Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Min personlig teori (dog støttet af "udvalgte" endokrinologer) er, at mens syntetisk levothyroxin deaktiverer (rest)kirtlen, vil overgangen til Thyroid i løbet af en tid (nok individuelt for hver enkel) - aktivere kirtlen/restkirtlen igen, helt eller delvis (dette var det eneste n'Finn og jeg aldrig kunne blive enige om før i tiden ). Denne teori støttes af flere videnskabelige undersøgelser, der alle har det tilfælles, at de er blevet afsluttet i årene 1941-1975 dvs. før syntetisk levothyroxin har fortrængt Thyroid USP. (+ en undersøgelse i 1989, men her ved jeg ikke om det var syntetisk eller organisk hormon som var i spil). Listen kan ses her. UL af min restkirtel der ellers så "stendød" ud under de 26 Eltroxin-år, viste en levende kirtelvæv ca. 2½-3 år efter overgangen til Thyroid USP. Hvad sagde UL-lægen til det, vil jeg ikke gengive her, fordi han bandede og det var lige før at han gik i gulvet af chokket. Denne oplevelse har nemlig lavet totalt om på alle hans forestillinger om den obligatoriske, sikre "kirtel-død" som følge af hormonterapi. Der må være en forskel på behandlingstypen: hvor den ene undertrykker, genopliver den anden...
Utrolig:-) Kanskje rett hjelp til kjertelen, dvs i form av medisin som faktisk virker og stimulerer systemet, fungerer som en slags krykke kjertelen kan støtte seg på, helt til den gradvis blir mer i stand til å gå igjen? Men dette er såvidt jeg ser begrenset til å gjelde dere som ikke har antistoffer som har ødelagt kjertelen.