Side 10 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 91 til 100 av 129

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: B12-vitamin

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Jeg tar B12 i tablettform. Sprøyter gir veldig store svingninger hos meg. Tabletter gir en veldig stabil og fin B12 verdi.
    Jeg mangler intrinisic factor... så da funker hverken tabletter eller flytende.
    Forsøkte denne i våres http://www.iherb.com/Sublingual-B-To...Each/5986?at=0
    for å se om stor ("equivalent to the normal injectable B12 dose") flytende dose kunne heve nivåene,
    slik at jeg slapp sprøyter, men dette produktet gjorde fint lite for meg.

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    .. hvis du har lav B12 så er det nyttig for deg å få opp denne.
    Det er likevel ikke alle mennesker piller virker på. Den som tar piller må ha et enzym i magesekken (intrinsic factor).
    Uten dette tas ikke B12 opp, og mest sansynlig er dette den opprinnelige årsaken til at B12 er blitt lavt.

Det er visst ofte at det er dette som er for lavt, men bare det finnes litt av det så kan det hjelpe med høye doser i tablettene.
    Sånn har jeg forstått det da. B12 mangel rammer alle celler som deler seg ofte, så som røde blodlegemer.
    Kan også gå på nervesystemet med skjelvinger og ustøhet som resultat.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: B12-vitamin

Hej kære Kevlin
    Kan man da ikke få intrinsic factor ... på kapsel eller sådan noget? Og hvad gør man , hvis man ikke kan - skal man så ha b-12 som indsprøjtninger?

... ikke så godt. Håber, der er nogen her, som har et bedre bud ...

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Ja si det, du - det har jeg ikke tenkt på engang...
    kjenner så mange som må få B12-injeksjoner og jeg har sett på Legesenteret at de har en egen skuff full av B12-forpakninger -
    det tilhører pasienter som velger å la Legesenteret oppvbevare disse istedenfor å ta de med seg hjem.

Jeg trodde at intrinisic factor var et enzym, men så leser jeg nå at det er noe annet: et "glykoprotein". Så nå har jeg lest litt mer -
    om B12 (Kobalamin) og IF (Intrinisic Factor) og jeg klippet litt her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kobalamin

"Opptak

Opptaket av kobalamin til blodet er en komplisert prosess i mange steg:
    • Kobalamin frigjøres fra dietært protein gjennom protolyse i magesekken
    • Det frigjorte kobalaminet binder deretter til ett bærerprotein, samtidig som Intrinsic Factor (IF) frisettes ut i magesaften fra magesekkens parietalceller.
    • I tynntarmen frigjøres kobalaminet fra bærerproteinet samtidig som det istedet binder til IF og bygger et kompleks.
    • Komplekset tas opp i tarmveggen gjennom spesielle reseptorer i en kortere del på slutten av tynntarmen - ileum.
    • Kobalaminet transporteres ut i blodet og binder der til et annet bærerprotein.
    • Sluttdestinasjonen er leveren, der vitaminet kan lagres for mange måneder for framtidige behov.
    • Mangelsykdommer / Perniciøs anemi

Perniciøs anemi

Ved mangel kan alvorlig blodmangel, perniciøs anemi, tretthet og slapphet oppstå.
    Med inntak av en allsidig kost er det hos unge, friske individer liten risiko for at mangel skal oppstå.
    Det avgjørende for opptaket er glykoproteinet intrinsic factor som dannes av parietalcellene i magesekken hos friske personer
    og som er nødvendig for at man i ileum skal ta til seg vitamin B12.
    Derimot kan mangel etterhvert oppstå hos veganere som velger å ikke ta kosttilskudd med vitaminet eller spise matvarer som er beriket med det.
    B12-mangel forekommer også hos eldre mennesker, som derfor også oppfordres til å ta B12-tilskudd.
    Hos eldre forårsakes lave vitaminverdier ofte ikke av utilstrekkelig inntak,
    men av at evnen til opptak av vitaminet synker med alderen.
    Man har tidligere trodd at B12-mangel hos spedbarn var relativt sjeldent,
    men i en doktoravhandling fra 2004 fant man biokjemiske tegn på B12-mangel i omkring en tredjedel av spedbarn i alderen 6 uker til 6 måneder.
    Alle barna var født av friske mødre med et variert, norsk kosthold.[2]
    Pasienter som har fått skadet eller fjernet området av mavesekken der intrinsic faktor produseres, eller delen av tynntarmen der oppsugingen skjer,
    kan få B12 mangel. Vitamin B12 lagres normalt i leveren. Lageret er ikke spesielt stort, fordi det er et vannløselig vitamin,
    men behovet for B12 er svært lite og det kan derfor drøye mange år uten tilskudd før eventuelle mangelsymptomer viser seg."
    Sist endret av Kevlin; 12-10-11 kl 23:52
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Mærkeligt, når man kan købe så meget andet ... bare man har penge

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Jeg ved ikke, om det kan bidrage til afklaringen af de forskellige forhold omkring B12-mangel , men jeg har fået målt meget høje parietalcelleantistoffer, og endokrinologen sagde, at det betød, at jeg var kraftigt disponeret for perniciøs anæmi, og hvis jeg udviklede dette, skulle jeg have indsprøjtninger...

Jeg har flere gange manglet B12 og fået indsprøjtninger, men i perioder mangler jeg det ikke.

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    1

Noen som vet hvor lang tid TrioBe bruker før man merker noe forskjell?
    Som f.eks mage/luftproblemer og trøtt, svimmelhet.
    Fikk TrioBe av legen, men lurer på om det er best å starte med injeksjoner for raskest mulig effekt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: B12-vitamin

Heisann

Har du forsøkt søkefunksjonen øverst til høyre her?
    Jeg søkte på "triobe" og fikk bl.a treff på denne tråden (trykk på den blå firkanten m hvite piler, så kommer du dit):
    Sitat Opprinnelig skrevet av baremei Vis post
    Det er ikke jern i TrioBe. Det er en tablett som inneholder flere B-vitaminer, deriblant B12, B6 og folat.

Jern tas utenom og helst adskilt fra alt annet med 2-4 timer, siden det hemmer opptaket av andre ting. Det samme gjelder kalsium.

B12-sprøyter trengte jeg for en tid tilbake, men merket ikke noen vesentlig forskjell etter 6 stykker med en annenhver uke.
    Andre får en umiddelbar opptur som varer lenge. Jern er kanskje litt tregere, men det vet jeg egentlig ikke.

After/munnskold er vel ganske typisk for B12-mangel hvis jeg ikke husker helt feil, men det kan også være tannkremen du bruker.
    Såpestoffet i mange tannkremer kan gi slike plager, og jeg tror det bl.a. er Zendium som er uten. Hva heter det igjen?
    Ettellerannet-laurylsulfat eller noe slikt?

*gugle litt* natriumlaurylsulfat heter det. Se her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/7805.html
    Kevlin

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Har litt lav B12. Lå på 228, det er ikke noe i veien for å ta tilskudd da? har tatt B12 inj. før, uten en reeel mangel, og nå 1-2 år etter er jeg på samme nivå. Det sier meg at jeg forbruker mye B12-og kan ha nytte av B12 tabl.

Ser at det ikke finnes særlig mye i Norge av det slaget, men i Sverige selger de det. Dagsbehovet er jo 2 mikrogram. Leser at det er vanskelig å overdosere B12, og at en derfor kan ta det.

Er det et B12 tilskudd som dere kan anbefale?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg har mange gange herinde læst, at nordmænd får noget, der hedder Trio-B på recept

Det er b-12, b-6 og b-9 (folinsyre)

Jeg har så forskellige steder læst, at man skal tage alle b-vitaminer, hvis man skal bruge tilskud af bare nogle af dem. Ellers sker der nemlig det, at kroppen ved evt. overskud af nogle af dem, skyller ekstra af de andre ud i sammen omgang, og så mangler man jo bare dem i stedet.
    Jeg bruger denne http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html
    og tager 1 eller to om dagen. Anbefalet dosis er 1, men det er svært at få for meget b-vitamin, fordi det er vandopløseligt. Og jeg vil hellere tisse noget dyrt tis end ha for lidt b-vitaminer i kroppen

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har mange gange herinde læst, at nordmænd får noget, der hedder Trio-B på recept

Det er b-12, b-6 og b-9 (folinsyre)

Jeg har så forskellige steder læst, at man skal tage alle b-vitaminer, hvis man skal bruge tilskud af bare nogle af dem. Ellers sker der nemlig det, at kroppen ved evt. overskud af nogle af dem, skyller ekstra af de andre ud i sammen omgang, og så mangler man jo bare dem i stedet.
    Jeg bruger denne http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html
    og tager 1 eller to om dagen. Anbefalet dosis er 1, men det er svært at få for meget b-vitamin, fordi det er vandopløseligt. Og jeg vil hellere tisse noget dyrt tis end ha for lidt b-vitaminer i kroppen
    Ok, men jeg tar allerede multivitamin og der får jeg i meg godt med de andre B vitaminene b1, b2, b6 og b12.Tilsvarende dagsbehovet. Det er bare B12 som jeg synes det er litt for lite av, i og med at jeg har lav B12 på blodprøve.

Hvis jeg tar et b-vitamintilskudd + multivitamin,- så er det vel ikke bra å få i seg for mye folsyre. har lest det ett sted, men husker ikjke hvor
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Side 10 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 30-10-07, 20:44
  3. Svar: 21