Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Threaded View
-
04-10-10, 12:30 #6
Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner
Jeg vet lite fakta om dette spesifikke emnet, men jeg vet litt generelt om injeksjoner kontra tabletter.
Årsaken til at diabetikere tar insulin i form av injeksjon og ikke tabletter er at insulinet ødelegges i mage tarmkanalen. Hvis ikke er det store muligheter for at diabetikere hadde fått insulin i tablettform også. Årsaken til at stoffskiftemedisiner ikke gies i sprøyteform er akkurat den motsatte; stoffskiftemedisiner ødelegges IKKE i mage/tarmkanalen.
Det er mange komplikasjoner som følger med det å sette sprøyter på seg selv hver dag. Det er feks alltid en infeksjonsrisiko, dette betyr i praksis at det fra helsesynspunkt vil anbefales å ta tabletter istede for sprøyter der dette er mulig.
At det finnes T4 i sprøyteform betviler jeg ikke, men vil tro at dette primært brukes til pasienter som har alvorlige mage/tarmsykdommer som hindrer absorbsjon av medikamentet. Jeg betviler derimot at dette brukes på komapasienter (pga infeksjonsrisikoen).
Fordelen å vite for oss som bruker thyroid medisiner er at dersom vi skulle havne i koma (eller andre tilstander som gjør oss ute av stand til å svelge tabletter) så kan tabletten knuses, blandes med vann og settes i en ernæringssonde (som de aller fleste komapasienter har i form av en slange gjennom nesen)
, så slipper vi å gå over til syntetisk T4.
Lignende tråder
-
Hormoner
Av Vigdis i forumet Andre hormonerSvar: 0Siste melding: 22-02-10, 09:03 -
Bøger om thyroide problemer (engelsksprogede)
Av Anisa i forumet BiblioteketSvar: 0Siste melding: 29-01-09, 20:33 -
Andre hormoner!
Av Maia i forumet Andre hormonerSvar: 1Siste melding: 12-02-07, 20:41 -
Artikler om hormoner
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 07-12-06, 00:21

Svar med sitat
Bokmerker