Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Standard Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder

Hei kjære godtfolk!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet her. For de som husker tilbake er det jeg som har tråden "Kvinne i nød-tråden"

Det har skjedd mye siden sist. Jeg hadde jo mange symptomer på slitne binyrer, inkludert bekreftende spyttprøve, og fra slutten av Aug. har jeg tatt Cortef. Går nå på 20 mg. dagen etter besøk på Balderklinikken. Merket at jeg kunne FØLE igjen de første ukene, men nå har virkningen flatet ut og jeg har symptomer noen dager (kortpustet, angstfølelse). Sist prøve viser at ft4 er alt for lav (10 (12-22))

Ellers har jeg klart å gå på jobb- har fantastiske kollegaer (ny jobb fra 1.Aug.), men jeg merker at jeg ikke yter maks og er hele tiden på kanten av å bli sykmledt. Jeg sykler rolig til jobb, det gjør godt å komme litt igang igjen!! Er bare 5 km, men det holder i massevis for øyeblikket.

Så til saken... Balder mener jeg har candida og vil sette meg på to tablettkurer jeg ikke husker navnet på, pluss regulere kosten.

Og de har satt meg på 25mg levaxin i tillegg til 125 mg Erfa ( gått på den dosen mange måneder), har akkurat økt til 50 mg levaxin. Men igår fikk jeg voldsom angstfølelse, og etter å ha lest binyretråden virker det som det er flere med binyretrøbbel som opplevde det samme etter å ha lagt til levaxin?

Derfor lurer jeg på å øke Erfaen heller... jeg har bare 125 mg tabl. men det går på et vis å dele de e 4. Tenkte å øke med 30 mg en uke eller to, hva tror dere?

Og så er jeg usikker på om jeg tåler candidakur nå? Tar masse probiotika og forsøker å unngå hvete/ sukker.

En annen postiv ting er at jeg kjenner at jeg er veldig forelsket når jeg har gode dager... har ikke hatt overskudd til å tenke på mennn siste halvåret, men nå glimter jeg til ;) Og det er deilig, for jeg får mer energi av å være sammen med denne manne

Ellers gleder det meg å lese når det går fremover med dere!!! Spesielt følger jeg med på dere andre med binyretrøbbel selv om jeg ikke har fåt skrevet så mye selv. Jeg kommer sigende med litt mer etterhvert håper jeg....

Masse lykke til videre

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder

Det er ei dame i Askim som har kurert venninna mi for candida. Jeg tror ikke hun brukte antibiotika... (men er ikke sikker). Iallfall ble venninna mi VELDIG mye bedre etter å ha vært der. Ragnhild Evang heter hun. Du finner henne i telefonkatalogen, Askim. Hun jobber med matallergier, candida og sånt. Om du vil prøve kan du jo bare ringe og spørre om hun behandler candida med antibiotika eller annet... og om hun gjør annet så kan du jo kanskje bruke henne på candidaen...?
    Binyrespørsmål tør jeg ikke si noe om.
    Ellers - bra at det går framover.

PS - venninna mi var kompleks idet at hun ikke tåler melk i noen form heller, og hun hadde bare lovord å si om dama i Askim (venninna mi slet veldig med helsevesnet siden melkeallergien hennes ikke slår ut på de testene helsevesnet bruker - selv om hun blir dausjuk av melk... ). Og så da candida i tillegg. Men den ble hun altså helt frisk av.
    Sist endret av smgj; 06-10-10 kl 10:52 Begrunnelse: Litt mer opplysninger
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Rosin!

Så bra at du gir litt lyd. Jeg har faktisk tenkt på hvordan det går med deg. Du var jo ikke helt i slag sist du skrev, så det er godt å høre at du lever og ånder, og at ting har gått fremover!

Jeg går også på 20 mg Cortef. Gikk på kombinasjonsdosen til Balder fra mai til sept, men nå går jeg kun på Erfa og har økt dosen ganske kraftig (3,5 grain). Vær obs på at Balder kan underdosere deg. Du har alt for lav ft4! Jeg går ut fra at den lave ft4 er skyld i en del av symptomene dine.

Til orientering bare: jeg gikk alt for lenge på kombinasjonsdosen fra Balder. Ft4 var 16 da jeg startet på 90 mg Erfa/ 50 mg Levaxin i mai måned, og i løpet av sommeren falt den ned til 8 på samme dose. Da var jeg veldig veldig sliten. Faktisk sa Balder til tross for den lave ft4 at jeg skulle senke dosen (pga lav tsh). Det gjorde jeg selvfølgelig ikke- jeg økte den, og byttet ut Levaxin med Erfa, og har fått det bedre. Legen min er grei og "velsinger" dette men den offisielle anbefalingen var altså at jeg skulle senke dosen. Så vær obs på denne policyen, og husk å tenk selv, og følg med på ft4. "Damen" her på forumet fikk forresten også samme anbefaling, men gikk mot den og økte dosen, og opplevde betydelig formstigning med tiden.

Ang økning; jeg er ingen ekspert her, men regner med det er ok å øke med 30 hver 4. uke. Om du er veldig lavt dosert, som du er, kan du øke med 30 mg hver 2.-3. uke.

Grattis med kjæreste forresten, det er jo stas:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Rosin - leit å lese at du fremdeles har problemer.
    Ikke alltid at intet nytt er godt nytt.......
    Og jeg er jo enig i det som sies her jeg da.
    fT4 er alt for lav til at du kan ha et liv. Du vil helt sikkert få det bedre når denne kommer opp på et anstendig nivå for deg.

Så er det å få den opp da......
    Og når du har gått så lenge med den lave der, så er binyrene stivnet. Øker du, vil dette kreve økt binyreaktivitet som de ikke klarer å oppfylle, og du får angst. Sånn leser jeg det iallfall.

Følger av lavt stoffskifte er mange - kandida inkludert.
    Man utsettes for infeksjoner av mange slag i en slik fase.
    Det kan rette seg av seg selv når fT4 kommer opp - om du er heldig.
    Jeg mener iallfall at du vil få mer effekt av behandling for det da.

Så er det vel en grunn til at du har valgt å behandle med tyroide hormoner ?
    Jeg er av den sterke oppfattning at litt av noe som virker for dårlig, heller ikke virker.
    Hva er vitsen med å blande inn litt av et hormon som har vist seg å fungere dårlig ? Jeg synes ikke Balder kan vise til resultater som er overbevisende med den behandlingen. Flere her har sløyfet tillegget med syntetiske hormoner og fått det bedre på ren tyrioid.
    Jeg også.
    Håper du finner ut av det Rosin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Rosin

Så flott at det går bedre Jeg ville økt Erfa umiddelbart. 125 mg synes jeg høres ut som lav dose, men jeg er jo ikke lege. FT4 er i allefall lav. Ta det litt rolig mens du øker FT4, kroppen er litt ute av modus nå vet du

Jeg fikk muskelspenninger, muskelstivhet og angst av å på nytt forsøke Levaxin. men det er jo ikke likt for alle, noen tåler Levaxin bra. Jeg bruker 125+60+30 mg Erfa. Det virker som om det er den beste dosen jeg har havnet på. Kreftene varer ut dagen. Jeg orker mer enn før. Jeg føler meg mer frisk enn syk, før var det motsatt!

Det er jo viktig å finne ut hvilken dose du har det best på, hvor FT4 ligger når du har det virkelig bra. Levaxin eller ikke må du finne ut av selv. Noen fungerer jo aller best på den miksen.

Candida kan jeg ikke svare deg på. Men jeg tok noen tester som viste at jeg hadde noen bakterier i avføring. Gikk på to antibiotikakurer. Og om var disse to kurene, eller alt det andre jeg gjorde som gjør at jeg er så bra nå, det vet jeg jo ikke.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Så til saken... Balder mener jeg har candida og vil sette meg på to tablettkurer jeg ikke husker navnet på, pluss regulere kosten.
    Hei, Rosin

Jeg regner med at det er Fluconazol og Nystatin det er snakk om. Jeg fikk det på Balder. Jeg hadde ingen negative opplevelser med disse legemidlene (men jeg reagerer sjelden på ting). Det er soppdrepende middel. Fluconazol brukte jeg bare en uke, og så var det vel 8 uker med Nystatin. Ihvertfall følte jeg meg mye bedre etterpå. Følte meg mindre "forgiftet" enn hva jeg gjorde før kuren. Du dreper en del bakterier når du holder på med kuren (også de gode), så det er viktig å få i deg kvalitetsprobiotika. Probiotika bør du også fortsette med. Sukker er jo også bannlyst. Husker da jeg var ferdig med kuren- da våknet magen til liv igjen og jeg var fryktelig oppblåst og romlete i magen en ukes tid før den igjen ble bedre.

Noen bruker f.eks olivenbladekstrakt til å behandle Candida. Jeg tar det som forebyggende nå. Jeg tror jeg ikke har problemer med Candida lenger. Magen er fin

Grattis med ny type - koselig

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Takk for svar alle sammen!!

Jeg har kuttet ut Levaxinen og prøver et par uker med 30 mg ekstra Erfa, så øker jeg evt. med 30 mg til. Tok ikke Levaxin i går eller i dag, og angstfølelsen er mye bedre. Det er sikkert for tidlig å merke en sammenheng, men....føler at jeg har blitt litt bedre etter bare 1,5 dag med mer Erfa, kan jo være innbillning men det føles bra!

Rufus: Stemmer, det var navnene på produktene! Hvordan timet du? Tok du begge den første uken? Jeg googlet Nystatinen og fant denne: http://webcache.googleusercontent.co...ient=firefox-a

og ble dermed litt skeptisk, så det er fint å høre at du hadde en så positiv opplevelse! Jeg har heller ikke brukt å reagere på ting før.
    Har en boks "candida clear" fra NOW som inneholder bla.annet olivenbladekstrakt (og takk for gratulasjon;))

Ruth: Jeg går for Erfaen ja!! Så koselig å høre at det går bedre med deg Jeg tenker nok og at med ft4 på 10 vil formen stige når jeg øker Erfaen... tenker det nok ikke er bra for binyrene å være alt for lav heller..

n`Finn: Enkelt sagt, jeg er enig! Bare fint å få et spark bak av og til, når hjernen er på pause.... ;)

Berit: AHhh, så deilig å høre om lignende erfaringer og løsninger!! Du bekrefter det jeg også egentlig har troen på Håper binyrene dine er på riktig vei. Latterlig at du får beskjed om å senke dosen med den ft4...... greit å være forberedt om jeg skulle få samme beskjed!

smgj: Takk for tipset! Jeg ringte Ragnhild og hadde en interessant samtale. Hadde ikke vært dumt å tatt turen til henne og, men økonomien setter en stopp for det foreløbig.... De midlene hun bruker er bare mulig å få gjennom terapaut desverre. Men har henne i bakhodet

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg kjenner ikke tiil Ragnhild selv og hadde nok ikke anbefalt henne uten å stole fullstendig på venninna mi, så jeg er glad for at du oppfattet henne positivt selv om hun ble for dyr. *puh*

Ad levaxin og angst kan du avskrive placeboeffekten etter en måneds tid. Om du da fremdeles er bra av angsten så håper jeg at du rapporterer inn bivirkningen. Selv om jeg personlig ser ut til å fungere bra på levaxin enn så lenge så trenger legene et (saftig) spark bak for å komme ut av villfarelsen om at "one size fits all"...

Lykke til med helsa og kjærligheten.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hvordan timet du? Tok du begge den første uken?
    Yes

Om du har candida er det en god ide å få fjernet det. Det er en stor belastning på binyrene f.eks. Om du er skeptisk kan du kanskje spørre om de har alternative behandlingsforslag?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder

Rigtig god bedring, Rosin
    Hvis du gerne vil udforske candida-problematik i forhold til hyypothyreose, er Birgits Blog om Candida Albicans i den grad værd at bruge lidt tid på. Det som gør Birgits Blog særlig interessant for os er, at Birgit har hypothyreose og beskriver adskilligt omkring netop interaktioner mellem hypothyreose og Candida-infektionen, medicinens virkning før og efter Candida osv.

Det kan godt være lidt uoverskueligt at navigere på Birgits Blog, så her er et direkte link til Dagbog-helbredt-for Candida (men skal læses helst fra "bunden" for at starte med det ældste indlæg).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  2. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37
  3. Levaxin eller Armour
    Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 04-09-07, 13:34
  4. Amour eller levaxin?
    Av siri i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 06-09-06, 20:07
  5. Levaxin eller Armour ?
    Av Laila i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 18-05-06, 14:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine