Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 32
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Intravenøst eller enteralt gives T-hormoner til Myxødem-coma patienter.
    Det er jeg helt sikker på at er riktig, fordi da er T hormoner endel av behandlingen av årsaken til at pasienten er i koma.
    Men man kan være i koma av mange andre årsaker også (og i tillegg ha hypothyreose), det er da jeg mener det er mer aktuelt å gi faste medisiner gjennom ernæringssonde

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det er jeg helt sikker på at er riktig, fordi da er T hormoner endel av behandlingen av årsaken til at pasienten er i koma.
    Nemlig
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Omdannelsen af det inaktive thyroxin T4 til det aktive T3 sker i lever, nyrer, hjerne, muskler (dvs. i alle iltforbrugende celler) og kræver enzymet 5 'deiodinase. Læs evt. her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11063
    Leste i dag et sted at ca 20% T3 kommer fra kjertelen og resten som du beskriver.
    For meg uten kjertel så har vel dette også betydning.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Men utgangspunktet til Bastian var intravenøse thyroider.
    Jeg vil vel vurdere overgangen til syntetisk T4 som et betydlig dårligere preparat i behandling av komatøse pasienter ?

Så Bastian, spørsmålet ditt er godt spurt.
    Og man må igang med den evige tankerepetisjon uten at det kommer den store fornuft ut av det.
    Levaxin er T4 som MÅ innom de-jodisering før stoffskiftehormonet fremstår brukelig. Og det skjer etter 3 uker ? Så sier skriften......
    1. Er det ikke stoffskiftehormoner man trenger ?
    2. Er det T4 som er viktig - og IKKE T3 ?
    3. Enda fler glupe spørsmål ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Men utgangspunktet til Bastian var intravenøse thyroider.
    Jeg vil vel vurdere overgangen til syntetisk T4 som et betydlig dårligere preparat i behandling av komatøse pasienter ?

Så Bastian, spørsmålet ditt er godt spurt.
    Og man må igang med den evige tankerepetisjon uten at det kommer den store fornuft ut av det.
    Levaxin er T4 som MÅ innom de-jodisering før stoffskiftehormonet fremstår brukelig. Og det skjer etter 3 uker ? Så sier skriften......
    1. Er det ikke stoffskiftehormoner man trenger ?
    2. Er det T4 som er viktig - og IKKE T3 ?
    3. Enda fler glupe spørsmål ?
    Ut i fra hvordan kroppen min reagerer på fysisk aktivitet så tyder ting på at jeg må ha ekstra påfyll av T3 for bedre restituering. Uten det blir jeg hypo så det holder, nesten sengeliggende og smågal i hodet .
    Mulig det er fordi lageret mitt av T4 er for lite og at jeg ikke er på rett dose enda, men jeg tenker no at kjertelen sikkert lager T3 etter behov og
    at det kanskje kan være en løsning å fylle opp ekstra etter harde strabaser som skirenn og evt sykkelritt.
    Men, man lærer så lenge man lever

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har du prøvd 7-keto ?
    Er mitt oppi et forsøk - virker som jeg får mer fT3 av det.

Ellers tar det laaang tid ja.......
    Og T4 må være høy om det skal komme nok T3 fra dejoderingen. Her er selen viktig og 7k ser ut til å funke hos noen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Har du prøvd 7-keto ?
    Er mitt oppi et forsøk - virker som jeg får mer fT3 av det.

Ellers tar det laaang tid ja.......
    Og T4 må være høy om det skal komme nok T3 fra dejoderingen. Her er selen viktig og 7k ser ut til å funke hos noen.
    Skal huske dette Hansen. I mitt tilfelle så starter jeg med et handicap på 20% + evt tap i fordøyelsen grunnet "Ibd" og diverse operasjoner der, så jeg antar at jeg må relativt høyt i Ft4 før kroppen blir fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg endte jo opp med en akutt tykktarmsbetennelse da jeg var på Levaxin, og var siste dytten som skulle til for at jeg gikk over til Thyroide hormoner.
    Har ikke merka noe til magen siden !

IDB kan godt være en direkte årsak av at stoffskiftet er for lavt - en kan trenge høyere doser da. Antagelig kan også D-vitaminmangel være en del av årsaks-sammenhengen.

Har du sjekka det ?

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Jeg endte jo opp med en akutt tykktarmsbetennelse da jeg var på Levaxin, og var siste dytten som skulle til for at jeg gikk over til Thyroide hormoner.
    Har ikke merka noe til magen siden !

IDB kan godt være en direkte årsak av at stoffskiftet er for lavt - en kan trenge høyere doser da. Antagelig kan også D-vitaminmangel være en del av årsaks-sammenhengen.

Har du sjekka det ?
    Takk for tipset, men min Ibd har en diagnose og jeg er operert for lenge siden for denne. Veien gjennom fordøyelsen er endel kortere nå enn før for å si det slik...
    ;)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg synes dette var en interessant debatt. Hva med thyroid i sånne plaster da? Så vidt jeg vet finnes det p-pille plaster og nikotinplaster som visstnok skal avgi en liten dose med hormoner (eller nikotin) sånn jevnt fordelt utover døgnet. Ville det vært mulig med thyroider? Kanskje opptaket hadde blitt jevnere evt mer pålitelig da? Bare en tanke altså....

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hormoner
    Av Vigdis i forumet Andre hormoner
    Svar: 0
    Siste melding: 22-02-10, 09:03
  2. Bøger om thyroide problemer (engelsksprogede)
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Siste melding: 29-01-09, 20:33
  3. Andre hormoner!
    Av Maia i forumet Andre hormoner
    Svar: 1
    Siste melding: 12-02-07, 20:41
  4. Artikler om hormoner
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Siste melding: 07-12-06, 00:21

Bokmerker