Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
-
30-09-10, 20:32 #1
"Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Hei!
Jeg er en 21 år gammel gutt(tenkisk sett mann men føler meg som rene tenåringen enda) med lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosert lavt stoffskifte når jeg var 19 men lå i gråsonen en stund da jeg var rundt 16-18. Jeg går på 100mg levax/dagen og under beskriver jeg symptomutvikling i henhold til verdiene.
FT4 : 21,4 - TSH : 10,6 ( 100mg - 5 dager i uken)
- Symptomfri, følte meg topp og gledet meg til å føle meg enda bedre(om mulig)
FT4 : 22 - TSH : 6,3 (100mg - 6 dager i uken)
- Trøttere(dog ikke utmattet), konstant varmefølelse, lett forhøyet puls, kaldsvetting om nettene, treg mage.
FT4 21,6 - TSH : 3.1 (100mg - 7 dager i uken)
- Mindre trøtt en ved 6,3 TSH, dog ikke i like god form som ved TSH 10,6. Til tider treg mage, spasmer/rykninger i høyre øyelokk, ustabilt søvnmønster(våkner ofte kl 0500-0600 og får ikke sove igjen til tross for bare å ha sovet i 4-6 timer)
Andre opplysninger
- Snuser(portion)
- Aldri hatt en "positiv" antistoff-prøve
- Skyhøy forbrenning
- Med unntak av kalde ben har jeg ikke opplevd noe særlig til andre symptomer en de som er nevnt ovenfor
Jeg vet enda ikke hvilken type lavt stoffskifte jeg har, da legen ikke kunne svare på dette mtp. at jeg ikke har antistoffer. Jeg tenker også og be om flere tall neste gang jeg skal ta prøve i november og tenkte da kanskje på T3, LH, FSH, TESTO... Noen forslag?
Alt av kommentarer settes pris på.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-10-10, 12:57 #2
Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Dette syns jeg var vanskelig.. fordi du liksom, som du sier, har paradoksale symptomer..
En idè er å ta binyreprøver, spyttprøver, for å se om disse funker skikkelig. Hvis ikke, kan man få symptomer på høy og lav samtidig.. Og dermed er det vanskelig "å bli klok på" doseringen, fordi symptomene liksom ikke stemmer overens. Samtidig bruker du ikke mye levaxin...
Slik som nattesvette (kaldsvette), kalde bein, hender, og ustabilt søvnmønster kan være binyrerelatert, men også hyporelatert.
Og hva tenker du rundt din høye forbrenning? Er det slik at du går ned i vekt, eller føles det som om du raskt blir lav i blodsukker? Det siste er jo binyrerelatert...
Så mitt råd er først og fremst binyresjekk hvertfall, så er det jo en mulighet for at du fremdeles er hypo ift. den doseringen de fleste trenger.. Men er det sånn at du raser ned i vekt, og føler deg altfor varm, så må man tenke mer i retning hyper...???
Så har jeg alltid syntes at levaxin er et "rart" medikament jeg da.. Jeg har alltid frosset på levaxin, samme hva slags doser jeg har stått på, og samtidig kanskje følt meg hyper.. Jeg har etterhvert utviklet et eller annet "mot levaxin" eller så er det rett og slett for "kleint" som gjør at jeg ikke nyttegjør meg det til tross for "fine prøver" (my ass..
).. Mange føler seg mye bedre på thyroider, et medikament laget av skjoldkjertlene på gris. Overgangen til dette gjør at mange har det turbulent en periode formmessig, så det må du belage deg på hvis du noen gang velger å "konvertere".
Jeg er ingen ekspert på hypothyreose. Her er forresten en link på hva det kan være lurt og måle..
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10382
Her står om testosteron:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ht=testosteron
Lykke til, og ta dette som refleksjoner fra meg.
-
01-10-10, 13:18 #3
Heisann og velkommen til forumet.
Jeg fikk også hypothyreose når jeg var på din alder. Det jeg umiddelbart reagerer på når jeg ser prøvesvarene dine er at levaxsinen ikke synes å gjøre noe annet enn å senke TSH'en. Din FT4 stiger jo ikke og TSH'en din synker likevel. Dette skal jo fungere etter et såkalt "negativt feedback-system". Dvs når den ene stiger skal den andre synke og omvendt. Det gjør det ikke hos deg. Hvorfor? Jeg kan ikke svare, men synes dette er rart.
TSH på 3,1 er for høyt. Du bør få den ned til mellom 0,5-1,5 hvis du skal følge helsevesnets anbefalinger for stoffskifte behandling. 100mcg er en liten dose.
-
01-10-10, 16:19 #4
Ingen antistoffer ?
Jeg har heller ikke det, og har jo lurt meg grønn på hvordan det da er mulig at kjertlen ikke produserer nok.
Jeg tenker sånn at da er den ikke syk, så det kan vel da være at noen av forutsetningene for funksjon mangler ?
Det jeg har funnet ut av selv, er at D-vitamin (D3) har sterk innvirkning på meg. Det bør måles før man begynner å ta det så du har en referanse.
Noe som jo er meget viktig, og som kjertlen ikke klarer seg uten, er Jod. Ta en urinprøve av det.
Så når jeg tolker dine prøvesvar har du for lave fT4/fT3 nivåer ellers hadde du ikke hatt så høy TSH.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-10, 16:51 #5
Takk for svar!
Jeanette : Forbrenning er vel kanskje ikke så høy som jeg ga uttrykk for. Går ikke ned i vekt(med mindre jeg trener), men skal ekstremt mye til for å gå opp. Eksempel : I sommer hadde jeg treningsfri, spiste mye usunn mat, var lite aktiv og lå mye på stranden men gikk ikke opp et kilo. Forøvrig er jeg ikke plaget av kaldsvetting/varmefølelse lengre når TSH min kom ned på 3. Jeg glemte å nevne at håret mitt er EKSTREMT tørt. Har opplevd av folk spør meg hvorfor jeg ikke vasker håret rett etter jeg har dusjet , fordi det ser så slitt og tørt ut. Dog har jeg ikke håravfall og det vokser også rimelig fort.
D-vitamin(D3), jod, binyrer..*Skrive ned*
Flere forslag? Bør jeg spørre om tall på alt som var listet opp på siden Jeanette linket?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-10-10, 17:21 #6
En kan jo dele inn symptomer i flere grupper, feks. en som opptrer når stoffskiftet er høyt, en som opptrer når stoffskiftet er lavt - så er det også noen som opptrer i begge de to gruppene.
Tørt hår er nok i begge gruppene vil jeg anta, men tørt og livløst hår med stort håravfall er nok i første rekke et lavt symptom.
Lav puls er definitivt et lavt symptom, mens høy puls er i den høye gruppen.
Ellers blir en gjerne litt kort i hukommelsen. når en har lavt stoffskifte. En glemmer ikke helt - det er på hardisken et sted, en finner det bare ikke.
Forbrenning = stoffskifte.
Kroppens stoffkskiftehormon er T3. Dette entrer alle celler i hele kroppen og oppgaven er å slikke til oxygen slik at forbrenningen kan foregå uten slaggstoffer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-10, 17:31 #7
Når jeg skrev binyrerelatert, var det slitne binyrer jeg mente: altså lave kortisolverdier.
I tillegg til det n`Finn nevner, kan det være lurt å ta prøve og se om du har nok selen ( se linken), dette må være tilstede for å kunne konvertere t4 (inaktivt) til t3 (aktivt) i kroppen.
Leste en plass, eller så på youtube, om å ta tyrosin (aminosyre som må til for å lage tyroxin ) kunne bidra til å øke produksjonen av tyroxin. Mangel kan da sikkert føre til mangel av tyroxin.
Mangel på vitamin b12 leste eller hørte jeg også kunne føre til nedsatt produksjon av stoffskiftehormoner.
Og: FORHØYEDE kortisolverdier (binyrer) kan hindre konvertering fra t4 til t3 også...
Ellers blir det i mange tilfeller slik at vi som ikke har antistoffer, må ty til erstatninger og tillegg av stoffskiftehormoner. Og da er vi nødt til å få i oss nok.
Ellers er det lurt å få utskrift av alle blodprøver du har tatt. For å dobbeltsjekke ift. kilder at det er riktig for deg, og for å kunne få en pekepinn på hvilke verdier du trives best med. Og du er i gang ser jeg.
Stol ikke på at "alt" er ok selv om labdamen eller legen sier det.. I hvertfall ikke ift. stoffskiftet! Du bør alltid være kritisk hvis ikke kroppen føles som den skal. Referanseverdiene (tallene du bør ligge innenfor ift øvre og nedre grense) står jo ellers utskriften du får. Så er det bare å poste prøvesvar på forumet hvis du har lyst på kommentarer.
Tørt hår kan være et symptom på lavt stoffskifte. Som passer med mange av symptomene du har på lavt stoffskifte. Jeg bruker joico k-pak hårkur og sjampo på mitt hår, samt leave - in produkter som pleier håret. Har fått mye bedre hår nå, og jeg har langt tykt hår.. Det har hjulpet mitt hår betraktelig.
-
17-10-10, 02:38 #8
Har da fått tilbake følgende prøvesvar :
S-ACTH : 4,9
S-DHEA-Sulfat : 5,5
S-Aldosteron : 271
S-FT4 : 22,1
S-Kortisol : 428
S-SHBG : 17
S-Testosteron : 12,2
S-Thy.perox.antis : 16
S-Thyrogl.antis : <20
S-Triglyserider : 0,58
S-Trijodthy : 1,7
S-TSH : 3,81
S-TSH rec.antis : <1,5
S-Selen : 0,9
S-Vitamin Dx : 101
Vitamin D3 : 101
Fastlegen oppgir at alle verdiene er normale med unntak av FT4(dog tilnærmet normal). Jeg er for øyeblikket, og har vært i full trening (fotball + styrke) i en god stund. Hvis man går ut ifra at denne treningen øker testo nivåene i en viss grad, er det da sannsynlig at jeg faller under normalen hvis jeg slutter å trene?(mtp. at jeg ligger nærmt 9 som er laveste normal + at jeg har pådratt meg en koselig liten beinhinnebetennelse og derfor er ute av spill i 1-3 mnd)
Innspill ang.prøvesvarene settes pris på
Sist endret av Danski; 17-10-10 kl 03:18
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-10-10, 10:37 #9
Det er ikke lett å se at du har stoffskfteproblemer med disse prøvene da.
Likevel er det noe underlig at TSH er 3,5 når fT4 er 22, men det kan være helt normalt for deg.
Testosteron er det ikke så lett å vurdere uten at prøven SHBG foreligger samtidig.
Alle hormoner har et balansepunkt de varierer rundt. Fysisk aktivitet øker nok testosteron - særlig i øvelser med høy agressjon, men går tilbake til sitt balansepunkt av seg selv.
En kan si at fysisk aktivitet forstyrer det naturlige balansepunktet.
Hvis du spør fordi du lurer på om det er lurt å ta teststeron, så vi jo det føre til at balansepunktet forstyrres ytterligere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 15:36 #10
Takk for svar Finn. SHGB(som du sikkert overså) ligger på 17. Grunnen til at jeg lurer er at jeg liksom er kvitt lavt stoffskifte symptomene.. Stoffskifte er tilnærmet normalt og de eneste symptomene som gjennstår er hyper/lavt testo symptomer. Sjekket litt ang. andre land sine "normaler" og 12,2 i testo for en 21-åring er "unormalt" så og si overalt untatt Norge. Og nei, ville aldri vurdert å ta noen form for testo med mindre legen påtvang meg det, og selv da ville jeg vært skeptisk.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker