Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    26

Standard Sv: Kan jeg ha hatt el har lavt stoffskifte selv om det ikke synes godt på prøvene?

Hei å hå

Nå har jeg noen spørsmål jeg lurer på om noen snille mennesker her kan hjelpe meg med igjen!

Det første er:
    Jeg har lest en del gjennom sidene her og minnes det sto noe om at hvis man skal starte opp med stoffskiftemedisiner bør man sjekke binyrene først. Så hvis det er noe galt med de så kan man da ikke bruke f.eks armour...?

Det andre er:
    Jeg har spart på alt av kvitteringer den siste tiden, fra leger og spesialister, tror dere man får igjen på trygdekontoret det man har betalt på for å finne ut av egen helse? Og forhåpentligvis gjør til slutt.

Kjæresten min nevnte på pasientskadeforbund el noe

Så mange av oss som har gått i mange år og ikke fått den hjelpa vi fortjener.
    Til og med såkallte spesialister gjør ikke jobben sin.
    "Stakkars" allmennleger som ikke har peiling.

Så mye penger vi har brukt for å finne ut av ting.
    Så mye feilbehandlinger vi har fått.
    Mange kunne blitt friskere for mange år siden...

Men, vi er kanskje ikke syke nok...?

Aina
    Zombie i snart 20 år... Lavt stoffskifte, binyretretthet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kan jeg ha hatt el har lavt stoffskifte selv om det ikke synes godt på prøvene?

På pakningsvedlegget til Levaxin sto det FØR at man måtte sjekke binyrestatus før man igangsatte behandling.
    Det er jo sånn at når man øker mengden stoffskiftehormoner krever det større innsats av binyrene. Og om de ikke er istand til å yte mer, kan det faktisk være farlig for en.
    Påskriften ble borte for noen år siden - vet ikke om den har kommet tilbake ?

Om man skulle få problemer mer Levaxin kan man forsøke om tyroide hormoner er bedre (Armour, ERFA, etc).
    Det er ikke slik at man ikke kan bruke dem hvis man har binyreproblemer - tvert imot.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Ang. legeutgifter så tror jeg ikke at man vil få dette refundert hos nav, men jeg pleier å skrive det av på skatten.

Jeg pleier å legge ved kvitteringer for lege og medisiner ved ligningen og forklarer hvorfor. Jeg har i allefall alltid fått fratrekk for det.
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    26

Takk for svar

Disse dager driver jeg og samler inn diverse epikriser hos de jeg har gått til før for div undersøkelser.

Var innom St.Joseph, Dr. Birkeland i drammen i dag og fikk utskrift fra blodprøver jeg tok hos han for snart 3 år siden.

Kan dere kommentere hva dere synes om de?
    De er tatt på 3 forskjellige datoer...

Fritt T3 4,2 - 4,2 - 4,5
    Fritt T4 15 - 14 - 14
    TSH 1,13 - 1,63 - 1,68

Fant ingen antistoffer den gang.

Alt ok fikk jeg vite, hva synes dere?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo prøvesvar som plasserer seg ideelt, forutsatt at ikke referansegrensene var helt ekstreme den gangen.
    Når det heller ikke finnes antistoffer så hadde du nok ikke sykdom i stoffskiftehormonenes produksjonsapparat den gang.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    26

Takk n`Finn
    åja. skulle jeg skrivd opp referanseområdene også? Står det her, så kan før de ned. Trodde det var likt overalt jeg...

Hodet følger ikke med i dag

Så du mener det var bra prøver og at det ikke var noe med stoffskiftet den gang?
    Men selv om prøvene viser en ting, viser sympomene noe annet, så noe med stoffskifte kunne det vel være uansett?

For noe var det jo og har vært i 20 år...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, referanseområder endrer seg med hvilket utstyr labben bruker, og det fornyes jo i ny og ne (får en da tru?)
    Så lages referansegrensene ved å analysere overskuddsblod fra pasienter man antar er friske - så stedets befolkning har også et visst inflytande.

Stoffskifteprøver.....
    Ja, det sier vi jo, og har vel "lært" det av legen ?
    Og det er jo ikke stoffskifteprøver !
    De viser jo kun en mengde stoffskiftehormoner som strømmer rundt i blodet mer eller mindre bunnet av proteiner.
    Prøvene sier ingenting om de gjør noe eller ikke - de skal jo fraktes med blodet fra produsent til forbruker, og gjør ikke nytte for seg før de er oppslukt av forbrukeren (cellene) og dermed utilgjenglig for blodprøver.

En slik blodprøve har samme verdi som hvis du stiller deg opp på en stasjon som pendlertoget til byen passerer - og teller antall arbeidere i arbeidsantrekk.
    Hvis du får et høyt antall, kan du derav slutte at det blir gjort mye fornuftig i byen den dagen ?
    Jeg tror det er kun leger som kan det.......
    Blodprøver bygger på forutsetninger - og de er ikke alltid tilstede.......

Feks er de ikke tilstede hvis de tilstedeværende og målte sotffskiftehormoner i normale antall ikke slipepr inn i cellene - og bare blir svevende rundt i blodet.....
    Så skal det sies at slik celleresistens påstås sjelden. Og hvorfor ?
    Kanskje man ikke leter etter den og heller dytter folk fulle av psykofarmika ?
    Akkurat som målet er å få folk til å like den dritten de lever i ? (unnskyld anakronismen - ikke bokstavelig ment, men personlig opplevd)

Ja, noe er det Aina. Det er bra sikkert.
    Og dagens feilsøking stopper ofte opp hvis man kommer litt utenfor de 90% man sier får sitt lave stoffskifte etter en kjertelbetennelse.
    Du (og jeg) og noen til - har ikke hatt kjertelbetennesle først.
    Her finnes mange forskjellige avarter - nesten ingen er anerkjente.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    26

Takk for god info, n`Finn
    De viktigste prøvene gjenstår. Får svar på nye prøver i morgen el mandag.
    Skal også ta prøve av binyrene.
    Uansett stoler jeg på legen jeg bruker, ikke fastlegen!
    Så det skal nok ordne seg til slutt

Og med all super info her fra dere så blir jeg litt klokere for hver gang jeg leser på forumet.

Sitter oppe til langt på natt noen ganger og leser, helt i svime når jeg krabber opp i senga

God natt når den tid kommer

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
    Av Nocturne i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 23:37
  2. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  3. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  4. synes ikke jeg er bedre
    Av villemo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-05-06, 20:28
  5. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
    Av Alani i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 51
    Siste melding: 18-05-05, 19:30

Bokmerker