Viser søkeresultater 1 til 10 av 403

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann Berit
    Veldig flott at formen din er stigende. Morsomt med linken du satte inn. Vi kan saktens trenge solskinnshistorier for å hold motivasjonen oppe hva angår medisiner, kosthold osv. Bare se på før og etter bildene hennes. Hun ser jo så mye sunnere og frisker ut

Det eneste jeg er veldig skeptisk til er den linken hun henviser til for å behandle RT3. Jeg er nok blant de som har for høye nivåer av RT3 i forhold til regnestykket. Skulle gjerne forsøkt en ren T3 behandling for å fjerne RT3, men det tør jeg rett og slett ikke. Hva skulle skje hvis man da får omgangssyke hvor man ikke klarer å holde på medisiner. Jeg bor ikke akkurat i sentrale strøk hvor det er kort veg til nærmeste sykehus. Hun skriver jo at man kan havne i myksødemkoma etter 24 timer uten T3. Jeg tør ikke det. Håper at ved høydose behandling med Erfa kan gjøre samme nytte. Da vil jeg kanskje oppnå mindre omdanning fra T4 til RT3 og kanskje oppnå samme effekt?
    Hei:-)

Akkurat Rt3 kan jeg veldig veldig lite om. Har planer om å lese meg opp på det, men har bare ikke kommet så langt. Er derfor redd jeg ikke kan svare deg på dette, men kanskje andre kan?? Hva er forresten regnestykket du snakker om?

Ang det med omgangssyke så kan jo det også være et problem for oss som går på hc. Mener jeg leste et sted at tabletten vil være tatt opp av systemet innen en halv time, så om man klarer å holde seg en halvtime går det vel greit. Men akkurat dette har jeg tenkt å forsøke å finne et klart svar/løsning/plan på, har bare ikke kommet så langt...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Hei:-)

Akkurat Rt3 kan jeg veldig veldig lite om. Har planer om å lese meg opp på det, men har bare ikke kommet så langt. Er derfor redd jeg ikke kan svare deg på dette, men kanskje andre kan?? Hva er forresten regnestykket du snakker om?

Ang det med omgangssyke så kan jo det også være et problem for oss som går på hc. Mener jeg leste et sted at tabletten vil være tatt opp av systemet innen en halv time, så om man klarer å holde seg en halvtime går det vel greit. Men akkurat dette har jeg tenkt å forsøke å finne et klart svar/løsning/plan på, har bare ikke kommet så langt...
    Du skal dele FT3 verdien på RT3 verdien og tallet du får skal ikke være under 20. Hvis tallet er under 20 så har du thyroideahormonresistens. Jeg får 13,etellerannet....

Joda akkurat det samme skjer hvis vi får omgangssyke når vi står på HC Vi skal IKKE satse på at å vente en halvtime med å spy holder for med magetarminfeksjon kan du ikke være sikker på at det du har i deg absorberes nok, og vi må da kontakte lege umidelbart. Men jeg vet hva slags behanling jeg får og at behandling kan iverksettes på legevakten. Det er jeg ganske skråsikker på at de ikke kan dersom det samme skulle skje iforhold til stoffskiftemedisiner fordi myksødemkoma er altfor sjelden, dessuten har jeg ikke lyst til å bli proppet full av syntetisk T4.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Joda akkurat det samme skjer hvis vi får omgangssyke når vi står på HC Vi skal IKKE satse på at å vente en halvtime med å spy holder for med magetarminfeksjon kan du ikke være sikker på at det du har i deg absorberes nok, og vi må da kontakte lege umidelbart. Men jeg vet hva slags behanling jeg får og at behandling kan iverksettes på legevakten.
    Det var fint å bli minnet om dette. Hadde ikke tenkt på det. Hva slags behandling gir de deg på legevakta i den forbindelse? Kanskje også smart å ha noen tuber hc-krem liggende for å supplere med?

En annen ting jeg tenker på i forbindelse med hc-bruk er at det burde finnes sånne kort vi kan ha i lommebøkene våre med medisinske opplysninger hvis vi skulle bli utsatt for en ulykke eller noe. Selv har jeg bare en hjemmelaget post-it-lapp. Har spurt på apoteker om de har slike kort, men det har de visst ikke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg skal sjekke med legen neste gang jeg er på Balder ang dette. I Jefferies sin bok skriver han at man kan ha et par sprøyter liggende i skapet, som settes i låret e.l. Jeg har også vurdert å skaffe meg et medical bracelet. Vet ikke hva det heter på norsk eller om det finnes her, men kan bestilles på nett. Drastiske tiltak dette, men har man sagt A får man si B, og gjøre det skikkelig tenker jeg....

Er forresten midt oppi det månedelige rukkelet nå, og det er noe skikkelig herk!! Formen synker veldig veldig i disse to dagene. Verker i underliv og ledd generelt. Har nesten ikke sovet i natt, og jeg sover som regel ganske bra. I morgen er det over...puh:-) Er det noen som har hatt problemer med dette men som er blitt bedre når stoffskiftet er mer justert og stabilt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Det var fint å bli minnet om dette. Hadde ikke tenkt på det. Hva slags behandling gir de deg på legevakta i den forbindelse? Kanskje også smart å ha noen tuber hc-krem liggende for å supplere med?
    De gir nok det samme som ved kraftige allergiske reaksjoner, som er kortison i intravenøs form. Den kan kanskje gies i form av sprøyter også, men er det akutt så virker IV raskest. Jeg liker ikke å tenke på at jeg selv har satt meg i denne situasjonen at jeg er avhengig av denne type hjelp om jeg blir syk, men jeg føler ikke at jeg hadde noe valg heller. Jeg ville ikke satset på HC krem, det er for lite dose sikkert og langsomtvirkende, og man har jo behov for doseøkning når man blir syk.

Det er nok som Berit sier at har man sagt A så får man si B, og dette er jo den mørke baksiden ved å drive selvmedisinering som mange av oss faktisk gjør. Da må man sette seg godt inn i konsekvensene. Det minste vi må gjøre er å sørge for at våre nærmeste er informert om hva vi bruker av medisiner.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Om en slik krisesituasjon skulle oppstå, bør man vel bare gjøre det enkelt for seg og si at man har Addisons? Kan vel ikke forvente like mye forståelse dersom man sier man har binyretretthet....

Ang selvmedisinering, Blondie, så har jo mange av oss fått dette fra lege så det er vel ikke typisk selvmedisiering da. Min lege foreslo det for meg og jeg valgte å benytte meg av det. Og angrer ikke, selv om jeg gladelig skal innrømme at jeg ikke liker de "mørkere" sidene ved hc- bruk, som at man feks må være på allerten i tilfelle av omgangssyke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg og du har fått dette hos lege, men ikke alle får dette av lege og kjøper det selv i desperasjon. Noe jeg har full forståelse for. Selv er jeg der hvor jeg kan bli nesten kvalm ved tanken på å oppsøke lege, dessverre. Og man blir ikke mindre skeptisk av historiene om hva folk blir utsatt for her på forumet. Ikke rart at noen velger selvmedisinering.

Jeg kommer ikke til å si at jeg har Addisons, fordi det er feil og det havner som en feil diagnose i journalen min. Addisons pasienter ofte Florinef i tillegg til Kortison, så det kan gi et feil bilde for legen som skal behandle meg. Florinef har betydning for elektrolyttbildet, som også er viktig ved omgangssyke. Men jeg kommer til å si at jeg står på langvarig kortisonbruk, samt hvilken dose jeg bruker. Det er viktig at legen får korrekt opplysning for å gi korrekt behandling.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Problemene rundt syklus har blitt mindre, men det er selvsagt ikke borte. Men bedre nå enn før ihvertfall.

Jeg skal også diskutere dettemed hc under mageinfeksjon med legen på Balder. Synes egentlig at vi burde ha hatt et slags "opplegg" rundt dette. Burde ha vært en slags "pakke" vi har fått i forbindelse med slik behandling. Tror jo ikke hc-krem vil ha samme effekt. Men bedre en ingenting, det var det jeg tenkte. Egentlig synes jeg at hc-krem virket forholdsvis raskt på meg, men effekten var jo mye, mye svakere enn tabletter.

Medical bracelet var en god ide. Funnet noen på nettet, skal lete litt mer. Noen var jo veldig skrikende og annonserte for allverden at du har binreproblemer. Får finne en som er informativ nok, men som ikke kringkaster at du er syk altfor høylydt!

(Berit, lurer litt på om vi har samme Balderlege? M.T. er initialene.)

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder