i denne sammenheng....All ære til han for det , men jeg tar ikke alt for god fisk for det og prøver å orientere meg litt på egenhånd.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

T3 "forbruker" kortisol, derfor slår svake binyrer mere til når vi går på Thyroid enn ved Levaxin der det må konverteres først.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    T3 "forbruker" kortisol, derfor slår svake binyrer mere til når vi går på Thyroid enn ved Levaxin der det må konverteres først.....
    Det visste jeg ikke! Men det høres veldig riktig ut. Kropp og hode er veldig glad for T3 men jeg blir jo også gira av det, og akkurat nå med svake binyrer kjennes det som om kruttet brennes litt for raskt opp. Har lyst til å vaske huset, jobbe, være sosial, dra på fest osv. men kroppen sier stopp. Formen på Levaxin var imidlertid ikke særlig bra den heller, men på en annen måte. Da var jeg sliten tvers igjennom . Nå er jeg sliten i kropp men ikke så mye i hodet, og har fått en positiv holdning jeg ikke har hatt på år, som jeg antar kan tilskrives T3.... Så jeg angrer ikke på bytting til Erfa men mulig jeg må spe på med noe Levaxin etter hvert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg fikk også den reaksjonen du beskriver, Berit1974, med svimmelhet og problemer med å jobbe, trene, være sosial osv etter en stund på Thyroid. Så det var binyrene. Lytt til kroppen, det er veien å gå nå!

Mange klarer å bli friske av Wilsons preparater. Les denne danske bloggen. Skjønt han hadde stress som bakenforliggende grunn, og ikke et dårlig stoffskifte, vil jeg tro at enten du velger Wilsons vei eller hydrokortison bør gå ut på ett. Du kan også søke på dr. Peatfield på forummet her, eller signaturen "anitab". Du finner sikkert andre steder på nettet med infor om det samme. Anisa har også skrevet mye om det emnet tidligere.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg fikk også den reaksjonen du beskriver, Berit1974, med svimmelhet og problemer med å jobbe, trene, være sosial osv etter en stund på Thyroid. Så det var binyrene. Lytt til kroppen, det er veien å gå nå!

Mange klarer å bli friske av Wilsons preparater. Les denne danske bloggen. Skjønt han hadde stress som bakenforliggende grunn, og ikke et dårlig stoffskifte, vil jeg tro at enten du velger Wilsons vei eller hydrokortison bør gå ut på ett. Du kan også søke på dr. Peatfield på forummet her, eller signaturen "anitab". Du finner sikkert andre steder på nettet med infor om det samme. Anisa har også skrevet mye om det emnet tidligere.
    Takk skal du ha, Ruth:-) Jeg har lest i tråden din om binyretretthet og jeg kjenner meg veldig igjen i symptomene du fikk etter en innledende fin periode på armour/erfa. Jeg kan også bli så slapp at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, og bare må legge meg ned.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei

Tenkte jeg skulle fortsette litt på min egen tråd her, istedenfor å lage en ny.

Svimmelheten og gyngingen har blitt redusert etter at jeg reduserte DEHA til 5 gram. På slitne dager tar jeg ti, og det går også fint. Kvisene har også blitt borte etter at jeg reduserte dosen.

Erfa dosen har jeg økt til 3 grain nå. Føler det er litt vågalt men jeg ønsker jo å utfordre kroppen også.... Har svake binyrer men 3 grain er da ikke så mye, er det vel?

Etter 3 grain har jeg tenkt å roe det ned mht doseøkning. Om jeg skulle øke da, får det bli med Levaxin. Og selv det skal jeg vente lenge med. Må få disse binyrene til å henge med først!! Har lest Ruth sine tråder og er inspirert av disse, så vidt jeg har forstått er det uheldig å ha så høy erfa dose når binyrene sliter. Bedre å være på en lav ( i den grad 3 grain er lavt) slik at binyrene kan gis en sjanse til å henge med.

Takk Ruth for at du deler dine erfaringer her, forresten, så andre kan lære av det Hadde jeg ikke lest trådene om binyretretthet, ville jeg sikkert fortsatt å øke dosen, uten kanskje å skjønne at det var binyrene og ikke stoffskiftedosen det var noe galt med.

For øvrig venter jeg med Cortef'en. Som et forsøk på å helbrede binyrene gjør jeg følgende:

DHEA tilskudd
    Adrenalin rebuilder av Wilson
    Høye C vitamindoser
    Øvrige tilskudd anbefalt av Wilson, B6, pantheonic acid mfl.
    Drikker saltvann noen ganger i løpet av dagen (har en flaske med saltvann i veska, yummie)
    Magnesium olje. Dette roer ned hjertet og gir meg en veldig god følelse i kroppen.

Har bare gått på magnesium oljen i to dager men det virker lovende. For min del tror jeg magnesium mangel har gjort meg ekstra dårlig. Magnesium henger visst veldig sammen med stresshormoner.

Prøver også å følge lavkarbo opplegget til Wilson. Dette er vanskelig synes jeg, særlig i dag som er dagen derpå etter jobbfest (drakk 5 glass vin, og jeg som ikke har drukket på over et år....) Prøver dog å ta en slurk saltvann etter å ha skjeiet ut med søtt.

For øvrig fikk jeg meg en a-ha opplevelse når jeg skjønte at binyrene ligger over lungene. Jeg kjenner fysisk at binyrene sliter, og har gjort det lenge, har bare ikke relatert det til dette. Har en ganske følsom kropp ved at jeg kjenner det meste som foregår i den, så nå prøver jeg å aktivt lytte til hva som gjør verkingen i binyrene bedre eller verre.

Bare en liten oppdatering dette. Håper inderlig at ting vil gå veien. Hvis jeg ikke er bedre til høsten skal Cortefen hentes ned fra hylla.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Interessant å lese hvordan du gjør det BeritM! Hvis du skulle få ubehag av tre grain, er det for mye der du er nå. Så følg med på hypersymptomer!

Vin ville jeg kuttet helt ut, var jeg deg. Vin, svart te, kaffe og sukker er kjempetøffe stoffer som nedbryter kroppen for en med binyreproblematikk. Det vet du sikkert etter å ha lest Wilson. Det letteste er faktisk om du klarer totalavhold på disse tingene. Hvis du vingler til og fra blir det bare vanskeligere. Jeg, som elsker god vin har ingen problemer med å sitte sammen med folk som drikker. Det eneste er at folk blir mindre spennende å snakke med etterhvert som alkoholinnholdet øker...

Prøv i stedet å finne noe som er godt for kroppen som alternativ. Jeg lager smooties av frosne bær fra hagen mens de andre spiser søtsaker. Eksperimenter med å finne gode urteteer. Det går også an å lage gode drikker av for eksempel sitron og sitronmelisse og isbiter. En venninne av meg synes rooibooshte med fløte er god kaffeerstatning. Min erfaring er også at fet mat, avocado, nøtter hvis du tåler det, fet fisk, fett kjøtt etc demper søtsuget.

Å jobbe med stressmestring via mindfullness/oppmerksomhetstrening, Chi Gong, meditasjon etc er også smart. Hvis du trener, kjenn hva kroppen orker. Ikke press deg. Gå tur, ta pauser, pust ut, hvil, lukk øynene. Ikke prestér, men vær tilstede. Min erfaring er at jeg kan kun ta korte økter med trening, og når jeg løfter vekter, så hviler jeg godt mellom hver repetisjon. Underveis kjenner jeg etter om jeg orker mer. Jeg trener sjelden mer enn en time, med mye pauser underveis. Vektene er lettere enn tidligere, repetisjonene færre. Gjør jeg for mye, blir jeg skjelven, da rister jeg i hele kroppen. Da har jeg gått for langt. Jeg har begynt å lære det nå!

Jeg håper du gradvis merker bedring!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 12 av 41 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder