Side 12 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste
Viser søkeresultater 111 til 120 av 172
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Ikke moro når man ikke snakker samme språk som legen. Bra du stod på ditt, Vibeke

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ikke moro når man ikke snakker samme språk som legen. Bra du stod på ditt, Vibeke
    Takk Blondie!

Er det forøvrig noen som vet hvordan man kan få ned leververdier?
    Skal linge legekontoret i korgen og få høre om verdiene, men brikkene faller liksom på plass nå (bortsett fra høyt FT4-brikken og struma-brikken)
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Dagboken til Vibeke S

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Kanskje man kan gjøre noe for å bedre leververdiene?
    Bare du ikke bliver træt af, igen mine gode råd, men der er noget der virkelig er effektivt som lever-støtte: N-Acetyl Cysteine (NAC). Det er en aminosyre beskrevet nærmere her og her. Det er så effektivt, at det er det eneste (af alt), der kan redde folk fra totalt (og dødeligt) leversvigt pga. forgiftning med "paracetamoler" (yndet selvmords-remedie blandt teenagere ), hvis man når at påbegynde behandlingen i tide. Da NAC også renser ud, gavner det stort at tage det sammen med C-vitamin og fiskeolie. Men husk, at NAC er ikke et lægemiddel, selv om det bruges som lægemiddel. NAC er en aminosyre og har virkelig en magisk effekt på lever-helse. Jeg har selv i årevis brugt NAC i 1-1½ måned, hvert halve år, og jeg har i sinde fortsætte med det for resten af min tid, fordi det forebygger et hav af små og større skavanker, der ellers forpester livet for folk, efterhånden som vi bliver ældre. Lever(e) elsker NAC.

Hvad angår din galdeblære, og indtil der sker noget kan du måske fristes til at teste denne "kur", bl.a. anbefalet af min yndlingslæge Carsten Vagn-Hansen. Jeg kender flere der har brugt denne "kur" med ssssuper effekt. De har alle beholdt deres galdeblære og efterfølgende bruger de også "kuren" forebyggende et par gange om året. Det er ikke behageligt undervejs mens galdesten finder sin vej ud, og det smager stygt, men det virker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Kjære Anisa
    Dette er jo helt fantastisk!
    Jeg skal helt klart forsøke denne kuren mot gallestein og kjøpe inn god olivenolje og mange sitroner.

Jeg har ikke fått lese lenkene om lever"midisinene", men det skal jeg i løpet av dagen. Jeg er så takknemmelig for at du kommer med disse rådene! Tenk at legen bare kan si at vi lar det hele bero når jeg er såpass dårlig. Altså, jeg er ikke så syk som mange her inne, jeg jobber 50% og har blitt mye bedre siden i høst. Men når legen vet at jeg har for høye leververdier, hvorfor kan han ikke da informere meg om dette og hjelpe meg?

Jeg var forøvrig hos en naturmedisiner og akupunktør som diagnsotiserte meg. han sa også at gallen er mitt problem, og jeg startet en behandling hos han. Han mener han kan få meg frisk igjen. Så det er nå mye som taler for at jeg kan bli frisk uten denne operasjonen! Min første tanke var jo: endelig et funn - så nå tar vi en operasjon og ferdig med alle problemene! Men det er jo ikke så enkelt, og da er det bare helt fantastisk å kunne søke råd her inne og få disse rådene

Skal ringe legekontoret nå etterpå og få greie på leververdiene, men jeg er ganske så sikker på at det er dette som gjør min helse så skral. Av en eller annan grunn er mitt FT4 forhøyet (27), og av en eller annen grunn hadde jeg struma i høst. Men det var da, det er ikke dette som er årsaken til at jeg ikke blir bra nå.

Deilig å kjenne optimismen flyte gjennom kroppen min igjen
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    502

God helg Vibeke S
    Håper ting ordner seg!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av flaggstang Vis post
    God helg Vibeke S
    Håper ting ordner seg!
    Tusen takk Sola skinner etter uker med regn og atter regn, så utsiktene til en flott helg er virkelig til stede.

Ringte forøvrig legekontoret, de kunne ikke finne noen lever og galleprøver, men en LD prøve som viser 103 (105-205). Jeg aner egentlig ikke hva LD-prøver viser, men har fått forståelsen av at det er for høye verdier som ikke er bra.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Bare du ikke bliver træt af, igen mine gode råd, men der er noget der virkelig er effektivt som lever-støtte: N-Acetyl Cysteine (NAC). Det er en aminosyre beskrevet nærmere her og her. Det er så effektivt, at det er det eneste (af alt), der kan redde folk fra totalt (og dødeligt) leversvigt pga. forgiftning med "paracetamoler" (yndet selvmords-remedie blandt teenagere ), hvis man når at påbegynde behandlingen i tide. Da NAC også renser ud, gavner det stort at tage det sammen med C-vitamin og fiskeolie. Men husk, at NAC er ikke et lægemiddel, selv om det bruges som lægemiddel. NAC er en aminosyre og har virkelig en magisk effekt på lever-helse. Jeg har selv i årevis brugt NAC i 1-1½ måned, hvert halve år, og jeg har i sinde fortsætte med det for resten af min tid, fordi det forebygger et hav af små og større skavanker, der ellers forpester livet for folk, efterhånden som vi bliver ældre. Lever(e) elsker NAC.

Hvad angår din galdeblære, og indtil der sker noget kan du måske fristes til at teste denne "kur", bl.a. anbefalet af min yndlingslæge Carsten Vagn-Hansen. Jeg kender flere der har brugt denne "kur" med ssssuper effekt. De har alle beholdt deres galdeblære og efterfølgende bruger de også "kuren" forebyggende et par gange om året. Det er ikke behageligt undervejs mens galdesten finder sin vej ud, og det smager stygt, men det virker.

Da er NAC bestilt
    Og jeg må bare planlegge når jeg kan ta olivenolje/sitronkuren, hvor jeg kan jobbe hjemme og ha den lille i barnehagen.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Vond rygg - stoffskifterelatert?

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Jeg har målt stoffskiftet flere ganger, og det er fortsatt forhøyet, dvs at mitt FT4 ligger på rundt 27. Det er konkludert med at jeg ikke er stoffskiftesyk , alle antistoffene og andre stoffskifteprøver er fine. Hvorfor FT4 er høyt aner en ikke, det er en gåte.

FT4 etter skjema skal ligge mellom 9,5 og 22, så da er jo dine verdier langt over disse verdiene, uten at det trenger være unormalt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    hva er referanseområdet for ft4 hos den labben? Noen har et referanseområde langt over 20.

... per definisjon så har 2,5% av friske normale personer en ft4 OVEr referanseområdet.
    Slik jeg ellers har forstått det, er ihvertfall høy T3 og T4 sammen med lav TSH, indikasjoner på at skjoldkjertelen arbeider på høygir. TSH utskilles av hypofysen og stimulerer skjoldkjertelen til å utskille T4 og T3. Når T3 og T4 må anstrenge seg gir de negativ tilbakemelding til hypofysen om å stoppe utskilling av TSH, og viser derved en
    « ond sirkel ».

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Standard Sv: Vond rygg - stoffskifterelatert?

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    FT4 etter skjema skal ligge mellom 9,5 og 22, så da er jo dine verdier langt over disse verdiene, uten at det trenger være unormalt.

Slik jeg ellers har forstått det, er ihvertfall høy T3 og T4 sammen med lav TSH, indikasjoner på at skjoldkjertelen arbeider på høygir. TSH utskilles av hypofysen og stimulerer skjoldkjertelen til å utskille T4 og T3. Når T3 og T4 må anstrenge seg gir de negativ tilbakemelding til hypofysen om å stoppe utskilling av TSH, og viser derved en
    « ond sirkel ».
    Takk for svar Elbeth. Hos meg er ikke dette entydig. Jeg har for høyt FT4, mens T3 er i grenselande for lavt. TSH er normalt men i nedre del av skalaen. Heldigvis er alle hypersymptomene jeg hadde i høst borte. I begynnelsen trodde legene jeg hadde en betennelse, men jeg gikk aldri over til lavt FT4, den er fortsatt forhøyet. Derfor gikk man bort fra den teorien, samtidig som man har en åpning på at det kan ha vært dette. Så egentlig aner jeg ikke hvorfor jeg har for høyt, og det er jo ingen poeng å medisinere da det vil ødelegge kjertelen.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

En liten oppdatering her igjen.
    Jeg har forsøkt ut en rekke av tipsene jeg fikk fra dere for gallen, men det har ikke hjulpet. Har mye vondt, som om jeg har tannverk i øvre, høyre del av torsoen. Disse er kroniske, dag og natt, intensiteten går i bølger. Etter å ha snakket med mange som har blitt veldig bra etter å ha fjernet gallen, så har jeg bestemt meg for å gå for operasjon, og den får jeg tatt innen 10. juni. Det kan hende jeg ikke blir helt bra, men jeg ser fram til ikke å oppleve gallestein og gallekolikk. Dette kunne legen nesten garantere ville bli bedre ved fjerning av galleblæren. Disse andre plagene kunne han ikke garantere ville bli bedre, men hvis det er en kronisk betennelse her (vanskelig å se på bilder) så vil det bli bedre når vi fjerner betennelsen. Jeg er uansett optimist!

Det jeg ikke er så optimistisk med, er at det kan virke som at skjoldbruskkjertelen vokser igjen. Da legen "friskmeldte" strumaen (ved å kjenne på den og si at her er ingen struma for den er glatt og fin) var den på størrelse med en middels plomme. I høst var den på størrelse med en middels appelsin (men var fortsatt glatt og fin da). Ingen av legen eller spesialistene har sett det som nødvendig å undersøke denne strumaen mer enn å ta på halsen. Men nå vokser den igjen, og hevelsen er større på venstre side, på størrelse med en stor plomme. Det klør og kjennes som at det er noe der, en klump som ikke går bort. Slik var det for ett år siden også.
    Jeg er mye trøtt og sliten, sover ekstremt dårlig pga kribling i kroppen, uro og varme. SÅ jeg tenker det kan være lurt å ta prøver av stoffskiftet igjen?
    Jeg har byttet fastlege (puh, det var en god avgjørelse å ta!), så det blir nye (unge) øyne som kan se på denne problematikken. Men jeg gjør ikke noe med dette før etter en operasjon. Jeg går og undres over at det kan være en sammenheng her? Kan skjoldbruskkjertelen vokse som en reaksjon på at gallen ikke fungerer og en langvarig betennelse i kroppen?

Uansett, jeg jobber nå 100% og nyter å være i fullt vigør igjen der. Jeg klarer fint å henge med der, mye fordi jeg har fleksitid: Det som er av betydning er ikke når og hvor jeg jobber, men at jeg blir ferdig med prosjektet. Så om jeg må flate ut en dag så kan jeg det. Hodet fungerer 100% og det er jo fantastisk.
    Men her hjemme klarer jeg ikke å være 100%, og det er ganske sårt å ikke makte å være tilstede med min lille datter så mye som jeg ønsker. Jeg er mye trøtt og sliten om kveldene, er veldig flat i følelseslivet, og det meste går på rutine på en måte. Nå er det helg, samboeren min jobber, og jeg må stå tidlig opp med den lille. Det makter jeg ikke, jobbe en full uke, og være en god mor i disse helgene, så da pleier jeg å ta det roligere på fredag for å innstille meg på helgen.
    I morgen drar jeg vekk i 3 dager med jobben, og det skal bli deilig å bare kunne være så fjern og flat jeg bare vil uten at en liten en rykker deg i armen og ut av tåken....

Ønsker alle en fortreffelig søndag!

Hm....en liten redigering. Målte pulsen her nå, 55!? Det er ikke ofte, vanligvis ligger jeg på 70-80.
    Sist endret av VibekeW; 13-05-12 kl 13:11
    Dagboken til VibekeW

Side 12 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 22:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 14:14

Søkeord for denne tråden