Jeg vet lite fakta om dette spesifikke emnet, men jeg vet litt generelt om injeksjoner kontra tabletter.

Årsaken til at diabetikere tar insulin i form av injeksjon og ikke tabletter er at insulinet ødelegges i mage tarmkanalen. Hvis ikke er det store muligheter for at diabetikere hadde fått insulin i tablettform også. Årsaken til at stoffskiftemedisiner ikke gies i sprøyteform er akkurat den motsatte; stoffskiftemedisiner ødelegges IKKE i mage/tarmkanalen.

Det er mange komplikasjoner som følger med det å sette sprøyter på seg selv hver dag. Det er feks alltid en infeksjonsrisiko, dette betyr i praksis at det fra helsesynspunkt vil anbefales å ta tabletter istede for sprøyter der dette er mulig.

At det finnes T4 i sprøyteform betviler jeg ikke, men vil tro at dette primært brukes til pasienter som har alvorlige mage/tarmsykdommer som hindrer absorbsjon av medikamentet. Jeg betviler derimot at dette brukes på komapasienter (pga infeksjonsrisikoen).

Fordelen å vite for oss som bruker thyroid medisiner er at dersom vi skulle havne i koma (eller andre tilstander som gjør oss ute av stand til å svelge tabletter) så kan tabletten knuses, blandes med vann og settes i en ernæringssonde (som de aller fleste komapasienter har i form av en slange gjennom nesen), så slipper vi å gå over til syntetisk T4.