Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    7

Standard Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer

Har da endelig vært hos endokrinolog etter litt venting. Må si at jeg nesten sitter igjen som et enda større spørsmålstegn enn fra før av. Hun kunne bekrefte at jeg ikke hadde hashimotos(duh..) og det var vel kanskje det eneste jeg fikk ut av samtalen. Hun brukte TSH normal 0,4-4,5 og frarådet meg sterkt å senke TSH'n min lavere enn nåværende(3,8). FT3 og andre prøver ville hun ikke ta da hun mente at de som allerede var tatt(se side.1) holdt. Da jeg nevnte symptomene jeg opplever, da spessielt varmefølelsen og nattesvetting til lakenene blir våte svarte hun at dette var bare noe enkelte mennesker opplevde uten noen spesifikk grunn(????????????) Alle innspill jeg prøvde på ble avfeiet på flekken og jeg fikk beskjed om å fortsette med doseringen så skulle det nok bli bra til slutt.(.....)

Er det jeg som overdriver eller har jeg grunn til å være missfornøyd her?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

KLAG!!!! Dette er for dårlig. Er du sikker på at mennesket var endokrinolog, og ikke bare en som jobbet på endokrinologisk avdeling. Du kan be om ny vurdering ihht pasientlovens §3 uten å måtte begrunne hvorfor. Ny henvisning må da sendes fra fastlegen din. Kan ikke med min beste vilje forstå at en endo skal mene at du skal liggen med en TSH på 3,8?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    KLAG!!!! Dette er for dårlig. Er du sikker på at mennesket var endokrinolog, og ikke bare en som jobbet på endokrinologisk avdeling. Du kan be om ny vurdering ihht pasientlovens §3 uten å måtte begrunne hvorfor. Ny henvisning må da sendes fra fastlegen din. Kan ikke med min beste vilje forstå at en endo skal mene at du skal liggen med en TSH på 3,8?
    Jeg leste i en eller annen retningslinje at vi som er behandlet skal ligge innen et område som er i området "lavere enn normalområdet" til "under midten av normalområdet". Det var norsk...

Jo - det var i blekkene fra Norsk ThyriodeaForbund. I nr 1/2010 s 19 står det:
    Referanseområde for friske:
    TSH: 0,5-3,5
    fT4: 8-20

Referanseområde ved bruk av thyroksin:
    TSH: 0,1 - 1,5
    fT4: over 15*
    *) I øvre tredjedel av referanseområdet for friske personer

Referanseverdiene kan variere fra laboratorium til laboratorium.
    De skal da ha både leger og endoer på laget for å utarbeide disse retningslinjene ... Og endoen din burde minimum forholde seg til dette.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Danski Vis post
    Har da endelig vært hos endokrinolog etter litt venting. Må si at jeg nesten sitter igjen som et enda større spørsmålstegn enn fra før av. Hun kunne bekrefte at jeg ikke hadde hashimotos (duh..) og det var vel kanskje det eneste jeg fikk ut av samtalen. Hun brukte TSH normal 0,4-4,5 og frarådet meg sterkt å senke TSH'n min lavere enn nåværende(3,8).
    Denne læge er slet og ret... en idiot!
    Er det jeg som overdriver eller har jeg grunn til å være missfornøyd her?
    Ikke alene overdriver du ikke, men du kunne ikke have mere ret til at være misfornøjet... Du er kun 21 år....
    Jeg er en 21 år gammel gutt (teknisk sett mann men føler meg som rene tenåringen enda) med lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosert lavt stoffskifte når jeg var 19 men lå i gråsonen en stund da jeg var rundt 16-18.
    ... Du skal nu til at kæmpe for dit liv, mens du endnu har kræfter til det. Vil du have en uddannelse, senere en familie, børn, og overskud til at være borger, fagmand, ægtemand og fader... ja, så er det nu det gælder! Du skal aldrig, a-l-d-r-i-g affinde dig med samvittighedsløse lægers udsagn og dom. Du ved bedre og med denne motto i mente - skal du videre. Du er nødt til at finde bedre læger end dem der hidtil har rodet med dit liv. Håber du har familie til at stå bag og bakke op, hvis løsningen skulle evt. blive en privat klinik.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Må bare henge meg på det som blir sagt her Danski - du har nok truffet verste sorten også !
    Ingen skal behøve å bli behandlet sånn, jeg mener både ufaglig og ufyselig !

Det er jo klart at du har ikke henvendt deg til helsevesenet uten at du har problemer - og du mottar jo standard behandling med for dårlig resultat. Da må man være villig til å se om en fravikelse av den arbeidslinja man driver etter kan gi DEG også resultater som forventes av en god behandling.
    Og den kan jo ligge i noe så enkelt som at du skal øke dosen litt.
    Jeg vet ikek hva du bruker nå, men nye undersøkelser viser at de fleste trives med en dose på rundt 2µg Levaxin pr. kg. kroppsvekt pr. dag. Altså 200µg/dag til en på 100kg - men ganske mange måtte over det for å trives.

Så det er vel det enkleste tiltaket en kan gjøre for å finne ut av hva man trenger.

Så er det også mange som ikke blir bra på Levaxin - jeg er selv av dem som må bruke naturlige hormoner og hadde 16års helvete på Levaxin.

Så jeg vil vel si at hvis du ikke finner en Levaxindose du blir bra på før sommeren, så gå over til tyroide hormoner.

Og finn deg ikke i slik behandling en gang til - det er lov å bli forbanna, det er lov å be idioter dra til h......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    7

Vært en stund siden jeg har vært innom her, må bare få takke for alle svar

Har fått tak i alle blodprøvene fra dag 1 til dags dato og etter nøye gjennomgang har jeg problemer med å forstå noe av "utviklingen" min. Setter pris på tanker/teorier til følgende :

Januar 2009 - 5x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 17,1 ... TSH : 0.22
    -Her føler jeg meg frisk, overnevnte dato er 5-6 mnd etter stilt diagnose.

August 2010 - 5x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 21,5 ... TSH : 11
    -Her føler jeg meg frisk, men legen mener TSH er for høy og øker dosen

Desember 2010 - 7x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 22 ... TSH 2,7
    -Trøttere, varmefølelse/svette, Ustabilt søvnmønster/problemer med å sove tross tretthet, til tider "feber skjelving". Jeg føler meg rett og slett overdosert til tross for at TSH først nå begynner å nerme seg "normalen"

Alle antistoff-prøver er tatt flere ganger.
    Binyrer,kjønnshormoner,D3,mineraler,blodsukker,T3 tatt.

Det jeg ikke skjønner er at i perioden fra Januar 09 til August 10 har FT4 steget uten økning av dose(noe jeg tenker er bra), men samtidig har TSH skutt i været. Økningen i TSH hadde da heller ikke påvirket "formen".

Noen som har noen tanker rundt dette? Er litt smånervøs for at jeg går rundt og er overdosert. Vil gjerne redusere dosen til 5x100mcg/uken igjen for da vet jeg at formen kommer tilbake, men vet ikke hva konsekvensene av å gå med 11 i TSH evt blir da. Må virkelig komme meg til en stoffskifte spesialist, men virker som de bare finnes i Oslo
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Vært en stund siden jeg har vært innom her, må bare få takke for alle svar

Har fått tak i alle blodprøvene fra dag 1 til dags dato og etter nøye gjennomgang har jeg problemer med å forstå noe av "utviklingen" min. Setter pris på tanker/teorier til følgende :

Januar 2009 - 5x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 17,1 ... TSH : 0.22
    -Her føler jeg meg frisk, overnevnte dato er 5-6 mnd etter stilt diagnose.

August 2010 - 5x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 21,5 ... TSH : 11
    -Her føler jeg meg frisk, men legen mener TSH er for høy og øker dosen

Desember 2010 - 7x100mcg levaxin/uken
    FT4 : 22 ... TSH 2,7
    -Trøttere, varmefølelse/svette, Ustabilt søvnmønster/problemer med å sove tross tretthet, til tider "feber skjelving". Jeg føler meg rett og slett overdosert til tross for at TSH først nå begynner å nerme seg "normalen"

Alle antistoff-prøver er tatt flere ganger.
    Binyrer,kjønnshormoner,D3,mineraler,blodsukker,T3 tatt.

Det jeg ikke skjønner er at i perioden fra Januar 09 til August 10 har FT4 steget uten økning av dose(noe jeg tenker er bra), men samtidig har TSH skutt i været. Økningen i TSH hadde da heller ikke påvirket "formen".

Noen som har noen tanker rundt dette? Er litt smånervøs for at jeg går rundt og er overdosert. Vil gjerne redusere dosen til 5x100mcg/uken igjen for da vet jeg at formen kommer tilbake, men vet ikke hva konsekvensene av å gå med 11 i TSH evt blir da. Må virkelig komme meg til en stoffskifte spesialist, men virker som de bare finnes i Oslo
    Jeg ser at du hadde dette i september:

S-Trijodthy : 1,7

Trijodthyronin = T3. Denne verdien er veldig lav.

Mengden av T3 i blodet påvirker verdiene av TSH forholdsvis mye sterkere enn T4. Med lav T3 kan du forvente at TSH går mye opp. Det fører til at produksjonen i kjertelen stiger. Da får du høyere T4. Du får også litt høyere T3. (Om ikke kjertelen er mer eller mindre ute av funksjon, altså.) Omdanningen av T4 til T3 foregår vesentlig i tarmsystemet. Så for meg ser det ut som feilen kan være at du får omdannet alt for lite T4 til T3 der. (Og for de aller fleste vev i kroppen er det kun T3 som teller. Om det er riktig hjelper det ikke med høyere T4 og mer Levaxin, det bidrar til å senke TSH.)

Høy TSH stimulerer til økt egenproduksjon i kjertelen. Ettersom den også produserer litt T3 kan det forklare hvorfor du blir bedre på lavere dose. (Dette har jeg ikke tenkt så hardt på ennå, men kanskje forklaringen er i den gaten.)

PS: Dette ble rotete. Får dessverre ikke tid til å skrive dette skikkelig, må reise snart. Men poenget er at en må ta i betraktning at kjertelen kan ha en viss restproduksjon (og dosen din tyder på det, den er ikke maks), og så må T3 også tas med i regnestykket. Nytter ikke bare å se på T4 og TSH. Man kan bare ta sjansen på å glemme T3 hvis man VET at omdanningen fra T4 til T3 er i orden.

God helg!

Lignende tråder

1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  2. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  3. "Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
    Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Siste melding: 01-10-06, 11:24
  4. "Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
    Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Siste melding: 01-10-06, 11:24
  5. "Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
    Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 16
    Siste melding: 28-09-05, 21:58

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn