Hallo!

Jeg er en 28 år gammel jente som har hatt diagnosen hypothyreose siden 1993. Har alltid hatt problemer med å få stoffskiftet stabilt, men de siste årene har jeg hatt det ganske bra med en TSH på rundt 1 (pluss/minus) og en FT4 på 22-23 (tror grensen går på 22). Jeg trodde egentlig at jeg var "ferdig" med dette stoffskifte-styret og at jeg ikke trengte å tenke på det noe mer, men der tok jeg feil!

I juni i år begynte jeg å føle meg litt dårlig, slapp og la på meg. Dro derfor til legen for å ta prøver (nå skal det sies at min lege er fryktelig dårlig på dette med stoffskifte - jeg tror aldri han har målt T3 for å si det sånn). Jeg hørte ingenting så dumme meg lot være å ringe og spørre - tenkte at det var jo ikke så rart at jeg la på meg siden jeg hadde sluttet å røyke! Hele sommeren har jeg følt meg litt av og på, men ikke veldig syk. Jeg har vært innom legen fordi jeg hadde veldig vondt i håndleddet på høyre arm, men han avfeide dette ("det er sikkert ingenting") og ga meg resept på paracet og ibux.

Dessverre så begynte formen å gå kraftig nedoverutpå høsten. Jeg gikk egentlig fra 100 til 0 på bare noen uker. Nå er jeg helt bortevekk, føler meg rett og slett drita full til tider, tør nesten ikke kjøre bil for jeg har en sånn uvirkelighetsfølelse, jeg kobler rett og slett ut. Hadde glemt mitt eget hode hvis det ikke satt fast - jeg har ikke tall på hvor mange ganger daglig jeg står der som en gammel sullik og leter etter nøklene mine. Etter en hel dag på jobb må jeg sove 2,5 time på sofaen - jeg slokner som et lys. Har vel 25 andre symptomer også som det ikke er vits i å ramse opp - dere kjenner vel til dem!

Dro på nytt til legen for å få han til å ta prøver og da fikk jeg tilfeldigvis utskrift av gamle blodprøvesvar. I juni hadde jeg en TSH på 10 (!!) og legen min GLEMTE å si ifra! Han prøvde å redde seg selv ved å si at FT4 var jo innenfor normalen (rundt 20 tror jeg) så da var jo alt fint.... :evil: Jeg har ikke hatt en så høy TSH siden jeg like før jeg fikk stoffskiftet mitt "stabilt" for mange mange år siden. Jeg sa ifra at dette går ikke an - jeg må jo få oppfølging og da sa han at han skulle sende meg til byens beste endokrinolog - en med spesiell interesse for hypothyreose. Og tilslutt fikk jeg den vanlige leksa: "Du er vel ikke litt deprimert for tida - går det bra hjemme og sånn?" :evil:

Endelig skulle jeg få komme til en skikkelig endokrinolog! Jeg gledet meg som en hund og telte dager, noe jeg selvfølgelig ikke skulle gjort. Hadde tatt en ny blodprøve som viste TSH på 2,2 (sånn ca) og FT4 på 19 så var litt nervøs, men jeg hadde jo så mange symptomer! Orker ikke fortelle alt som skjedde - det var bare så utrivelig å være hos han fyren - ingen forståelse i det hele tatt!! Han gikk tilslutt med på at jeg fikk øke dosen (Levaxin) litt (han var faktisk enig i at man er nødt til å ta hensyn til TSH selv om FT4 er "fin" og at TSH gjerne kan ligge ned mot 1), men han mente at de symptomene jeg hadde ikke kunne komme fra stoffskiftet. Jeg kjenner jo min egen kropp, sa jeg - jeg er ikke deprimert på den måten! Han ville seff ikke gi seg og ga meg en lang lekse om kroppens respons på stress og annet tullball og det hele endte opp med konklusjonen "Du har en maskert depresjon - en depresjon som du ikke selv vet om at du har!" Det var like før jeg fløy i synet på fyren! :evil: Hvis èn person til kommer og forteller meg at jeg "bare" er "deprimert" så flyr jeg direkte i flint og dit peppern gror samtidig!!! Han meddelte at han ikke kunne hjelpe meg mer og at han skulle skrive om dette med maskert depresjon til fastlegen min...Og at jeg sannsynligvis trengte psykolog-hjelp... Jeg tror jeg spyr!!!

Jeg har lest litt på dette forumet den siste tida og blir veldig trøstet av at det er flere som har det sånn (misery loves company vettu). Er det noen av dere som vet om en god fastlege og/eller en endokrinolog i Trondheimsområdet som tar stoffskiftelidelser++ på alvor? Kan også nevne at jeg har cøliaki og vitiligo i tillegg til hypothyreose så er ganske autoimmun av meg

Beklager at dette ble litt langt (har du lest helt hit så er du straks ferdig )

Hilsen en ganske så frustrert Lilje