Viser søkeresultater 91 til 100 av 129
Tråd: B12-vitamin
-
12-10-11, 18:01 #91
Sv: B12-vitamin
Jeg mangler intrinisic factor... så da funker hverken tabletter eller flytende.
Forsøkte denne i våres http://www.iherb.com/Sublingual-B-To...Each/5986?at=0
for å se om stor ("equivalent to the normal injectable B12 dose") flytende dose kunne heve nivåene,
slik at jeg slapp sprøyter, men dette produktet gjorde fint lite for meg.
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
12-10-11, 20:25 #92
Hej kære Kevlin

Kan man da ikke få intrinsic factor ... på kapsel eller sådan noget? Og hvad gør man , hvis man ikke kan - skal man så ha b-12 som indsprøjtninger?
... ikke så godt. Håber, der er nogen her, som har et bedre bud ...
Nielsigne
-
12-10-11, 22:53 #93
Ja si det, du - det har jeg ikke tenkt på engang...
kjenner så mange som må få B12-injeksjoner og jeg har sett på Legesenteret at de har en egen skuff full av B12-forpakninger -
det tilhører pasienter som velger å la Legesenteret oppvbevare disse istedenfor å ta de med seg hjem.
Jeg trodde at intrinisic factor var et enzym, men så leser jeg nå at det er noe annet: et "glykoprotein". Så nå har jeg lest litt mer -
om B12 (Kobalamin) og IF (Intrinisic Factor) og jeg klippet litt her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kobalamin
"Opptak
Opptaket av kobalamin til blodet er en komplisert prosess i mange steg:
- Kobalamin frigjøres fra dietært protein gjennom protolyse i magesekken
- Det frigjorte kobalaminet binder deretter til ett bærerprotein, samtidig som Intrinsic Factor (IF) frisettes ut i magesaften fra magesekkens parietalceller.
- I tynntarmen frigjøres kobalaminet fra bærerproteinet samtidig som det istedet binder til IF og bygger et kompleks.
- Komplekset tas opp i tarmveggen gjennom spesielle reseptorer i en kortere del på slutten av tynntarmen - ileum.
- Kobalaminet transporteres ut i blodet og binder der til et annet bærerprotein.
- Sluttdestinasjonen er leveren, der vitaminet kan lagres for mange måneder for framtidige behov.
- Mangelsykdommer / Perniciøs anemi
Perniciøs anemi
Ved mangel kan alvorlig blodmangel, perniciøs anemi, tretthet og slapphet oppstå.
Med inntak av en allsidig kost er det hos unge, friske individer liten risiko for at mangel skal oppstå.
Det avgjørende for opptaket er glykoproteinet intrinsic factor som dannes av parietalcellene i magesekken hos friske personer
og som er nødvendig for at man i ileum skal ta til seg vitamin B12.
Derimot kan mangel etterhvert oppstå hos veganere som velger å ikke ta kosttilskudd med vitaminet eller spise matvarer som er beriket med det.
B12-mangel forekommer også hos eldre mennesker, som derfor også oppfordres til å ta B12-tilskudd.
Hos eldre forårsakes lave vitaminverdier ofte ikke av utilstrekkelig inntak,
men av at evnen til opptak av vitaminet synker med alderen.
Man har tidligere trodd at B12-mangel hos spedbarn var relativt sjeldent,
men i en doktoravhandling fra 2004 fant man biokjemiske tegn på B12-mangel i omkring en tredjedel av spedbarn i alderen 6 uker til 6 måneder.
Alle barna var født av friske mødre med et variert, norsk kosthold.[2]
Pasienter som har fått skadet eller fjernet området av mavesekken der intrinsic faktor produseres, eller delen av tynntarmen der oppsugingen skjer,
kan få B12 mangel. Vitamin B12 lagres normalt i leveren. Lageret er ikke spesielt stort, fordi det er et vannløselig vitamin,
men behovet for B12 er svært lite og det kan derfor drøye mange år uten tilskudd før eventuelle mangelsymptomer viser seg."Sist endret av Kevlin; 12-10-11 kl 23:52
Kevlin
-
14-10-11, 00:00 #94
Mærkeligt, når man kan købe så meget andet ... bare man har penge
-
14-10-11, 07:12 #95
Jeg ved ikke, om det kan bidrage til afklaringen af de forskellige forhold omkring B12-mangel
, men jeg har fået målt meget høje parietalcelleantistoffer, og endokrinologen sagde, at det betød, at jeg var kraftigt disponeret for perniciøs anæmi, og hvis jeg udviklede dette, skulle jeg have indsprøjtninger...
Jeg har flere gange manglet B12 og fået indsprøjtninger, men i perioder mangler jeg det ikke.
-
23-10-11, 19:21 #96
Noen som vet hvor lang tid TrioBe bruker før man merker noe forskjell?
Som f.eks mage/luftproblemer og trøtt, svimmelhet.
Fikk TrioBe av legen, men lurer på om det er best å starte med injeksjoner for raskest mulig effekt.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-10-11, 00:30 #97
Kevlin
-
23-11-11, 20:17 #98
Har litt lav B12. Lå på 228, det er ikke noe i veien for å ta tilskudd da? har tatt B12 inj. før, uten en reeel mangel, og nå 1-2 år etter er jeg på samme nivå. Det sier meg at jeg forbruker mye B12-og kan ha nytte av B12 tabl.
Ser at det ikke finnes særlig mye i Norge av det slaget, men i Sverige selger de det. Dagsbehovet er jo 2 mikrogram. Leser at det er vanskelig å overdosere B12, og at en derfor kan ta det.
Er det et B12 tilskudd som dere kan anbefale?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
23-11-11, 21:37 #99
Jeg har mange gange herinde læst, at nordmænd får noget, der hedder Trio-B på recept

Det er b-12, b-6 og b-9 (folinsyre)
Jeg har så forskellige steder læst, at man skal tage alle b-vitaminer, hvis man skal bruge tilskud af bare nogle af dem. Ellers sker der nemlig det, at kroppen ved evt. overskud af nogle af dem, skyller ekstra af de andre ud i sammen omgang, og så mangler man jo bare dem i stedet.
Jeg bruger denne http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html
og tager 1 eller to om dagen. Anbefalet dosis er 1, men det er svært at få for meget b-vitamin, fordi det er vandopløseligt. Og jeg vil hellere tisse noget dyrt tis end ha for lidt b-vitaminer i kroppen
-
23-11-11, 21:47 #100
Ok, men jeg tar allerede multivitamin og der får jeg i meg godt med de andre B vitaminene b1, b2, b6 og b12.Tilsvarende dagsbehovet. Det er bare B12 som jeg synes det er litt for lite av, i og med at jeg har lav B12 på blodprøve.
Hvis jeg tar et b-vitamintilskudd + multivitamin,- så er det vel ikke bra å få i seg for mye folsyre. har lest det ett sted, men husker ikjke hvorLavt stoffskifte etter graviditet i 2009
Lignende tråder
-
D-vitamin..........
Av Tiffen i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 18-11-08, 13:05 -
B6 vitamin
Av Bille i forumet B-vitaminerSvar: 2Siste melding: 30-10-07, 20:44 -
Ble satt på en hestekur på 4000 I.U. D-vitamin daglig
Av milla i forumet D-vitaminSvar: 21Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat

Bokmerker